Permalänk

Cdonerbjudandet - Thor Oden

För er som beställde Thor Oden i julkalendererbjudandet. Fick den idag och självklart så var det helt fel komponenter! Kontaktade cdon och tydligen så var det felbeställning som skapade problemet. Det var tydligen ett MASSIVT problem då de tydligen sålt en enorm mängd. De skulle höra av sig när de kom upp med en lösning, saken är att lösningen(den korrekta datorn) inte fanns på lager... Suck, aldrig mer cdon! Tänkte skapa denna tråd för att hjälpa varandra hålla sig uppdaterade för lösningen från Cdon.

Så någon som fått ett vettigare svar än vad jag fick?

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

CDON är verkligen sämst på datordelen. De ska hålla sig till att sälja skivor. Punkt. Låt proffsen ta hand om resten.
Hade jag varit dig hade jag skickat tillbaka möget och begärt alla pengar tillbaka.

Permalänk

De komponenter man skulle ha fått:
Gtx 660(msi)
i3-3220

De felaktiga komponenter som man istället fick:
Gtx 560ti(msi)
i5-3450

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Hedersmedlem

*Oacceptabelt otrevligt inlägg raderat, se §1 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElitMedFlit:

De komponenter man skulle ha fått:
Gtx 660(msi)
i3-3220

De felaktiga komponenter som man istället fick:
Gtx 560ti(msi)
i5-3450

Nästan så att det du fick är bättre än det utlovade. Lite sämre grafikkort men bättre processor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Lite sämre grafikkort? gtx660 ~ gtx580 så det är en riktig pissig deal. Be de skicka ut ett gtx660 så är allt frid och fröjd

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Lite sämre grafikkort? gtx660 ~ gtx580 så det är en riktig pissig deal. Be de skicka ut ett gtx660 så är allt frid och fröjd

Fel, det är 660 Ti ~ 580.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det utlovade grafikkortet var GTX 660 2GB GDR5, troligtvist ett MSI eftersom det sitter ett MSI Moderkort i oxå.

Det monterade kortet är MSI N560GTX Ti 1GB GDR5, alltså enklare, äldre? och mindre minne.

Det bästa vore om CDON tog till sig av kritiken och antingen krediterar en del av köpesumman eller skickar rätt grafikkort för utbyte med vändande post.

Att vi fått en ngt bättre processor hör inte till saken rikigt eftersom man får CDON sida INTE har informerat om felaktigheterna före, vid eller efter köp.

Hade man sagt "Tyvärr så har vi fått slut på de specificerade komponeterna och vill därför informera om att vi monterat ett något enklare grafikkort men som plåster på såren så får du en bättre processor.", så kanske det varit ok.
Men här mörkar man så mycket som möjligt och hoppas på att köparen inte skall opponera sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Fel, det är 660 Ti ~ 580.

Dubbelfel - GTX 660/HD 7870 ~ GTX 580.
GTX 660 Ti sitter i skuggan och skrattar åt GTX 580.

TS: Du bör definitivt inte nöja dig med detta, GTX 660 är betydligt bättre än GTX 560 Ti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fick ett standardsvar adresserat till Johan!
De beklagar felet MEN jag fick ju en bättre processor, så jag kan antingen packa ihop datorn och skicka tillbaks den och häva köpet.
Eller packa ihop datorn skicka tillbaks den och få en ny med RÄTT spec.

Har just nu talat om för dem att jag inte accepterar något av förslagen, eftersom min son har fått den i för tidig julklapp och börjat använda den.
Mitt motförslag är att de skickar rätt grafikkort, jag byter det och skickar tillbaks det gamla med vändande post.
Borde vara billigast för alla parter!
Dessutom accepterar jag inte frånvaron av den nya datorn samt allt packande åkande med tunga grejer...

Hade de informerat om att de inte kunde leverera grafikkortet men gav mig en dyrare processor så hade det stått i ett annat ljus, då hade jag varit tvungen att antingen acceptera eller avböja.
Just nu har de mer eller mindre försökt att lura mig, eller åtminstone undanhållit väsentlig information om produkten.

Vi får se hur det går, får väl prata med konsumentvägledaren i vår kommun annars.

// Patrik

Permalänk
Medlem

Hej , har åkt på samma blåsning (som jag ser det). Helt klar att man blivit lurad när dom inte ens verkar villiga att kompensera för falsk marknadsföring eller för den delen ens skicka ut rätt grafikkort i efterhand. Skriv gärna och håll denna tråden igång om någon av er får nått vettigt svar på en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag är ett CDON-fan, men detta låter inte riktigt OK i mina öron. Ett stort problem de har är att de ibland har tre datorer med samma namn på hemsidan (men som heter kanske, v.2, v.3 osv.). En bättre processor är till viss del plåster på såren - men inte det man betalt för i första skedet och eftersom CDON inte upplyst om det innan köpet så är de skyldiga att leverera det du faktiskt betalt för från första början. Om CDON är lite smarta så gör de rätt för sig, om man får de produkter man betalar för så är de överlägset mest prisvärda bland de stora butikerna (eller ja, samtliga butiker) på färdigbyggda datorer. Kom igen nu CDON, vissa att ni ger mest för pengarna och kan backa upp det med bra kundservcie så som ni gjorde när jag köpte min dator!

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Medlem

Inte alls sugen att handla hos CDON nu! Får bli inet där man har bättre erfarenheter!

Det är tur att folk vet vad dom betalat för, dom som inte är så kunniga lär väl inte heller kolla i datorn om dom fått rätt komponenter.

Mkt dåligt av CDON tycker jag!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som dom ska tysta ihjäl ärendet att dom gjort fel, dom har inte svarat på mig fråga om kompensation på 30 timmar nu ... dom har annars en policy på svar inom 24 timmar... nån som hört nått ?

Permalänk
Medlem

I kommentarsfältet hade två personer skrivit att paketet innehöll en i5a och gtx 560 så då hade de rätt.

Permalänk

Fick samma svar som klp65 skrev. Att man skulle returnera datorn för att de skulle skicka den som man faktiskt beställde. Känns ärligt talat som Cdon har lurat oss med detta erbjudande. Är till 90% säker att de hade en massiv drös av överblivna gtx 560 ti på lagret som de visste att de inte längre kunde sälja. Genom att trycka i en lite bättre processor så priset skulle på ett ungefär stämma överens lurade de oss genom att locka med ett nytt grafikkort. Allt för att de skulle bli av med de gamla.

De visste att den största delen av oss inte skulle skicka tillbaka datorn, i och med juletider och den otroliga frakttid allt skulle ta. Utan bara ta emot och beklaga deras massiva "glitch".

Skrev detta till cdon efter jag fick reda på att deras enda lösning de skulle hålla sig till var "returnerings-lösningen":

"Ni är helt värdelösa! Med tanke på jultider så orkar jag inte sitta och vänta i veckovis för att den först ska returneras och sen för att ni ska skicka den datorn jag faktiskt beställt. Såg verkligen fram emot dagen då datorn skulle anlända.

Ni ger ärligt talat inte ut något i ersättning för denna horribla katastrof från er sida?"

Till svar fick jag:

"Hej igen,

Vi beklagar verkligen misstaget från vår sida och har åtgärdat problemet.

Som kompensation för det inträffade bifogar vi en rabattkod till ett värde av 50 kr. Denna gäller vid ett tillfälle 6 månader från dags datum och kan inte kombineras med andra rabattkoder. Koden gäller ej för digitala produkter eller produkter som levereras av vår samarbetspartner Tretti.se"

Skrattretande så fruktansvärt dåligt gjort av cdon. Är faktiskt rätt så sugen på att anmäla till konsumentverket.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Kan tillägga att jag även som många andra skrev och frågade om specifikationerna stämde angående Thor Oden i julkalendererbjudandet. Detta gjorde jag innan beställning. De skrev att allt stämde! Detta svar hade de fått från den ansvariga för Thor-datorerna.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Jaha, det låter som om jag får ta kontakt med min konsumentvägledare i morgon, om jag inte får ett vettigt förslag från CDOn.
Är rätt så övertygad om att hon kommer att råda mig att göra en anmälan till ARN.
Ska bli riktigt intressant att köra det racet, igen.

// Patrik

Permalänk
Medlem

Kan inte detta kvalificeras som någon form av brott de har gjort sig skyldiga till, detta i och med mailet som påstår att specifikationerna skulle stämma.

Permalänk
Skrivet av klp65:

Jaha, det låter som om jag får ta kontakt med min konsumentvägledare i morgon, om jag inte får ett vettigt förslag från CDOn.
Är rätt så övertygad om att hon kommer att råda mig att göra en anmälan till ARN.
Ska bli riktigt intressant att köra det racet, igen.

// Patrik

Uppdatera dig gärna imorgon hur du tänker gå vidare.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3450 @3.1GHz |GPU: Gigabyte GeForce GTX 770 OC| Mobo: MSI H77MA-G43 |RAM: Corsair Vengeance LP DDR3 1600MHz, 8GB |HDD: Seagate Barracuda 1TB |Nätagg: Corsair CX 500W |Chassi: Fractal Design Arc Mini

Mus: Razer Mamba |Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Till mig skulle de skicka ut en ny dator (dvs jag skulle inte behöva vänta på att de skulle få in den felaktiga och sedan skicka ut en ny). De försökte dock först intala mig om att jag hade gått plus på den configen som de skickade ut... As if...

Permalänk
Medlem

Och folk undrar varför man inte handlar på CDON.
Javisst, de är oftast billigast...men sen då?

Skulle inte bli ett dugg förvånad om det som någon sa tidigare stämmer: CDON hade en massa GTX 560 Ti liggandes, de slängde i dom istället och sätter i en bättre processor.
Normala Svenssons har ingen aning om att de har fått fel vara, och dom som är datorkunniga måste tjata på CDON och utstå dumma kommentarer som den ovan hade fått utstå ("Du tjänar ju på vårt misstag.")

Tvivlar på att CDON kommer att skriva ett massutskick till alla som fått fel komponenter, så dessa stackare lever ovetandes med att de har fått en sämre dator än den de beställde.

Nä usch och fy för CDON och alla andra kedjor som beter sig så här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Jaha, det låter som om jag får ta kontakt med min konsumentvägledare i morgon, om jag inte får ett vettigt förslag från CDOn.
Är rätt så övertygad om att hon kommer att råda mig att göra en anmälan till ARN.
Ska bli riktigt intressant att köra det racet, igen.

// Patrik

Du har blivit erbjuden att häva köpet eller byta ut din felleveverans mot rätt vara. Vad är det du ska ta med konsumentvägledaren och framför allt, vad ska du anmäla till ARN?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har nu skickat ett mail till min konsumentrådgivare, anser hon att jag skall gilla läget (att CDOn ljuger i sin marknadsföring) så gör jag väl det.
Annars så får vi se vad som händer, det skall bli intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Har nu skickat ett mail till min konsumentrådgivare, anser hon att jag skall gilla läget (att CDOn ljuger i sin marknadsföring) så gör jag väl det.
Annars så får vi se vad som händer, det skall bli intressant.

De har erbjudit sig att skicka rätt vara, det vill säga den de marknadsför. Hur menar du med att de ljuger i sin marknadsföring? Är felleverans likställt med lögn för dig?
Vad anser du dig ha att vinna på allt drama, är det processorn och den där skärmen som någon skrev om tidigare?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Apropå det, du kan väl svara på mina frågor om detta i tråden om Thor? Såg att du råkat missa mina inlägg...

Skrivet av ilstallione:

De har erbjudit sig att skicka rätt vara, det vill säga den de marknadsför. Hur menar du med att de ljuger i sin marknadsföring? Är felleverans likställt med lögn för dig?
Vad anser du dig ha att vinna på allt drama, är det processorn och den där skärmen som någon skrev om tidigare?

Du har tydligen också missat mina tidigare inlägg:
Bifogar tidigare inlägg för referens:

Citat:

CDOn har haft feedback i en månads tid om att kunder har fått felaktigt specade datorer (kolla recensionerna på deras web).
De har INTE uppdaterat specen på websidan
De fortsätter att leverera fel komponenter
De har vid mailkontakt uppgivit att specen på websidan gäller.
De har inte i förväg meddelat kunden (mig) om att specen trots allt inte stämmer. Jag har alltså inte kunnat ta ställning till att avbryta köpet eller ej.
Hade de gjort detta, så hade jag inte kunnat klaga, eller hur??
Jag upptäcker först vid igångkörning och test att datorn inte följer uppgiven spec.
Detta är ju dock inte det första jag gör, har ju hunnit installera program, mail aktivera antivirus mm.

Först när jag tar kontakt får jag en lam ursäkt om att de känner till problemet men som plåster på såren får jag en finare processor.
Jag förslår att de skickar korrekt grafikkort med vändande post som jag kan byta ut själv, för att vi skall slippa vara utan datorn i X antal dagar, det är mycket pakettrafik just nu.
Och med tanke på deras kundtjänst har fungerat hittills, långa svarstider, så går det nog inte särskilt fort...
När de dessutom säger att jag skall får en dator enligt en angiven länk, som leder till EXAKT den dator som jag faktiskt redan har köpt, så börjar åtminstone jag tvivla på att jag nästa gång får en rätt specad datorn. De har ju som sagt inte kunnat leverera rätt dator på över en månad.
Vad är det som säger att de plötsligt kan göra det nu...?

Enklast och troligen billigast för alla är att de skickar ut rätt grafikkort med en retursedel för det felaktiga...

Felleverans, då har man vid enstaka tillfällen råkat skicka fel.
Vilseledande marknadsföring, då fortsätter man att leverera fel och hoppas att kunden lägger sig platt. (tidigaste dokumenterade "felleveransen" rapporterades 2012-11-08, nästa 2012-11-23), tycker att de borde kunnat ha rättat till antingen weben eller nästkommande leveranser efter det...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Du har tydligen också missat mina tidigare inlägg:
Bifogar tidigare inlägg för referens:

Felleverans, då har man vid enstaka tillfällen råkat skicka fel.
Vilseledande marknadsföring, då fortsätter man att leverera fel och hoppas att kunden lägger sig platt. (tidigaste dokumenterade "felleveransen" rapporterades 2012-11-08, nästa 2012-11-23), tycker att de borde kunnat ha rättat till antingen weben eller nästkommande leveranser efter det...

Jag har inte missat dina tidigare inlägg. Har konsumentvägledaren svarat..?

Varför vill du så tvunget handla av CDON efter detta?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sagt att jag vill fortsätta handla av CDOn.
Jag har sagt att jag inte vill hålla på med ytterligare en dator, installera program, uppdatera windows, antivirus mm.
Jag vill att CDOn tar sitt ansvar som i MITT tycke är att genomföra ett smidigt byte av grafikkortet.
Om de vill göra det på plats hos mig och samtidigt byta ut processorn så får de gärna göra det, men då skall datorn återställas i det skick den var, programmässigt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klp65:

Jag har aldrig sagt att jag vill fortsätta handla av CDOn.
Jag har sagt att jag inte vill hålla på med ytterligare en dator, installera program, uppdatera windows, antivirus mm.
Jag vill att CDOn tar sitt ansvar som i MITT tycke är att genomföra ett smidigt byte av grafikkortet.
Om de vill göra det på plats hos mig och samtidigt byta ut processorn så får de gärna göra det, men då skall datorn återställas i det skick den var, programmässigt...

Blir nog bra

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

ElitMedFlit's "kompensations"-erbjudande på 50:- var ju bäst.
Jag hade nästan blivit lite förolämpad där.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.