Förmodligen blåst av en medlem ifrån SweClockers/Nordichardware

Permalänk
Medlem

han skulle skicka den på måndag och redan på onsdag började du sms'a o fråga var den var? wow..
posten har ju också problem nu

dock är det konstigt att han blockerar dig på skype, antingen var du på han mycket eller så kan han ha blåst dig ja

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Bara att beklaga... Tyvärr är verkligheten så! Det finns lurendrejare och bedragare överallt, ibland kan det ju vara just posten eller vädrets fel eller nåt. Men att bete sig så som denna killen har gjort verkar konstigt, så gör man väl inte om man har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Varför inte, säljare löper lika stor risk att inte få betalt för sin vara om någon inte betalar i förskott.

Det är väll inte så jädra svårt att skicka med postförskott? kostar mellan 49-99kr per försändelse, det är låt mig utrycka mig snällt korkat att betala i förskott eller för en säljare att får efterskottsbetalning.

Därför finns många tjänster som hjälper både säljare och köpare att underlätta transaktionen av det man säljer. Postförskott är både billigt och smiddigt.

Skrivet av Greed:

Hej. Förra helgen hittade jag en på Nordichardware (som även är medlem här på SweClockers under samma nick och mer aktiv här än där), som skulle sälja sin Core i5 3550 processor för 1100:- .

Man lär sig av sina misstag, varför gå med att förskottsbetalning? Det finns tjänster som hälper dig men ändå orkar man inte ta 5min att läsa på hur tex postförskott går till. Då hade du kunnat betala den kostnad det kostar (49-99kr) och vara säkrare på att du inte blir lurad.

Men även med eller utan posförskott kan man alltid få en sten i paketet. Fördelen med postförskott är att man kan få viss hjälp av posten att polisanmäla ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Det är väll inte så jädra svårt att skicka med postförskott? kostar mellan 49-99kr per försändelse, det är låt mig utrycka mig snällt korkat att betala i förskott eller för en säljare att får efterskottsbetalning.

Därför finns många tjänster som hjälper både säljare och köpare att underlätta transaktionen av det man säljer. Postförskott är både billigt och smiddigt.

Man lär sig av sina misstag, varför gå med att förskottsbetalning? Det finns tjänster som hälper dig men ändå orkar man inte ta 5min att läsa på hur tex postförskott går till. Då hade du kunnat betala den kostnad det kostar (49-99kr) och vara säkrare på att du inte blir lurad.

Men även med eller utan posförskott kan man alltid få en sten i paketet. Fördelen med postförskott är att man kan få viss hjälp av posten att polisanmäla ärendet.

Postförskott är lika osäkert för köparen som att förskottsbetala. Tänk lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Postförskott är lika osäkert för köparen som att förskottsbetala. Tänk lite.

Hur gammal är du? Hur kan det vara lika osäkert? Att skicka ett vanligt kuvert till någon kräver inte att man uppger någon som helst information om vem man är, postförskott kräver att man legitimerar sig och anger ett bankkonto som pengarna skall sättas in på.

Visst det går säkertligen att komma undan oavsett men det känns jobbigare för någon som försöker lura en, att skicka via postförskott än att bara kasta på ett brev i en brevlåda eller bara skita i att skicka något allts.

Tänk sjävl?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hur gammal är du? Hur kan det vara lika osäkert? Att skicka ett vanligt kuvert till någon kräver inte att man uppger någon som helst information om vem man är, postförskott kräver att man legitimerar sig och anger ett bankkonto som pengarna skall sättas in på.

Visst det går säkertligen att komma undan oavsett men det känns jobbigare för någon som försöker lura en, att skicka via postförskott än att bara kasta på ett brev i en brevlåda eller bara skita i att skicka något allts.

Tänk sjävl?!

Väldigt lätt för en oseriös försäljare att lägga något som väger lika mycket som produkten men i själva verket är något helt annat, och då har du betalat ens större summa för ingenting.

Permalänk
Skrivet av m0rfin:

Väldigt lätt för en oseriös försäljare att lägga något som väger lika mycket som produkten men i själva verket är något helt annat, och då har du betalat ens större summa för ingenting.

Det är därför man använder Payson!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rfin:

Väldigt lätt för en oseriös försäljare att lägga något som väger lika mycket som produkten men i själva verket är något helt annat, och då har du betalat ens större summa för ingenting.

Yes, men den risken finns alltid oavsett? Postförskott försäkrar bara att man inte skickar iväg pengar till någon utan att veta att personen i fråga har i åtanke att inte skicka något allts. Sedan har jkust posten alltid personens uppgifter då denna måster visa upp legitimation när man skickar med postförkott vilket är ytterligare en sak.

Men helt klart finns alltid risken att bli lurad. Men att bara skicka iväg pengar på måfå känns som snäppet sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Yes, men den risken finns alltid oavsett? Postförskott försäkrar bara att man inte skickar iväg pengar till någon utan att veta att personen i fråga har i åtanke att inte skicka något allts. Sedan har jkust posten alltid personens uppgifter då denna måster visa upp legitimation när man skickar med postförkott vilket är ytterligare en sak.

Men helt klart finns alltid risken att bli lurad. Men att bara skicka iväg pengar på måfå känns som snäppet sämre.

Postförskott funkar på så sätt att summan sätts in på säljarens postgiro-konto. Inte många privatpersoner som har det plus att det kostar en årlig avgift att ha det.

Var så för några år sedan iaf så kan ju ha ändrats nu, men är tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Postförskott funkar på så sätt att summan sätts in på säljarens postgiro-konto. Inte många privatpersoner som har det plus att det kostar en årlig avgift att ha det.

Var så för några år sedan iaf så kan ju ha ändrats nu, men är tveksam.]

Du har rätt man behöver ett plus- eller bankgironummer. Men det finns andra tjänster om inte Postförskott passar! Payson tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Varför skickar folk pengar i förskott?

Ja varför skickar inte säljaren sakerna i förskott i stället? Vore så mycket smidigare!

Nej men seriöst, säljaren är ju ändå en relativt aktiv medlem, så jag tror att varken jag själv eller de flesta andra hade haft några större problem med att betala i förskott. TS, hoppas processorn dyker upp snart!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk

Säljaren skulle kunna vara den mest aktiva medlemen i världen på alla forum som finns. Jag skulle inte betala i förskott till någon, oavsett omständigheter, sålänge det inte är bästa polare eller familjemedlem (alltså folk du verkligen kan lita på, inte någon dodgy halvkusse med kronofogden efter sig).

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem

Låter skumt, du bör inte räkna med att få någon processor. Jag tycker att du kan skriva vem det är så att du kan varna andra som handlar nu inför jul.

Sedan som sagt är det ju helt galet om han har skickat en CPU, en av de mest känsliga delarna i en dator via ett vanligt brev. Det ska ju minst skickas som REK. Även om den trots allt skulle komma är den förmodligen trasig. Jag fick själv brev från England igår (tog 3 dagar och då bor jag i Stockholm som är störst drabbade av snöovädret som var, och breven var genomblöta och hade legat i snön (blöt post var även något som togs upp på nyheterna).

Om det inte kommer fram så är det ju han som ska stå för ersättning i form av pengarna tillbaka + en slant extra för väntan + den fraktkostnad du kommer att få genom att beställa en gång till på nätet.

Saker över 500 kronor skickar jag alltid med kolli-ID, dock är ju Schenker att föredra då det är billigare än Posten och för samma pris du skickar ett vanligt brev som tex en CPU med Posten så får du det med kolli-ID där.

Men hans beteende visar klart och tydligt på scam imo, gör en polisanmälan om du inte fått det på måndag och meddela han det redan idag så att han har chansen att göra rätt för sig, det tjänar både du och han på. Han har ju ansvaret för produkten fram tills att den når dig, så det är hans tabbe att inte försäkra sig genom kolli-ID (och det handlar ju inte om att spara pengar då det är samma pris via Schenker som vanligt brev via Posten).

Som någon skrev: ring han istället för att hålla på att SMS:a? Detta ger nog också större genomslag och varnar andra om du som sagt skriver vem det rör sig om.

Man kan ju hålla tummarna för att du får en hel, 100% fungerande CPU på måndag men det är inte så troligt.

Lycka till och håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Så efter någon-några timmars pratande över Skype...

Driven säljare..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aMp:

...

Jag tycker att du kan skriva vem det är så att du kan varna andra som handlar nu inför jul.

...

Det är inte tillåtet både under våra forumsregler och svensk lag, däremot tar gärna redaktionen emot tips om potentiella bedragare.

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/

"Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller "hänga ut" någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen."

Det betyder att SweClockers inte tillåter uthängning eftersom vi följer svensk lagstiftning, vill ni ha en diskussion om det så hänvisar jag er till feedback forumet. Jag kommer inte att diskutera detta i denna tråden.

Till TS, om du gör en polisanmälan så gör gärna följande;

1, Meddela oss all relevant information så vi kan ha den redo när din polisanmälan ställs och de efterfrågar info, skicka gärna redan nu ett kontaktärende (längst ner på sidan) med information. Glöm inte att vi kan ha mer information om personen redan som gör att vi vill ingripa innan ärendet gått vidare.
2, Vi kommer alltid att assistera i polisärenden.
3, Synpunkter och förslag på förbättring av marknad läggs bäst i feedbackforumet.

Hoppas det reder ut sig!

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Säljaren skulle kunna vara den mest aktiva medlemen i världen på alla forum som finns. Jag skulle inte betala i förskott till någon, oavsett omständigheter, sålänge det inte är bästa polare eller familjemedlem (alltså folk du verkligen kan lita på, inte någon dodgy halvkusse med kronofogden efter sig).

Jo jag förstår dig, men oavsett vilket så måste någon stå en risk vid sådana affärer, antingen det är köparen eller säljaren. Den risken är, skulle jag säga, svår att undvika när en affär görs på distans. Att aldrig betala i förskott är ju enkelt att säga men det innebär i praktiken att säljaren ska stå hela risken vilket är orimligt. Alternativet vore att alltid göra affärer öga mot öga, men inte heller det är helt riskfritt.

Poängen är att så fort man vill göra affärer så kommer det alltid att finnas en risk att bli lurad, men därmed inte sagt att det inte går att minimera riskerna. Att bara betala i förskott till bästa vänner eller familjemedlemmar kan ju vara ett sätt att minimera riskerna på, men då har du ju mer eller mindre uteslutit att göra affärer med icke bekanta. Dessutom finns det troligtvis ganska många exempel på när någons bästa vän lurat denne någon, och då många gånger på betydligt större summor än vad det nu är fråga om. Kanske vore det helt enkelt bättre att hävda att människor inte ska göra affärer med varandra över huvud taget men då har man ju tappat all fattning med verkligheten eftersom vi gör alla möjliga sorters affärer med varandra i princip varje dag.

Så när det kommer till begagnatköp av en privatperson skulle jag bestämt hävda att en säljares aktivitet på ett eller flera forum definitivt kan vara ett sätt att minimera sådana risker jag skrev om ovan. Det är ju en av anledningarna till att man måste ha varit medlem på SweClockers en viss tid innan man får lägga in en annons, att det finns ett omdömessystem på Tradera, eBay, techsweden, Nordichardware osv.

Men nog om detta, nu får vi hoppas på det bästa för trådskaparen, än är väl inte hela loppet kört. Jag köpte häromveckan några processorer av en medlem här på SweClockers som inte hörde av sig efter att jag betalat, trots att han lovat att göra det. Han svarade inte heller på mina kontaktförsök. I vilket fall dök processorerna upp några dagar efter och jag var nöjd. Hoppas att detsamma händer TS. Om inte så hoppas jag att TS inte ger upp eventuellt också gör en polisanmälan om så skulle vara nödvändigt

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Med tanke på vädersituationen i Stockholm med omnejd är det inte helt omöjligt att det bara är posten som tar god tid på sig, jag har själv knappt fått någon post denna vecka.

Permalänk
Medlem

En variant... Jag har gjort det sjäklv. Skicka en faktura på beloppet till säljaren. Ange tydligt att det är ett krav på återbetalning för utebliven produkt. Den kommer han sannolikt att ignorera. Skicka en påminnelse och ange att du kommer att lämna ärendet till Kronofogden. Sen gör du just det... öppnar ett ärendet hos Fogden. Det kostar 300 kronor att regga ärendet, det läggs såklart ovanpå det ursprungliga, beloppet, som han kommer att få betala. Är han någorlunda rädd om sin kreditvärdighet betalar han. Bestrider han är det bara att ge Fogden mer info. Om man nu vill dra det så långt.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Avstängd

Det var ingen processor idag heller. Jag ska gå ner till banken om några minuter och se vad de kan göra, jag ska också dra iväg ett samtal till han eventuellt och svarar han inte så har jag nummer till resten av hans familj. Jag ska vänta lite till innan jag tar till med något mer extremt men Bandites förslag är väldigt lockande. Vill också tacka för all annan hjälp och folks synpunkter. Får helt enkelt bli att beställa en 3770K nu idag istället

EDIT: Banken kunde inget göra och de har aldrig hjälpt någon med att ta tillbaks heller tydligen. Jag ringde då hans far som var väldigt tillmötesgående och han skulle försöka få tag i han och ordna detta.

Permalänk
Skrivet av Seriously:

Jo jag förstår dig, men oavsett vilket så måste någon stå en risk vid sådana affärer, antingen det är köparen eller säljaren. Den risken är, skulle jag säga, svår att undvika när en affär görs på distans. Att aldrig betala i förskott är ju enkelt att säga men det innebär i praktiken att säljaren ska stå hela risken vilket är orimligt. Alternativet vore att alltid göra affärer öga mot öga, men inte heller det är helt riskfritt.

Poängen är att så fort man vill göra affärer så kommer det alltid att finnas en risk att bli lurad, men därmed inte sagt att det inte går att minimera riskerna. Att bara betala i förskott till bästa vänner eller familjemedlemmar kan ju vara ett sätt att minimera riskerna på, men då har du ju mer eller mindre uteslutit att göra affärer med icke bekanta. Dessutom finns det troligtvis ganska många exempel på när någons bästa vän lurat denne någon, och då många gånger på betydligt större summor än vad det nu är fråga om. Kanske vore det helt enkelt bättre att hävda att människor inte ska göra affärer med varandra över huvud taget men då har man ju tappat all fattning med verkligheten eftersom vi gör alla möjliga sorters affärer med varandra i princip varje dag.

Så när det kommer till begagnatköp av en privatperson skulle jag bestämt hävda att en säljares aktivitet på ett eller flera forum definitivt kan vara ett sätt att minimera sådana risker jag skrev om ovan. Det är ju en av anledningarna till att man måste ha varit medlem på SweClockers en viss tid innan man får lägga in en annons, att det finns ett omdömessystem på Tradera, eBay, techsweden, Nordichardware osv.

Men nog om detta, nu får vi hoppas på det bästa för trådskaparen, än är väl inte hela loppet kört. Jag köpte häromveckan några processorer av en medlem här på SweClockers som inte hörde av sig efter att jag betalat, trots att han lovat att göra det. Han svarade inte heller på mina kontaktförsök. I vilket fall dök processorerna upp några dagar efter och jag var nöjd. Hoppas att detsamma händer TS. Om inte så hoppas jag att TS inte ger upp eventuellt också gör en polisanmälan om så skulle vara nödvändigt

Internetgirot.se
Payson.se

Som jag nämnt tidigare, är tjänster som tillåter distanshandel mellan privatpersoner utan att någon behöver riskera att bli utan betalt eller vara.
Tredje parten håller pengarna medan varan skickas, när varan kommer fram kan köparen kontrollera att allt står rätt till med produkten, sedan godkänns överföringen av pengar till säljaren.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Internetgirot.se
Payson.se

Som jag nämnt tidigare, är tjänster som tillåter distanshandel mellan privatpersoner utan att någon behöver riskera att bli utan betalt eller vara.
Tredje parten håller pengarna medan varan skickas, när varan kommer fram kan köparen kontrollera att allt står rätt till med produkten, sedan godkänns överföringen av pengar till säljaren.

Nej, jag tycker att du har fel här. Både Payson och Internetgirot innebär ju faktiskt en förskottsbetalning som du avrådde från tidigare. Jag håller förvisso med om att både Internetgirot.se och Payson är ett bra sätt att minimera riskerna, men helt riskfritt är det fortfarande inte. Dels för att deras system går att lura, dels för att Payson - så vitt jag vet - inte omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Hur går det?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, jag var på banken idag och de kunde inte hjälpa mig alls. Däremot fick jag tag på hans far och han lovade att försöka få kontakt med sin son, tydligen är han ganska svår att nå. Hursom så skulle hans far smsa eller ringa mig när han pratat med sin son men detta har inte hänt än. Väntar några dagar till innan jag eventuellt tar till andra metoder för jag ska ha mina pengar tillbaks, även om det inte var mycket pengar så är det mina pengar han har.

Permalänk
Avstängd

Japp du gör rätt i det Greed! det är principen som gäller liksom.

Stå på dig no matter what! gör vi inget åt detta utan bara vinkar förbi skiten så kommer inget att göras åt dessa muppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Som sagt, jag var på banken idag och de kunde inte hjälpa mig alls. Däremot fick jag tag på hans far och han lovade att försöka få kontakt med sin son, tydligen är han ganska svår att nå. Hursom så skulle hans far smsa eller ringa mig när han pratat med sin son men detta har inte hänt än. Väntar några dagar till innan jag eventuellt tar till andra metoder för jag ska ha mina pengar tillbaks, även om det inte var mycket pengar så är det mina pengar han har.

Okey kämpa på, håll oss uppdaterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Greed:

Jag ringde då hans far som var väldigt tillmötesgående och han skulle försöka få tag i han och ordna detta.

Han känns ganska rökt imo.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Oavsett sannolikheten att få det du har rätt till önskar jag dig all lycka till!

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Inaktiv

Därför det är bra att köra med säkerhetstjänst vid sådana här affärer med okända personer. Har själv låtit bli köpa från folk, från swec bla, som inte ville använda sig av sådan tjänst.
Det fungerar alltså att säljaren inte får sina pengar förrän köparen fått sina grejer, så tar tjänsten några procent av totalkostnaden.

Permalänk
Medlem

Håll oss gärna uppdaterade. Jag har både betalat, och tagit betalt med förskottsbetalning här på sweclockers. För mig som både säljare och köpare har detta fungerat jättebra, än så länge. Alla jag köpt av, har gjort rätt för sig, och dom som köpt av mig har varit nöjda

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Att ringa, smsa osv till föräldrar brukar löna sig har jag sett här på forumet. Lycka till TS!

Och till er som håller på och argumenterar for och emot förskottsbetalning så om man tittar runt lite om användaren innan så _brukar_ man ha det på det torra. Har säkert köpt o sålt för 15 lax här på swec, NH/TS, alltid betalat med förskottsbetalning och största beloppet var 6k för grafikkort ja köpte. Om användaren är reggad 2 sek före annonsen/mailet kom kanske man ska börja fundera på att leta någon annanstans.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |