AMD Phenom II X4 965 3.4GHz upg till AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X4 965 3.4GHz upg till AMD FX-8350 8 4.0Ghz Black Edition

Sitter just nu på 965 Be överklockat till 3.8 stabilt, och undrar ifall det är värt att köpa 8350 och klocka den istället? blir det någon prestanda ökning? Piledriver lockar som fan. Och har även Hyper 212 evo med 2 fläktar 30 idle 51-55 full load

Moderkortet är
Gigabyte GA-990XA-UD3 AMD 990X 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket AM3+ ATX

Permalänk

liten skillnad skulle säga ingen alls när din phenom redan är överklockad
klocka den lite till om du känner att du behöver mer prestanda fast kan inte förstå till vad du behöver det
kör du cf eller sli? eller cpu krävande program?

Permalänk

Du kommer att märka stor skillnad. Det är inte längre Bulldozer-skillnad, utan FX-8350 är snabbare även i singeltrådade applikationer. Program kommer även att bli bättre trådade.
Ska själv uppgradera från en X6 1100T till en 8350 snart!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Jodå, då kommer du att kunna köra ett HD 7970 det skulle kunna flaska din nuvarande CPU och som sagt så kommer den att lysa i flertrådade program och spel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

liten skillnad skulle säga ingen alls när din phenom redan är överklockad
klocka den lite till om du känner att du behöver mer prestanda fast kan inte förstå till vad du behöver det
kör du cf eller sli? eller cpu krävande program?

Spelar Planetside 2 vilket är ett väldigt cpu krävande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jodå, då kommer du att kunna köra ett HD 7970 det skulle kunna flaska din nuvarande CPU och som sagt så kommer den att lysa i flertrådade program och spel

Har bara ett 560 ti, är väll inte ett problem eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekmanova:

Har bara ett 560 ti, är väll inte ett problem eller?

Skämta du skrev till andra killen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ekmanova:

Har bara ett 560 ti, är väll inte ett problem eller?

Nä, men nästa gång du ska ha nytt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Ekmanova:

Har bara ett 560 ti, är väll inte ett problem eller?

Samma här, har också ett 560 Ti, men ifall jag vill skaffa en bättre dator så måste jag väl byta hela moderkortet och fixa bättre nätagg ifall jag vill ha bättre grafikkort, så en bättre processor hade vart najs att ha.

Passar 8350 på mitt moderkort? Jag har AM3+.

Är det värt det? Ger det ens någon skillnad, för på pappret så ser det ut som så.

Skrivet av Esseboy:

Nä, men nästa gång du ska ha nytt

Vill gärna uppgradera min GPU också, men vet inte hur det ska gå, allting är väldigt dyrt, och det känns faktiskt som om den jag har nu är mest prisvärd, finns det något som jag kan skaffa till mitt moderkort som är bättre än det jag har nu? Jag menar 600 serien, kommer jag ens kunna använda det eftersom jag har PCI-E 2.0, inte 3.0.
Vill helst uppgradera allt utan att behöva byta moderkort, för då blir det dyrt och då är det lika gärna bra att byta hela skiten.

Permalänk
Medlem

I spel ca 10%, i div program mer.

Läs testet och bestäm om det är värt det, personligen tycker jag knappt det är värt.
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

I spel ca 10%, i div program mer.

Läs testet och bestäm om det är värt det, personligen tycker jag knappt det är värt.
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Men wow! Det är ju för i trollskogen nästan 10 fps skillnad mot vad jag har nu?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

liten skillnad skulle säga ingen alls när din phenom redan är överklockad
klocka den lite till om du känner att du behöver mer prestanda fast kan inte förstå till vad du behöver det
kör du cf eller sli? eller cpu krävande program?

min 965 ligger i 95% använding om jag kör stock klock o bf3, då med ett 6970 som pendlar mellan 60-99% använding

nog måste 8350 vara rätt mycket bättre?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

min 965 ligger i 95% använding om jag kör stock klock o bf3, då med ett 6970 som pendlar mellan 60-99% använding

nog måste 8350 vara rätt mycket bättre?

Det kommer garanterat bli skillnad. Har ett 6950 2gb och körde 955 i 4ghz innan i bf och låg på ca 80% cpu användning, bytte till 1090t och klockade den till 3,7ghz och fick ner cpu användningen till 60% istället och 8350 är bättre än 1090t så det kommer garanterat kännas fast kör du klockad 965 så kommer du inte känna så stor skillnad då båda kan leverar tillräckligt vad ditt 6970 behöver. Men för framtida kort kommer det bli skillnad!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

min 965 ligger i 95% använding om jag kör stock klock o bf3, då med ett 6970 som pendlar mellan 60-99% använding

nog måste 8350 vara rätt mycket bättre?

ok jag hade väl el men hans är ju klockad dock vilket gör skillnad och vill han spara mer pengar skulle han kunna klocka den till 4ghz+ och ändå ligga när fx 8350
Den är ju redan på 3,8 ghz vilket är 0,4 ghz klock
vilket är ca 12% överklockning vilket logiskt sett borde ge 12% mer prestanda
Jag är inte den bästa inom just detta men menar att byta från en phenom 965 till fx 8350 är inte värt speciellt det,
folk sa att det blir ca 10% skillnad vilket är inte är värt de 1600kr som den kostar,
försök istället klocka lite till om du vill ha mer prestanda så blir den ungefär lika bra som en fx 8350
i teori i alla fall

ska man uppgradera borde det vara en prestanda ökning på ca 20-25% i alla fall enligt mig
dock min åsikt så flama inte på mig för det

här ser ni att man får några ynka mer fps med fx 8350 mot en phenom på 3,7ghz
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

men jag ska vara ärlig och säga att ja du kommer märka en skillnad, inte jättestor men det märks
har du ett 7970 eller gtx 680 så ja då märker du skillnaden annars nej för finns inte många andra kort som klarar så höga inställningar på spel så att cpu ska flaskhalsa

sry för lång post

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

ok jag hade väl el men hans är ju klockad dock vilket gör skillnad och vill han spara mer pengar skulle han kunna klocka den till 4ghz+ och ändå ligga när fx 8350
Den är ju redan på 3,8 ghz vilket är 0,4 ghz klock
vilket är ca 12% överklockning vilket logiskt sett borde ge 12% mer prestanda
Jag är inte den bästa inom just detta men menar att byta från en phenom 965 till fx 8350 är inte värt speciellt det,
folk sa att det blir ca 10% skillnad vilket är inte är värt de 1600kr som den kostar,
försök istället klocka lite till om du vill ha mer prestanda så blir den ungefär lika bra som en fx 8350
i teori i alla fall

ska man uppgradera borde det vara en prestanda ökning på ca 20-25% i alla fall enligt mig
dock min åsikt så flama inte på mig för det

här ser ni att man får några ynka mer fps med fx 8350 mot en phenom på 3,7ghz
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

men jag ska vara ärlig och säga att ja du kommer märka en skillnad, inte jättestor men det märks
har du ett 7970 eller gtx 680 så ja då märker du skillnaden annars nej för finns inte många andra kort som klarar så höga inställningar på spel så att cpu ska flaskhalsa

sry för lång post

Men den är väll mer framtidssäker än 965an med tanke på dom 8 kärnorna?

Permalänk
Skrivet av Ekmanova:

Men den är väll mer framtidssäker än 965an med tanke på dom 8 kärnorna?

ja men det finns inget spel idag som aktivt utnyttjar 8 kärnor och tvivlar på att det kommer det de närmsta 3 åren
(kan finnas några få som gör det)
Men det är klart du får uppgradera men menar att det kanske är bättre att vänta på haswell eller nästa amd fx serie

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

ja men det finns inget spel idag som aktivt utnyttjar 8 kärnor och tvivlar på att det kommer det de närmsta 3 åren
(kan finnas några få som gör det)
Men det är klart du får uppgradera men menar att det kanske är bättre att vänta på haswell eller nästa amd fx serie

Båda dröjer ju.
Det är alltid något runt hörnet dock. Man kan ju inte sitta på pengarna hela tiden, man måste handla någon gång också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Båda dröjer ju.
Det är alltid något runt hörnet dock. Man kan ju inte sitta på pengarna hela tiden, man måste handla någon gång också!

ja klart man måste spendera pengar för att uppgradera

till ts
men känner du för att uppgradera så gör det,
ditt val om du känner att du behöver uppgradera eller inte gav bara lite råd och åsikter, men de är som sagt bara åsikter som nödvändigtvis inte behöver ha någon betydelse
vilket du än väljer så hoppas jag det går bra och du blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

ja klart man måste spendera pengar för att uppgradera

till ts
men känner du för att uppgradera så gör det,
ditt val om du känner att du behöver uppgradera eller inte gav bara lite råd och åsikter, men de är som sagt bara åsikter som nödvändigtvis inte behöver ha någon betydelse
vilket du än väljer så hoppas jag det går bra och du blir nöjd

Jag nöjer mig faktiskt med dom där 10 fpsen till spelet jag spelar, så ja tack ändå

Permalänk
Skrivet av Ekmanova:

Jag nöjer mig faktiskt med dom där 10 fpsen till spelet jag spelar, så ja tack ändå

Ja precis, 10fps är sjukt mycket, beror på vad man har för fps och i vilket spel såklart, men still, 10fps!

Permalänk
Skrivet av Ekmanova:

Sitter just nu på 965 Be överklockat till 3.8 stabilt, och undrar ifall det är värt att köpa 8350 och klocka den istället? blir det någon prestanda ökning? Piledriver lockar som fan. Och har även Hyper 212 evo med 2 fläktar 30 idle 51-55 full load

Moderkortet är
Gigabyte GA-990XA-UD3 AMD 990X 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket AM3+ ATX

Jag bytte från Phenom 965 til FX-8350, med ett HD7970 som GPU. För t ex BF3 märks ingen skillnad direkt, utan det är grafikkortet som flaskar hela tiden. FPS på ~60 och GPU-användning på 99% kontinuerligt. En skillnad är väl att Min oklockade phenom låg på 90% CPU -användning och min överklockade FX-8350 låg på 30% CPU-användning. Så skulle jag skaffat fler grafikkort (vilket jag inte kommer att göra) så hade det varit krav på en FX-8350 som jag ser det.

Eftersom du nu slipper byta moderkort så är det ju ingen jätteinvestering förstås. Ta en fundering på vilka andra program du kör och vad de kräver. Kika på lite benchmarkresultat. Sen köper du och ser glad ut.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Jag bytte från Phenom 965 til FX-8350, med ett HD7970 som GPU. För t ex BF3 märks ingen skillnad direkt, utan det är grafikkortet som flaskar hela tiden. FPS på ~60 och GPU-användning på 99% kontinuerligt. En skillnad är väl att Min oklockade phenom låg på 90% CPU -användning och min överklockade FX-8350 låg på 30% CPU-användning. Så skulle jag skaffat fler grafikkort (vilket jag inte kommer att göra) så hade det varit krav på en FX-8350 som jag ser det.

Eftersom du nu slipper byta moderkort så är det ju ingen jätteinvestering förstås. Ta en fundering på vilka andra program du kör och vad de kräver. Kika på lite benchmarkresultat. Sen köper du och ser glad ut.

Jag spelar då Planetside2 vilket är ett väldigt cpu krävande spel så jag tror definivt att jag kommar få några fps mer!