Permalänk

Nya ram men funkar de ?

tänkte köpa ett par nya ram minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769026#info för att vara exakt och jag undrar eftersom det står på mitt http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4144#sp moderkort att det bara supportar 1600Mhz eller 2800(OC), kommer då dessa 2400 inte funka alls och då bli 1600 eller hur blir det?

Permalänk
Skrivet av Superpunken:

tänkte köpa ett par nya ram minnen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769026#info för att vara exakt och jag undrar eftersom det står på mitt http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4144#sp moderkort att det bara supportar 1600Mhz eller 2800(OC), kommer då dessa 2400 inte funka alls och då bli 1600 eller hur blir det?

Varför ska du ens köpa 2400mhz minnen?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Om jag ska vara ärlig är det för att min fader vill köpa mig en julklapp och jag har ingenting annat jag känner som är vettigt att köpa.. sitter just nu på 1300Mhz och lite improve är det väl.

Permalänk
Medlem

tryck på "minnesstöd" på högersidan av gigabytes hemsida så har de minnen som är verifierade att de funkar.

Men som föregående har sagt, såna minnen känns som slöseri. 1600mhz-minnen borde vara mycket mer prisvärda.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Köp en ssd istället

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av Otur:

tryck på "minnesstöd" på högersidan av gigabytes hemsida så har de minnen som är verifierade att de funkar.

Men som föregående har sagt, såna minnen känns som slöseri. 1600mhz-minnen borde vara mycket mer prisvärda.

Men så Otur du menar asså att det stöder Kingston 2GB KHX2400C11D3K4/8GX som är 2400Mhz men inte dessa
8 gig ??

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Köp en ssd istället

har jag redan tyvärr

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta ett par 1600Mhz minnen?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Varför inte bara ta ett par 1600Mhz minnen?

är det så stor skillnad på 1300 minnen och 1600 då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superpunken:

är det så stor skillnad på 1300 minnen och 1600 då?

Endast om du brukar syssla med 'extrem' överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

är det så stor skillnad på 1300 minnen och 1600 då?

Inte någonting som du skulle märka överhuvudtaget. Ju snabbare clock speed ju bättre är den på att hämta in minne från random platser, men hämtningscyklerna brukar bli längre så den blir sämre på att hämta sekventiellt minne som används tex vid rendering av video

Ifall du ens skulle få 1fps mer av att uppgradera från 1300 till 1600 skulle jag bli väldigt förvånad. Finns bättre saker att spendera pengarna på

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

är det så stor skillnad på 1300 minnen och 1600 då?

Nej, vad har du för minnen nu? Antog att du hade 4-8GB och ville gå upp på 16+.

Skrivet av MrNeikter:

Endast om du brukar syssla med 'extrem' överklockning.

Skrivet av Ninji:

Inte någonting som du skulle märka överhuvudtaget. Ju snabbare clock speed ju bättre är den på att hämta in minne från random platser, men hämtningscyklerna brukar bli längre så den blir sämre på att hämta sekventiellt minne som används tex vid rendering av video

Ifall du ens skulle få 1fps mer av att uppgradera från 1300 till 1600 skulle jag bli väldigt förvånad. Finns bättre saker att spendera pengarna på

Tror även ni kan kommentera skillnaden mellan 1600 och 2400 också (Då det är 2400 minnen han tänkt köpa). Vilket jag skulle gissa är närmare noll i normala fall.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superpunken:

Men så Otur du menar asså att det stöder Kingston 2GB KHX2400C11D3K4/8GX som är 2400Mhz men inte dessa
8 gig ??

Njae, vill man vara absolut säker på att det ska funka ska man köpa enligt den listan. Men de testar inte alla minnen som finns. jämför man de båda så ska det nog funka med de modulerna som du har länkat, men det är inget som garanteras då det räknas som överklockning.

kan du inte ta en skärm istället eller något liknande? eller kanske 32GB 1600-minnen och köra med ramdisk?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror även ni kan kommentera skillnaden mellan 1600 och 2400 också (Då det är 2400 minnen han tänkt köpa). Vilket jag skulle gissa är närmare noll i normala fall.

Cirka 1000-2000kr, vilket nästan skulle vara skildnaden mellan ett 7770 och ett 7970.

Som tumregel så gäller det nog att ifall man måste fråga ifall uppgradera ram för klocken är värt det så borde man nog inte göra det. Sen så kommer ju DDR4 om några år som antagligen kommer få DDR3 att se primitivt ut

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras