Halvering av priset på mobilt bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Har ju gått vrålsnabbt?
Från att vi betalade hutlöst mycket pengar år 1998 för "128" kbits (snarare 64x2, om ingen pratade i telefon, annars 64) ISDN, jag tror det var en fast avgift på typ 300 kronor och då ingick en liten mängd användade per dag, gick man över det fick man betala 20 kronor i timmen, DET VAR ATT LÄGGA UT EN MINDRE FÖRMÖGENHET ATT SPELA SC EN HEL KVÄLL/NATT.

Idag ingår 100/100 fiber i min hyra samt att jag har 1 mbits som ingår i mitt kontantkort.

För er som bor väldigt centralt ja, men om bor i en förort en större stad finns det oftast inget fiber. Trots att tusentals bor runt omkring och huset är från 2003.

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

Ja iaf i Finland/Åland har priset på mobiltbredband sjunkigt. Såg nyligen att Sonera i Finland har tagit bort gränsen för nedladdning med 4G. tidigare hade man 50 eller 80 gig per månad för data användning sedan sjönk hastigheten ner till löjligt låg hastighet.

Men kan iaf säga att här är 4G snabbare och billigare än en fast ADSL anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man betalar dragningen själv eller kanske kan få hjälp från skattemedel, men absolut inte från operatörerna, i de flesta fall så fort man inte bor i flerbostadshus oavsett om man bor i en stad eller på landet så har man ändå högre månadsavgift för trafiken, alltså bekostar operatörerna "gratisnäten" i flerbostadshus med pengar från oss som inte bor i dem.

Det köper jag inte.

Dragningen de sista metrarna och inkopplingen står du för själv som fastighetesägare ja. Men när vi pratar om att dra fiber flera KM så handlar det antingen om att staten måste betala (subventionera 100%) eller att nätägarna skall betala. Och de som äger näten måste i sin tur få tilllbaka sin investering av operatörerna vilket betyder att de måste ta ut betydligt högre avgifter för att kunna bygga ut till landsbyggden. I realiteten görs det i princip inte av privata intressen utan de bygger bara ut till lägenheter i tätbebyggda områden.

En annan anledning till att det blir dyrare på landsbyggden är att det är dyrare att underhålla näten eftersom det är längre resor och färre användare även i den ekvationen.

Permalänk
Medlem

sitter med ADSL i finland jag, sjukt dyrt. Ska ha 24/1 lina, men finsk kopparkabel klarar inte mer än 16,4 har jag läst mimg till.
Denna uppkoppling sitter jag och betalar det "låga" priset av 52€ / mån.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nja, inte vad jag kan se, av det du skickade.
Inte just priserna jag skulle tycka var intressant, för
de är lätta att hitta tycker jag.

Tänkte mer på att man smidigt kan se var vilka operatörer
kan leverera sina tjänster.

Tre har en täckningskarta iaf. Vet inte om de andra har det.

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Tackning--drift/Tackning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Om jag inte har fel för mig är ADSL betydligt dyrare i drift och underhåll än ett färdigbyggt fibernätverk. Rätta mig om jag har fel.

Fiber är definitivt framtiden! Men lär ta ett tag innan vi är där med den här takten...

Vad har färdigbyggandet med det hela att göra? Om något så är väl ADSL "färdigbyggt" då det enda som teleoperatören behöver investera i är utrustning för att hantera ADSL vid telestationerna, medans kostnaden för att bygga ett fibernät ör skyhög då allt måste grävas ner och installeras i lägenheter etc etc. ADSL utnyttjar ju befintlig utrustning i högre utsträckning. Men det kan hända att underhållet är marginellt högre med ADSL då kopparkablar ör känsligare. Men väl färdigbyggt är det nog ingen större skillnad.

Skrivet av yroll:

Jag tycker att det verkar som att abbonnemangen bara har gått upp i pris... förr kunde man ringa relativt mkt för ett abb med 50kr/mån som kostnad. nu är det minsta 60kr exkl samtal:S nej fyfan för avregleringen.
Dessutom är fiber/telenätet en störd bransch nuförtiden. bolagen skiter totalt i kunderna och kunderna får betala hutlöst för ex fiber(såvida man inte söker EU-bidrag).

"Fy fan för avregleringen"? Javisst... Heja statliga televerket.

Sedan är det inte sant att alla operatörer skiter i kunderna. VISSA operatörer har fattat att det är lättare att tjäna pengar på glada kunder än sura kunder. Telia är dock inte en av dem.

Det var komiskt när jag bytte från telia ADSL till fiber från Bahnhof. När jag ringde och sa upp bredbandet utspelar sig följande;

Jag: Hej! Jag vill säga upp mitt bredbandsabonnemang och telefonin eftersom jag ska ha en annan operatör dit jag flyttar

Snubbe: Får jag fråga varför du inte vill ha kvar telia?

Jag: Ni har usel support, dåliga öppettider på supporten och lång väntetid, plus att ni inte är med i initiativet för integritetsmärkt bredband.

Snubbe: Det var tråkigt att du tycker så, men det här med integritetsmärkt bredband, vad är det?

Jag: I korthet innebär det att sätta kundens integritet i främsta rummet och inte spara uppgifter längre än vad som krävs för den dagliga driften, som det står i lagen om elektronisk komunikation.

Snubbe: Ja fast datalagringsdirektivet säger att vi måste lagra uppgifter i minst 6 månader.

Jag: Datalagringsdirektivet och lagen om elektronisk komunikation har aldrig ställts imot varandra i domstol, och det naturliga borde ju vara att agera på ett sådant sätt så att ens kunder skyddas, eller hur?

Snubbe: .... Fast om vi inte lagrar uppgifterna har vi ju inget att lämna ut vid ett domstolsföreläggande, och då kan vi inte följa IPRED.

Jag: Fast IPRED säger bara att man som operatör är skyldig att lämna ut uppgifter OM man har något att lämna ut, och om man inte sparar uppgifter längre än vad som krävs för daglig drift så kan ju de som vill ha uppgifter se sig om i stjärnorna efter dem.

Snubbe: Ja fast... vi måste följa datalagringsdirektivet och det innebär att man sparar i 6 månader minst..

Jag: Jag tror vi är färdiga så. Tack och hej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LINJEinc:

sitter med ADSL i finland jag, sjukt dyrt. Ska ha 24/1 lina, men finsk kopparkabel klarar inte mer än 16,4 har jag läst mimg till.
Denna uppkoppling sitter jag och betalar det "låga" priset av 52€ / mån.

Finland är väl allmänt dyrt för tele/tv/nät tjänster ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aahlstro:

Ja iaf i Finland/Åland har priset på mobiltbredband sjunkigt. Såg nyligen att Sonera i Finland har tagit bort gränsen för nedladdning med 4G. tidigare hade man 50 eller 80 gig per månad för data användning sedan sjönk hastigheten ner till löjligt låg hastighet.

Men kan iaf säga att här är 4G snabbare och billigare än en fast ADSL anslutning.

Men å andra sidan fungerar det endast i omåden som täcks av 4G ! vilket inte är många % av Åland

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tre har en täckningskarta iaf. Vet inte om de andra har det.

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Tackning--drift/Tackning...

Det jag försöker få sagt är att jag vill ha något liknande för bredbandstjänster.
Alltså kan bolag X leverera TV/bredband/telefoni till adressen man skriver in.
Bra om man till exempel ska flytta.
Som i mitt fall, när jag flyttade från en ort till en annan, så kunde
inte min leverantör leverera TV och telefoni till min nya adress.
Hade varit bra att veta.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

Om jag inte har fel för mig är ADSL betydligt dyrare i drift och underhåll än ett färdigbyggt fibernätverk. Rätta mig om jag har fel.

Fiber är definitivt framtiden! Men lär ta ett tag innan vi är där med den här takten...

Helt rätt. Kopparnätet är fruktansvärt gammalt och kräver mycket underhåll.
Koppar = Dyrt i drift.
Fiber = Billigt i drift.

Permalänk
Medlem

Skönt man slipper sånt där skit rent ut sagt på svenska!

Vi bor en bit utanför stan kan man säga 2mil rättare sagt. Och här vi oss har Telia grävt ner Fiber till hela området och det funkar riktigt bra faktiskt, har lina på 100/10 nu och det tycker jag räcker hur bra som helst

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ixos:

Det köper jag inte.

Dragningen de sista metrarna och inkopplingen står du för själv som fastighetesägare ja. Men när vi pratar om att dra fiber flera KM så handlar det antingen om att staten måste betala (subventionera 100%) eller att nätägarna skall betala. Och de som äger näten måste i sin tur få tilllbaka sin investering av operatörerna vilket betyder att de måste ta ut betydligt högre avgifter för att kunna bygga ut till landsbyggden. I realiteten görs det i princip inte av privata intressen utan de bygger bara ut till lägenheter i tätbebyggda områden.

En annan anledning till att det blir dyrare på landsbyggden är att det är dyrare att underhålla näten eftersom det är längre resor och färre användare även i den ekvationen.

De som bygger ut fiber på landet idag är ofta fiberföreningar som helt finansieras av medlemmarna, mitt nät är oerhört privat eftersom det är vår förening som äger alla infrastruktur som går ut den sista biten till husen och vi har gjort och finansierat allt arbete själva, inte bara innanför tomtgränsen, vi kommer sen att ansluta mot ett stadsnät, underhållet av nätet står fiberföreningen för så det belastar inte operatören på något sätt, operatörerna ansluter mot stadsnätet på en punkt och det lär ju motsvara ett ganska stort flerfamiljshus i praktiken, deras faktiska kostnader lär vara lägre för detta än att koppla upp flerfamiljshus i egen regi, dessutom så har de nog mindre indirekta kostnader för support och liknande eftersom de inte har något ansvar för det fysiska nätet ut till husen, detsamma gäller ju många installationer till villor i städer, det är sällan som tjänsteoperatörerna är inblandade i det, det är oftast en samfällighet eller nått kommunalt bolag som fixar det, inte operatörerna.
Så varför ska det vara lägre månadskostnader i flerfamiljshus ? Den verkliga kostnaden lär vara högre för dem, alltså tar de inkomster från villor för att subventionera flerbostadshus idag.

Ingen av de "normala" operatörerna är intresserade av att bygga ut nät överhuvudtaget till annat än flerfamiljshus som det verkar, och vi kanske skulle behöva en reglering av markanden för att få den att fungera, detsamma gäller telefonimarknaden.
Det verkar ju som att de bara vill kränga trådlösa nät som helt saknar tekniska förutsättningar för att fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det jag försöker få sagt är att jag vill ha något liknande för bredbandstjänster.
Alltså kan bolag X leverera TV/bredband/telefoni till adressen man skriver in.
Bra om man till exempel ska flytta.
Som i mitt fall, när jag flyttade från en ort till en annan, så kunde
inte min leverantör leverera TV och telefoni till min nya adress.
Hade varit bra att veta.

Finns det också. Comhem har så du kan skriva in din adress och sen se om de kan leverera tjänsten till den adressen.
Antar att de andra tv/internet leverantörerna har liknande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Skönt man slipper sånt där skit rent ut sagt på svenska!

Vi bor en bit utanför stan kan man säga 2mil rättare sagt. Och här vi oss har Telia grävt ner Fiber till hela området och det funkar riktigt bra faktiskt, har lina på 100/10 nu och det tycker jag räcker hur bra som helst

Själv bor man nån km utanför stan, men kan inte få bättre än ADSL

EDIT: Såg nu att du också bor i Uppsala, wtf bor du?! Gunsta? ;o

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Finns det också. Comhem har så du kan skriva in din adress och sen se om de kan leverera tjänsten till den adressen.
Antar att de andra tv/internet leverantörerna har liknande system.

Skulle inte lita blint på de, står att jag kan få fiber.. Men i verkligheten kan jag inte, för de finns inget draget till husen..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggyoc:

För er som bor väldigt centralt ja, men om bor i en förort en större stad finns det oftast inget fiber. Trots att tusentals bor runt omkring och huset är från 2003.

Haha nej, jag bor visserligen i en stad (WOHO), men i utkanten. 20 meter från mitt hus är det 30 mil skog.

Även där mina föräldrar bodde, de hade en 40 mil lång skog precis vid tomtgränsen, även de hade möjlighet till fiber!

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Det köper jag inte.

Dragningen de sista metrarna och inkopplingen står du för själv som fastighetesägare ja. Men när vi pratar om att dra fiber flera KM så handlar det antingen om att staten måste betala (subventionera 100%) eller att nätägarna skall betala. Och de som äger näten måste i sin tur få tilllbaka sin investering av operatörerna vilket betyder att de måste ta ut betydligt högre avgifter för att kunna bygga ut till landsbyggden. I realiteten görs det i princip inte av privata intressen utan de bygger bara ut till lägenheter i tätbebyggda områden.

En annan anledning till att det blir dyrare på landsbyggden är att det är dyrare att underhålla näten eftersom det är längre resor och färre användare även i den ekvationen.

Du har fel.

I förra huset som ägdes så bodde jag på landet, det skulle kosta min dåvarande by på 10 hus 150,000-300,000 kronor per hushåll om vi 10 hus ville ha annat än trådlöst internet samtidigt som en anslutning på 10/10 efter vi betalat det skulle kosta cirka 400/månaden och detta var 2010.

Vi valde då wimax istället som är en trådlös lösning, men det kostade oss 10,000 att installera (ungefär och per hushåll) och hastigheten var för de mesta bättre på min telefon än via wimax och det kostade 379 i månaden tills vi flyttade i slutet av 2011

PS. Idag bor jag i city och har självklart fiber, 100/100 för 229/månad

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Du har fel.

I förra huset som ägdes så bodde jag på landet, det skulle kosta min dåvarande by på 10 hus 150,000-300,000 kronor per hushåll om vi 10 hus ville ha annat än trådlöst internet samtidigt som en anslutning på 10/10 efter vi betalat det skulle kosta cirka 400/månaden och detta var 2010.

Vi valde då wimax istället som är en trådlös lösning, men det kostade oss 10,000 att installera (ungefär och per hushåll) och hastigheten var för de mesta bättre på min telefon än via wimax och det kostade 379 i månaden tills vi flyttade i slutet av 2011

PS. Idag bor jag i city och har självklart fiber, 100/100 för 229/månad

Attans att det är telia öppen fiber där jag bor. Jag får ge 395Kr om jag vill ha 100/100. Nu får jag i och för sig ut 140/14 på min 100/10-lina så jag är ganska nöjd. Men det hade ju inte gjort ont om det varit billigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Attans att det är telia öppen fiber där jag bor. Jag får ge 395Kr om jag vill ha 100/100. Nu får jag i och för sig ut 140/14 på min 100/10-lina så jag är ganska nöjd. Men det hade ju inte gjort ont om det varit billigare.

Hehe Ja jag har nog en jäkla tur med mitt pris verkar det som när jag kollar med andra

Men med tanke på mina tidigare offertar på hundratusentals kronor jag fått för att ens ha möjlighet till 10/10 så skulle även 395/månad va rätt billigt!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

Leverantörerna i Lunds öppna stadsnät har grymt bra priser för studenter. Jag och min rumskamrat delar på 100/100 och får ge mindre än 50 kronor i månaden för detta. Det kommer bli jobbigt att en dag flytta härifrån och tvingas ge sjuka pengar för ett ADSL med samma hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saypayaa:

Leverantörerna i Lunds öppna stadsnät har grymt bra priser för studenter. Jag och min rumskamrat delar på 100/100 och får ge mindre än 50 kronor i månaden för detta. Det kommer bli jobbigt att en dag flytta härifrån och tvingas ge sjuka pengar för ett ADSL med samma hastighet.

Absolut maxhastighet för ADSL är väl 60Mbit/s? och då via vdsl2+ eller vad det heter. Oavsett vad så är det vidriga priser jämfört med fiber.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Men å andra sidan fungerar det endast i omåden som täcks av 4G ! vilket inte är många % av Åland

Ja men bor man i stan så har man lite fördelar iaf mot bönderna
Men 3G fungerar fint iaf

Permalänk
Avstängd

När får vi fler aktörer som erbjuder Gigabit Ethernet anslutningar?

Jag har inte mobilt bredband för det är för dyrt för något som jag ändå nästan aldrig skulle använda.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Helt OK pris. Hoppas bara de valde en leverantör som bryr sig om era fri- och rättigheter och inte lämnar ut era personuppgifter vind för våg.

Bredband2, tycker de verkar helt okej för kunden :).

Jag tror pressen efter ordentligt bredband hade blivit större i övriga samhället också om 100/100Mbps ingick i samtliga kommunala fastigheter.
Då hade BRF:erna fått mer press på sig till bättre bredband och därefter hade villaägarna börjat dra in fiber när det börjar se vad de missar.

Permalänk
Medlem

Vårt hus är byggt 2007 men de la inga fiberkablar trots att det finns runtom i området. Så jäkla irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Går det fiberkablar ute vid vägen är det inte så himla dyrt o gräva själv. Hyr man in folk som ska både gräva o koppla kablar drar det dock iväg mer

Bor i radhus så grannarna måste vara med på noterna och där blir det jobbigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aahlstro:

Ja men bor man i stan så har man lite fördelar iaf mot bönderna
Men 3G fungerar fint iaf

Det är ju så stor del av Åland som är "stad" också!

Dessutom täcker inte ens 4G halva Mariehamn... dvs en yta på några kilometer

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Absolut maxhastighet för ADSL är väl 60Mbit/s? och då via vdsl2+ eller vad det heter. Oavsett vad så är det vidriga priser jämfört med fiber.

Mjo, men tror du någon ISP lägger ner pengar på det? Nej, inga av de nya standarder som finns idag som förbättrar ADSL upplevelsen, verkar finnas som intresse hos ISP sida, de tycker kanske det är för dyrt och uppgradera, vad vet jag, jag är bara irriterad och ledsen på skiten..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Bredband2, tycker de verkar helt okej för kunden :).

Jag tror pressen efter ordentligt bredband hade blivit större i övriga samhället också om 100/100Mbps ingick i samtliga kommunala fastigheter.
Då hade BRF:erna fått mer press på sig till bättre bredband och därefter hade villaägarna börjat dra in fiber när det börjar se vad de missar.

Det jävliga där är ju att de ofta drar fiber fram till tomtgränsen, och sedan får folk ge mellan 15 000-30 000 för inkoppling, vilket är sinnessjuka pengar för att få ett jävla uttag i väggen, så det är många som inte vill ge de pengarna. Fast tänker man sälja så höjer det ju värdet på huset om där finns fiber indraget och klart.

Skrivet av Tozzi:

Mjo, men tror du någon ISP lägger ner pengar på det? Nej, inga av de nya standarder som finns idag som förbättrar ADSL upplevelsen, verkar finnas som intresse hos ISP sida, de tycker kanske det är för dyrt och uppgradera, vad vet jag, jag är bara irriterad och ledsen på skiten..

Telia och bredbandsbolaget och säkert fler har väl så att man kan få "upp till" 60Mbit/s nuförtiden, men det kostar massor, och adsl är adsl är adsl. Plus att telia vägrar ge någon som helst kompensation om man inte varit helt utan uppkoppling i minst 5 dagar, så de är inte snälla mot de som har adsl, nej.

Det är rätt vrickat att fiber är det enda som verkligen funkar, men endå är det så långsam utbyggnadstakt och så pass dyrt, om man inte bor i hyreshus och får det med i hyran eller billigt via stadsnätet. Internet blir viktigare och viktigare för alla, men bara ett fåtal får tillgång till ordentlig uppkoppling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Problemet med hastigheterna är ju att visst får du ut 7.2 eller vad det är ut 3g, om du är ensammen uppkopplad mot masten och står PÅ den...
Bor man i en större stad det några hundra till några tusen är uppkopplade på samma mast får man inte ut i närheten av detta.
Fiber är klart det bästa, men även där finns det "dolda avgifter". själv betalar jag 99:-/mån för 100mbit + 205:- i hyra till öviksenergi som "äger nätet". Drygt 300 i månaden för 27/11 som jag får ut är inte illa pinkat, hade hellre betalt att detta till samma leverantör, så man vet exakt vem man ska ringa när det blir fel.
Visst verkar 4g bättre, men ju fler som skaffar det desto lägre hastighet kommer man få ut.

Nån smart operatör borde slänga upp ett par hundra tusen wifi hotspots i alla större städer o sälja internet genom dessa, men även där blir ju hastigheten drabbad ju fler som använder det.

27/11 låter jävligt illa om du ska ha 100/10. Jag ger 295Kr/mån till Bahnhof och får ut 140/14. Nu kanske infrastrukturen är något i stil med "alla i Switch X delar på en gigabitkabel oavsett hastighet", och då blir det ju jobbigt, men det känns endå åt helvete att du bara får ut en tredjedel av det du betalar för med fiber.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.