Permalänk
Medlem

Musmatta som håller?

Nu har jag ägt en hårdplastmatta från steelseries med två olika ytor på respektive sida samt en QcK i tyg.
Kvalitén på den förstnämnada var katastrofal. Slets ned på bara några månader och blev glashal. Att vänja sig vid tyg tog ett tag men var helt klart värd att gå över till. Att tygmattan inte är av bästa kvalitet har jag inte kunnat kräva heller då den kostade typ 60kr.
Nu skulle jag vilja ha en tyg/mjukare modell som får kosta en del bara den håller hög kvalitet.
Tips?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Har någon tunn sak från Steelseries som jag är nöjd med.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6606362/inet-musmatta-taurus-editi..., Bästa musmattan jag har ägt, helt underbar!

Visa signatur

|Cooler Master HAF 912 Plus|AMD FX 8320@3.5ghz|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI 970A-G46|MSI GTX 970|Crucial Ballistix Sport 8gb 1600Mhz|Corsair CX 600W|Crucial m500 SSD|

Permalänk
Medlem

SJälv har jag Qck som från min sida har fungerat perfekt i 3 år nu!

Visa signatur

-| i7-3770k | HD 7970Ghz | 750w | NZXT Phantom | MSI z77 G41 | 8Gb Ram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Droizz:

SJälv har jag Qck som från min sida har fungerat perfekt i 3 år nu!

Jo jag är egentligen ganska nöjd, bortsett från att den lämnar svarta märken. Jag skulle dock vilja ha en större som är lite hårdare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fan ska du ha en mjuk musmatta för 400kr till?
Dom slits lika mycket...

Använder själv Steelseries Qck som jag använt i två år, blir den smutsig så badar man bara den.

Permalänk
Skrivet av JeSwiK:

Även ja kör med en Qpad. Har gjort typ ett halvår, och även jag är frälst. Ser nästan ny ut fortfarande

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog dags att kolla på de som är gjorda av glas om man upplever problem med att man nöter ytan för fort.
Prova en icemat eller liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog dags att kolla på de som är gjorda av glas om man upplever problem med att man nöter ytan för fort.
Prova en icemat eller liknande.

Men då får vi det omvända. Att riskera att slita ut musfötterna istället om man kör på glas.

Permalänk
Medlem

Inte tyg och ganska liten, men Razer Sphex är den bästa musmattan jag haft och jag har provat allt möjligt. Minimalt slitage på både mus och matta, ingen kant att skrapa armen på och ligger fastklistrad (bokstavligt talat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Även ja kör med en Qpad. Har gjort typ ett halvår, och även jag är frälst. Ser nästan ny ut fortfarande

Kul att höra!

Visa signatur

|Cooler Master HAF 912 Plus|AMD FX 8320@3.5ghz|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI 970A-G46|MSI GTX 970|Crucial Ballistix Sport 8gb 1600Mhz|Corsair CX 600W|Crucial m500 SSD|

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nu har jag ägt en hårdplastmatta från steelseries med två olika ytor på respektive sida samt en QcK i tyg.
Kvalitén på den förstnämnada var katastrofal. Slets ned på bara några månader och blev glashal. Att vänja sig vid tyg tog ett tag men var helt klart värd att gå över till. Att tygmattan inte är av bästa kvalitet har jag inte kunnat kräva heller då den kostade typ 60kr.
Nu skulle jag vilja ha en tyg/mjukare modell som får kosta en del bara den håller hög kvalitet.
Tips?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/62810-steelseries_ste...
har jag hemma, jag har la runt 5-6 andra mattor med men denna är den jag älskar bäst

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Men då får vi det omvända. Att riskera att slita ut musfötterna istället om man kör på glas.

Icemat sliter inte på musfötterna.
Haft min icemat och ms 1.1, både musen och musmattan är helskinnade efter ca. 10 år av Quake:ande.

Direkt felaktigt uttalande!

Permalänk
Medlem

hade en QcK när jag var som "gamigast" och lirade spel. nu flyttar jag på musmattan kanska ofta, och kör då en Icemat gjord av glas för att den är rigid och enkel att flytta. funkar bra till spel också. dock så vill jag minnas att vissa optiska sensorer kan ha svårt för glasytan

Permalänk
Medlem

Vad är det för "slitage" som du fått på din tygmatta? Är det kanten som slitits pga att du dragit vristen mot den?
Jag har aldrig slitit ut en tygmatta, och jag tror mycket beror på att jag ligger med nästan hela armen över själva mattan och lägger i stort sett noll tryck på kanten. Har haft min Corepad c1 rätt länge nu, ser ut som ny i kanterna, annars i övrigt bara lite skitig. Jag har svårt att tänka mig att någon sliter ut en tygmatta på annat sätt än att skava kanterna.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

QcK, en ny varje år perfekta julklappen om inte annat...

Permalänk
Medlem

Sitter med en QcK heavy, tror de e 3 eller 4 år jag har haft den nu. Inte fransat sig eller slitits i kanterna överhuvudtaget. Som någon nämnde tidigare så är det bara att bada den så blir den som ny i pricip. 190 spänn på inet, mkt musmatta för pengarna (:

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Har haft en QcK i ett år nu, inga tecken på slitage!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Prova en icemat eller liknande.

Icemat går under Steelseries sedan flera år tillbaka. Är ägare till två såna men de verkar inte tillverkas av Steelseries mera. När glidmattorna till musen är slitna för de ett högt oljud, och kalla blir glasmattorna också om man har dragigt inne :).

Själv rekommenderar jag inte glas längre, hård plast verkar mycket trevligare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

What e said, dock har jag kört på Archtype version i ca 6år, Slitage finns men fortf riktigt nice glid om du kan tänka dig hårt underlag igen.

Permalänk

Jag har kört på storebrorsan till denna i tre år nu utan att uppleva att den slitits över huvud taget. Sjukt nöjd.
http://www.inet.se/produkt/6900828/steelseries-qck-heavy-musm...

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Tänkte slå ett slag för Mantis Speed men det ser ut som de slutat tillverka den :/
Efter lite sökande så tror jag dock att de har ersatt Mantis med Goliathus.
Och från det jag kan se så verkar den här vara i stort sett samma som Mantis Speed mattan Och om så är fallet kan jag varmt rekommendera den.
Då jag har haft min Mantis sedan november 2008 och den inte är nämnvärt sliten. Bara lite grand i ena hörnet där jag haft armen vilande.

Permalänk
Medlem

Än så länge är steelseries 4HD bästa musmattan ja någonsin testat.
Perfekt musmatta, Däremot vet jag inte exakt hur länge den håller. Men än så länge har jag inte märkt något slitage.. (ca3 månader) .. och den kostar bara 150 kr... Köp den och va nöjd helt enkelt..

Köp inte Qck då den blir smutsig och glidet försämras avsevärt där du drar musen ofta (Jag har 2 qck som ligger å skräpar)..

Du sa att du ägt hårda steelseries musmattor innan , vad va det för några??

Permalänk
Medlem
Skrivet av hackeron:

Än så länge är steelseries 4HD bästa musmattan ja någonsin testat.
Perfekt musmatta, Däremot vet jag inte exakt hur länge den håller. Men än så länge har jag inte märkt något slitage.. (ca3 månader) .. och den kostar bara 150 kr... Köp den och va nöjd helt enkelt..

Köp inte Qck då den blir smutsig och glidet försämras avsevärt där du drar musen ofta (Jag har 2 qck som ligger å skräpar)..

Du sa att du ägt hårda steelseries musmattor innan , vad va det för några??

4HD kommer att slitas ner och tappa glid, medans dina QcK går att tvätta. Jag hade en 9HD i några månader, vet ej precis hur länge men på mindre än ett år blev den rätt sliten. Och min mjuka Corepad som jag tvättade igår känns väldigt ny efter 9 månader.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag kör på Mionix Sargas 460? tror jag den hette. Vann 2 stycken i en LoL turnering på skolan. ( skryt ).
Är inne på min andra då jag använder dem flitigt varje dag ( ca 6-15 timmar per dag beroende på helg eller vardag ) så de slits fort. Den första var ju såklart fortfarande hel men den var lite "smutsig" av all hud etc som åker av en svettig hand, och jag är kräsen av mig så jag bytte ( när jag ändå hade en över ).

TL;DR / summary är att det är hög kvaliitet för att vara en musmatta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

taurus mattorna har inte lika bra glid som: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/124181-steelseries_qc... haft den i 4år och den ser ut som ny fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk

Razer Goliathus bästa tygmattan enligt mig
http://static.gamer.no/images/8/839/83994/ce54581e7798eef11ac...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

Sjukt bra musmatta som klarar allt i sin väg. Själv har jag otroligt mycket damp när det kommer till att förlora, osv, men den klarar mina frustrationer. Använder den med G400. Satsa på 4HD, otroligt nice musmatta!

http://www.inet.se/produkt/6606450/steelseries-4hd-mousepad

Permalänk
Medlem

har haft min qck+ i 2-3 år, är som ny fortfarande!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |