2.5" sata utan hölje på pinnar -> stationär burk

Permalänk
Medlem

2.5" sata utan hölje på pinnar -> stationär burk

Hej!

Mitt moderkort på min bärbara dator dog för typ 2.5 år sedan.. nu vill jag äntligen ha fört över ett gäng bilder från dessa hårddiskar.
De skall vara SATA, dock ser kontakterna konstiga ut. Har inget hölje kring pinnarna, vet inte om ni blir mycket klokare.
http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata... <--- ser ut som den vänstra, men utan det svarta höljet.

Hur gör jag för att koppla in dessa hårddiskar? Behövs detta svarta hölje? (Antar det..) och behöver jag några adaptrar eller dylikt för att få igång hårddiskarna? (5V-diskar.. antar att strömkabeln som sådan går på 12V lina. Eller snackar jag i nattmössan???)
Vore bra surt att bränna hårddiskarna på grund av att jag inte frågade om detta innan..

Tack på förhand,
/Andreas

Permalänk
Medlem

Höljet är inte standard, så din disk bör passa överallt, till skillnad mot den på bilden.
Disken plocker den spänning den behöver från strömanslutningen. 3,3 V, 5 V resp 12 V har sina resp stift.

Du kan koppla in disken i vilken stationär dator som helst, bara det finns sata-kabel och sata-ström. Kontakterna passar bara på ett håll så det är ingen risk att du kopplar fel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Höljet är inte standard, så din disk bör passa överallt, till skillnad mot den på bilden.
Disken plocker den spänning den behöver från strömanslutningen. 3,3 V, 5 V resp 12 V har sina resp stift.

Du kan koppla in disken i vilken stationär dator som helst, bara det finns sata-kabel och sata-ström. Kontakterna passar bara på ett håll så det är ingen risk att du kopplar fel.

Okej, finns det risk för att jag har inkompatibla SATA-kablar eller dylikt från moderkortet? Eller är det så enkelt att... passar det så är det bara att köra?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av aka2:

Okej, finns det risk för att jag har inkompatibla SATA-kablar eller dylikt från moderkortet? Eller är det så enkelt att... passar det så är det bara att köra?

Passar det utan våld och silvertejp så är det bara att köra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ta bild på din disk.

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jgb_jgb:

Ta bild på din disk.

Här är två bilder:
https://www.dropbox.com/s/nii383rf7kqcbr3/2012-12-16%2016.56....
https://www.dropbox.com/s/gppukhmmxgk5g1o/2012-12-16%2016.56....

Skrivet av Zotamedu:

Passar det utan våld och silvertejp så är det bara att köra.

Tack, känner mig genast lite lugnare

Permalänk
Testpilot

Det ser ut som att du tagit ut en hel vagga/docka som hårddisken ansluts via inne i datorn, kolla undertill eller på sidan om det inte finns några skruvar så du kan få loss hårddisken ur vaggan.

Hittar du inga skruvar kanske det räcker med att lyfta i bakkant (längst bort på dina bilder) och sen dra ur disken ur kontakten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det du ser som kontakter är en extra adapter som går att ta loss och att det riktiga kontakterna sitter bakom? Ser ut som att det finns stift bakom den svarta biten som sitter ytterst...

Edit: Som inlägget ovan påpekade ser det även ut som att själva vaggan sitter kvar också

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Det är inte så att det du ser som kontakter är en extra adapter som går att ta loss och att det riktiga kontakterna sitter bakom? Ser ut som att det finns stift bakom den svarta biten som sitter ytterst...

Tror jag också - notera att adaptern blockerar drivens strömförsörjning. Borde gå att ta bort genom att lossa de två skruvarna. Tror rätt säkert det sitter en EIDE kontakt bakom.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Tror jag också - notera att adaptern blockerar drivens strömförsörjning. Borde gå att ta bort genom att lossa de två skruvarna. Tror rätt säkert det sitter en EIDE kontakt bakom.

Det är en SATA disk enligt hans andra bilden av klisterlappen som sitter på hårddisken. Man ser tydligt vanliga SATA kontakter ritade i mitten till höger på klisterlappen.

aka2:
Som du hör så är det ett vanligt misstag att folk ännu inte tagit bort hållaren och extra kontakten som skymmer de vanliga kontakterna.

Permalänk
Medlem

Som flera av er mycket riktigt påpekat har jag inte tagit bort vaggan! När den var borttagen dök en mer bekant kontakt upp Lagom pinsamt...
Nåja, nu är det problemet löst Nu ska jag bara få tummen ur och koppla in diskarna..

Tack för all er hjälp!!

/Amatör

EDIT: Nu har jag mountat disken och fört över allt. Tack för all er hjälp! Det uppskattas varmt!