NZXT H2 - Skräp eller något att ha?

Permalänk
Medlem

NZXT H2 - Skräp eller något att ha?

Hej gott folk!

Som rubriken lyder så undrar jag om NZXT H2 chassit är något att ha eller inte? Om någon har eller har haft erfarenhet av detta chassi så så hade det varit kul att höra vad ni har att säga om det. Annars är jag mest intresserad av hur pass lämpad den är för att få till så bra kylning som möjligt. Även ifall medföljande chassifläktar är pålitliga eller bör man passa på att beställa ett gäng vettiga sådana i samma veva också?

Jag har inga planer på att mecka med vattenkylning utan troligast blir det en Noctua NH-D14 på en i7 3770K. Ytterligare värmegenerator blir förmodligen ett GTX680. Moderkort sitter jag fortfarande och funderar över vilket det ska bli... Men det är en annan historia. Nu är det främst valet av chassi jag är intresserad av.
Värt att nämna dock kan ju vara att jag i dagsläget inte har några fantasier om att överklocka varken CPU eller GPU så någon extra värme från något sådant kommer inte att förekomma.

Tack på förhand för svar, råd och diskussioner.

/Zicsoen

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

r4 är betydligt bättre har båda

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har för mig att det går jäkligt varmt. Tror Emil på redaktionen har/hade ett och nämnde detta också i en fredagspanel/frågelåda för länge sen.

Edit: Så ja, finns väl ingen anledning att inte köpa ett define istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har ett H2 och tycker de är riktigt bra. Med bra fläktar/kylare blir kylningen riktigt bra, ända nackdelen är väl att om de ska kyla bra så låter de rätt mkt.
Men som som andra har påpekat så är Define R4 åxå ett riktigt bra chassi, jag byggde en dator i ett sånt för nån vecka sen och kan bara rekommendera!

Visa signatur

Chassi: NZXT H2. MB: Asus P8P67 deluxe. CPU: i5 2500K @4.4ghz. H2O 920.
GPU: GTX 780. RAM: 8GB 1600Mhz vengeance. PSU: NZXT HALE90 1000W 80+ Gold. SSD: OCZ Agility 3 120GB, Corsair F120GB. HDDs: 5TB lagring.

Permalänk
Medlem

R4 är bättre inom allt, har också hört att H2 har lite problem med att dra luft i fronten. Helst om man har många hårddiskar. Tror dock att det går att fixa med, bara att dra fram borren, dremeln eller liknande.

Hursomhelst, R4 är ett bättre köp generellt sagt. Inom utseende är det väl lite personligt...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett sånt chassi. Köpt till fläktar o testat, men blir aldrig riktigt nöjd med kylningen, så kan inte rekommendera chassit (NZXT H2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

r4 är betydligt bättre har båda

Skrivet av Rydisen:

Har för mig att det går jäkligt varmt. Tror Emil på redaktionen har/hade ett och nämnde detta också i en fredagspanel/frågelåda för länge sen.

Edit: Så ja, finns väl ingen anledning att inte köpa ett define istället.

Skrivet av jostromb:

Jag har ett H2 och tycker de är riktigt bra. Med bra fläktar/kylare blir kylningen riktigt bra, ända nackdelen är väl att om de ska kyla bra så låter de rätt mkt.
Men som som andra har påpekat så är Define R4 åxå ett riktigt bra chassi, jag byggde en dator i ett sånt för nån vecka sen och kan bara rekommendera!

Skrivet av JohanFalk:

R4 är bättre inom allt, har också hört att H2 har lite problem med att dra luft i fronten. Helst om man har många hårddiskar. Tror dock att det går att fixa med, bara att dra fram borren, dremeln eller liknande.

Hursomhelst, R4 är ett bättre köp generellt sagt. Inom utseende är det väl lite personligt...

Skrivet av Ooosling:

Sitter på ett sånt chassi. Köpt till fläktar o testat, men blir aldrig riktigt nöjd med kylningen, så kan inte rekommendera chassit (NZXT H2).

Tack allihopa för era svar.
Jag ger nog upp mina planer på H2 och börjar titta lite närmare på R4 istället då. Lite synd dock då jag gillade designen på H2. Men men, det är inte hela världen.
God jul och tack än en gång.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra och rekommenderar R4! Grymt chassi, kyler bra och har mycket plats för kabeldragning bakom moderkortsplåten! Dessutom är det riktigt skönt att kunna ta bort den övre hårddiskburen så att man får in mer luft.

God jul!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 || ASRock z77 extreme4 || Intel i5 3570K 3.4GHz + Noctua NH-D14|| EVGA GTX 670 FTW
2x4GB Corsair CL9 1600MHz || Corsair Force 3 120GB + 1TB Western Digital Caviar ||

Permalänk
Medlem

Kan också bara rekommendera R4! Grym kabeldragning verkligen, grymt utseende, bra luftflöde samt tyst! Ett tips om du kör på R4an och har ett nätagg <160 mm är att sätta en 140 mm fläkt i botten, hjälper till o kyla systemet men låter knappt något om man kopplar in den till fläktkontrollen!

Permalänk
Medlem

Jag har en H2a och är väldigt nöjd.

Min 3770 ligger på runt 37grader i load, kyls förvisso av en H80 och jag extrafläkt som insug i botten, och extra utblås i toppen.
Kan inte minnas att jag hade speciellt hög temp när jag körde överklockat till 4,5ghz heller, (50-60 kanske?) men minnet kan ju svikta.

Har utöver det 4st HDD och 1x ssd inkopplade, samt en Gtx 680 DC2top så helt tomt är det inte i lådan.

Orginalfläktarna är väl inte superbra, de gör lite ljud ifrån sig om man skruvar upp fläktkontrollern på max, men det behövs aldrig och de är tysta på det minsta läget. Det är det bara H80 pumpen som susar lite.

Har planer på att byta till bättre fläktar för att få ner ljudet ytterligare, och så var det någon som tipsade om att undervolta H80pumpen lite, men jag har ej hunnit det än.

R4an verkar inte vara ett dåligt chassi heller, men tycker nog att H2an lite oförtjänt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

R4an verkar inte vara ett dåligt chassi heller, men tycker nog att H2an lite oförtjänt dåligt rykte.

Men mellan dom så är R4 definitivt bättre, generellt sagt. Dock tycker jag H2 har lite skönare front, både inom byggkvalité och utseende. Det är dock allt som är bättre, enligt mig.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Eftersom man MÅSTE såga i H2an i fronten för att det ska komma någon som helst luft in i chassit så kan jag inte rekommendera den till ett "power" bygge.
Vill man dock ha en låda som är tyst och snygg men inte för överklockning så kör på.

Just my 2 cents.

Plastlocket i toppen är något jag börjat störa mig mer och mer på ju längre jag har det, läcker något enormt ifrån det..

Skippa helt och hållet vad jag sa innan, H2an är skit för mer än 400kr, kör på R4an.