Permalänk

Ny Mus

Tjenare! Som rubriken lyder så är jag ute efter en ny mus, Nu är det så att jag har en Steelseries Sensei i nuläget men är sugen på en ny..
Har kollat lite på Razer Taipan & Mionix NAOS 8200 men jag förstår inte så mycket vad alla specs innebär osv

Så nån vänlig själ därute i världen som har lite bättre koll än mig som kunde förklara lite till mig vilken mus som är bäst
Tack på förhand // Zerion

Permalänk
Medlem

Frågan är vad du är ute efter? klogrepp eller hela handen, 100 knappar eller en clean, 10000 DPI eller 5000 dpi? Vad föredrar du? Den musen jag har i Spec är jag grymt nöjd med. Jag har haft en massa olika gamermöss men denna slår faktiskt allt. Klogrepp, lagom tung, lagom med knappar, bra kvalitet och känslighet. Dessutom snygg

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

budget? stor/liten hand? Mus är lite mer smaksak, alla har inte likadana händer, men den jag har heter Razer mamba, har rätt så stor hand och den passar bra! har dock inte testat många andra, typ bara razer naga och den var alldeles för liten.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Oj, ursäkta att jag var lite otydlig med det.. haha.
Budget spelar ingen roll, Hand är väl varken speciellt stor eller liten, Helst hela handen grepp, Ingen mmo mus, DPI & specs sånt kan inte jag så det skulle jag vilja ha hjälp med,

Permalänk
Medlem

Aldrig testat naosen men mionix saiph ligger som gjutet i min lite större hand. Hört att mionix är lite sisådär med drivrutiner men själv har jag inte märkt av nått problem. Om jag nångång skulle byta ut den så blir det nog en naos för mig. Ska dock tillägga att jag inte provat jättemånga andra möss.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Oj, ursäkta att jag var lite otydlig med det.. haha.
Budget spelar ingen roll, Hand är väl varken speciellt stor eller liten, Helst hela handen grepp, Ingen mmo mus, DPI & specs sånt kan inte jag så det skulle jag vilja ha hjälp med,

Skulle själv rekommendera Cyborg's R.A.T möss

Visa signatur

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Permalänk

Har en Cyborg R.A.T contagion 7 vit
Kan starkt rekommendera, skaffa bara en bra musmatta med

Permalänk

Hmm, Verkar bli svårt Men ingen som har nåt att säga om föregångaren till Mionix NAOS 8200? Vet att det kan vara lite problem med drivarna, Samt Razer Taipan?

Permalänk

Hur är det med Posetiv samt negativ acceleration på laser möss? Har försökt leta lite & om jag fattar det hela rätt så verkar lite äldre optiska möss bättre? ex: Razer Deathadder, Samt Abyssus?

Är jag helt ute & cycklar eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Hur är det med Posetiv samt negativ acceleration på laser möss? Har försökt leta lite & om jag fattar det hela rätt så verkar lite äldre optiska möss bättre? ex: Razer Deathadder, Samt Abyssus?

Är jag helt ute & cycklar eller?

Nope, du är inte ute och cycklar. Finns även då optiska som har andra problem. Köp en Logitech G400, bästa musen idag i överlag. Gillar man den inte så är det bara 270:- man kastat bort :). Själv är jag för Zowie EC 1/2 eVo

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Nope, du är inte ute och cycklar. Finns även då optiska som har andra problem. Köp en Logitech G400, bästa musen idag i överlag. Gillar man den inte så är det bara 270:- man kastat bort :). Själv är jag för Zowie EC 1/2 eVo

Okej, får ta & se över det alternativet lite MEN! nu kommer min dumma fråga igen..
Läser man här : http://www.razerzone.com/gaming-mice/razer-deathadder när man läser 6400dpi 4G Optical Sensor så står det ju lite om det,
Är det en dålig mus tror du?

Permalänk
Medlem

Nya deathaddern verkar jättebra. Frågan är bara ifall man kommer störa sig på synapse, eller om den fortfarande lider utav "belly drag". Föredrar formen på Zowie EC1 eVo Deathaddern, även om nya deathaddern verkar ha en bättre sensor.

http://www.overclock.net/t/1335226/review-of-the-deathadder-2...

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Nya deathaddern verkar jättebra. Frågan är bara ifall man kommer störa sig på synapse, eller om den fortfarande lider utav "belly drag". Föredrar formen på Zowie EC1 eVo Deathaddern, även om nya deathaddern verkar ha en bättre sensor.

http://www.overclock.net/t/1335226/review-of-the-deathadder-2...

Belly Drag? Vad är dettta? samt hur vet du att Deathadderna har bättre sensor? Och vad menar du med sensor? ;P
... Ursäkta för lite dumma frågor.. Kan absolut ingenting om sånthär

Permalänk
Medlem

Belly drag är precis som det låter. Tidigare deathadders har haft lite problem med att underredet dragit emot själva mattan. Men i och med att nya har en ny undersida så är chansen stor att de åtgärdat det problemet.
Sensorn som sitter i nya deathaddern är nästa generation av den som sitter i Zowie EC 1. Enligt testerna har en högre malfuction speed, får typ 3m/s med min Zowie medans den pallar över 4m/s. Och verkar inte har någon prediction eller acceleration heller

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Belly drag är precis som det låter. Tidigare deathadders har haft lite problem med att underredet dragit emot själva mattan. Men i och med att nya har en ny undersida så är chansen stor att de åtgärdat det problemet.
Sensorn som sitter i nya deathaddern är nästa generation av den som sitter i Zowie EC 1. Enligt testerna har en högre malfuction speed, får typ 3m/s med min Zowie medans den pallar över 4m/s. Och verkar inte har någon prediction eller acceleration heller

Okej, fan va fiint! Så båda mössen är optiska? Trodde laser var bättre, men om dom lider lita av Prediction & acceleration så förstår jag varför optisk är bättre

Vart hittar du alla info om sensorn? Skulle vara lite kul att kolla igenom.
Samt DPI har inte det nån betydelse?

Permalänk
Medlem

Båda mössen är optiska ja. På Overclock.net så finns det många som är riktigt inbitna när det gäller möss och där kan man lära sig mycket. Laser är väl igentligen inte bättre, mer att det är mer praktiskt. Kör man liksom med en bra matta så fungerar optiskt minst lika bra som laser, men kör man te.x en blank matta så kan optiskt inte fungera alls medans laser fungerar bra.
DPI är inget att stirra sig blind på. Det ända DPI igentligen säger är hur snabb själva musen är, mer dpi = snabbare. Fortfarande många (inklusive migsjälv) som sitter på <500dpi inställt på sina >2000dpi möss. Det som är viktigt med DPI är hur bra musen är vid det dpin som man vill använda den vid. Finns vissa möss (Steelseries Kana) som presterar bra i lägre DPI men mer eller mindre skräp i högre. Vissa tappar precision och andra tappar avläsningshastighet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Mionix 5200 är lätt ett underbart val. 8200DPI känns overkill tbh D:

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Båda mössen är optiska ja. På Overclock.net så finns det många som är riktigt inbitna när det gäller möss och där kan man lära sig mycket. Laser är väl igentligen inte bättre, mer att det är mer praktiskt. Kör man liksom med en bra matta så fungerar optiskt minst lika bra som laser, men kör man te.x en blank matta så kan optiskt inte fungera alls medans laser fungerar bra.
DPI är inget att stirra sig blind på. Det ända DPI igentligen säger är hur snabb själva musen är, mer dpi = snabbare. Fortfarande många (inklusive migsjälv) som sitter på <500dpi inställt på sina >2000dpi möss. Det som är viktigt med DPI är hur bra musen är vid det dpin som man vill använda den vid. Finns vissa möss (Steelseries Kana) som presterar bra i lägre DPI men mer eller mindre skräp i högre. Vissa tappar precision och andra tappar avläsningshastighet.

Jaha okej, Somsagt kör man på en bra matta med optisk så funkar det lika bra? + Att man inte får accel grejen & prediction
Jag har ju Steelseries Sensei, Jag gillar den INTE ALLS, tycker den " Laggar " hela tiden..

Men får väl ta & jämnföra Zowie & Razer Deathadder på Overcklock.net

Tack så mycket för dig hjälp, uppskattas verkligen!
Godjul & gott nytt år på dig!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Zowie AM. Den enda musen jag vart nöjd med sedan min första WMO.

Ingen prediction, har aldrig nått hastigeter som orsakat neg. acceleration.

Pålitlig & precis.

Är du ute efter gimmick möss så har jag en Corsair m60 till salu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 450D | Corsair RM750| asus p9x79 pro | i7-3820 @ 4.3GHz | Corsair hydro 100i GTX | 16gb vengeance | msi gtx660 oc | intel 335 180gb ssd | WD 250gb

Permalänk
Medlem

Oj... Kanske skulle läst tråden lite och nu vill jag varna dig.

Om du har en subwoofer.

För allt i hela jävla världen köp. Inte. RAT.
Såfort du har ett litet vibrerande ljud skakar pilen som om den hade allvariga epilepsianfall, oavsett yta.

Sensorn i den är ÖKÄND för att krångla och gå sönder, den hänger sig så du bara kan röra muspekaren antingen vertikalt eller horisontellt.

KÖP
INTE
RAT

I övrigt om du vill ha den skönaste musen som finns i princip så säger jag igen: Mionix Naos 5200/8200 eller 3000(vad den nu har för mer nummer)
Inga problem med den bortsett från IBLAND kan drivers/mjukvaran vara knäpp, dock aldrig haft detta problem själv så kan inte säga hur ofta det inträffar. Det är en rätt låg mus men du har alla fingrar liggandes riktigt skönt. Kommer aldrig byta mus om jag kan hjälpa det, och om jag måste tänker jag fan ta och byta ut insidan av naosen med vad det nu än är som är det senaste.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Mionix 5200 är lätt ett underbart val. 8200DPI känns overkill tbh D:

DPI'n kunde man ju nästa skita i? Jag använder ändå bara ca 800

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Oj... Kanske skulle läst tråden lite och nu vill jag varna dig.

Om du har en subwoofer.

För allt i hela jävla världen köp. Inte. RAT.
Såfort du har ett litet vibrerande ljud skakar pilen som om den hade allvariga epilepsianfall, oavsett yta.

Sensorn i den är ÖKÄND för att krångla och gå sönder, den hänger sig så du bara kan röra muspekaren antingen vertikalt eller horisontellt.

KÖP
INTE
RAT

I övrigt om du vill ha den skönaste musen som finns i princip så säger jag igen: Mionix Naos 5200/8200 eller 3000(vad den nu har för mer nummer)
Inga problem med den bortsett från IBLAND kan drivers/mjukvaran vara knäpp, dock aldrig haft detta problem själv så kan inte säga hur ofta det inträffar. Det är en rätt låg mus men du har alla fingrar liggandes riktigt skönt. Kommer aldrig byta mus om jag kan hjälpa det, och om jag måste tänker jag fan ta och byta ut insidan av naosen med vad det nu än är som är det senaste.

hahaha, RAT var jag inte så sugen på tidigare heller Men Dom 3 som jag funderar över är : Razer Deathadder 2013 4G, ZOWIE EC1 Pro, Mionix Naos 8200

Permalänk
Medlem

Naos 8200 är väl säkrast att undvika. Många som har problem med sensorn som sitter i. Den sägs vara fixad, men andra säger att den inte är.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

hahaha, RAT var jag inte så sugen på tidigare heller Men Dom 3 som jag funderar över är : Razer Deathadder 2013 4G, ZOWIE EC1 Pro, Mionix Naos 8200

Både DA2013 och Zowie EC1 Evo Pro är bra val (evo pro finns i 2 olika coating val nu också) Negativa med zowie är väll låsta dpi settings, men använder du någon av dom så är det absolut inga problem.

Naos 8200 ser jag ingen mening att köpa, även om buggarna är fixade med sensorn så lider den ändå av acceleration som är omöjligt att få bort precis som avago9500.

Permalänk
Skrivet av Breddas:

Naos 8200 är väl säkrast att undvika. Många som har problem med sensorn som sitter i. Den sägs vara fixad, men andra säger att den inte är.

Okej, då skippar jag den Får välja mellan Deathadder & Zowie

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Både DA2013 och Zowie EC1 Evo Pro är bra val (evo pro finns i 2 olika coating val nu också) Negativa med zowie är väll låsta dpi settings, men använder du någon av dom så är det absolut inga problem.

Naos 8200 ser jag ingen mening att köpa, även om buggarna är fixade med sensorn så lider den ändå av acceleration som är omöjligt att få bort precis som avago9500.

Tror nästan att det blir en Deathadder då den är lite nyare + att testa Razer
Sen även skönt att slippa acceleration!

Permalänk
Medlem

Har en deathadder 3G 1800dpi sedan 2008. Den enda riktiga musen jag haft(de tidigare var inget jag tyckte om). Ska inhandla DA2013 efter jul tror jag för att jag älskar hur DA ligger i handen. Har en Taipan också men den har börjat lagg/frysa sig då och då så den ligger på hyllan nu. Vet inte om garanti täcker sånt? Så gick tillbaka till DA, det som jag är ute efter är gummit på sidorna på DA2013

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CM HAF 932 - i5 3570k @ 4.1GHz - MSI Z77A-GD65 - Nvidia ASUS GTX660 TOP - Razer Deathadder 2013 - Ducky G2PRO TKL

Permalänk
Skrivet av Nehemja:

Har en deathadder 3G 1800dpi sedan 2008. Den enda riktiga musen jag haft(de tidigare var inget jag tyckte om). Ska inhandla DA2013 efter jul tror jag för att jag älskar hur DA ligger i handen. Har en Taipan också men den har börjat lagg/frysa sig då och då så den ligger på hyllan nu. Vet inte om garanti täcker sånt? Så gick tillbaka till DA, det som jag är ute efter är gummit på sidorna på DA2013

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej Va kul att du gillar DA, Ska bli kul att prova en Razer då jag förut inte gillade dom, Hittils ser jag bara fördelar med DA2013!

Permalänk

Nån som vet en bra musmatta som funkar till optiska möss? Är ex: SteelSeries QcK+ bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerion123:

Nån som vet en bra musmatta som funkar till optiska möss? Är ex: SteelSeries QcK+ bra?

Till just deathadder verkar de flesta mattorna fungera. Men med te.x Zowie har jag haft problem på de vita områdena på min QcK+ SK-edition och Qpad CT (svart), deathaddern har inte haft några problem alls på de punkterna. Corepad C1 är min nuvarande favorit-matta, men är sugen på att testa nya Zowie mattan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT