Min dator sluta fungera när jag dammsög den, vad gjorde jag för fel?

Permalänk

Min dator sluta fungera när jag dammsög den, vad gjorde jag för fel?

Hej!
jag skulle göra rent datorn och dammsög den, när jag startade den fungera den inte, nån som kan hjälpa mig?

Visa signatur

CPU: i5 3570K// GPU: KFA2 geforce gtx 660 ti ex oc 3gb// Moderkort: Asrock z77 extreme 4// HDD1: Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm//HDD2: Seagate 320GB// HDD3: Verbatim 1TB// SSD: Samsung basic 840 120GB// DVD: Samsung...// RAM: Corsair Vengeance Dual C DDR3, 1600MHz, 2x4GB, Blue// PSU: FSP Aurum 700w 80 plus gold// Chassi: BitFenix Shinobi XL Window, White// CPU-kylning: Phanteks PH-TC14PE Blå//

Permalänk
Medlem

Första felet du gjorde var att dammsuga den, det ska man absolut inte göra eftersom man kan om man har otur, döda datorn genom ESD skador.

Men har du kollat så du inte råkat rycka ur några sladdar från moderkort osv?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

men dammsugaren har man ju till allt annat? varför går det inte till datorn?
vet inte om alla kablar är i.

Visa signatur

CPU: i5 3570K// GPU: KFA2 geforce gtx 660 ti ex oc 3gb// Moderkort: Asrock z77 extreme 4// HDD1: Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm//HDD2: Seagate 320GB// HDD3: Verbatim 1TB// SSD: Samsung basic 840 120GB// DVD: Samsung...// RAM: Corsair Vengeance Dual C DDR3, 1600MHz, 2x4GB, Blue// PSU: FSP Aurum 700w 80 plus gold// Chassi: BitFenix Shinobi XL Window, White// CPU-kylning: Phanteks PH-TC14PE Blå//

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonbrandt:

men dammsugaren har man ju till allt annat? varför går det inte till datorn?
vet inte om alla kablar är i.

Statisk elektricitet är farligt för dina komponenter. Använd tryckluft på burk nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonbrandt:

men dammsugaren har man ju till allt annat? varför går det inte till datorn?
vet inte om alla kablar är i.

För att allt annat inte är känsliga komponenter, att använda dammsugaren till datorn är som att tvätta porslin i tvättmaskinen.
Statisk elektricitet, lätt att slå i saker. osv osv.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

Varför kan man inte tvätta porslin i tvättmaskinen? det är väl vanligt?

Visa signatur

CPU: i5 3570K// GPU: KFA2 geforce gtx 660 ti ex oc 3gb// Moderkort: Asrock z77 extreme 4// HDD1: Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm//HDD2: Seagate 320GB// HDD3: Verbatim 1TB// SSD: Samsung basic 840 120GB// DVD: Samsung...// RAM: Corsair Vengeance Dual C DDR3, 1600MHz, 2x4GB, Blue// PSU: FSP Aurum 700w 80 plus gold// Chassi: BitFenix Shinobi XL Window, White// CPU-kylning: Phanteks PH-TC14PE Blå//

Permalänk
Medlem

Fast det funkar väl om man har plastmunstycke va? Inte för att jag skulle göra det, men ändå.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonbrandt:

Varför kan man inte tvätta porslin i tvättmaskinen? det är väl vanligt?

som att tvätta en bil med en slägga, ett bättre exempel

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.0Ghz CPU Kylare: CM 212 Evo +
GPU: Evga GeForce GTX 660ti Ram: Corsair Vengeance LP 2x4GB @ 1600 mhz
MB: Asrock Z77E-itx Chassi: BitFenix Prodigy Psu: Corsair GS600
HDD: 1x Western Digital Blue 500gb 1x Samsung EcoGreen 1 TB

Permalänk

Eller det hänger en kabeln lös här, den är väldigt stor, är det nödvändigt att ha den i eller kan man köra utan den?

Visa signatur

CPU: i5 3570K// GPU: KFA2 geforce gtx 660 ti ex oc 3gb// Moderkort: Asrock z77 extreme 4// HDD1: Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm//HDD2: Seagate 320GB// HDD3: Verbatim 1TB// SSD: Samsung basic 840 120GB// DVD: Samsung...// RAM: Corsair Vengeance Dual C DDR3, 1600MHz, 2x4GB, Blue// PSU: FSP Aurum 700w 80 plus gold// Chassi: BitFenix Shinobi XL Window, White// CPU-kylning: Phanteks PH-TC14PE Blå//

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Fast det funkar väl om man har plastmunstycke va? Inte för att jag skulle göra det, men ändå.

Nej, plast alstrar om möjligt ännu mer statisk elektricitet än metall.
Det finns speciella ESD dammsugare men med munstycken och allt som behövs till dessa så landar man på rätt många tusenlappar.
Bättre att hålla sig till tryckluft, antingen luft på burk eller en kompressor med vatten/oljefilter.

Till TS, ditt svar "Varför kan man inte tvätta porslin i tvättmaskinen? det är väl vanligt?" visar ju att du bara trollar så tänker inte besvära mig med fler svar i denna tråden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonbrandt:

Eller det hänger en kabeln lös här, den är väldigt stor, är det nödvändigt att ha den i eller kan man köra utan den?

beror på vilken det är, lägg upp en bild och visa

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570k @ 4.0Ghz CPU Kylare: CM 212 Evo +
GPU: Evga GeForce GTX 660ti Ram: Corsair Vengeance LP 2x4GB @ 1600 mhz
MB: Asrock Z77E-itx Chassi: BitFenix Prodigy Psu: Corsair GS600
HDD: 1x Western Digital Blue 500gb 1x Samsung EcoGreen 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonbrandt:

Eller det hänger en kabeln lös här, den är väldigt stor, är det nödvändigt att ha den i eller kan man köra utan den?

Kan ju vara strömsladden
Testa om den passar någonstans.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Ta ett foto innuti datorn så vi kan se vad som inte sitter i.

Permalänk

Den tjockaste från den där lådan längst ner på datorn, det är 24 pinnar på den kabeln (räkna nyss), är det nödvändigt att ha den?

Visa signatur

CPU: i5 3570K// GPU: KFA2 geforce gtx 660 ti ex oc 3gb// Moderkort: Asrock z77 extreme 4// HDD1: Western Digital Caviar Blue 1TB 7200rpm//HDD2: Seagate 320GB// HDD3: Verbatim 1TB// SSD: Samsung basic 840 120GB// DVD: Samsung...// RAM: Corsair Vengeance Dual C DDR3, 1600MHz, 2x4GB, Blue// PSU: FSP Aurum 700w 80 plus gold// Chassi: BitFenix Shinobi XL Window, White// CPU-kylning: Phanteks PH-TC14PE Blå//

Permalänk

Du ska nog inte ens kolla i en dator egentligen. det är ström kabeln. finne bara en slot som den passar i och den passar bara på ett sätt, men att slita ur den med dammsugaren så betyder det ju att du va allt annat än försiktig!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

...och en omgång trollerianklagelser och trams rensat.

Jag bedömer detta vara en oseriös tråd. Om trådskaparen anser att detta är felaktigt så kan du kontakta SweClockers.

För att svara på alla frågeställningar:

  1. Dammsug inte datorer — det är dåligt.

  2. Om en sladd har trillat ur — sätt i den igen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.