Permalänk
Medlem

Hjälp! Den överhettades o krascha!

Hej!
Idag när jag satt och spelade lite Metro så blev skärmen helt röd, Och sen startade datorn om. Jag fick ett biosmeddelande som gnällde om Cpu_Fan och överhettning.
Jag blir ju jätteförvånad och tänker; Vafan, Den har ju funkat i en timme!
Jag öppnar upp datorn och ser att kylarsladden sitter fel. Jag sätter in den rätt och prövar att starta datorn. Det poffar till från cpu blocket och jag ser en liten liten eldboll. Självklart drar jag ut strömmen omedelbart. Men nu luktar den rök och jag vågar inte starta den!
Har jag grillat min nya dator eller?
Hjälp!
Tack och god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Eldboll?? från cpun? ajajaj inte bra!
låter dock ganska konstigt. Om det är cpun som BRANN så tror jag den är död.

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem

det låter ju som att cpu'n har fått lite för mycket värme/volt och att den pajade när du såg "eldbollen" tror inte den kommer att starta för dig.

Permalänk
Medlem

Ok, Bytte tillbaks till stockkylare. CPUn ser normal ut och allting bootar! Det verkar som om det var något med min H2O 620 Kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

men var kom eldbollen ifrån? kanske bara var lite damm?

Visa signatur

Lita inte på vad jag säger, det kan gå åt skogen
3D-printrar: Hembyggd prusa i2 och en egenutvecklad UM-inspirerad skrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arial214:

men var kom eldbollen ifrån? kanske bara var lite damm?

Ingen som helst aning
Det såg ut som att den kom ifrån Cpu blocket, Men det verkar gamska osannolikt. Men det är så att blocket har blivit till en minipyroman så blir det att reklammera!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av arial214:

men var kom eldbollen ifrån? kanske bara var lite damm?

Skrivet av xapa112:

Ingen som helst aning
Det såg ut som att den kom ifrån Cpu blocket, Men det verkar gamska osannolikt. Men det är så att blocket har blivit till en minipyroman så blir det att reklammera!

Skickades från m.sweclockers.com

Det var nog fläktstyrning eller pumpen i den andra kylaren som gav upp, kolla ifall du har garanti på den!

Sen går ju mina funderingar till varför det hände, antingen fel på 620-kylaren eller i värsta fall något med PSU. Vad är det för PSU du har?

Edit: Stod corsair 600 cx i din spec såg jag nu, kanske inte något jag skulle sätta i min dator men den borde vara rellativt ny och därför inte elda upp något så jag skulle tro fabrikationsfel på din Antec-kylare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Det var nog fläktstyrning eller pumpen i den andra kylaren som gav upp, kolla ifall du har garanti på den!

Sen går ju mina funderingar till varför det hände, antingen fel på 620-kylaren eller i värsta fall något med PSU. Vad är det för PSU du har?

Edit: Stod corsair 600 cx i din spec såg jag nu, kanske inte något jag skulle sätta i min dator men den borde vara rellativt ny och därför inte elda upp något så jag skulle tro fabrikationsfel på din Antec-kylare!

Jo, PSUn är av måttlig kvalitet, men det var ju bara kylaren som jävlades med mig.
Rätt så säker att jag hr garanti, ska se efter. Jag köpte den under CDON expot den nionde december.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Jo, PSUn är av måttlig kvalitet, men det var ju bara kylaren som jävlades med mig.
Rätt så säker att jag hr garanti, ska se efter. Jag köpte den under CDON expot den nionde december.

Jag funderade i banorna om vad som orsakat felet, därav vandrade tankarna till PSU. Om något annat ger upp framöver så kan du ju hålla den tanken, högst sannolikt är det inte PSU som orsakade ditt lilla fyrverkeri.