Mjukvarufel - Var i lagen står det om detta?

Permalänk
Medlem

Mjukvarufel - Var i lagen står det om detta?

Hej alla.

Köpte en LG Optimus L5 igår på Elgiganten, som verkade bra på pappret, med tanke på priset.

Men när jag satte mig igår-kväll så blev jag besviken. Den kraschade lite då och då, bakåtknappen (touch-knapp) var man ibland tvungen att trycka minst tio gånger på innan man kunde gå bakåt. När man skulle skriva sms eller söka på google så kom inte bokstäverna fram ibland.

Jag lämnade tillbaka den idag, men enligt honom kan jag inte få pengarna tillbaka då detta är ett mjukvarufel. Han sa dock att han skulle ta en titt på den.

Nu undrar jag, var i lagen står det om mjukvarufel? Varför är det så strikt när det gäller mjukvara?

Om jag köper en telefon så vill jag ju att den ska fungera, iallafall de grundläggande delarna. Känns som man betalat för en trasig telefon. Det låter inte logiskt att behöva betala för något som inte fungerar, oavsett om det är ett hårdvarufel eller ett mjukvarufel.

Permalänk
Entusiast

Det står ingenstans i lagen om några undantag för mjukvarufel och jag kan inte hitta några generella undantag som praxis så det låter helt klart som skitsnack eller okunskap från säljaren. Jag gissar på det senare. Det är dock inte ovanligt att mjukvarufel inte täcks av garantier, speciellt inte när det gäller datorer eftersom tredjepartsmukvara som användaren själv installerat kan ställa till mycket trassel och så vidare. Därför vill de inte lämna garantier på det. Men nu rör det ju sig om ett reklamationsfall så det är irrelevant.

Det lagen säger är följande:

"Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587)."

Som du ser så står det ingenting om specifikt vad som är fel utan det handlar bara om att varan vara så som man förväntar sig att den ska vara. Om det är hårdvara eller mjukvara som krånglar ska du som köpare faktiskt inte ens behöva fundera på utan grejerna ska fungera. Så gå tillbaks igen och hänvisa till paragraf 16 i konsumentköplagen. Du har rätt att kräva att köpet hävs men då har säljaren rätt att försöka laga telefonen om säljaren vill. Om samma fel kvarstår efter två försök så måste de godkänna att köpet hävs.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dessutom har du väll ändå ångersrätt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dessutom har du väll ändå ångersrätt.

Bara när du köper på postorder.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dessutom har du väll ändå ångersrätt.

Nej, bara vid distansköp.

EDIT: Några sekunder sen

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Dessutom har du väll ändå ångersrätt.

Och ångrar du köpet på en vara som är felaktig kan säljaren börja kräva dig på pengar eftersom att du inte lämnat tillbaka den i väsentligen oförändrat skick

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och ångrar du köpet på en vara som är felaktig kan säljaren börja kräva dig på pengar eftersom att du inte lämnat tillbaka den i väsentligen oförändrat skick

Nej.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd

Hobby juristerna på gång nu igen ser jag..

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och ångrar du köpet på en vara som är felaktig kan säljaren börja kräva dig på pengar eftersom att du inte lämnat tillbaka den i väsentligen oförändrat skick

Fast man nyttjar inte ångerrätten om varan i sig är felaktig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast man nyttjar inte ångerrätten om varan i sig är felaktig.

Gör och gör. Man kan göra det. Sen om det är bra är en annan fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Hobby juristerna på gång nu igen ser jag..

Oh mästare i bra kommentarer som bidrar, lär mig konsten

Ont, Det är inga undantang för mjukvara, fabriksåterställ och lämna tillbacka

Permalänk
Medlem

Har man ångerrätt så spelar ju inte anledningen till ångrandet någon roll. Man får ånga av vilken j***a anledning som helst. Reklamerar man produkten så spelar det inte heller någon roll om det har med mjukvara eller hårdvara att göra. Funkar inte produkten som utlovat så är det skitsamma.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Men har inte elgiganten typ en månad ångerrätt vid köp i butik? eller gäller inte det telefoner? eller har dom slutat helt med "ångermånaden"?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Har man ångerrätt så spelar ju inte anledningen till ångrandet någon roll. Man får ånga av vilken j***a anledning som helst. Reklamerar man produkten så spelar det inte heller någon roll om det har med mjukvara eller hårdvara att göra. Funkar inte produkten som utlovat så är det skitsamma.

Ja men ångerrätt gäller som redan sagts endast vid distansköp. Och man får då endast lämna tillbaka varan om den är i oförändrat skick, har man börjat använda en telefon är det inte oförändrat längre. Reklamera kan man ju göra om det är fel på den, men det betyder inte att man får pengarna tillbaka, bara att tillverkaren reparerar eller byter ut den.

Sen så har såklart många tillverkare/säljare generösare villkor, men det är inget som lagen kräver. Tex. så har de flesta tillverkare en DOA-tid inom vilken man kan få pengarna tillbaka.

Permalänk

Varför säger ingen åt trådskaparen att han kunde gjort en Cold boot (Soft boot) ibland när telefoner, pads ect uppdaterar mjukvaran så kan detta krävas. Detta brukar generellt fixa till freezes,hängningar allmänt seghet ect..

Trodde jag hade fått nå fel på min Asus pad och s2 innan jag gjorde detta.. Fixade till de på båda...

Hur man gör detta är olika på olika produkter men med google brukar de finnas svar... Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Men har inte elgiganten typ en månad ångerrätt vid köp i butik? eller gäller inte det telefoner? eller har dom slutat helt med "ångermånaden"?

Elgiganten har en månad Öppet köp, vilket jag antar är vad du syftar på, men om man läser deras regler på hemsidan så är mobiltelefoner undantagna vid bruten förpackning. "För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning." Det står även att varan ska återlämnas "komplett och oskadd", vilket ju kan tolkas som att det inte får vara något som helst fel på den alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och ångrar du köpet på en vara som är felaktig kan säljaren börja kräva dig på pengar eftersom att du inte lämnat tillbaka den i väsentligen oförändrat skick

Om du återlämnar varan i samma felaktiga skick så är den ju i väsentligt oförändrat skick mot som den var när du fick den

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast man nyttjar inte ångerrätten om varan i sig är felaktig.

Finns många här på forumet som både gör det och rekommenderar andra att göra det. Förutom att du vid ångrande får stå för frakten så är risken att säljaren får en ångrad vara och ser att denna är felaktig. Om säljaren då förutsätter att det är du som haft sönder denna vill säljaren ha ersättning för den skada säljaren tror att du orsakat. Säljaren förutsätter att allt denne skickat är helt. Eftersom att du inte rapporterat något fel innan du skickade tillbaka varan är det också möjligt att säljaren tror att varan skadats på vägen tillbaka. Det är trots allt ett ganska rimligt antagande. Vid frakten tillbaka är det du som köpare som ansvarat för att varan skyddats ordentligt. Även om köparen har rätt är det är ganska uppenbart att detta kan leda till en massa strul för både köpare och säljare. Värsta fall är om det felaktiga utnyttjandet av ångerrätten orsakat extra kostnader för säljaren. Det är detta jag menade med att säljaren kan börja kräva köparen på pengar.

Min poäng är att man bör aldrig använda ångerrätten på en vara som bör reklameras, i alla fall inte om felet lätt kan upptäckas.