Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Köpte ett Asus Xonar Essence STX och ett par BeyerDynamic DT770 80 Pro igår.
Förhoppningsvis så kommer de imorgon annars jävlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag lyssnade på AKG K 701 och tyckte det riktigt jäkla bra, men fick höra att Sennheiser HD600 är bra mycket bättre, bland det bästa man kan kan ha, någon som har lyssna på båda?

hd600 är inte bättre teknskt men har andra styrkor än k701, det är väldigt mycket en smaksak.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

För er med en väldigt låg budget <200, så kan jag tipsa om Philips SHP2500. Kostar 139 kr på pixmania. Dom marknadförs som TV-hörlurar men funkar väldigt bra till musik och spel. Skulle säga att dom låter snäppet bättre än SteelSeries Siberia.

Visa signatur

Stationär: Asus P8p67-M PRO, Intel Core i5 2500K 3,3 GHz (Antec Küler H2O 620), Gainward GeForce GTX 550Ti, 8 Gb Ram, Silver Power 400W, Fractal Design Define Mini. Benq G2420HD, Gammlt Dell Tangentbord, Qpad OM-75.

Ljud: Yamaha CR-640 - Dynavoice Magic F-6 | Technics SU-Z22 - Audio-Technica ATH-M50

Permalänk
Skrivet av slajk:

Skulle säga att dom låter snäppet bättre än SteelSeries Siberia.

Supermegabra med andra ord...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Eftersom tjejen råkar tillhöra eliten i just kategorin flickvänner så blev det visst ett par Beyerdynamic DT770 250Ohm i julklapp Passar mycket bra med D1'an och är utomordentligt nöjd.

EDIT: Stavning.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av simonw:

Eftersom tjejen råkar tillhöra eliten i just kategorin flickvänner så blev det visst ett par Beyerdynamic DT770 250Ohm i julklapp Passar mycket bra med D1'an och ät utomordentligt nöjd.

Mycket nice! D1an ser söt ut på bilden.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man som jag... har ett ASUS Xonar Essence STX, har man då någon nytta av en separat hörlursförstärkare?

Tänkte kika på och prova några hörlurar imorgon... ja eller senare idag.

De jag kollat på är t.ex. Audio Technica ATH-M50, AKG K242HD & K272HD, Shure SRH840.

Är så trött på mina gamla AKG K514 då de klämmer något förbannat på öronen så det värker... trodde att det skulle ge med sig efter ett tags användning men nej då... det är fortfarande samma spänst i hörlurarna.

Om du gillar ljudet så ser jag inte varför du inte skulle kunna modifiera dina lurar så dom passar bättre?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Ifall man som jag... har ett ASUS Xonar Essence STX, har man då någon nytta av en separat hörlursförstärkare?

Tänkte kika på och prova några hörlurar imorgon... ja eller senare idag.

De jag kollat på är t.ex. Audio Technica ATH-M50, AKG K242HD & K272HD, Shure SRH840.

Är så trött på mina gamla AKG K514 då de klämmer något förbannat på öronen så det värker... trodde att det skulle ge med sig efter ett tags användning men nej då... det är fortfarande samma spänst i hörlurarna.

Nja, det är inte värt att lägga pengar på någon hörlursförstärkare om du redan har ett STX. Bättre att lägga pengar på lurarna istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

I går beställde jag ett par Lindy Premium Hi-Fi-lurar, som är samma lur som Brainwavz HM5 och Fischer FA-003. Det är mitt första lilla steg in i audiofilvärlden. Jag kommer använda dem med datorn, där jag har ett audigy 2 ZE som kommer agera källa. I framtiden kanske jag köper eller kanske till och med bygger en hörlursförstärkare, men för tillfället får det räcka med ljudkortet.

För tillfället har jag ett par Sennheiser HD201, så jag ser fram emot att höra skillnaden!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Eftersom tjejen råkar tillhöra eliten i just kategorin flickvänner så blev det visst ett par Beyerdynamic DT770 250Ohm i julklapp Passar mycket bra med D1'an och är utomordentligt nöjd.

http://i.imgur.com/MvfpS.jpg

EDIT: Stavning.

Du är en lycklig man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Eftersom tjejen råkar tillhöra eliten i just kategorin flickvänner så blev det visst ett par Beyerdynamic DT770 250Ohm i julklapp Passar mycket bra med D1'an och är utomordentligt nöjd.

EDIT: Stavning.

Fin julklapp och fin bild! Vad tycker du om lurarna?

Blev lite uppgradering för mig med efter julen i och med ett presentkort jag fick och bra erbjudande på produkten, så D1'an blev ersatt av en CA Dacmagic Plus.

Jag kan ju dock säga det att D1'an har övertygat mig ännu mer om att det är kanske en av de mest prisvärda DAC/Hörlursförstärkar kombinationerna man kan skaffa, jag har jämfört en del med Dacmagic Plus, och visst finns det skillnader, ljudet ur Dacmagic är lite lite ljusare och där kanske finns en aning mera klang. Men rent ljudmässigt skulle jag inte säga att skillnaden är värd ~250 euro om man har en budget att hålla, såvida man inte behöver den mer kraftiga hörlursförstärkaren förstås.

Permalänk
Medlem

Köptarmen rycker lite när jag läser tråden.

Jag har ett par Sennheiser PXC450, men kan känna att jag vill ha nytt, tyngre bas. Sen användningsområdet är inte det rätta längre. Flög mycket förut och behöver inte brusreduceringen längre. Använder de endast hemma.

Hur tycker ni jag ska gå vidare? Jag gillar ljudet i dessa men som sagt lite mer bas hade varit skönt.

Hittar jag bättre ljud för sig 2000 kr?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PangarN:

Min tanke var att se hur pass mycket bättre hörlurar än jag kan få istället för superlux 681b. Vad rekommenderar du för hörlurar till gaming typ bf3

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör testa normala lurar, tex från Sennheiser och Akg och Audiotechnica, de har en del modeller för 1000-1500kr eller var du nu tänkt lägga dig i budget, håll dig borta från designmärkena och var misstänksam mot allt som har ett kändisnamn på sig. Du får fundera på vilken typ av lur du vill ha, att den ska funka till spel säger inte mycket egentligen för det gör alla lurar, däremot komfort (som är väldigt individuellt) och öppen/sluten är vettigt att fundera på och testa.

Skrivet av blue eyed devil:

Någon som har lyssna på ett par SENNHEISER ORPHEUS?

Ja jag har lyssnat på dem, det är en mycket bra lur och ett ännu bättre samlarobjekt och jag ångrar (djupt ?) att jag inte köpte dem när de kom ut så här med facit i hand, men det blev K 1000 för ca 1/3 av priset och basmoduler till dem, Orpheus är bra, men "ljudmässigt prisvärd" var den nog inte vid lanseringen då den kanske främst slogs med Stax, jag har en vän som har Koss esp 950 och även de är en mycket bra lur på alla sätt, men Jecklin float electrostat har jag inte riktigt kommit överens med kanske mest pga hur de sitter på mitt huvud, de är svårjusterade (läs: saknar justering överhuvudtaget) och sitter de inte bra så blir de jobbiga även om de låter väldigt bra.
Men K 1000 med basmoduler är en riktigt giftig kombination, jag spelade dem från början ofta tillsammans med Gradient SW 63 basar som egentligen är tänkta till Quad esl 63 och 4x12" are är roligare i basen än det nån hörlur presterar ensam

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag köpte mig ett par Sony MDR-XB1000 på SIBAs mellandagsrea för 1111kr, ett riktigt kap tycker jag

Nu har jag fått hem dom, och är faktiskt ganska missnöjd. Jag hade ett par Siberia V2 innan, och till en början tyckte jag fanimig att de lät bättre...
Jag pillade lite på ljudinställningar, equalizer, förstärkare osv. och nu har jag fått dom att låta lite bättre än dom gamla lurarna.

Jag vet, jag vet, jag har inget ljudkort, utan kör med det inbyggda i moderkortet. Men ska det verkligen vara så dåligt?
Jag ska köpa ett Asus Xonar DX senare, blir det bra då tror ni eller? Några andra tips?

Hörlurarna är inkopplade i min förstärkare (Denon AVC-2530) som i sin tur är kopplad med en 3,5mm kabel in i moderkortets ljudutgång.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Tjena! Jag köpte mig ett par Sony MDR-XB1000 på SIBAs mellandagsrea för 1111kr, ett riktigt kap tycker jag

Nu har jag fått hem dom, och är faktiskt ganska missnöjd. Jag hade ett par Siberia V2 innan, och till en början tyckte jag fanimig att de lät bättre...
Jag pillade lite på ljudinställningar, equalizer, förstärkare osv. och nu har jag fått dom att låta lite bättre än dom gamla lurarna.

Jag vet, jag vet, jag har inget ljudkort, utan kör med det inbyggda i moderkortet. Men ska det verkligen vara så dåligt?
Jag ska köpa ett Asus Xonar DX senare, blir det bra då tror ni eller? Några andra tips?

Hörlurarna är inkopplade i min förstärkare (Denon AVC-2530) som i sin tur är kopplad med en 3,5mm kabel in i moderkortets ljudutgång.

Dold text

Se till att spela in dem ordentligt och kom sedan tillbaka igen. Mina XB500 förbättrades en hel del de första timmarna (har även andra lurar som referens, så blev inte bara van vid ljudet, i början lät de inte alls något vidare). Dessutom har jag lyssnat på XB1000 själv och tyckte inte att de var så bra, de passade bara elektronisk musik eller något, tycker att mina XB500 är mer allround och mycket billigare. Så om det är ett kap för 1100 kr eller inte beror ju på om man uppskattar dess lite mer tillbakadragna ljud osv.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Fin julklapp och fin bild! Vad tycker du om lurarna?

Blev lite uppgradering för mig med efter julen i och med ett presentkort jag fick och bra erbjudande på produkten, så D1'an blev ersatt av en CA Dacmagic Plus.

http://img845.imageshack.us/img845/6863/20121228066.jpg

Jag kan ju dock säga det att D1'an har övertygat mig ännu mer om att det är kanske en av de mest prisvärda DAC/Hörlursförstärkar kombinationerna man kan skaffa, jag har jämfört en del med Dacmagic Plus, och visst finns det skillnader, ljudet ur Dacmagic är lite lite ljusare och där kanske finns en aning mera klang. Men rent ljudmässigt skulle jag inte säga att skillnaden är värd ~250 euro om man har en budget att hålla, såvida man inte behöver den mer kraftiga hörlursförstärkaren förstås.

Trodde man var ensam med att ha en sådan Dac här. Upplever dock att hörlursförstärkaren i den är lite svag för och driva mina Q 701 och Sennheiser HD 700. De går men det är inte samma tryck i Q 701 som jag fick med mitt STX.

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

De går men det är inte samma tryck i Q 701 som jag fick med mitt STX.

Förutom förstärkningen, hur tycker du ljudet är jämfört med ditt STX?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Förutom förstärkningen, hur tycker du ljudet är jämfört med ditt STX?

Mer detaljer, klarare samt lite tråkigt. Kör du USB 2.0 med den?

Permalänk
Skrivet av IntelAti:

Mer detaljer, klarare samt lite tråkigt. Kör du USB 2.0 med den?

Lite tråkigt = Lite mindre kraft och inte lika underhållande ljud, men ändock mer detaljerat? Har inte en Audioengine D1, bara lite nyfiken

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Lite tråkigt = Lite mindre kraft och inte lika underhållande ljud, men ändock mer detaljerat? Har inte en Audioengine D1, bara lite nyfiken

Är en filur som gillar lite varmare ljud. Man kan ju alltid boosta basen om man vill ha värme. Dock försvinner detaljerna och det blir nedtonad upplevelse.

Så är inne på att köpa en Musical Fidelity V-Can II amp för lite mer kräm i uttaget.

Permalänk
Rekordmedlem

Lite tråkigt = Lite mindre kraft ?
Så kan man uppleva det om disten minskar och man präglats på ett lätt distat ljud, nu vet jag inte om det är så i det här fallet men många som utsätts för neutralt och distfritt ljud brukar först tycka att det låter lite tråkigt, på samma sätt som att många inte är van att ha en korrekt basnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Lite tråkigt = Lite mindre kraft ?
Så kan man uppleva det om disten minskar och man präglats på ett lätt distat ljud, nu vet jag inte om det är så i det här fallet men många som utsätts för neutralt och distfritt ljud brukar först tycka att det låter lite tråkigt, på samma sätt som att många inte är van att ha en korrekt basnivå.

Tror det ligger något i det du säger. Men om man gillar lite kraftfullare bas, kan man väl kanske lösa det på andra sett, med en equalizer kanske. Eller så kanske man kan vänja sina öron till en korrekt basnivå?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Lite tråkigt = Lite mindre kraft ?
Så kan man uppleva det om disten minskar och man präglats på ett lätt distat ljud, nu vet jag inte om det är så i det här fallet men många som utsätts för neutralt och distfritt ljud brukar först tycka att det låter lite tråkigt, på samma sätt som att många inte är van att ha en korrekt basnivå.

Det är tillfredställande att lyssna på när van vant sig men blir i längden lite tråkigt utan värme för mina öron.

Kör som mest endast 12db på 50hz när det kommer till elektroniskt annars lägger jag 3-6db.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Tror det ligger något i det du säger. Men om man gillar lite kraftfullare bas, kan man väl kanske lösa det på andra sett, med en equalizer kanske. Eller så kanske man kan vänja sina öron till en korrekt basnivå?

Bättre att vänja sina öron. Annars låter allt likadant, alltså basen tar över och det viktiga i mellanregister och diskant "maskeras" av basen. EQ är sällan bra för att öka basnivån. EQ tillför distorsion och fasförksjutningar, vilket kan göra att luren inte spelar som det är tänkt att den ska vilket medför sämre ljud.

Distfri bas är inte så märkvärdig faktiskt. Den finns där men det är inget man tänker på att "oj vilken bas!" utan snarare bara att musiken låter fantastiskt bra och involverande. Bor ni i Stockholm så gå in på Audioconcept och be att få lyssna på det bästa dom har, gärna i deras akustikrum. Lyssnade på Focals största flaggskepp där inne en gång och satan i gatan vad det lät bra. Lyssnade på en del Infected Mushroom och basen var inte överväldigande så allting bara dånade utan den bara fanns där, klippfast och ren. Ingen dist alls, aldrig hört renare basåtergivning.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonwellander:

Tror det ligger något i det du säger. Men om man gillar lite kraftfullare bas, kan man väl kanske lösa det på andra sett, med en equalizer kanske. Eller så kanske man kan vänja sina öron till en korrekt basnivå?

Man präglas på ljud efter nån vecka så man bör alltid ha verkligheten som referens.

Skrivet av IntelAti:

Det är tillfredställande att lyssna på när van vant sig men blir i längden lite tråkigt utan värme för mina öron.

Kör som mest endast 12db på 50hz när det kommer till elektroniskt annars lägger jag 3-6db.

Jo man kan använda eq till viss del men med måtta, om man känner att man behöver hissa 12dB så ska man nog börja fundera på vad som är galet, det är en enorm höjning som dessutom är så stor att den riskerar att överstyra saker så de börjar dista.

Lyssnar man på nått "basigt" som som är bra gjort så ska det snarast låta outhärdligt illa om man hissar basen 12dB med en neutral ljudanläggning, hur funkar tex det här ? Behövs det 12dB baslyft eller låter det skit med det ? Jag hoppas det låter skit om man lyfter 12dB

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man präglas på ljud efter nån vecka så man bör alltid ha verkligheten som referens.

Jo man kan använda eq till viss del men med måtta, om man känner att man behöver hissa 12dB så ska man nog börja fundera på vad som är galet, det är en enorm höjning som dessutom är så stor att den riskerar att överstyra saker så de börjar dista.

Lyssnar man på nått "basigt" som som är bra gjort så ska det snarast låta outhärdligt illa om man hissar basen 12dB med en neutral ljudanläggning, hur funkar tex det här ? Behövs det 12dB baslyft eller låter det skit med det ? Jag hoppas det låter skit om man lyfter 12dB
http://www.youtube.com/watch?v=Dqc8JNzniUc

http://www.youtube.com/watch?v=UuZNLKTUlsY

Nej, Det lät skräp faktiskt med 12db. ytterst sällan jag ens rör det. Körde på 3db och 50hz endast för och ge lite mer punch. HD700 är inte direkt det varma men använder de inte iheller till elektroniskt i någon större utsträckning. Främst till Akustiskt och Dire straits, Chris Rea och lite sånt smått och gott.

Tog sedan bort all EQ och det lät faktiskt bättre. Inte lika varmt men detaljerna lyftes fram riktigt bra.

Anser att folk idag är för tokiga i just bas när det kommer till hörlurar

Permalänk
Inaktiv

Man kan väl höja basen genom att sänka dom andra frekvenserna? På så sätt så tillför man inte heller gain, dvs inte heller någon dist?

Tycker man inte skall hänga upp sig och tro att det finns ett "korrekt" ljud heller, då jag antar att det inte ens är bevisat att vi människor faktiskt hör allt exakt likadant/högt, för att inte ens tala om hörselskador eller åldersförändringar. Jag tror därför mer på den subjektiva upplevelsen (kvalia), för där "vet" jag i alla fall vad som är bäst, även om det finns en vetenskaplig och objektiv sanning så behöver inte den vara "korrekt" för just mina upplevelser.

Fick mina Fostex T50RP (Mr Speakers Mad Dog mod) för ett par dagar sedan, sitter just nu ute på landet och provar dom genom min netbook (inte haft tid att prova dom hemma med bättre DAC och förstärkning), men än så länge så låter dom förvånansvärt bra. Jag skriver gärna ett stycke om någon är intresserad av dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av IntelAti:

Nej, Det lät skräp faktiskt med 12db. ytterst sällan jag ens rör det. Körde på 3db och 50hz endast för och ge lite mer punch. HD700 är inte direkt det varma men använder de inte iheller till elektroniskt i någon större utsträckning. Främst till Akustiskt och Dire straits, Chris Rea och lite sånt smått och gott.

Tog sedan bort all EQ och det lät faktiskt bättre. Inte lika varmt men detaljerna lyftes fram riktigt bra.

Anser att folk idag är för tokiga i just bas när det kommer till hörlurar

Alla musik ska inte dunka i basen, en picolaflöjt som sparkar dig i magen är fel...
Infected mushrom har bra klipp i basen redan på sina låtar och de är dessutom väldigt välljudande om man spelar stark och har man musik som redan från början är komponerad för ha relativt kraftigt markerad basgång så brukar det bara låta sämre om man ökar nivån på basen, så man bör kanske fråga sig hur kompositören/musikerna har tänkt att basen ska låta och varför man själv vill öka basnivån så mycket om musik som har mycket bas låter ok när man spelar den neutral.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Du är en lycklig man!

Absolut!

Skrivet av Wh1sp:

Fin julklapp och fin bild! Vad tycker du om lurarna?

Blev lite uppgradering för mig med efter julen i och med ett presentkort jag fick och bra erbjudande på produkten, så D1'an blev ersatt av en CA Dacmagic Plus.

http://img845.imageshack.us/img845/6863/20121228066.jpg

Jag kan ju dock säga det att D1'an har övertygat mig ännu mer om att det är kanske en av de mest prisvärda DAC/Hörlursförstärkar kombinationerna man kan skaffa, jag har jämfört en del med Dacmagic Plus, och visst finns det skillnader, ljudet ur Dacmagic är lite lite ljusare och där kanske finns en aning mera klang. Men rent ljudmässigt skulle jag inte säga att skillnaden är värd ~250 euro om man har en budget att hålla, såvida man inte behöver den mer kraftiga hörlursförstärkaren förstås.

Jag gillar dem väldigt mycket. Har lyssnat på DT990 också vilka jag egentligen tycker spelar bättre i och med att de är öppna. Dock passar slutna bättre då jag använder dem i en nära miljö till andra så jag slipper störas, samt att jag gillar att basen gräver något djupare i DT770.

Trevligt att höra. Jag var inne på en dacmagic+ när jag köpte d1'an. Men kände att jag inte hade råd och det fanns inte så många alternativ när man ville ha med RCA ut osv.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Söker att förbättra mina musikupplevelser framför datorn. För nuvarande lyssnar jag bara på musik med ett par Sony MDR-V6 direkt in i moderkortet(Realtek® ALC892 8-Channel High Definition Audio), och mestadels streamar jag musik från Spotify (320kbps).

Om jag avsevärt vill förbättra allting, vad ska jag gå efter?

Det jag hittills kikat på är Sennheiser HD650 eller Hifiman HE-400; men vilken sorts förstärkare ska jag köpa om jag vill maxa ljudkvalitén, till exempel få ut det mesta ur FLAC-filer? Räcker det med en hrt headstreamer eller ska jag köra en o2+odac som jag läst om här, eller t.o.m. något ännu bättre? Har även kikat på denna: http://epiphany-acoustics.co.uk/products-page/dacs/ehp-o2d-mi.... Jag är helt grön när det kommer till förstärkare och vet inte riktigt vad jag ska leta efter, det känns lite som en djungel.

Jag lyssnar på allting utom RnB, men det jag framför allt gillar inom musik är bra vocals (t.ex Eva Cassidy), elektronisk musik, soft hiphop, Metallica, et al.

Är det något annat jag bör tänka på?

Tack för svar!