XFX Radeon HD7970 defekt - fick nytt - även det defekt?

Permalänk
Medlem

XFX Radeon HD7970 defekt - fick nytt - även det defekt?

Hej!

För ett par veckor sedan skickade jag tillbaka mitt XFX Radeon HD7970 Black Edition pga. att det vid höga temperaturer stängde ner sig (~80 grader). Meddelandet "Grafikdrivrutinen har återställts..." visades.

Fick ett nytt kort XFX Radeon HD7970 Dual Fan här om dagen. Allt har gått bra, har kunnat spela med hög belastning utan att något hänt.

Dessvärre har ett annat problem dykt upp. Första gången var efter ca. 2 timmars användning. Plötsligt frös sig hela datorn och bakgrundsmönstret från det aktuella programmet visades över hela skärmen (Grårandigt). Ljudet försvann och datorn svarade inte. Samma sak hände för andra gången idag. Satt på Aftonbladet, plötsligt försvann ljudet, datorn frös fast och bakgrundsmönstret för Aftonbladet visades över hela skärmen (helvitt).

Otroligt tråkigt att jag återigen har fått ett defekt kort. Eller är det något annat som kan vara problemet?

MK MSI Z68A-GD55 (G3) Socket 1155, Z68, ATX B3
Corsair Force 3 Series F120 120GB
Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB, LP B
CPU-Socket-1155 Intel Core i7 2700K 3,5GHz Socket 1155 Box
XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Tack och God Jul

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Hej!

För ett par veckor sedan skickade jag tillbaka mitt XFX Radeon HD7970 Black Edition pga. att det vid höga temperaturer stängde ner sig (~80 grader). Meddelandet "Grafikdrivrutinen har återställts..." visades.

Fick ett nytt kort XFX Radeon HD7970 Dual Fan här om dagen. Allt har gått bra, har kunnat spela med hög belastning utan att något hänt.

Dessvärre har ett annat problem dykt upp. Första gången var efter ca. 2 timmars användning. Plötsligt frös sig hela datorn och bakgrundsmönstret från det aktuella programmet visades över hela skärmen (Grårandigt). Ljudet försvann och datorn svarade inte. Samma sak hände för andra gången idag. Satt på Aftonbladet, plötsligt försvann ljudet, datorn frös fast och bakgrundsmönstret för Aftonbladet visades över hela skärmen (helvitt).

Otroligt tråkigt att jag återigen har fått ett defekt kort. Eller är det något annat som kan vara problemet?

MK MSI Z68A-GD55 (G3) Socket 1155, Z68, ATX B3
Corsair Force 3 Series F120 120GB
Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB Kit, 1600MHz, 2x4GB, LP B
CPU-Socket-1155 Intel Core i7 2700K 3,5GHz Socket 1155 Box
XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Tack och God Jul

Inte alls säkert att det är grafikkortet, kan vara många andra saker. Drivrutinsstrul, nätagget m.m. Bara att börja felsöka

Permalänk
Medlem

Nätagg??? Det känns ju ganska viktigt att nämna. Har du ett ACE elr nåt superduper agg som har en design från 90-talet så blir jag arg.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Nätagg??? Det känns ju ganska viktigt att nämna. Har du ett ACE elr nåt superduper agg som har en design från 90-talet så blir jag arg.

Ojdå! Glömde något där ja...

OCZ ModXStream PRO 600W

Permalänk
Medlem

Har ni någon idé om vad det kan vara?

Händer inte så ofta. Totalt hänt 3 ggr på 4 dagar ungefär. Ganska random. 2 ggr har det hänt när jag använt chrome (aftonbladet och youtube). 1 gång när jag kört nätpoker med Full tilt.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat datorn med tex Memtest86+ för att kolla att ditt minne är ok? Temperaturer i burken annars? Testat med andra nyare/äldre drivisar?
Gott Nytt!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Har ni någon idé om vad det kan vara?

Händer inte så ofta. Totalt hänt 3 ggr på 4 dagar ungefär. Ganska random. 2 ggr har det hänt när jag använt chrome (aftonbladet och youtube). 1 gång när jag kört nätpoker med Full tilt.

Så det är i 2D läge som den krashar? Aldrig när du spelar? Prova ner/uppgradera drivrutiner och avinstallera eventuell mjukvara som kan störa. Kolla även om ditt moderkort har nåt nytt BIOS du kan slänga in som kanske löser småfel. Det kan vara vad som helst när det är såna här skumma fel, skulle inte bli förvånad om det är nåt helt orelaterat till grafikkortet som gör så det krånglar.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

Så det är i 2D läge som den krashar? Aldrig när du spelar? Prova ner/uppgradera drivrutiner och avinstallera eventuell mjukvara som kan störa. Kolla även om ditt moderkort har nåt nytt BIOS du kan slänga in som kanske löser småfel. Det kan vara vad som helst när det är såna här skumma fel, skulle inte bli förvånad om det är nåt helt orelaterat till grafikkortet som gör så det krånglar.

Japp. Aldrig hänt när jag spelat. Endast när jag suttit med nätpoker/surfat eller liknande. Skumt!

Permalänk
Medlem

Som någon skrev, kör memtest86. En gång för länge sedan med en annan dator hade jag också slumpmässiga krascher, det visade sig att l2 cachen i min cpu inte hängde med när jag överklockade den, men resten av cpun gjorde det. Det gick inte att upptäcka med vanliga inbränningsprogram.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat till nyaste BIOS? kört windows update? virusprogram? stresstestat CPU/grafikkort? Ta bort överklockning om det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adddeeee:

Japp. Aldrig hänt när jag spelat. Endast när jag suttit med nätpoker/surfat eller liknande. Skumt!

Låter som mitt problem, Jag får Stänga av Maskinvaru acceleration (högerklicka på youtube videon,eller poker blabla, Settings, och bocka ur Maskinvaru Acceleration)
Då funkar allt prima.

Jag tror det är något med grafikkortet, har haft såhär i något år.

Har inte samma grafikkort som dig dock.

Visa signatur

life's shit-.-