Permalänk

Med sprit.

Permalänk
Medlem

:D

haha. de är nice jo själv testar man lite olika bass tester och sånt. fy va soffan vibrerar haha, blir som massage

Skrivet av mrqaffe:

Det är roligt med basshakers, jag har lekt med rena såna och de är rätt roliga om man vill ha möjlighet till bra effekter i en hembio, man kan spara ljudtryck och ändå få en bra effektupplevelse när man spelar svagt, det finns ju liknande teknik i en del spelheadset som det sitter vibratorer i.

Permalänk

Med 2.1 feta golvare, och riktigt högt, finns inga hörlurara i världen som kan mäta sig med ett par bra golvare å en fet förstärkare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Med 2.1 feta golvare, och riktigt högt, finns inga hörlurara i världen som kan mäta sig med ett par bra golvare å en fet förstärkare.

Vad kör du för utrustning?

Permalänk
Medlem

Det bästa för mig var på en spelning, Vi skulle spela på lördagen, Vi riggade upp allting på frdagen, Klockan var ca nio på kvällen, vi satte på redigt högt och satte oss mitt i en enorm danslokal, vet inte varför, men på något sätt så var det förbannat mäktigt. så mycket ljud till så få personer,

Så för mig; PA system med stor lokal, gärna lite fräna lampor och lasrar med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd

Hemma i akustikbehandlade rum, bra elektronik och riktigt bra högtalare typ Ino Audio pi60. Sedan så bör musiken helst av allt inte ha sönderkomprimerats a la loudnesswars.

Live kan förstås vara roligare men det är inte direkt tillgängligt så ofta.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

musik ska avnjutas i en sunkig pilsner-merca!

eller ett riktigt bra headset

Permalänk
Avstängd

Live,och på högsta volym!!!!
Motörhead Lisebergshallen 9/12-11 tex.....

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Musik ska man lyssna på igenom ett par högtalare med en 6.5 tums bas eller fler.Och mellanregister och diskant och en bra baslåda som slår lågt man vill ha 6.5 tums basarna för rap bas som i trumspel och baslådan för frekvenser som inte 6.5 tums basen tar.

och man blir inte döv på 140 db du kan nog lyssna på det väldigt länge. Men det handlar inte mycket om decibel det handlar om vad dina öron hör låter högt
jag har hört system som ska låta 147 db som för mig inte lät högt medans ett system som spelade 145 lätt extremt för mig.

Permalänk
Medlem

Du har väldigt rätt man hör inte bara med öronen man hör med hela kroppen

Permalänk
Medlem

Högt.

Skithögt live är nog etta.
Delad tvåa är schyssta hörlurar och högtalare, det beror på vad det är för musik. Hög volym här också.

Skrivet av blue eyed devil:

Med 2.1 feta golvare, och riktigt högt, finns inga hörlurara i världen som kan mäta sig med ett par bra golvare å en fet förstärkare.

Det finns dock fall där jag kan föredra hörlurar. Känns närmare på något sätt. Och man hör varje liten detalj på ett annorlunda sätt än högtalare där man är en bit bort från dom.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av preekzz:

Musik ska man lyssna på igenom ett par högtalare med en 6.5 tums bas eller fler.Och mellanregister och diskant och en bra baslåda som slår lågt man vill ha 6.5 tums basarna för rap bas som i trumspel och baslådan för frekvenser som inte 6.5 tums basen tar.

och man blir inte döv på 140 db du kan nog lyssna på det väldigt länge. Men det handlar inte mycket om decibel det handlar om vad dina öron hör låter högt
jag har hört system som ska låta 147 db som för mig inte lät högt medans ett system som spelade 145 lätt extremt för mig.

Vad babblar du om? Försök att ta hand om din hörsel så gott du kan istället för att förstöra den! Du är väl medveten om att det aldrig går att laga en trasig hörsel? Och allt handlar inte om att bli döv, tinnitus är ett otroligt hemskt problem som drabbar mängder av männsikor. Jag har själv lite lite grann, men hade jag varit mer intelligent som yngre hade jag kanske sluppit det helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av preekzz:

och man blir inte döv på 140 db du kan nog lyssna på det väldigt länge. Men det handlar inte mycket om decibel det handlar om vad dina öron hör låter högt
jag har hört system som ska låta 147 db som för mig inte lät högt medans ett system som spelade 145 lätt extremt för mig.

Du ska nog fundera mera på hur hörseln fungerar om du verkligen tror på att du lyssnar vid de ljudtrycken, kolla även om den mätare du använde verkligen klarar att mäta dem och om den var kalibrerad.
Om det inte är mätfel så har du garanterat hörselskador.

Musik kan inte avnjutas med ljudtryck över 140dB, det är skadligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av preekzz:

Musik ska man lyssna på igenom ett par högtalare med en 6.5 tums bas eller fler.Och mellanregister och diskant och en bra baslåda som slår lågt man vill ha 6.5 tums basarna för rap bas som i trumspel och baslådan för frekvenser som inte 6.5 tums basen tar.

och man blir inte döv på 140 db du kan nog lyssna på det väldigt länge. Men det handlar inte mycket om decibel det handlar om vad dina öron hör låter högt
jag har hört system som ska låta 147 db som för mig inte lät högt medans ett system som spelade 145 lätt extremt för mig.

Enligt ren forskning samt rådande restriktioner så kan man bli döv efter 85db så sluta snacka strunt. Det är en av orsakerna till varför tung industri finns det absoluta krav på hörselskydd.

Ett skott från en granatkastare gör bara sådär 120db och det kan jag lova dig vill du inte stå i närheten utan hörselskydd. Ett stridsflygplan är också bara sådär runt 120db. Så jag tror inte på dig.

Permalänk
Medlem

Beror ju dock på vilken frekvens och hur längre det är. 147dB vid 1kHz kommer nog göra dig döv oavsett tid. 147dB vid 30Hz kommer nog inte göra dig döv om det bara är en sekund eller så men det är verkligen inte bra för öronen.

Sedan kan man ju fråga sig var han har hittat en anläggning som pallar 147dB... Samt vad han använt för mätare. Vet ju t.ex att min SPL-mätare jag har hemma bara går upp till 130dB.

Jag spelade musik i mitt rum med en genomsnittsnivå på runt 102dB och toppar på 110dB och det är riktigt jävla svinhögt kan jag lova dig. Normalt brukar jag lyssna på 75-80dB vilket fortfarande är en rätt skaplig nivå. Normalt när jag vill dra på lite grann så brukar jag toppa runt 98-99dB som mest och det är också rätt högt, inget man vill lyssna på längre än en kvart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Musik ska avnjutas med äkta live tryck.
på en andraplats kommer en anläggning där suibben är kraftigt överdimensionerad, men bättre än Dr.dres...
Så bra bas är viktigt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Min profilbild haha

Permalänk
Medlem

Jag avnjuter musik när det passar mig och vad jag har i näven eller vad jag sitter på spelar mindre roll, kan inte påstå att en skön fotölj och en äcklig wiskey skulle göra det bättre, dock är det alltid trevligare med lite umgänge

Permalänk
Medlem

Har en förkärlek till att spela högt men tycker endå att musiken avgör hur den ska avnjutas.

Dire straits är rätt kul att spela högt men gör sej bäst ute vid stugan på altanstereon sittandes på berget med gott sällskap och några kalla pilz en sommarkväll.

Elektronisk hardstyle, eurodance, dubstep osv. så är det väl dock så högt det går utan dist som gäller samt att det ska finnas tillräckligt med botten för att det ska kännas ordentligt.

Bästa minnet är som Malawie ovan nämnde ett 25års partaj där jag riggat 4st frontladdade 18" horn tillsammans och placerat topparna ett par meter åt sidorna hö/vä.
Frammåt kl23 så ramlade 50pers iväg på krogrunda och kvar satt jag och två polare.
Vi ställde 3st stolar ~3-4m framför hornen och öste på.
Satt där som fån och plöjde Scooter, prodigy och diverse "Hard dance mania" så brallorna fladdrade i 2h innan det började ramla in folk igen

Nånting som fö. är riktigt kul att spela högt är Jerry Williams, bra tryck i hans låtar...

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Medlem

En god whisky i handen, en halv flaska i magen och någon öl till det hemma framför datorn i lugn och ro

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Lyssna på musik ska man göra på det sätt som man mår bra av
För min egen del handlar detta nästan aldrig om lurar och aldrig när jag är på rull. Tycker inte om att lyssna på tex tunnelbanan eller gående på stan, tycker jag är för isolerad från verkligheten då.
Live är absolut bäst, två framför stereon med något gått att dricka och ett trevligt sällskap, därefter vid datorn som trevligt sällskap när jag måste jobba eller göra något annat tråkigt...

/ B

Permalänk
Medlem

LP spelare, single malt whisky och lugn och ro i ensamhet.

Permalänk
Inaktiv

I en bil med redigt ljudsystem ute strögandes Gärna en bärs till det också och lite plåtdunk.

Permalänk
Skrivet av anon216160:

I en bil med redigt ljudsystem ute strögandes Gärna en bärs till det också och lite plåtdunk.

Typ såhär nånting då eller?

Visa signatur

Bärbara: HP Zbook & MacBook Pro
Mobil: Galaxy Note 20 Ultra

Permalänk
Medlem

Medvetet och i rätt sinnestämning anser jag är det viktigaste.

Låt mig försöka förklara:
Fötrut var jag en av dem som hade en Winamp lista på flera tusentals låter och satte allt på repeat och spenderade kvällarna med att "skippa" till rätt låt.
Nu har jag sedan ett par år återgått till hur jag lystnade på musik när man var yngre. När man kom hem med en CD - satte i stereon och lystnade medans man ögnade igenom konvolutet. (Självklat har jag kvar min mega lsita med musik - men det är för slölyssning...)
Detta funkar för min del att koncentrera sig på musiken på ett bättre sett vilket gör det mer roligt.

Sedan är ju konserter en klar upplevelse favorit
Men hemma i god stämning med lurarna är inte att förakta längre

Permalänk

Jag instämmer med de som skrivit "bakom ratten på en bil" helt överlägset. Helst i en splitter ny bil!

Visa signatur

Desktop: EIZO 2431WK | Asus P8Z68-V PRO | Intel i7 2600K 3,4 GHz @ 4.2GHz | Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/16000 | Gigabyte 9800GX2 | Corsair Force 3 Series 120GB | Windows 7 Ultimate | Fractal design R3

Laptop: MBP retina 13" | Intel i5 2,4 GHz | 8 GB DDR3 | 512 GB Flash storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av preekzz:

Musik ska man lyssna på igenom ett par högtalare med en 6.5 tums bas eller fler.Och mellanregister och diskant och en bra baslåda som slår lågt man vill ha 6.5 tums basarna för rap bas som i trumspel och baslådan för frekvenser som inte 6.5 tums basen tar.

och man blir inte döv på 140 db du kan nog lyssna på det väldigt länge. Men det handlar inte mycket om decibel det handlar om vad dina öron hör låter högt
jag har hört system som ska låta 147 db som för mig inte lät högt medans ett system som spelade 145 lätt extremt för mig.

Helt klart värt att gräva upp denna tråd för detta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

I bilen!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Med ett par slutna lurar i kontorslandskapet under långa kodar-sessioner!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har raderat två inlägg som inte förde diskussionen framåt eller enbart uttryckte medhåll, se §1.6 i reglerna. Det finns en Gilla-knapp för er som håller med utan vidare utläggningar.

*Inlägg raderade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro