Programmera GUI i java! Shop m.m.

Permalänk

Programmera GUI i java! Shop m.m.

Hej!
Har sedan en tid programmerat ett 2d Javaspel och har nu kört fast. Spelet handlar om en robot som gräver efter mineraler m.m och kan köpa bättre utrustning då den får pengar. Efter ett par timmar letandes på google vänder jag mig nu till er då jag inte fått några lyckade resultat.

Målet är att få till en snygg shop där man kan scrolla bland items, håller man på ett föremål så ska det komma en fram text (tooltip) om hur mycket det kostar osv. Har ni något tips på vad man ska använda sig av för att göra detta möjligt?

Bifogar en bild på spelet.

Permalänk
Inaktiv

Du kan väl skapa ett fönster ovanpå det du byggt?

Annars kan du ju bara rita en ny vy ovanpå det du har och sedan bara fylla det med saker du gillar, finns hur mycket som helst i swing. Har du kommit så långt som du gjort kan jag inte se hur det kan vara problem?

EDIT: Du kan väl lägga till lite mer info om hur du har byggt det och vad som egentligen är problemet, det blir så svårt att ge konstruktiv hjälp annars?

Permalänk

Du kanske kan hitta ett färdigt library för UI i Java, eller skriva ett eget library baserat på en lista av köpbara objects osv.

Konceptet påminner mig om Motherload, kan det vara där du fått inspiration ifrån?

Permalänk

Skulle bara säga att spelet påminner mycket om spelet "Motherload"

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Skulle bara säga att spelet påminner mycket om spelet "Motherload"

Visst gör det det, men säg något spel nu för tiden som inte påminner om något

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Skulle bara säga att spelet påminner mycket om spelet "Motherload"

Det spelar väl inte så stor roll, huvudsaken är att man lär sig programmera

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Tack för alla svar!
Visst påminner det om motherload! Mitt favoritspel när jag var yngre och har helt klart varit grunden för idén. Gör detta spelet för att öva på att programmera

Skrivet av anon81912:

Du kan väl skapa ett fönster ovanpå det du byggt?

Annars kan du ju bara rita en ny vy ovanpå det du har och sedan bara fylla det med saker du gillar, finns hur mycket som helst i swing. Har du kommit så långt som du gjort kan jag inte se hur det kan vara problem?

EDIT: Du kan väl lägga till lite mer info om hur du har byggt det och vad som egentligen är problemet, det blir så svårt att ge konstruktiv hjälp annars?

Jag har redan försökt med att själv skapa ett GUI men känner att det måste finnas ett lättare sätt för att lägga in nya saker, byta avdelning i shoppen osv.
Jag har hört många prata om Swing, är detta något som lämpar sig för spel och går det att ändra grafiskt så att det ser snyggare ut och passar miljön?

Tidigare version av shoppen:

Bakgrunden ritar jag upp. När jag klickar med musen så gör den vissa saker ifall muspekaren är på ett av de 4 objekten. Är det såhär man gör när man programmerar ett gui? För känns en aning klumpigt. Har själv väldigt lite erfarenhet vid grafisk programmering.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att du krånglar till det liter för dig själv!

Om du vill använda olika lager i ditt program (spel, shop kanske en meny) så får du se till att orientera det så från början. Det blir mycket sånt (refaktorisering) om man inte har gjort liknande saker innan.

Har du konstruerat hela modellen på det viset skall det inte vara några problem att hantera klick "varsomhelst" i fönstret på dina egenskapade objekt etc.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag tror att du krånglar till det liter för dig själv!

Om du vill använda olika lager i ditt program (spel, shop kanske en meny) så får du se till att orientera det så från början. Det blir mycket sånt (refaktorisering) om man inte har gjort liknande saker innan.

Har du konstruerat hela modellen på det viset skall det inte vara några problem att hantera klick "varsomhelst" i fönstret på dina egenskapade objekt etc.

Som det är programmerat nu så funkar det, och jag skulle säkert kunna få ihop ett helt okej interface. Jag kan hela tiden få reda på musens position, och om shoppen är öppen, så tar en funktion i shoppen reda på vilket objekt som musen är på.

Men om jag ställer frågan såhär, är det bättre att använda något "färdigskrivet" som Swing eller ska jag fortsätta som jag gör nu? För det finns förvånandsvärt lite tutorials om hur man gör ett interface i ett spel, på internet=/ Förstår att det måste vara svårt att fatta vad jag menar då jag är väldigt oerfaren:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockel480:

...Men om jag ställer frågan såhär, är det bättre att använda något "färdigskrivet" som Swing eller ska jag fortsätta som jag gör nu?....

Hej, vet inte så mycket alls om just java och swing men att lära sig om befintliga bibliotek/toolkit och använda dem som ett verktyg bland andra verktyg är bra generellt inom programmering.
Att göra det från "grunden" ger dig dock en förståelse om hur saker och ting fungerar under huven, grymt viktigt kunskap enligt mig.
Om du är ute efter att lära dig programmera kan du först koda utan swing eller andra "abstraktioner" för att förstå grunden om hur java ter sig. Grymt bra kunskap vid felsökning av buggar!
Därefter kan du koda om en version av spelet med swing eller annat.
Tips är att programmera med MVC i baktanken med syfte att kunna ersätta din egna "gui klass" (view) med swing utan att förstöra annan kod.

Andra duktiga java-programmera kommer kanske skälla ut mig, då jag ser det från c++ perspektiv och inte kan java grundligt

Påminner mig om Gem Miner https://play.google.com/store/apps/details?id=au.com.phil.min...