borde jag köpa raspberry pi?

Permalänk

borde jag köpa raspberry pi?

Hej alla på sweclockers!
Jag har länge tänkt på att köpa en raspberry pi men har inte orkat köpa en.
Men nu är den tillgänglig här i Sverige så jag kanske ska köpa en, men jag vet inte om det är ett bra köp.
Så jag tänker antingen välja en raspberry pi eller ett steelseries siberia v2 headset. Vilken av dessa ska jag välja tycker ni och motivera gärna varför!
Vi ses!/ minesharkz

Visa signatur

dator:
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Cooler Master GX Lite 600W PSU AMD FX-6100 6-Core Processor ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+ Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Western Digital® Desktop Blue 500GB

Permalänk
Medlem

Nog ganska få som faktiskt har nytta av raspberry pi utan är väl mer en liten leksak. Hörlurar fyller väl däremot alltid en funktion

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk

Det är väldigt olika saker med väldigt olika pris? Om du har en normal dator som du kan använda så köp hörlurarna, om du tycker Pi är kul så köp den.

//Dödatändaren

Visa signatur

6600k@4.7 gHz - 16 GB - Radeon 5700 XT - Corsair Force MP510 1 TB

Permalänk
Medlem

Behöver du hörlurarna?
Vad vill du göra med Raspberry Pi?

Väger du de två frågorna mot varandra så borde du själv kunna avgöra vad du ska satsa på

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Nog ganska få som faktiskt har nytta av raspberry pi utan är väl mer en liten leksak. Hörlurar fyller väl däremot alltid en funktion

En 1080p htpc för 300:- är väl inga leksak? Fast jag anväänder dock min htpc iställe ;D

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

En full hd htpc för 300:- är väl inga leksak?

Raspberry Pi är inte en full htpc, klarar av jobbet i många fall men har en jävla massa begränsningar å går på knäna.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

En 1080p htpc för 300:- är väl inga leksak? Fast jag anväänder dock min htpc iställe ;D

Det är ju inte skapat som HTPC..

Skulle väl kalla det för.. Nördleksak mer än ett lärningsverktyg då den är riktigt rolig att "leka" med:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Raspberry Pi är inte en full htpc, klarar av jobbet i många fall men har en jävla massa begränsningar å går på knäna.

Man kan ju inte förvänta att en 'dator' till 300:- ska ha samma prestanda som en vanlig dator till 10x priset, i början på 90 talet tyckte dom flesta att ha en dator hemma va inget för vuxna då det bara va en leksak, allt är väl vad du gör det till?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Ungefär som att fråga om man ska köpa en brödrost eller en gräsklippare?..
Handlar om helt olika användningsområden och prisklasser.
Det är bara du själv som kan avgöra vad som är mest vettigt att köpa.

Permalänk
Medlem

Jag använder min som htpc.. som sagts tidigare så finns det många begränsningar, men det slår ju mitt alternativ.. en dvdspelare som stup i kvarten hackar som besatt, helst när det är 20min kvar av filmen

hur som helst så måste jag hålla med föregående talare, det är bara du som kan säga vilken som är mest vettig att köpa!