Vad gillar ni egentligen mest?

Permalänk
Medlem

Vad gillar ni egentligen mest?

Hej

Jag är ganska ny här och skapade mitt account för bara någon vecka sedan, men det är en sak jag har märkt.
På min första skapade tråd bad jag om hjälp med att välja de bästa delarna för en dator.
Den första konfigurationen jag hade fick inte särskilt dålig kritik, förutom att jag borde byta ut grafikkortet från ett Nvidia till ett AMD.
Jag sökte även runt på lite andra trådar, och fick även på dessa intrycket av att AMD hade de bästa grafikkorten.
Sedan kikade jag även lite på specsen som användare ofta lägger upp under sina poster.
Där var det en stor majoritet som ändå använde sig av Nvidia-kort.

Jag är fundersam över hur det egentligen står till med det här.
Är det så att de flesta som köper Nvidia-kort hellre skulle ha ett Amd, eller är det så att de enda som lagt upp sina svar på trådarna är AMD-användare?
Jag har även sett flera personer som rekommenderar AMD trots att de själva har Nvidia-kort.

Lite förklaring över detta skulle vara mycket uppskattat!

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Skrivet av Ostpai:

Hej

Jag är ganska ny här och skapade mitt account för bara någon vecka sedan, men det är en sak jag har märkt.
På min första skapade tråd bad jag om hjälp med att välja de bästa delarna för en dator.
Den första konfigurationen jag hade fick inte särskilt dålig kritik, förutom att jag borde byta ut grafikkortet från ett Nvidia till ett AMD.
Jag sökte även runt på lite andra trådar, och fick även på dessa intrycket av att AMD hade de bästa grafikkorten.
Sedan kikade jag även lite på specsen som användare ofta lägger upp under sina poster.
Där var det en stor majoritet som ändå använde sig av Nvidia-kort.

Jag är fundersam över hur det egentligen står till med det här.
Är det så att de flesta som köper Nvidia-kort hellre skulle ha ett Amd, eller är det så att de enda som lagt upp sina svar på trådarna är AMD-användare?
Jag har även sett flera personer som rekommenderar AMD trots att de själva har Nvidia-kort.

Lite förklaring över detta skulle vara mycket uppskattat!

Äpple eller päronfråga. Går inte att svara på vad som är bäst. Ibland gör AMD ett kort i en prisklass som är bättre än Nvidia motsvarighet. Ibland är det tvärt om.
Så det går tyvärr inte att svara på. Specifierar du en speciell prisklass och frågar om läget just nu finns oftast ett svar,men om en månad kan det vara det andra laget som är bättre p.g.a nya kort eller nya drivrutiner eller nya spel.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del "fanboys" här på Sweclockers, som förespråkar AMD/Nvidia, oavsett om det är AMD/Nvidia som är bäst just i sammanhanget.
Ibland är deras resonemang bra, ibland är dom bara skrattretande.

Sen finns det ju så klart dom som faktiskt är relativt objektiva, som t.ex jag själv:
Jag har Nvidia-kort, men jag kunde lika gärna suttit på ett AMD-kort.
Jag brukar ta det som är "bäst-för-stunden" eller som verkar funka bra rent allmänt.

Min egen åsikt om läget mellan AMD och Nvidia just nu:
(Jag jämför bara high-end korten här, dvs HD 7950/7970 och GTX 670/680.)

AMD:
+ Oftast bättre råprestanda, dvs prestanda/krona.
+ Highend-korten överklockar bättre än Nvidias.

- Lite ostabila. Kräver tredje-parts-program för att fungera bättre. Detta är lite av ett orosmoln för mig, då det tyder på att något är fel i grund och botten på korten. Det ska inte behövas ett tredje-parts-progam över huvud taget imo.
- AMDs drivrutiner har dåligt rykte. Jag kan dock inte själv stärka detta, då jag inte hade några problem med mina HD 6870.

Nvidia:
+ Stabila. Behövs inga tredje-parts-program för att ta bort microstuttering.
+ Prestandakorten är betydligt strömsnålare än AMDs motsvarighet.
+ Användarvänliga. Lätta att överklocka utan att riskera att man klockar sönder kortet. (dock så klockar dom ju inte lika bra som AMD kort heller.) Plug-and-play vid SLI.

- Sämre prestanda/krona.

Slutsats: Båda lagen säljer bra kort.
- Om du kan tänka dig att mecka lite med korten/mjukvara, så får du bättre prestanda/krona med AMD.
- Nvidias kort känns däremot stabilare och helt enkelt mer färdiga. Sämre pris/prestanda, men jag tycker fortfarande att dom känns som bättre grafikkort. (Ja, jag tycker att renderings-problemen(ms) på 7000-serien är ett stort problem, även om RadeonPro löser det - detta tyder på att det är något fel i grund och botten på grafikkortet.)

Observera att detta kan förändras jättesnabbt när nya generationer av grafikkort kommer ut. I förra generationen så var det AMD-korten som var strömsnåla t.ex.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nu ser det ut som att du jämför med dem senaste gen korten från båda lagen, det blir inte rätt om man ska jämför dom 2 i vem som är bäst oftast, för det ändrar sig hela tiden.

Det var inte lägesen amd var bättre på tdp/fps tex.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är också att priserna förändras markant hela tiden, när 680 kom så var det billigare än 7970 och hade i överlag bättre prestanda. Så att många rekommenderar AMD i dom senare trådarna är helt enkelt för att dom är mer prisvärda nu, medan 680 var nästan ett självklart val när det kom.

Kolla till exempel prisutvecklingen på ASUS Radeon 7970

Edit: Tror även att det 7970 som finns nu är "Ghz Edition" dvs att det är högre klockat jämfört med det första som släpptes, alltså mer prestanda.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Nvidia enbart för att det var just det kort som var i burken när jag köpte den, alltså är detta inget eget bygge.
Dock så är den nya datorn hemma (eget bygg) en ren AMD dator
Går du tillbaka i tiden så är det Nvidia som rekommenderas mest, anledning är som de säger ovan att
priserna ändras hela tiden, sen har vi ju drivrutinerna från AMD nu som gör att AMD korten blir ungefär lika bra
i BF3 som Nvidia korten

Permalänk
Medlem

Jag gillar det som levererar mest vid tillfället, prestanda per krona och det jag själv känner passar in på mig.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Nu ser det ut som att du jämför med dem senaste gen korten från båda lagen, det blir inte rätt om man ska jämför dom 2 i vem som är bäst oftast, för det ändrar sig hela tiden.

Det är just det jag gör, och det skrev jag ju också.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

AMD:
+ Oftast bättre råprestanda, dvs prestanda/krona.
+ Highend-korten överklockar bättre än Nvidias.

- Lite ostabila. Kräver tredje-parts-program för att fungera bättre. Detta är lite av ett orosmoln för mig, då det tyder på att något är fel i grund och botten på korten. Det ska inte behövas ett tredje-parts-progam över huvud taget imo.
- AMDs drivrutiner har dåligt rykte. Jag kan dock inte själv stärka detta, då jag inte hade några problem med mina HD 6870.

Nvidia:
+ Stabila. Behövs inga tredje-parts-program för att ta bort microstuttering.
+ Prestandakorten är betydligt strömsnålare än AMDs motsvarighet.
+ Användarvänliga. Lätta att överklocka utan att riskera att man klockar sönder kortet. (dock så klockar dom ju inte lika bra som AMD kort heller.) Plug-and-play vid SLI.

- Sämre prestanda/krona.

Slutsats: Båda lagen säljer bra kort.
- Om du kan tänka dig att mecka lite med korten/mjukvara, så får du bättre prestanda/krona med AMD.
- Nvidias kort känns däremot stabilare och helt enkelt mer färdiga. Sämre pris/prestanda, men jag tycker fortfarande att dom känns som bättre grafikkort. (Ja, jag tycker att renderings-problemen(ms) på 7000-serien är ett stort problem, även om RadeonPro löser det - detta tyder på att det är något fel i grund och botten på grafikkortet.)

Observera att detta kan förändras jättesnabbt när nya generationer av grafikkort kommer ut. I förra generationen så var det AMD-korten som var strömsnåla t.ex.

Jag själv får hålla med om vad Minsc S2 säger om AMD/ATI och Nvidia, men jag själv är inte någon som byter Grafikkort hela tiden, vilket gör att jag inte rekommenderar så mycket vad folk skall köpa.

Vad jag vet är att jag inte kommer byta från Nvidia till AMD/ATI då jag har bittra erfarenheter om hur drivrutiner inte fungerar för AMD/ATI kort, jag vill att det skall funka när man sätter i det och sedan skall det funka när man uppdaterar.

Samt för att nämna AMDs processorer som gått varma och bränt under en period (det var ett antal år sedan), detta sitter i vilket har gjort att jag nämnt detta i andra diskussioner där jag då har refererat till dessa vilket inte stämmer idag, och fått skit för det.

Men överlag så har jag undvikit AMD/ATI sedan dess, och kör på intel/nvidia/asus produkter, det betyder kanske inte att dessa är bättre men för mig har det get mig minst huvudvärk med dessa produkter.

Vad som är viktigt för mig när jag köper ny dator är att kolla på forum så som Sweclockers hur andra som har samma eller liknande dator uppfattar att den fungerar och vad dom själva har problem med eller har haft problem med.

Detta för att undvika så många problem jag kan, att sitta och välja sin dator i delar på nätet och sedan trycka på send, skapar ofta massa problem har jag själv märkt där man i efterhand får huvudvärk när sitt grafikkort inte funkar med det moderkort man beställde, det är inte så att det inte funkar alls utan det är ofta något som man inte kan sätta fingret på och sitter då lite med ett problem som man senare kanske får en lösning på med en ny drivrutin eller där någon löst det på nätet i någon artikel.

Det blir då svårt att få en produkt utbytt hos nätföretag då problemet är diffust och dessa företag inte har tid för djupa felsökningar utan din pryl vänder efter "deras test" och har inget fel enligt dom.

Där sitter man med sitt problem som man löser själv 2 månader senare, oftast med grafikkortet liggandes i en låda då man själv köpt ett nytt.

Jag nämner inte några företag eller andra då detta inte är fokus på vad jag ville säga.

Samt att detta är min egen åsikt, vilket säkert inte stämmer in på merparten av alla andra som är på den här sidan.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det är just det jag gör, och det skrev jag ju också.

Det jag menar är Tex

"+ Prestandakorten är betydligt strömsnålare än AMDs motsvarighet. "

detta kan omöjligt stämma om man ska gå bakåt i tiden. Då hade Amd strömsnålare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det jag menar är Tex

"+ Prestandakorten är betydligt strömsnålare än AMDs motsvarighet. "

detta kan omöjligt stämma om man ska gå bakåt i tiden. Då hade Amd strömsnålare kort.

Men snälla du, läs gärna hela mitt inlägg...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men snälla du, läs gärna hela mitt inlägg...

Såg den sista delen i inlägget nu.

Den var dock inte där tidigare idag när jag skrev, för jag läste hela texten innan jag svarade, om jag hade sätt den så hade jag inte skrivit ett svar en gång.

Permalänk

Det som kan vara är att de som rekommenderar AMD men har nVidia kanske köpte sina kort innan AMDs prestandadrivisar kom och ändrade spelfältet en hel del. Personligen är jag grymt nöjd me mitt kort, men skulle jag köpa ett nytt nu så skulle det vara AMD för de är bättre prestanda/krona.
sorry om det inte var sammanhängande, men jag skrev på mobilen, så yeeeah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Såg den sista delen i inlägget nu.

Den var dock inte där tidigare idag när jag skrev, för jag läste hela texten innan jag svarade, om jag hade sätt den så hade jag inte skrivit ett svar en gång.

Nu dumförklarar du dig själv.
Kolla så ser du att mitt inlägg är editerat en halvtimme före ditt första inlägg.
(Och då fixade jag dessutom bara stavfel.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt så är det alltså att Nvidia hade övertaget i början av den senaste generationen på grund av problemen hos AMD, men att AMD nu på senare tid är det mest prisvärda av märkena?

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

Hehe.

Jag gillar AMD mera än både Intel och Nvidia. Exakt varför vet jag inte då jag bara tycker det "röda laget" är coolare, kanske också för att min första egenbyggda dator hade ett Radeon 9800 Pro.
Sedan av min egna erfarenhet har AMD kort för mig alltid funkat bättre än Nvidia, men det är ingen större skillnad tbh.
Anledningen till att jag har 2st 670 idag istället för motsvarande AMD kort är mest pga att SLI har mindre microstutter och kanske bättre kompitabilitet med spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ostpai:

Om jag har förstått det hela rätt så är det alltså att Nvidia hade övertaget i början av den senaste generationen på grund av problemen hos AMD, men att AMD nu på senare tid är det mest prisvärda av märkena?

Mja, så kan man säga.

När Kepler lanserades och då jag köpte mitt GTX 670 så spammades det "NVIDIIIAAAAAAA!!!" varje gång någon frågade om köpråd för då hade AMD det ganska svårt men med tiden har AMD lyckats pressa priserna väldigt väl och deras 12.11 drivrutin (Tror jag) gav alla deras kort ungefär 10-15% overall-prestanda vilket jag skulle säga slog ner Nvidia från tronen.

Jag ångrar dock inte mitt val av GTX 670 för jag tänker köra SLI i framtiden och då vill jag varken ha microstuttering eller ostabila drivrutiner.
Så när jag rekommenderar kort rekommenderar jag oftast AMD idag om köparen i fråga inte ska köra en Crossfirelösning i framtiden för då rekommenderar jag Nvidia direkt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nu dumförklarar du dig själv.
Kolla så ser du att mitt inlägg är editerat en halvtimme före ditt första inlägg.
(Och då fixade jag dessutom bara stavfel.)

ja, men det betyder ju inte att jag öppnade tråden efter du redigerade den. hade tråden i en flik i mist 30 min före jag kommenterade.

När jag skrev mitt svar så var inte den sista delen där, antingen så blev det något fel när texten skulle laddas eller så la du till den när du redigerade, För om jag hade sätt den texten så hade jag inte kommenterat alls som jag tidigare skrev.

Ja jag läste texten grundligt före jag kommenterade den så jag är säker på min sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostpai:

Hej

Jag är ganska ny här och skapade mitt account för bara någon vecka sedan, men det är en sak jag har märkt.
På min första skapade tråd bad jag om hjälp med att välja de bästa delarna för en dator.
Den första konfigurationen jag hade fick inte särskilt dålig kritik, förutom att jag borde byta ut grafikkortet från ett Nvidia till ett AMD.
Jag sökte även runt på lite andra trådar, och fick även på dessa intrycket av att AMD hade de bästa grafikkorten.
Sedan kikade jag även lite på specsen som användare ofta lägger upp under sina poster.
Där var det en stor majoritet som ändå använde sig av Nvidia-kort.

Jag är fundersam över hur det egentligen står till med det här.
Är det så att de flesta som köper Nvidia-kort hellre skulle ha ett Amd, eller är det så att de enda som lagt upp sina svar på trådarna är AMD-användare?
Jag har även sett flera personer som rekommenderar AMD trots att de själva har Nvidia-kort.

Lite förklaring över detta skulle vara mycket uppskattat!

Jag brukar köra med både nvidia och amd och kan inte säga att jag föredrar någon av dom. Båda har sina fördelar och sina nackdelar. Och så länge som du inte är en föråldrad kossa framför datorn lär du inte ha problem med något.

Måste dock erkänna att mitt nuvarande sli system med gtx 680 har mer problem än jag haft i många år. Spelen funkar och sådär men har många grafiska buggar och en hel del nya spel finns det inga vettiga drivrutiner för. Måste googla i timmar på tyska sidor och allt möjligt bara för att leta SLI bits och fungerande profiler osv. Är betydligt lättare på AMD med CAPs.

Hur som helst så spelar det nog ingen större roll vad man väljer. Allt beror på hur mycket tid man är villig att lägga ner på div kort för att få det att fungera optimalt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Det jag menar är Tex

"+ Prestandakorten är betydligt strömsnålare än AMDs motsvarighet. "

detta kan omöjligt stämma om man ska gå bakåt i tiden. Då hade Amd strömsnålare kort.

varför ska han tala om dåtid när det är nutid som gäller? barcelona vinner cl och är sämre än real för de har mer titlar? gå lägg dig amdboy

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

varför ska han tala om dåtid när det är nutid som gäller? barcelona vinner cl och är sämre än real för de har mer titlar? gå lägg dig amdboy

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ens läst tråden? för du verkar inte ha koll på vad vi diskuterar.

Amd fanboy? jag skrev en enkel sanning om att amd har haft bättre kort när det gäller tdp/fps, hur kan det göra mig till en fanboy?

acceptera sanningen eller lägg dig själv. Om jag skulle välga ett lag så hade jag nog ganska så garanterat gått med Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Har du ens läst tråden? för du verkar inte ha koll på vad vi diskuterar.

Amd fanboy? jag skrev en enkel sanning om att amd har haft bättre kort när det gäller tdp/fps, hur kan det göra mig till en fanboy?

acceptera sanningen eller lägg dig själv. Om jag skulle välga ett lag så hade jag nog ganska så garanterat gått med Nvidia.

jag har läst halva tråden och hittils ser jag bara dig flika in med dumma typiska amdfanboy kommentarer som inte har något giltigt underlag, du menar att minsc2 ska gå tillbaka i tiden o göra en bedömning när det är DAGENS fakta som avgör.

du sa det själv, "haft", inte har.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

jag har läst halva tråden och hittils ser jag bara dig flika in med dumma typiska amdfanboy kommentarer som inte har något giltigt underlag, du menar att minsc2 ska gå tillbaka i tiden o göra en bedömning när det är DAGENS fakta som avgör.

du sa det själv, "haft", inte har.
Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla, läs på först.

Ts frågar efter hur dom 2 olika tillverkarna skilljer i sina kort. Ts har fått bra svar om hur det ser ut idag och hur det har vart, ts frågade ju efter hur man ska ta resonemangen från olika användare, varför en del rekommenderar x över x. om man ser idag så rekommenderas amd av ganska så uppenbara anledningar, förra generasjonen så var det lite blandat, Nvidia hade det bästa kortet men det var inte det billigaste eller strömsnålaste.

Varför handlar det om dagens gen? ts frågar hur folk resonerar och då måste man ta med andra gen i tråden, du kan inte avgöra vem som gör dom bästa sakerna på en gen,

för ledde Nvidia sen amd, nvidia osv det går upp och ner hela tiden. Men det är också det som gör hur en del folk välger sina kort.

Jag har kommit med ett utalande om amd inte flera. vill du ha ett underlag så kolla länken här.

http://www.sweclockers.com/recension/6236-nvidia-geforce-gtx-...

Den visar ganska så tydligt vem som var ledande under den generationen.

Jag menade att minsc2 skulle kolla upp fakta tidigare, inte längre. om du läser tråden så ser du varför. Han skrev ett bra inlägg som fick en gilla av meg efter att jag såg all text.