Tips på nya neutral hörlurar

Permalänk
Medlem

Tips på nya neutral hörlurar

Hej alla Sweclockersmedlemmar, och gott nytt år!

Jag är på jakt efter nya neutrala hörlurar i prisklassen 2000-3000kr, ljudkortet dom kommer jobba med är ett Asus Xonar Essence STX.

Jag vill kunna uppleva alla ljuden i musiken och inte ha en djup mullrig bas som dränker allt annat. Efter som jag gillar att lyssna på elektronisk musik som electropop, synthpop och ambient. Så att föredra skulle jag vilja ha en bas med lite mer snärt och tryck i.

Jag har läst runt lite på forumet här och hittat dessa tre:
Shure SRH940
AKG K-701
Sennheiser HD650

-Finns det mer intressanta hörlurar jag missat?
-Vilken skulle passa mina behov bäst?
-Prisskillnaderna är ganska stora, så hur mycket kan jag förvänta mig utav 1000kr dyrare hörlurar?

Värt att tilllägga är att jag tänker inte på om dom är snygga eller inte, dessa kommer enbart användas ihop med Asus Xonar Essence STX hemma i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

K701 är inget för basnördar om du är av den typen,de är ganska neutrala och basen finns där som är väldigt tajt och fin med en riktig bra hörlursförtärkare men den sticker inte ut precis utan kan låta lite tunt om man lyssnar på tex rock.
Audio Technica ath-m50 kan du också kika på,råder dig att du provlyssnar innan köp.

Permalänk
Medlem

Beyerdynamic har en del trevliga lurar i den prisklassen, till exempel DT 990.

Av de lurar du funderar över är AKG K-701 och Sennheiser HD650 öppna medan Shure-lurarna är slutna. Ett par öppna lurar ger ett större 'ljudrum' (eller vad nu den svenska termen för 'sound stage' är), men kommer också att släppa in -- och ut -- mer ljud. Själv har jag ett par slutna lurar (Beyerdynamic DT 770 Pro) eftersom jag vill slippa störa andra och bli störd själv.

AKG K701 brukar i regel beskrivas som en lur mer anpassad för mindre bastung musik, typ klassiskt och jazz. Jag misstänker att Sennheiser HD650 och Shure SRH940 gör sig bättre för electro- och syntpop än AKG-lurarna, men som alltid när det kommer till ljud handlar det i slutändan om personliga preferenser. Bränn en CD-skiva med ett gäng favoritlåtar i olika genrer och bege dig till en vettig hifi-butik där de erbjuder provlyssning i ett ordentligt lyssningsrum -- det är egentligen enda sättet att avgöra vilka lurar som fungerar bäst för din del.

Visa signatur

Intel NUC Coffee Lake I7-8559U | Thinkvision P27u | Shiit Fulla 2| Beyerdynamic DT 770 80 Ohm | WhiteFox gen 1 | Ducky Secret M | Lenovo Thinkpad x280

Permalänk
Medlem

Förutom dem som redan nämnts låter det som om Beyerdynamic DT-880 kunde vara det du söker efter.