HJÄLP! - Kan möjligtvis ha pajat kusinens dator :(

Permalänk

HJÄLP! - Kan möjligtvis ha pajat kusinens dator :(

Hej! Läs snälla igenom detta, jag är sjukt orolig!!

Jag blev ombedd av min kusin att hjälpa henne med hennes dator då den på senaste tiden helt slumpmässigt har börjat stänga av sig själv. Jag började med att scanna datorn efter virus (med avast - gratisversionen) och jag hittade ett som jag raderade... min kusins familj är väldigt ovårdsamma vad gäller datorn så det förvånade mig inte ett dugg. Problemet kvarstod dock och det yttrade sig främst när datorn arbeta lite kraftigare (t ex spel).. efter att ha googlat så drog jag slutsatsen att det antingen är fel vad gäller temperaturen i datorn eller att det kan ha fastnat damm i t ex processorn. Så jag öppnade den och den var helt igenbäckad med damm - speciellt processorkylaren. Jag var hela tiden noga med att hålla mig jordad genom att ta på chassits insida... sedan tog jag bort cpukylaren och blåste bort en j***vla massa damm på cpun och på kylaren.. (cpun var intel... vet dock inte vilken modell eller generation men datorn är kanske 3-4 år gammal) .. jag hade dock problem med att fästa tillbaka cpukylaren då alla "skrivar" inte ville klicka i.. och när jag sedan satte på datorn så startade den men stängdes nästan omedelbart av efter att windows hade startat igång... problemnet var alltså värre!!

datorn hade varit på lagning några månader tidigare (problemet uppstode efter en tid då de fått tillbaks datorn) och när jag kände på cpukylaren i början så kändes den inte riktigt bra isatt... detta leder mig till slutsatsen att felet iggger i att kylaren inte sitter i riktigt bra... vad tror ni? SNÄLLA SVARA :)!! Jag freakar ur!!

jag glömde kolla vilka komponenter hon hade inan jag gick ...

uppsakattar verkligen svar!

Permalänk
Medlem

Ja det finns väl inte så mycket vi kan göra, Försök att sätta den rätt?

Visa signatur

life's shit-.-

Permalänk
Medlem

är det en stationär eller bärbar? varför monterade du bort kylaren? HUR blåste du bort dammet har du testat att ta bort CMOS batteriet så att BIOS resetas?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Låter som att kylaren inte sitter ordentligt vilket får processorn att överhettas och stänga av sig själv för att inte gå sönder. Montera om kylaren och använd ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

för övrigt från avd du beskriver tar jag för givet att du bytte kylpasta på CPU annars är ju problemet ganska uppenbart.

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Vet att min första dator gjorde så också, stänge av sig helt random. Slutade med att det var nätagget som va dåligt och efter jag hade bytt det så fungerade det perfekt.

Tog du någonsin ut något ur datorn mer än bara cpu kylaren? om du inte gjort det så lär du knappast har gjort den värre (kan man hoppas om man är försiktigt allafall). Kom ihåg att du måste byta kylpasta när du har tagit av kylaren också.

Är det vanliga push pins på kylaren? som ska bara tryckas ned tills dom klickar eller? vet att dom kan vara förjävliga att få på ibland.

Flera ram stickor, om så prövat med en i taget? memtest86 kanske kan vara bra att pröva hur som.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Datorn är stationär.. Jag monterade bort kylaren för att den var full av damm och jag kunde inte ta bort det på annat sätt .. när jag blåste såg jag till att det inte kom med något saliv och jag blåste långt bort ifrån och försiktigt... vad är cms batteriet hehe inte så jättekunnig..

haha ja det är sant.. men jag tänkte kanske att någon visste om det kunde vara problemet

tack!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

för övrigt från avd du beskriver tar jag för givet att du bytte kylpasta på CPU annars är ju problemet ganska uppenbart.

Nää det gjorde jag inte.. tänkte att det inte behövdes (jag hade ingen tillhanda då) .. är det försent nu eller går det att fixa?

Permalänk
Medlem

Jepp, gäller att få dit alla pushpins ordentligt igen helt enkelt, och det kan kräva mer våld än man kan tro.
Försök kom åt att se på baksidan av moderkortet om det är möjligt utan att skruva ut alltihop - där ser du om pinnen gått genom.

Det finns en hel del guider kring att montera med intels pushpins om du söker runt lite.

Dessutom bör du också som nämnts egentligen göra ren processorn och applicera ny kylpasta innan du trycker på den igen... Kylpastan blir lätt mycket ojämnt fördelat och fylld med luftfickor om man plockar loss och sätter dit cpu:n igen, vilket försämrar prestandan en hel del i värsta fall. Med lite flyt behöver det inte bli nån jätteskillnad av just det dock, så jag tror mer på att kylaren inte sitter ordentligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Vet att min första dator gjorde så också, stänge av sig helt random. Slutade med att det var nätagget som va dåligt och efter jag hade bytt det så fungerade det perfekt.

Tog du någonsin ut något ur datorn mer än bara cpu kylaren? om du inte gjort det så lär du knappast har gjort den värre (kan man hoppas om man är försiktigt allafall). Kom ihåg att du måste byta kylpasta när du har tagit av kylaren också.

Är det vanliga push pins på kylaren? som ska bara tryckas ned tills dom klickar eller? vet att dom kan vara förjävliga att få på ibland.

Flera ram stickor, om så prövat med en i taget? memtest86 kanske kan vara bra att pröva hur som.

Tog bara ut kylaren.. aa det är vanliga push pins fast jag kan inte få alla att klicka i xD , bara två..

men jag ska byta kylpasta och montera om cpun..

Grymma ni är som svarar så snabbt, sjukt snällt!

Permalänk
Medlem

När du plockar bort kylaren måste du rengöra kontaktområdet på både kylaren och processorn och applicera ny kylpasta innan du sätter tillbaks den.

Ps: gör för fan inte rent med såpa eller tvål, googla på hur man ska göra

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

kläm dit kylarn ordentligt för fan och kolla nätagget om det är dåligt..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

sätt ny kylpasta, min kompis gjorde samma sak, han skulle bara rengöra datorn, satte tillbax kylaren och den stängdes av efter en ganska kort stund, sen satte jag ny kylpasta åt honom och satte fast kylaren och den fungerade

Permalänk
Medlem

Vet man inte vad man gör så är risken att man förstör mer än man gör nytta.
Steg 1: Torka bort gammal kylpasta med någon 96% sprit utan parfym.
Steg 2: Applicera ny kylpasta på CPUn ungefär ett riskorn i storleken.
Steg 3: Fäst kylaren ordentligt. Om det är en Intel kylare så kolla upp på deras hemsida hur man fäster den korrekt.
Steg 4: Det finns ett platt batteri på moderkortet som man tar ur helt eller vänder det in o ut en stund för att nollställa CMOS.
därefter ska allt fungera om du inte lyckats jolta cpun med statisk elektricitet. (Ja vissa folk lyckas montera på fleeze filtar).

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockdude:

Nää det gjorde jag inte.. tänkte att det inte behövdes (jag hade ingen tillhanda då) .. är det försent nu eller går det att fixa?

Nejdå det är nog inte försent. Var kylpastan torr eller klibbig?
Om datorn har varit inne på lagning för någon månad sedan så borde den inte redan hunnit bli proppfull med damm.

Permalänk
Skrivet av Clockdude:

Nää det gjorde jag inte.. tänkte att det inte behövdes (jag hade ingen tillhanda då) .. är det försent nu eller går det att fixa?

Skall inte vara några problem att fixa. Plocka bort kylaren och rengör båda ytorna med tops och t-röd (det jag brukar använda, finns fler alternativ). Klicka på kylpasta i en ärtas storlek ungefär och sätt ihop.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av Clockdude:

Tog bara ut kylaren.. aa det är vanliga push pins fast jag kan inte få alla att klicka i xD , bara två..

men jag ska byta kylpasta och montera om cpun..

Grymma ni är som svarar så snabbt, sjukt snällt!

Tryck i dem i ett kryssmönset, och se till att alla står i rätt position innan du försöker trycka i dem. Sen är de såklart obligatoriskt att byta kylpastan om du nu har tagit bort kylaren någon gång. Den som sitter kvar är nu troligen full med luftbubblor och säkert väldigt gammal också.

Till framtiden: Du behöver inte ta bort hela kylaren för att blåsa ren den. Lättare att bara köpa en burk med tryckluft från tex inet och blåsa när fläkten sitter kvar i datorn.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Satt processorn fast i kylaren eller tog du lös den separat?
Det händer ibland att processorn följer med när man tar lös kylaren och man kan tro att det är en det av kylaren.
Och försöker man då att sätta tillbaka kylaren så är det nästan omöjligt utan att böja några pins på processorn, detta kan även förklara varför kylaren inte vill sitta fast ordentligt.

Detta har hänt 2 av mina kompisar.

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 7970 - xonar d1 - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ QPAD 5k - QPAD MK50
Citera!

Permalänk

nästan 100% säker på att det är kylaren som itne sitter på rätt.

Permalänk
Medlem

Se om du hinner att komma in i bios innan den stängs av.
Kolla på PC healtstatus och se om tempen skenar iväg, då är det garanterat "bara" kylarproblem

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Varför startar du datorn innan du monterat klart kylaren?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Låter som att kylaren inte sitter ordentligt vilket får processorn att överhettas och stänga av sig själv för att inte gå sönder. Montera om kylaren och använd ny kylpasta.

Precis, där har vi felet förmodligen utifrån det du har beskrivit. Vet du vilken CPU det är så har jag oanvända box-kylare till s1156, kanske s775 också men inte säker på det om själva kylaren är trasig. Men vad jag vet så behöver du trycka ganska hårt för att få i en originalkylare (jag har aldrig monterat en Intel original faktiskt, alltid kört eftermarknadskylare för att kunna överklocka).

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Antagligen har Intels berömda push-pins inte klickat i ordentligt och kylaren sitter inte som den ska tillsammans med att kylpastan är förbrukad i och med att du lyfte av kylaren.
Kort guide för push-pins

Det är ganska lätt att man har sönder pinsen om man inte gör rätt eller använder för mycket våld, så var försiktig.

Det är även väldigt viktigt att rengöra både cpu och kylare (samt applicera ny kyl-pasta) varje gång du demonterar kylaren eftersom pastan "korvar" sig när man lyfter i sär dem och bildar en ojämn yta som försämrar kontakten och kylförmågan avsevärt istället för att förbättra den.
Hur man applicerar kylpasta, spola till 2:09 för att se rätt mängd

Permalänk

tack för hjälpen allihopa!.. problemet verkar ha löst sig.. jag gjorde som ni sa (bytte kylpasta och satte dit kylaren ordentligt).. till en början gick datorn igång men jag fick ingen bild. När jag sedan tryckte ut dvd brännaren så visade det sig att det fanns en cdskiva isatt.. efter det fungerade allt som vanligt :S .. så jag stängde av datorn från windows och monterade ihop allt och satte tillbaka den. När jag då skulle sätta på den igen så fick jag samma problem, dvs att jag inte fick någon bild... så jag öppnade den igen och tryckte på alla kablar och då fungerade det helt plötsligt... jag vet inte vad problemet var.. i och med att datorn är gammal så kunde den kanske inte boota ordentigt med en skiva isatt..

tack!

Permalänk
Skrivet av Clockdude:

Tog bara ut kylaren.. aa det är vanliga push pins fast jag kan inte få alla att klicka i xD , bara två..

men jag ska byta kylpasta och montera om cpun..

Grymma ni är som svarar så snabbt, sjukt snällt!

Det är inte så att du har pressat vid monteringen av kylaren så att moderkortet har knäckts?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bideberg92:

Det är inte så att du har pressat vid monteringen av kylaren så att moderkortet har knäckts?

Tvivlar på det. Låter som att intels inbyggda varningsssytem för överhettning av CPUn slår igång eftersom han tog bort cpu-kylaren och som jag misstänker är en vanlig stockkylare. Med så pass mycket damm och skit så har den säkert stått ett tag och det finns troligtvis ingen kylpasta kvar mellan kylare och cpu.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clockdude:

Tog bara ut kylaren.. aa det är vanliga push pins fast jag kan inte få alla att klicka i xD , bara två..

men jag ska byta kylpasta och montera om cpun..

Grymma ni är som svarar så snabbt, sjukt snällt!

Ta bort kylaren, rengör processorn från all pasta med kemisk ren bensin,. T-röd (mindre rekommenderat, men funkar) etc, med ty tops eller en bit papper. Klicka på en klick kylpasta inte större än ett okokt riskort, det ska se lite ut Kommer smeta ut sig bra sedan när du sätter på kylaren.

Ang. pushpins så har jag bara haft ett Intel-system, vet att det krävdes nästintill våld för att få i dem jävlarna. Akta så du inte böjer moderkortet bara, annars är det bara att köra
Att rekommendera är även att ta bort CMOS batteriet, eller kortsluta jumpern (finns i moderkortsmanualen), så sätter jag min fot på att datorn kommer starta och fungera utan problem i framtiden

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bideberg92:

Det är inte så att du har pressat vid monteringen av kylaren så att moderkortet har knäckts?

Har för mig det va några som gjorde tester på det för några år sedan, ett moderkort är alltså inget du knäcker av misstag
Imej att kopparbanorna faktiskt är relativt tjocka, så även om du böjer det fram och tillbaka, så ska det fungera någolunda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Som jag skrev innan :

"tack för hjälpen allihopa!.. problemet verkar ha löst sig.. jag gjorde som ni sa (bytte kylpasta och satte dit kylaren ordentligt).. till en början gick datorn igång men jag fick ingen bild. När jag sedan tryckte ut dvd brännaren så visade det sig att det fanns en cdskiva isatt.. efter det fungerade allt som vanligt :S .. så jag stängde av datorn från windows och monterade ihop allt och satte tillbaka den. När jag då skulle sätta på den igen så fick jag samma problem, dvs att jag inte fick någon bild... så jag öppnade den igen och tryckte på alla kablar och då fungerade det helt plötsligt... jag vet inte vad problemet var.. i och med att datorn är gammal så kunde den kanske inte boota ordentigt med en skiva isatt.. "