Ytterliggare lagringsdisk, inget fungerar

Permalänk

Ytterliggare lagringsdisk, inget fungerar

Hämtade idag en ny lagringsdisk på Posten efter mycket längtan, men glädjen blev inte särskilt långvarig.

När jag kom hem och satte i den och sedan skulle starta datorn fick jag felmeddelande: 0x000000e
Och den säger att den inte kan hitta en hårddisk som är en: "proper boot device" eller något i den stilen.
Sedan ber den om Windows 7 cdn som jag såklart inte kan hitta nu.
Även kollat i BIOS, där hittar den bara den gamla lagringsdisken som också sitter i. Utöver dessa två nämnda HDD har jag en SSD i med.

Allt fungerade relativt bra innan, har varit lite strul med att den inte hittar hårddiskar emellanåt i Windows men inget sånt här.
Har Hot-swap om det kan ha något med saken att göra.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Skrivet av FearsomeSwede:

Hämtade idag en ny lagringsdisk på Posten efter mycket längtan, men glädjen blev inte särskilt långvarig.

När jag kom hem och satte i den och sedan skulle starta datorn fick jag felmeddelande: 0x000000e
Och den säger att den inte kan hitta en hårddisk som är en: "proper boot device" eller något i den stilen.
Sedan ber den om Windows 7 cdn som jag såklart inte kan hitta nu.
Även kollat i BIOS, där hittar den bara den gamla lagringsdisken som också sitter i. Utöver dessa två nämnda HDD har jag en SSD i med.

Allt fungerade relativt bra innan, har varit lite strul med att den inte hittar hårddiskar emellanåt i Windows men inget sånt här.
Har Hot-swap om det kan ha något med saken att göra.

Tacksam för all hjälp!

är alla diskar SATA eller är någon disk IDE?

Permalänk
Skrivet av Whippoorwill:

är alla diskar SATA eller är någon disk IDE?

Alla är SATA.

Körde envisades lite och provade med samma konfig på hårddiskarna som innan och återställde moderkortet och skriver nu från datorn.
Ska köra lite drivrutiner allmänt, lyste en gul triangel i enhetshanterarna på Marvell 91xx Config ATA device kretsen. Kan ju rimligtvis vara den som spökar.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Skrivet av FearsomeSwede:

Alla är SATA.

Körde envisades lite och provade med samma konfig på hårddiskarna som innan och återställde moderkortet och skriver nu från datorn.
Ska köra lite drivrutiner allmänt, lyste en gul triangel i enhetshanterarna på Marvell 91xx Config ATA device kretsen. Kan ju rimligtvis vara den som spökar.

kanske , fast om den inte ens laddat windows så borde inte windows drivisar spela så stor roll.. har du uppgraderat moderkortets BIOS?