Permalänk
Medlem

Istället för att hålla på med massa trolleri så brukar jag bara applicera en liten mängd kylpasta, montera kylaren och sedan lyfta av den och se att det har varit kontakt över hela ytan, man ska alltså bara ta så mycket att det sprids över hela anläggningsytan.

Man kan gnugga eller snurra lite med kylaren för att hjälpa till att sprida pastan...

För att ta bort pasta fungerar kemiskt ren bensin/aceton/t-röd alldeles utmärkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Istället för att hålla på med massa trolleri så brukar jag bara applicera en liten mängd kylpasta, montera kylaren och sedan lyfta av den och se att det har varit kontakt över hela ytan, man ska alltså bara ta så mycket att det sprids över hela anläggningsytan.

Man kan gnugga eller snurra lite med kylaren för att hjälpa till att sprida pastan...

För att ta bort pasta fungerar kemiskt ren bensin/aceton/t-röd alldeles utmärkt.

du ska absolut inte lyfta kylaren efter att du appliserat pastan och tryckt ut den...

sämsta tipset hittills... som att be om att få stora luftbubblor instängda i pastan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Okej tack Men vad ska jag göra för att sänka värmen på idle förutom att köpa ny CPU kylare? Skulle vara skönt att alltid hålla låga temperaturer.

Det spelar ju ingen roll vilka idle-temps du har, så länge de inte är skadligt varma dvs typ 50c konstant typ om du lämnar dator, kommer tillbaka efter 15 min (utan några program varit igång) och varmaste kärnan är 50c. Då kan det börja dra på livslängden kanske. Men annars så är idle-temp inget bra mått alls att använda, jag förstår mig inte på folk som tex skriver "Denna kylaren är jättebra, jag har 30c i idle!!!". Det säger noll om hur bra kylaren är och är en ganska oralevent information, det är i load som det är relevant och säger mer om kylaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du ska absolut inte lyfta kylaren efter att du appliserat pastan och tryckt ut den...

sämsta tipset hittills... som att be om att få stora luftbubblor instängda i pastan.

Tror garanterat att han tog bort den gamla pastan och satte på ny, för att se hur mycket som skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Smörkniv är det enda rätta i dessa situationer ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Lego Master

Fick med en liten spatel (spade? paddel/smetarmojjäng) till min MX-2 pasta jag köpte nyligen. Använde den för att kladda ut pastan på min GPU i det här fallet, verkar inte ha blivit några direkta bubblor. Kanske bara tur. Sänkte iaf tempen från originalpastan.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Okej tack Men vad ska jag göra för att sänka värmen på idle förutom att köpa ny CPU kylare? Skulle vara skönt att alltid hålla låga temperaturer.

Du kan alltid testa att gå in i BIOS och ändra fläktstyrningen där. Beroende på vilket moderkort du har brukar man kunna ställa in både en aggresivare fläktkurva eller helt enkelt köra fläkten på max. Du behöver dock egentligen inte ändra något, då den med 90%s sannolikhet styrs automatiskt efter temperatur, så om den blir varmare går fläkten snabbare. Dina temperaturer är absolut inga problem. Om du vill överklocka kan du utan problem göra det så länge du håller koll på temperaturen, så märker du om fläkten klarar av att hålla nere den även då.

Skrivet av L.Forsgren:

Det tycker jag inte. Du flamade på honom för att du sa att bensin inte skulle fungera. Han rättade dig och du blev sur.

Men nu ska jag sluta prata om det. Det är aningen offtopic.

Det ser dock bra ut, TS! Jag tror du kommer klara det bra!

Det var dock inte jag som skrev den kommentaren och flame:ade.

Permalänk
Medlem

X metoden fungerar kanon för mig och jag har aldrig fått ett dåligt resultat.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

X metoden fungerar kanon för mig och jag har aldrig fått ett dåligt resultat.

Men om det är bevisat att en annan metod är mer effektiv, ekonomisk och lättare att göra ? Varför använder man inte den då ?

Förstår det bara inte...?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JohanFalk:

Men om det är bevisat att en annan metod är mer effektiv, ekonomisk och lättare att göra ? Varför använder man inte den då ?

Förstår det bara inte...?

"Old habits die hard." - John McClane

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Men om det är bevisat att en annan metod är mer effektiv, ekonomisk och lättare att göra ? Varför använder man inte den då ?

Förstår det bara inte...?

För att man inte tycker att det spelar så stor roll..

Hur bra kylning du har i ditt chassi samt tempen i ditt rum (och självklart vilken typ av kylare du har) kommer att spela mycket större roll för vilka temperaturer du får än om man gör ett X eller "ärta" med kylpastan...

Ekonomisk?? Om du nu köper en ny kylare eller processor för 2000kr så kan du säker kosta på dig att köpa en ny pasta till det för 50Kr..

Och dessutom ALLA andra, om det nu blir så mycket luft under processorn, borde inte den expandera enligt vissa fysiska lagar och "pysa ut" för att sedan tillåta kylaren att sätta sig bättre efter första körningen? Jag tror helt enkelt att det inte spelar någon större roll hur man applicerar den, så länge kylaren har "god" (inte perfekt, och vart går gränsen?) termisk kontakt. Har någon av er som säger annat faktiskt testat olika sätt att applicera pastan och dessutom startat datorn mellan de gångerna för att göra mätningar??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwzor:

För att man inte tycker att det spelar så stor roll..

Hur bra kylning du har i ditt chassi samt tempen i ditt rum (och självklart vilken typ av kylare du har) kommer att spela mycket större roll för vilka temperaturer du får än om man gör ett X eller "ärta" med kylpastan...

Ekonomisk?? Om du nu köper en ny kylare eller processor för 2000kr så kan du säker kosta på dig att köpa en ny pasta till det för 50Kr..

Och dessutom ALLA andra, om det nu blir så mycket luft under processorn, borde inte den expandera enligt vissa fysiska lagar och "pysa ut" för att sedan tillåta kylaren att sätta sig bättre efter första körningen? Jag tror helt enkelt att det inte spelar någon större roll hur man applicerar den, så länge kylaren har "god" (inte perfekt, och vart går gränsen?) termisk kontakt. Har någon av er som säger annat faktiskt testat olika sätt att applicera pastan och dessutom startat datorn mellan de gångerna för att göra mätningar??

Dold text

Visst gör det inte så pass mycket skillnad, men när men vet ett lite mer lättare, ekonomiskt och effektivt sätt varför använder man inte det ? Måste vara som ovan säger att det är svårt att bryta gamla vanor.

Hursomhelst tänker jag inte argumentera det här, bara att jag inte förstår varför.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

När jag kollade temp i bios så stog det att processorn låg på 45°C idle och moderkortet på 40°C

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

När jag kollade temp i bios så stog det att processorn låg på 45°C idle och moderkortet på 40°C

Fast du kan inte se idle temp i BIOS då BIOS inte är idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Fast du kan inte se idle temp i BIOS då BIOS inte är idle

Okej, that explains everything ^^

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Men om det är bevisat att en annan metod är mer effektiv, ekonomisk och lättare att göra ? Varför använder man inte den då ?

Förstår det bara inte...?

Ekonomisk? sprarar du på din kylarpasta i flera år eller? vem har inte råd att lägga ut ca ~100 kr på en högpresterande kylarpasta i dagens läge?

Alla vet hur ett X ser ut.. men "Hur långt är ett snöre?" går att jämnföra med "Gör en klick lika stor som en ärta" X-metoden går inte att göra fel

Just sayin'

Visa signatur

Chassi: Silverstone Sugo SG07 Moderkort: Gigabyte GA-Z77N WIFI CPU: i7-2600K@3.4Ghz Kylning: Antec kuhler 620 RAM: 8GB Corsair Vengeance HDD: Baracuda 500GB GFX: Gigabyte 7970 OC 3GB Monitor: 22" Samsung LCD

Permalänk
Medlem

Köp AS5, kan sänka din temperatur oerhört mycket. Skaffa fler fläktar också, dem här kan jag rekommendera http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q... Eller http://www.inet.se/produkt/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-12...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Till er tre över, brukar försöka avråda från t-röd, rödsprit och allt annat som det heter. De lämnar kvar rester (Extremt lite). De fungerar utmärkt om man inte har något annat och även om man inte ska klocka sönder, men ska man klocka så det bara sjunger om det så finns det bara tre alternativ:
Ren Isopropanol
Kemiskt Ren Bensin
Kemiskt Ren Etanol

Dessa lämnar inga rester kvar, garanterat.
Dessutom är Isopropanol oftast huvudingrediensen i t ex artics rengöringsmedel.

http://youtu.be/-hNgFNH7zhQ?t=25

Precis som den videon ovan så håller jag med dig!

För alla andra som funderar på hur man ska applicera kylpasta så finns det en bra video om hur man ska göra och varför:

Ni som redan vet hur kollar denna video:
Video för kunnande SweC

För ni som faktiskt vill veta hur och varför de två mest använda metoderna är 1-2korn okokta riskorns-storlekar/linje-metoden används:
Entusiaster som vill lära sig

Trevlig kväll/natt/morgon på er!

Edit: Någon hann före med videon.

haha riktigt fin video!

fast en kille här på swec testade alla metoder, dom flesta metoderna landade på 32,33,34 grader. medans kreditkortsmetoden fick 31.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Ekonomisk? sprarar du på din kylarpasta i flera år eller? vem har inte råd att lägga ut ca ~100 kr på en högpresterande kylarpasta i dagens läge?

Alla vet hur ett X ser ut.. men "Hur långt är ett snöre?" går att jämnföra med "Gör en klick lika stor som en ärta" X-metoden går inte att göra fel

Just sayin'

Hur stort är ett x?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Ekonomisk? sprarar du på din kylarpasta i flera år eller? vem har inte råd att lägga ut ca ~100 kr på en högpresterande kylarpasta i dagens läge?

Alla vet hur ett X ser ut.. men "Hur långt är ett snöre?" går att jämnföra med "Gör en klick lika stor som en ärta" X-metoden går inte att göra fel

Just sayin'

Det är väl ändå otroligt mycket enklare att ha ut en klick i storlek vanligt riskorn än att ha ut en helt okänd mängd i ett kryss? Hur ska man förklara hur mycket som ska användas om man kör med kryssmetoden?

Permalänk
Medlem

Hyper 212 evo är lite speciell eftersom den har direktkontakt med sina heatpipes och att den har skåror och annat på kontaktytan vilket gör att kylpastan sprids på ett annat vis än på helt blanka ytor.

När jag köpte min 212 Evo hittade jag denna guide om hur kylpastan skulle appliceras på bästa vis, som synes på bilderna från testet är inte den berömda riskornsmetoden det bästa sättet på denna kylare.
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aSparrow:

T-röd tar bort materialet plus att det inte fräter på komponenter som ex aceton el liknande skulle kunna göra om du fick för dig att använda det! så det ska nog gå utmärkt!

Jag har använt aceton dom senaste 15 åren men aldrig sett nån frätskada.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag har använt aceton dom senaste 15 åren men aldrig sett nån frätskada.

Aceton löser upp vissa typer plast, så om man råkar "missa" kan man skada PCB, andra komponenter eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Som rubriken lyder, jag tror helt enkelt jag tog för mycket kylpasta, ska därför ta bort pastan och göra om allt. Men vilka material ska jag använda för att ta bort det? och hur ska jag göra för att inget ska ta skada? Har en Cooler Master Hyper 212 EVO. När jag ska lägga på ett nytt lager, tycker ni jag ska sprida ut det eller göra ett X eller nåt? Tacksam för snabba svar

Sunt förnuft och hushållspapper (eventuellt väldigt lätt fuktat) duger om du inte har något annat hemma.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mickesven:

haha riktigt fin video!

fast en kille här på swec testade alla metoder, dom flesta metoderna landade på 32,33,34 grader. medans kreditkortsmetoden fick 31.

I idle ja.... vilket inte betyder ett skit

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomm1E:

Ekonomisk? sprarar du på din kylarpasta i flera år eller? vem har inte råd att lägga ut ca ~100 kr på en högpresterande kylarpasta i dagens läge?

Alla vet hur ett X ser ut.. men "Hur långt är ett snöre?" går att jämnföra med "Gör en klick lika stor som en ärta" X-metoden går inte att göra fel

Just sayin'

Varför reagera alla på att jag säger ekonomiskt ? Visst det är minimalt, men varför ska man inte spara in lite pengar ? Och jag sa aldrig något angående ärta-metoden, utom jag som alla smarta personer använder riskorns-metoden.

Ett X kan göras med tjockare och tunnare strängar av kylpasta, medans ett riskorn är ganska svårt att få fel och så blir chansen för luftbubblor mycket lägre jämfört med ett X. Enklare att göra och enklare att komma ihåg.

Så, generellt mer effektivt inom alla vinklar ? Varför använder man inte det ? Citerar Shudnawz:

Skrivet av Shudnawz:

"Old habits die hard." - John McClane

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Aceton löser upp vissa typer plast, så om man råkar "missa" kan man skada PCB, andra komponenter eller liknande.

Visst om man låter moderkortet ta ett bad och ligga nån timma så tar det säkert skada. Men skulle du missa lite så ligger ju inte acetonet kvar länge, efter ett par sekunder så har det dunstat bort. Aldrig ens sett en missfärgning pga aceton så ni behöver inte vara så oroliga, det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

I idle ja.... vilket inte betyder ett skit

kurvan är väll linjär? det är ju knappast så att pastan springer iväg och gömmer sej när processorna används.

vi säger att tempen ökar 100% när datorn går från idle > full load

31grader > 62 grader

32grader > 64 grader

jag vet mycket väl att den inte ökar exakt 100% eller att det ens räknas på det sättet, men så långt borta kan jag inte vara.
den som vinner på idle temp vinner ju självklart på load temp oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

kurvan är väll linjär? det är ju knappast så att pastan springer iväg och gömmer sej när processorna används.

vi säger att tempen ökar 100% när datorn går från idle > full load

31grader > 62 grader

32grader > 64 grader

jag vet mycket väl att den inte ökar exakt 100% eller att det ens räknas på det sättet, men så långt borta kan jag inte vara.
den som vinner på idle temp vinner ju självklart på load temp oxå.

Processorers tempmätare är otillförlitliga i låga temperaturer, och idletempen är ointressant om man inte har något sätt att räkna ut vad loadtempen skulle bli, så det är mycket enklare att bara be om den direkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mickesven:

kurvan är väll linjär? det är ju knappast så att pastan springer iväg och gömmer sej när processorna används.

vi säger att tempen ökar 100% när datorn går från idle > full load

31grader > 62 grader

32grader > 64 grader

jag vet mycket väl att den inte ökar exakt 100% eller att det ens räknas på det sättet, men så långt borta kan jag inte vara.
den som vinner på idle temp vinner ju självklart på load temp oxå.

Nej kurvan är exponentiell!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin