Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag ligger runt 30 grader med OC på 4.2 24/7 klock!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Idle temperaturer är totalt ointressant, och är inte den tempen du bör titta på.
Det är load däremot som är den enda du ska bry dig om. Och med load temp på 63 grader, så ligger du väldigt bra till.

Okej, dock har jag inte klockat nånting.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tropaz:

Som rubriken lyder, jag tror helt enkelt jag tog för mycket kylpasta, ska därför ta bort pastan och göra om allt. Men vilka material ska jag använda för att ta bort det? och hur ska jag göra för att inget ska ta skada? Har en Cooler Master Hyper 212 EVO. När jag ska lägga på ett nytt lager, tycker ni jag ska sprida ut det eller göra ett X eller nåt? Tacksam för snabba svar

X gör man enbart på GPU vad jag vet, och då med en pasta som absolut inte leder ström, tex Ghelid Extreme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Fått igång datan nu, och min temperatur har inte förändrats ett dugg.. Även fast jag hade alldeles för mycket kylpasta förra gången, jag ligger runt 39-40°C idle. Vad tycker ni jag ska göra??

Det är inget fel på den tempen i Idle, för att kolla din temp riktigt så kollar du CPU'n med T.ex HW Monitor som är gratis
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Sen tar du din temperatur i rummet minus din CPU temp då har du räknat ut din Deltatemp, så i ditt fall om du har ex. 20grader i rummet så har din CPU ca 20 grader Deltatemp och det är helt ok.

Men det är i Load som din temp spelar roll, använd t.ex Intel Burntest som också är gratis.
http://www.softpedia.com/get/System/Benchmarks/IntelBurnTest....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Kanske värt att nämna att jag har väldigt lite fläktar i Chassit, en där bak som leder ut värme och en i fronten som blåser in. Båda två är 140mm, har ett FD R4 chassi så jag har plats med 5 st 140mm fläktar till.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Kanske värt att nämna att jag har väldigt lite fläktar i Chassit, en där bak som leder ut värme och en i fronten som blåser in. Båda två är 140mm, har ett FD R4 chassi så jag har plats med 5 st 140mm fläktar till.

Jag skulle vara nöjd med den temperaturen du har, så länge du är nöjd med ljudnivån. Det finns inte så mycket mer att göra för att få ner temperaturen utom att byta till andra fläktar och liknande, vilket absolut inte behövs p.g.a. temperaturen i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag skulle vara nöjd med den temperaturen du har, så länge du är nöjd med ljudnivån. Det finns inte så mycket mer att göra för att få ner temperaturen utom att byta till andra fläktar och liknande, vilket absolut inte behövs p.g.a. temperaturen i alla fall.

Okej, jag hade tänkt klocka CPUn, är det nån idé i mitt fall? eller bör jag köpa nya/flera fläktar

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Okej, jag hade tänkt klocka CPUn, är det nån idé i mitt fall? eller bör jag köpa nya/flera fläktar

Det beror på. Styrs CPU fläkten av din dator efter temperaturen? Om den gör det och inte går på maxvarv redan nu under full belastning har du kanske plats för överklockning. Så länge processorn håller sig under 70-80 grader som max är det inte skadligt för processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det beror på. Styrs CPU fläkten av din dator efter temperaturen? Om den gör det och inte går på maxvarv redan nu under full belastning har du kanske plats för överklockning. Så länge processorn håller sig under 70-80 grader som max är det inte skadligt för processorn.

Styrs CPU fläkten av din dator efter temperaturen? Hur kollar jag det, på mitt chassi kan jag ändra mellan 5v, 7v och 12v. Fast det är ju bara chassifläktarna.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Styrs CPU fläkten av din dator efter temperaturen? Hur kollar jag det, på mitt chassi kan jag ändra mellan 5v, 7v och 12v. Fast det är ju bara chassifläktarna.

Det var det han var ute efter, om du hade kopplat in processor fläkten i chassits kontakter eller i moderkortet. Men det verkar som om att du har den inkopplad i moderkortet så jag skulle säga att det finns lite utrymme för överklockning!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Det var det han var ute efter, om du hade kopplat in processor fläkten i chassits kontakter eller i moderkortet. Men det verkar som om att du har den inkopplad i moderkortet så jag skulle säga att det finns lite utrymme för överklockning!

Jaha

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Tror inte han menar vanlig bensin, undra vem som är dum.

Permalänk
Medlem

Ta ungefär lika mycket som ett okokt riskorn. Sätt på kylaren och rotera den några grader åt varje håll innan du spänner fast den. Låt ingen luft nå kylpastan efter det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Hemligheten är att använda 98 oktan. Och helst inte mer än 1% 2 taktsolja, annars ryker det rejält.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Här är en video som visar alla slags sätt du kan applicera på tycker den är helt kanon denna video en bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Medlem

Ta en flaska t-Röd, häll lite t-röd i korken, doppa en topps i det och ta bort kylpastan med toppsen doppad i t-röd, tips till framtiden

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | MSI Z77A-G45 ATX | Intel Core i5 3570k @ 4,2GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8GB (2x4GB) Vengeance 1600 MHz | Corsair TX 750W 80+ Bronze | Corsair Force GS 128GB | Western Digital Black 1TB | 2x EVGA GeForce GTX 670 2048MB SLI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sometime:

T-röd, bensin eller liknande. Använda kaffefilter eftersom det inte ger några rester som t.ex. tops kan göra. Och det räcker med typ en halv lillfingersnagel-klick i mitten.

Skrivet av aSparrow:

T-röd tar bort materialet plus att det inte fräter på komponenter som ex aceton el liknande skulle kunna göra om du fick för dig att använda det! så det ska nog gå utmärkt!

Skrivet av compstuff86:

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Till er tre över, brukar försöka avråda från t-röd, rödsprit och allt annat som det heter. De lämnar kvar rester (Extremt lite). De fungerar utmärkt om man inte har något annat och även om man inte ska klocka sönder, men ska man klocka så det bara sjunger om det så finns det bara tre alternativ:
Ren Isopropanol
Kemiskt Ren Bensin
Kemiskt Ren Etanol

Dessa lämnar inga rester kvar, garanterat.
Dessutom är Isopropanol oftast huvudingrediensen i t ex artics rengöringsmedel.

Skrivet av Mickesven:

en ärta med pasta + kreditkortsmetoden.

http://youtu.be/-hNgFNH7zhQ?t=25

Skrivet av Marcusk:

Nja, bättre att inte sprida ut det p.g.a. luftbubblor etc. Så bäst är att bara ha på lite i storleken av en väldigt liten ärta och bara trycka på kylaren direkt.
(Såg nu att hans kylare är helt plan så raderade mitt tidigare inlägg om att det behövs extra mycket)

Precis som den videon ovan så håller jag med dig!

Skrivet av HurMycket:

Man ska INTE sprida ut kylpastan själv. Det sköts automatiskt (mycket bättre) av trycket som kylaren utövar på CPU:n.

För alla andra som funderar på hur man ska applicera kylpasta så finns det en bra video om hur man ska göra och varför:

Ni som redan vet hur kollar denna video:
Video för kunnande SweC

För ni som faktiskt vill veta hur och varför de två mest använda metoderna är 1-2korn okokta riskorns-storlekar/linje-metoden används:
Entusiaster som vill lära sig

Trevlig kväll/natt/morgon på er!

Edit: Någon hann före med videon.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Det var det han var ute efter, om du hade kopplat in processor fläkten i chassits kontakter eller i moderkortet. Men det verkar som om att du har den inkopplad i moderkortet så jag skulle säga att det finns lite utrymme för överklockning!

Ska jag pröva koppla in den i chassits kontakter dra på 12v och se om det blir nån temp skillnad?

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tropaz:

Ska jag pröva koppla in den i chassits kontakter dra på 12v och se om det blir nån temp skillnad?

Visst kan du testa det, då ser du hur mycket den kan klara av som max när moderkortet tycker tempen går upp för högt.

Permalänk
Medlem

Allt detta jävla tjafs om hur mycket pasta det ska vara....
Jag kör alltid med ett X som motsvarar kanske 3-4 riskorn. Har fungerat alldeles utmärkt alla gånger.
Skulle man göra på erat "proffisionella" sätt så kanske temperaturen sjunker med 1-2 grader, det spelar väl ingen roll...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Allt detta jävla tjafs om hur mycket pasta det ska vara....
Jag kör alltid med ett X som motsvarar kanske 3-4 riskorn. Har fungerat alldeles utmärkt alla gånger.
Skulle man göra på erat "proffisionella" sätt så kanske temperaturen sjunker med 1-2 grader, det spelar väl ingen roll...

Men varför ? Liknande eller bättre resultat, och antagligen lättare att göra. Du sparar också kylpasta...

När man vet det optimala sättet, som är enklare och mer ekonomiskt varför inte göra det ? Låter bara som idioti då...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Visst kan du testa det, då ser du hur mycket den kan klara av som max när moderkortet tycker tempen går upp för högt.

Det går inte, processorfläkten har 4 pin och chassits fläkt uttag har 3

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk

off topic: Kan vi alla inte försöka vara trevliga mot varandra och när vi tycker att nån har fel, säga detta på ett KONSTRUKTIVT sätt. Just sayin.

On topic: Om du har dina fläktar styda efter fläktkurvor inbyggda i moderkortet eller genom annan mjukvara t.ex. speedfan så reglerar de fläkthastigheten för idle. Funkar dessa optimalt så kommer din cpu ligga "som lägst" över 40 C i idle (behöver absolut inte vara lägre) och fläktarna kommer att gå på 100 % i maximal load (när processorn är som varmast). Därför är det som någon sa, viktigast att mäta i load. Att mäta i idle är bara att mäta hur datorn styr fläktnivån när värmeutvecklingen inte är på max.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Men varför ? Liknande eller bättre resultat, och antagligen lättare att göra. Du sparar också kylpasta...

När man vet det optimala sättet, som är enklare och mer ekonomiskt varför inte göra det ? Låter bara som idioti då...

haha, jag ser din poäng där Jag vet inte riktigt varför jag gör så, känns bara bättre helt enkelt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

off topic: Kan vi alla inte försöka vara trevliga mot varandra och när vi tycker att nån har fel, säga detta på ett KONSTRUKTIVT sätt. Just sayin.

On topic: Om du har dina fläktar styda efter fläktkurvor inbyggda i moderkortet eller genom annan mjukvara t.ex. speedfan så reglerar de fläkthastigheten för idle. Funkar dessa optimalt så kommer din cpu ligga "som lägst" över 40 C i idle (behöver absolut inte vara lägre) och fläktarna kommer att gå på 100 % i maximal load (när processorn är som varmast). Därför är det som någon sa, viktigast att mäta i load. Att mäta i idle är bara att mäta hur datorn styr fläktnivån när värmeutvecklingen inte är på max.

Okej tack Men vad ska jag göra för att sänka värmen på idle förutom att köpa ny CPU kylare? Skulle vara skönt att alltid hålla låga temperaturer.

Visa signatur

CPU: i5 3570k @ 4.2 Mobo: ASrock z77 Extreme4 ATX GPU: GTX 680 SC HDD: 1TB Western Digital SSD: Samsung 830 128GB PSU: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO Ram: Corsair 8GB 2x 4096MB Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av compstuff86:

Är du dum på riktigt kan ju fan inte ta bensin vad tror du inte kan hända eller? arctic clean remover ska det vara!! jag har det och det är sjukt bra.

Frågan bollas över till dig, du verkar inte veta vad du pratar om, och vet man inte det bör man inte yttra sig, iaf inte med de ordvalet som du gjorde. Kemiskt ren bensin har använts länge för borttagning av kylpasta. Det är det jag använt sedan 2008 eller liknande och det jag tycker fungerar bäst av allt jag prövat, slår de dyra "removers" som du rekommenderar imho.

OffT: om man inte har kaffefilter hemma (ingen som dricker kaffe här) vad finns det för andra bra alternativ för att ta bort kylpasta?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till er tre över, brukar försöka avråda från t-röd, rödsprit och allt annat som det heter. De lämnar kvar rester (Extremt lite). De fungerar utmärkt om man inte har något annat och även om man inte ska klocka sönder, men ska man klocka så det bara sjunger om det så finns det bara tre alternativ:
Ren Isopropanol
Kemiskt Ren Bensin
Kemiskt Ren Etanol

Dessa lämnar inga rester kvar, garanterat.
Dessutom är Isopropanol oftast huvudingrediensen i t ex artics rengöringsmedel.

http://youtu.be/-hNgFNH7zhQ?t=25

Precis som den videon ovan så håller jag med dig!

För alla andra som funderar på hur man ska applicera kylpasta så finns det en bra video om hur man ska göra och varför:

Ni som redan vet hur kollar denna video:
Video för kunnande SweC

För ni som faktiskt vill veta hur och varför de två mest använda metoderna är 1-2korn okokta riskorns-storlekar/linje-metoden används:
Entusiaster som vill lära sig

Trevlig kväll/natt/morgon på er!

Edit: Någon hann före med videon.

Trevligt att se att nån länkade den viden, tänkte själv på den

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Kolla på vad han citerade först, minst lika omoget där.

Ja, det ser ut att räcka. Om något är det lite för mycket.

Det tycker jag inte. Du flamade på honom för att du sa att bensin inte skulle fungera. Han rättade dig och du blev sur.

Men nu ska jag sluta prata om det. Det är aningen offtopic.

Det ser dock bra ut, TS! Jag tror du kommer klara det bra!

Permalänk
Skrivet av Tropaz:

Okej tack Men vad ska jag göra för att sänka värmen på idle förutom att köpa ny CPU kylare? Skulle vara skönt att alltid hålla låga temperaturer.

bättre cirkulation i chassit.

damma ur ev fläktar/filter

sätt i fler chassifläktar som drar ut värmen ur chassit

sätt i fler chassifläktar som trycker in kall luft i chassit

även om du monterar monster mega kylaren deluxe så kan du inte kyla bättre om den återanvänder varmluften i chassit den kommer bara bli varmare och varmare.

så mitt tips är att se över hur cirkulationen i chassit är för övrigt innan du går vidare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

OffT: om man inte har kaffefilter hemma (ingen som dricker kaffe här) vad finns det för andra bra alternativ för att ta bort kylpasta?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte har en granne som kan låna ut 1-2 kaffefilter kanske du har någon microfiberduk eller något sådant hemma?

Vet inte om jag vågar rekommendera Torky (som är luddfritt) eller tops, man får ju inte svära i kyrkan.