Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket komp. med chass+GPU?

God morgon,

Sitter och klurar över ifall det är av yttersta vikt att köpa ett nytt chassi om man ska köpa inet's uppgraderingspaket:

http://www.inet.se/produkt/v100117/asus-uppgraderingspaket-co...

Min dator var en helt ny release år 2009 (så vitt jag vet) och här är alla specifikationer för min nuvarande dator:

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

Min fråga är helt enkelt.. Med det här chassit och med det grafikkortet som jag använder, kommer detta uppgraderingspaket fungera eller måste jag skaffa mig ett nytt chassi men också ett nytt grafikkort? Frågan är bara ifall det nya moderkortet som kommer med uppgraderingspaketet passar i mitt chassi.

Det här är alla måtten på mitt nuvarande chassi:

Mid-size ATX
Height: 39.6 cm (15.6 inches)
Width: 18 cm (7.09 inches)
Length: 42.8 cm (16.85 inches)
Bay Total Bays*
13.33 cm (5.25 inch) 2
8.89 cm (3.5 inch) 3
Personal Media Drive 1
Pocket Media Drive 1
* Bays may be occupied by existing hardware.

Har för övrigt inte den blekaste aning om vad en "bay" är i ett chassi, och som ni ser så har jag för tillfället moderkortet "IPIBL-LB (Benicia)" som har måtten:

Micro-ATX: 24.5 cm (9.6 inches) x 24.5 cm (9.6 inches)

Och moderkortet som kommer med i uppgraderingspaketets mått:

ATX Formfaktor
12 tum x 8.6 tum ( 30.5 cm x 21.8 cm )

Nu känns det som att det här har runnit iväg men hur som helst, mitt grafikkort är "NVIDIA GeForce 9800 GT" med alla sina specifikationer:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-9800gt/s...

Alltså.. Räcker det med uppgraderingspaketet eller måste jag punga ut mer stålar för att få saker och ting att fungera?

Tack så otroligt mycket på förhand!

Permalänk
Medlem

eventuellt ett nytt nätagg o sen beror det på om disk o dvd e sata eller ide

Permalänk
Medlem

Okej.. Både min hårddisk och DVD är SATA. Och ett nytt nätagg.. räcker 650W eller ska man satsa på mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Okej.. Både min hårddisk och DVD är SATA. Och ett nytt nätagg.. räcker 650W eller ska man satsa på mer?

Klart det räcker men om du skulle vilja uppgradera något stort i framtiden skulle det inte räcka, men jag skulle gått på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, okej.. Alltså skulle uppgraderingspaketet fungera med mitt chassi och mitt grafikkort? Det enda som jag ska lägga till är ett nytt nätagg.

Permalänk
Medlem

Oftast e chassin från HP, DELL eller andra OEM tillverkare speciella.
Men hålen för I/O plåt och skruvhålen för att hålla moderkort brukar vara de samma.

Så de "borde" passa med det paketet du länkar till, dock inte 100% säkert...

Kolla även kontakterna på det nätaggregatet du har och se så de passar på det nya moderkortet, det är väl oftast där det brukar skita sig tycker jag.

Vet du med dig att du snart kommer byta t.ex grafikkort innom snar framtid hade jag nog köpt ett nytt redan nu.
Runt 550-600WATT med 80+ certifiering borde räcka... ända upp till GTX 680 eller HD7970 åtminstånde.

Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johalbin:

Ja, okej.. Alltså skulle uppgraderingspaketet fungera med mitt chassi och mitt grafikkort? Det enda som jag ska lägga till är ett nytt nätagg.

Troligtvis går det inte så bra. För nuvarande är Micro-ATX och det är mindre storlek än atx.

Där har du ett billigt och passande chassi för det moderkortet:
http://www.inet.se/produkt/6901297/cooler-master-elite-310-sv...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Okej, får fundera över detta, tack för all hjälp!