Permalänk
Medlem

Mount smb shares i ubuntu

Hej

Jag är inte särskilt duktig på linux men roade mig med att sätta upp en ubuntu VM i hyper v på min server/htpc.

Därifrån tänkte jag köra VPN och lite annat som jag inte vill bråka med på htpcn.
Allt fungerar bra förutom att jag inte kan få ut några filer från den virtuella maskinen.
Hyper v har vad jag förstår inte någon shared folder.

Så jag vill mounta mina smb shares i min virtuella maskin.
Har kollat runt på nätet men får ingen av guiderna att funka.
Jag ser diskarna och kan gå in på dom så jag behöver bara få mount att funka.

Kör ubuntu 12.10.
Någon som kan förklara, vill att de ska monteras vid start. Som map network drive i Windows.
Jag kan höger klicka och välja mount, men jag hittar inte den monterade foldern i från transmission clienten.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install cifs-utils

skapa sedan katalogen där du vill ha den mountad tex /home/johros/smb

och lägg till följande i /etc/fstab (sudo pico /etc/fstab)

//DATORNAMN/Utdelning /home/johros/smb cifs username=dittloginpåshare,password=dittlösenpåshare,iocharset=utf8 0 0

om du använder Guest på din server så skriv istället, username=guest,iocharset=utf8

iocharset är så du får rätt teckenkodning på filer, extra viktigt om du använder filer med asiatiska tecken.

spara filen och starta därefter om eller "sudo mount -a"

Visa signatur

[ Xeon ]

Permalänk
Medlem

Ska testas

Tack för svaret! det verkar var liknande det jag har försökt.
Men inte riktigt samma.

Mountas katalogen varje gång med detta kommando? Eller måste jag köra mount vid varje uppstart?

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

yep, default ar auto for det du lagger i fstab (dvs utan noauto optionen) sa den kommer att automountas nar du startar om efter det..

Annars skulle jag anta att de shares do mountat via ubuntu guiet kan aterfinnas under gvfs foldern, vilket borde vara antingen i din hem katalog ( dold folder, dvs ~/.gvfs'vad-din-share-heter') eller under /run/user/'username'/gvfs/'vad-din-share-heter' och det borde vara mojligt att ratta sig dit via transmission klienten

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Skriv mount så ser du vart allt är mountat.

Permalänk
Medlem

funkar inte

Hej

Fick det inte att fungera att mounta.
Den säger: could not resolve address for LOUNGEPC: Unknown eror

Det konstiga är att om jag clickar på home knappen så har jag en mountat disk under network som heter:
meda on loungepc, testade även att skriva in ip adressen istället men det funkade ännu sämre.
Säkert jag som skrivit något fel någonstans.

inne ifrån transmission fungerade det att gå via:
/run/user/'username'/gvfs/'vad-din-share-heter

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Vill slänga in en fråga här som hör till detta. Endast de partitioner som defineras vid installationen av Ubuntu monteras per automatik. I efterhand har jag formaterat en disk till ext4 och använder som min "download-disk" för allt nedladdat material, men den automountas inte.

Vet att jag fått tips om det tidigare, men minns inte. Det ska finnas ett grafiskt verktyg för att hantera vilka partitioner som ska automonteras vid boot, men jag minns inte vad det heter. Någon som vet? Då jag har 6st hårddiskar och flera partitioner än så, så är det ganska praktiskt att kunna sköta sådant via ett grafiskt interface.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bejje:

Vill slänga in en fråga här som hör till detta. Endast de partitioner som defineras vid installationen av Ubuntu monteras per automatik. I efterhand har jag formaterat en disk till ext4 och använder som min "download-disk" för allt nedladdat material, men den automountas inte.

Vet att jag fått tips om det tidigare, men minns inte. Det ska finnas ett grafiskt verktyg för att hantera vilka partitioner som ska automonteras vid boot, men jag minns inte vad det heter. Någon som vet? Då jag har 6st hårddiskar och flera partitioner än så, så är det ganska praktiskt att kunna sköta sådant via ett grafiskt interface.

Kommer att tänka på "PySDM": http://pysdm.sourceforge.net/
Använd din pakethanterare och sök efter "pysdm". Föredrar du konsol-kommandot apt-get, så är det: "sudo apt-get install pysdm"

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kommer att tänka på "PySDM": http://pysdm.sourceforge.net/
Använd din pakethanterare och sök efter "pysdm". Föredrar du konsol-kommandot apt-get, så är det: "sudo apt-get install pysdm"

Skumt! Testade nyss det verktyget och kollade på min disk SDF1 och det är ikryssat alternativet:
"The file system is mounted at boot time"

Trots detta måste jag först klicka på enheten en gång innan den går att använda. T.ex. är mitt torrentprogram inställt att ladda torrentfiler från den partitionen, men om jag har startat om datorn så funkar inte det förrän jag via Nautilus har klickat på partitionen en gång. Det är som att den automatisk mountas så fort jag försöker browsa den, men browsar jag den inte så går den inte att använda av andra program, så tyvärr ljuger detta verktyg. Finns det andra program?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bejje:

Skumt! Testade nyss det verktyget och kollade på min disk SDF1 och det är ikryssat alternativet:
"The file system is mounted at boot time"

Trots detta måste jag först klicka på enheten en gång innan den går att använda. T.ex. är mitt torrentprogram inställt att ladda torrentfiler från den partitionen, men om jag har startat om datorn så funkar inte det förrän jag via Nautilus har klickat på partitionen en gång. Det är som att den automatisk mountas så fort jag försöker browsa den, men browsar jag den inte så går den inte att använda av andra program, så tyvärr ljuger detta verktyg. Finns det andra program?

Vad står det i fstab om den?
cat /etc/fstab | grep sdf

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vad står det i fstab om den?
cat /etc/fstab | grep sdf

fstab visade ingenting eftersom programmet inte hade lagt till de ändringar jag trodde redan fanns där. Verkade räcka med att bara verkställa inne i programmet utan att göra något annat så la den till en rad i fstab:

/dev/sdf1 /media/Download ext4 defaults 0 0

Eller nåja, jag ändrade mountpoint till /media/Download istället för standard som var /media/sdf1
Har inte startar om datorn för att se om det funkar men jag antar det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Se bara till att du skapat mappen /media/Download så bör det nog funka.

Ett annat sätt för att slippa starta om för att testa att fstab funkar är att köra "sudo umount /dev/sdf1" i ditt fall och sedan "sudo mount -a" så mountar den allting som finns i fstab.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av basse1978:

Se bara till att du skapat mappen /media/Download så bör det nog funka.

Ett annat sätt för att slippa starta om för att testa att fstab funkar är att köra "sudo umount /dev/sdf1" i ditt fall och sedan "sudo mount -a" så mountar den allting som finns i fstab.

Ja mappen Download har funnits där hela tiden då jag först skapade den och sedan skapade partitionen och band den till /media/Download/ med Gparted.

Citat:

"sudo mount -a"

Tack, det var ett bra tips! Ska kolla det när jag kommer hem igen.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

får detta nu
mount error: could not resolve address for FREENAS: Unknown error
nån som har nå tips

fick det funka när jag skrev in ip istället ?

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Det löste sig med pySDM för min del. Tack för det (även om det inte var min tråd )

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

jo bart stort H trodde sdet skulle vara samma som mappen men icke,

ne andra vette tusan, men funkar nu ska kicka lite mer på det sen

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5