4870x2 visar gröna fyrkanter

Permalänk
Avstängd

4870x2 visar gröna fyrkanter

http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/891169-4870x2-visar...

Har exakt samma problem med mitt 4870x2 kort. Kollar jag tempen så säger den ce 80 grader med 27% fläktspeed. Har testat ökat fläktspeeden till 35% och får då ner tempen 15-20 grader.
Läst på någon annan fråga att detta korts fläkt lätt suger åt sig en massa damm så ska testa damma ur den ordentligt och även gå igenom hela lådan på en gång.
Har även en av mina takfläktar som slutat funka men den tror jag varit ur funktion en längre tid. Kommer byta den under nästa vecka då jag ska bygga ny dator.

Finns det hopp om att grafikkortet kommer leva längre eller har det gjort sitt. Ska sälja datorn till släkt men vill inte att den ska braka ihop det första den gör. Det kommer endast spelas enklare spel på den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Har exakt samma problem med mitt 4870x2 kort fast bara när jag spelar World of Tanks. Då får jag massa fyrkanter ca 2 gånger 2 millimeter stora över stora delar på skärmen. Det ser ut som någon form av "myrornas krig". jag har installerat senaste drivisarna AMD Catalyst 12.6 samt ställt upp chassits fläktar till max när jag kör och det verkar lösa problemet till 90%. Dvs jag kan fortfarande få detta fenomen när jag spelar men i mycket mindre omfattning och mer sällan.

Jag "hörde" ryktesvägen att det var problem med DirectX 9.0C som orsakade detta för Radeon-kort men jag vet inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon130700:

Har exakt samma problem med mitt 4870x2 kort fast bara när jag spelar World of Tanks. Då får jag massa fyrkanter ca 2 gånger 2 millimeter stora över stora delar på skärmen. Det ser ut som någon form av "myrornas krig". jag har installerat senaste drivisarna AMD Catalyst 12.6 samt ställt upp chassits fläktar till max när jag kör och det verkar lösa problemet till 90%. Dvs jag kan fortfarande få detta fenomen när jag spelar men i mycket mindre omfattning och mer sällan.

Jag "hörde" ryktesvägen att det var problem med DirectX 9.0C som orsakade detta för Radeon-kort men jag vet inte.

Detta problem uppkom för första gången för mig under helgen. Då vid vanlig windowsanvändning. Har efter det höjt fläkten lite så att datorn iallafall snurrar och kommer som jag skrev även byta ut en av fläktarna i schassit som lagt av så med lite tur så kanske jag kan sänka tempen lite till.
Ska göra en test med lite spel senare och se vad som händer när kortet får jobba ordentligt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Detta fel brukar tyda på trasigt grafikminne men iom att det bara är i ett spel skulle det kunna vara något annat också.

12.6 är INTE senaste drivers eller så missförstod jag vad som åsyftades.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Låter som vram

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har hört om samma problem med "shackbrädan" på 4870x2. Har en bekant som hade samma problem och för honom löste det sig genom att baka kortet i ugnen.
Jag gissar på att 4870x2 går väldigt varmt och att det medföljs av höga temperaturväxlingar vilket kan medföra att vissa lödningar spricker.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muppens:

Detta fel brukar tyda på trasigt grafikminne men iom att det bara är i ett spel skulle det kunna vara något annat också.

12.6 är INTE senaste drivers eller så missförstod jag vad som åsyftades.

Har fått problemet två gånger men heller inte gjort fler tester då jag inte varit så sugen på att börja mecka i helgen.

Enligt Catalyst så ska jag ha senaste drivrutinerna till kortet, kan inte säga exakt vad jag har men har för mig att den sa att de kommit ut någon gång
i augusti -12.
Första gången detta skedde så sa datorn till att den ville göra ett minnestest och som jag förstod då så var det inte på grafikkortet. Den gjorde
testet men hittade inga fel. Men problemet med fyrkanterna har uppkommit igen efter detta.
Försvann när jag höjde fläkthastighet på grafikkort och fick ner tempen lite men som sagt så har jag inte testat att spela något så den har fått jobba.

Kanske är det ramminnerna som inte vill vara med då jag sett några som fått liknande fel när det varit problemet också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelleboj:

Har hört om samma problem med "shackbrädan" på 4870x2. Har en bekant som hade samma problem och för honom löste det sig genom att baka kortet i ugnen.
Jag gissar på att 4870x2 går väldigt varmt och att det medföljs av höga temperaturväxlingar vilket kan medföra att vissa lödningar spricker.

Hur många grader bakade han det på då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har ni pillat med klockan på korten? Har inte ATI själv men jag känner igen fenomenet med grönt "mönster" från överklockade 2xGTX570.
Inträffar när man överklockar vcore förmycket men inte anpassar vram.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Plocka av kylaren, rensa kortet från kylpasta, sätt ugnen på 200c och ställ in kortet i mitten av ugnen, uppställt på små foliebollar, i tio minuter.

200c 10 min och kortet är som nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Plocka av kylaren, rensa kortet från kylpasta, sätt ugnen på 200c och ställ in kortet i mitten av ugnen, uppställt på små foliebollar, i tio minuter.

200c 10 min och kortet är som nytt.

Se till att ha bra ventilation, och se till att ugnen får ryka ut efteråt, vill minnas att ångorna som blir är lindrigt giftiga, och dom luktar fan inte gott heller.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur många grader bakade han det på då.

Tänk på att testa alla andra alternativ innan du bakar kortet, oftast beror nog felet på överhettning eller att det är instabilt av någon anledning.

Men om inget fungerar så kan du ju försöka med ugnen, 180-200c i 7-9 min har fungerat för mig på andra kort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

Som folk innan nämnt så är det lödningarna som släppt. Dessa lödnigar är gjorda med ett slags lim och har därför släppt när kortet mycket väl kan bli 100 gader. Eftersom gpuer och allt annat pekar nedåt när kortet är monterat så glider de ur sina lödningar.

Lösningen är att baka kortet o de kan man googla. Men du kan också förstöra kortet när du gör detta, men kortet är ju defekt i vilket fall så lika bra o pröva. Annars är de bara o göra som jag o skasta skiten o köpa nytt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk

Bake it

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlummbulleN:

Plocka av kylaren, rensa kortet från kylpasta, sätt ugnen på 200c och ställ in kortet i mitten av ugnen, uppställt på små foliebollar, i tio minuter.

200c 10 min och kortet är som nytt.

Hur får man bort kylpastan då. Lite thinner eller, fick nog ändå kvar lite sen lördagens fest
Foliebollar borde jag klara av att baka utan större problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Kanske lika bar att köpa nytt kort till burken.

http://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-RADEON-HD-5450-graf...

Är detta ett oki kort. Ska som sagt sälja datorn så har inte lust att braka på med något värsting. Ska vara något med liknande data som 4870X2 kortet. De kommer inte köra några supertunga spel på datorn.

Mitt moderkort är ett MK Asus P5Q-E S775 IP45 DDR2 Sata2 QLAN 8-CH

Eller är detta kort till en bärbar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Finns det någon som har ett bra tips på alternativ till mitt 4870x2 2 GB som strular.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Finns det någon som har ett bra tips på alternativ till mitt 4870x2 2 GB som strular.

Bilden från mitt ensamma HD4850 fuckade upp rejält med gröna prickar och annat skojsigt när jag inte hade tryckt och skruvat in DVI-kontakten ordentligt. Om detta är problemet är det lite lättare att åtgärda än att baka i ugn.

EDIT: Förstod precis att det var HELT schackrutigt och inte bara random prickar över hela skärmen som för mig. Kindly ignore the stupidity above.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur får man bort kylpastan då. Lite thinner eller, fick nog ändå kvar lite sen lördagens fest
Foliebollar borde jag klara av att baka utan större problem.

T-röd och lite hushålspapper fungerar finfint.

Men jag skulle inte stoppa in ett kort i ugnen om det fortfarande finns garranti på det.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse86:

T-röd och lite hushålspapper fungerar finfint.

Men jag skulle inte stoppa in ett kort i ugnen om det fortfarande finns garranti på det.

Tror du att det är garanti kvar på ett 4870x2 kort som är inköpt aug. 2008

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Bilden från mitt ensamma HD4850 fuckade upp rejält med gröna prickar och annat skojsigt när jag inte hade tryckt och skruvat in DVI-kontakten ordentligt. Om detta är problemet är det lite lättare att åtgärda än att baka i ugn.

EDIT: Förstod precis att det var HELT schackrutigt och inte bara random prickar över hela skärmen som för mig. Kindly ignore the stupidity above.

Fick du upp ränder på skärmen också. Blåa och gröna om vart annat, så har det blivit nån gång på min.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kanske lika bar att köpa nytt kort till burken.

Skulle nog säga att 4870x2 är ungefär som ett 7770. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju inget att förlora på att baka kortet, och ett plus i kanten är ju att det är roligt att försöka laga saker som inte fungerar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelleboj:

Skulle nog säga att 4870x2 är ungefär som ett 7770. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Men du har ju inget att förlora på att baka kortet, och ett plus i kanten är ju att det är roligt att försöka laga saker som inte fungerar!

7770 är för PCI Express 3.0 och jag har bara 2.0 på moderkortet. Kändes också lite dyrt då jag ska sälja datorn. Blir nog till att baka ikväll. (Inte ofta man säger)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fick du upp ränder på skärmen också. Blåa och gröna om vart annat, så har det blivit nån gång på min.

Ja, ibland fick jag random gröna prickar, ibland en regnbåge.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nisse86:

Har ni pillat med klockan på korten? Har inte ATI själv men jag känner igen fenomenet med grönt "mönster" från överklockade 2xGTX570.
Inträffar när man överklockar vcore förmycket men inte anpassar vram.

Har inte klockat överhuvudtaget faktiskt. Har senaste enligt Catalyst och det startade i och med Julhelgen. Har bara problemet i World of Tanks och inga andra grafikapplikationer vad jag har sett hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Blir nog till att baka ikväll. (Inte ofta man säger)

Skriv gärna hur det gick när du är klar!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

4870x2 presterar i runda slängar som ett 5850/6870 ish

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

7770 är för PCI Express 3.0 och jag har bara 2.0 på moderkortet. Kändes också lite dyrt då jag ska sälja datorn. Blir nog till att baka ikväll. (Inte ofta man säger)

PCI-e 3.0 är bakåt kompatibelt och kommer fungera i en PCI-e 2.0 port.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelleboj:

Skriv gärna hur det gick när du är klar!

Har inte testat än, måste vänta på nya datorn som kommer snart och föra över lite filer innan baktest ifall det inte funkar. Datorn funkar ju iallafall lite grann.

Skickar info om någon vecka när allt är igångkört och testat med nya datorn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelleboj:

Skriv gärna hur det gick när du är klar!

Nu är det bakat men det sket sig. Hade nästan väntat mig det.

När jag fick min nya dator och fått fart på den och allt som skulle över var skickat så plockade formaterade jag den gamla burken som
tidigare haft gröna prickar och rutor och streck om vart annat. Efter det så har inte mammaplankan hittat mitt grafikkort. Testade strippa och baka
kortet men blev inte bättre.

Så nu kommer det ut lite delar av datorn på marknaden snart. En mammaplanka, Core quad processor och stor låda Cooler master Cosmos iallafall. Hårddisken blir till att flytta över till nya dator så blir det ännu mera i den.

Syrrans unge gråter men ska försöka hitta någon billig dator som funkar till honom istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10