Acer släpper Iconia B1 – prispressad surfplatta på sju tum

Permalänk
Melding Plague

Acer släpper Iconia B1 – prispressad surfplatta på sju tum

Acers senaste tillskott Iconia B1 är en mindre surfplatta vars specifikationer inte imponerar, utan den kompenserar med Android Jelly Bean och ett lågt pris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är kul att surfplattor finns i de flesta prisklasserna nu. Vill man ha en prestandaplatta så finns det att köpa, men om man bara vill ha en platta för att surfa så finns det billiga till det också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Kan bli intressant med det priset. Frågan är hur länge den klarar sig med det där batteriet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bra för dem som inte vill eller kan lägga så mycket på såna här grejer!
Undrar bara hur snabba den är IRL och inte bara på pappret

Permalänk

Bara namnet osar billigt - gamla B-ettan.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Tror den kan komma sälja som smör, dom lär ju inte skylta med batteritiden precis!

Många som vill ha en ok surfplatta till ett bra pris. Om man skulle välja mellan denna eller tex. en ny GPS till bilen är det ju en no-brainer...

Edit:
Men den kan nog få bra konkurrens från den nya billigare Nexus 7 som ska komma, och den säljer nog på namnet utan problem.

Permalänk
Medlem

Bara jag som kom att tänka på Bananer i Pyjamas?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Hyffsat bra upplösning på skärmen för det priset.. hoppas bara den är bra på färgåtergivning, betraktningsvinklar och i dagsljus också. Det slår nog en Kurio! Batteritiden kanske är usel, får hoppas den är strömsnål så man får ut nåra fler än ett par timmar mellan laddningarna..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Hyffsat bra upplösning på skärmen för det priset.. hoppas bara den är bra på färgåtergivning, betraktningsvinklar och i dagsljus också. Det slår nog en Kurio! Batteritiden kanske är usel, får hoppas den är strömsnål så man får ut nåra fler än ett par timmar mellan laddningarna..

Skärmen blir nog så bra som det låga priset tillåter. Frågan är om 512MB RAM o 8GB flashback räcker för normalt användande, säg de kommande två åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer ju vara så otroligt mycket bättre än Denvers platta som är populär just nu.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det två svagheter man billigt kunnat fixat för att fått en mycket bättre produkt.

batteriet och ramminnet. Android 4.x kräver lite för att rulla på och även fast 512 är detsamma som sitter i ipad mini tycker jag ändå man har kunnat kostat på några kronor till och dubblat detta, det gör nytta och är ett billigt sätt att verkligen piffa upp en enhet.

CPU, grafik osv är ju annars helt okej, galaxy s2 klass (vilket inte alls är dåligt!) 8GB minne inget problem alls, dessutom minneskortplats, grymt. Dålig skärm ok men det är inget man billigt kan göra något åt och därmed helt förståerligt.

Litet batteri. Visserligen kostar betterier pengar, men så farligt kan det inte vart att dubblat detta. De har kunnat höjt priset med en 100:- och lätt haft råd att dubblat både ram och batteriet och fått en mycket grymmare produkt...

Lite tråkigt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Skärmen blir nog så bra som det låga priset tillåter. Frågan är om 512MB RAM o 8GB flashback räcker för normalt användande, säg de kommande två åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Minne inget problem. 8GB räcker långt, och behöver du mer kan du stoppa in 32GB till, då har du 40GB.
I en surfplatta tänkt att surfa med behöver du inte mer än så.

Dock känns ram lite sisådär. Ram är snuskigt billigt och att dubblat detta borde man nog gjort ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Som jag ser det finns det två svagheter man billigt kunnat fixat för att fått en mycket bättre produkt.

batteriet och ramminnet. Android 4.x kräver lite för att rulla på och även fast 512 är detsamma som sitter i ipad mini tycker jag ändå man har kunnat kostat på några kronor till och dubblat detta, det gör nytta och är ett billigt sätt att verkligen piffa upp en enhet.

CPU, grafik osv är ju annars helt okej, galaxy s2 klass (vilket inte alls är dåligt!) 8GB minne inget problem alls, dessutom minneskortplats, grymt. Dålig skärm ok men det är inget man billigt kan göra något åt och därmed helt förståerligt.

Litet batteri. Visserligen kostar betterier pengar, men så farligt kan det inte vart att dubblat detta. De har kunnat höjt priset med en 100:- och lätt haft råd att dubblat både ram och batteriet och fått en mycket grymmare produkt...

Lite tråkigt faktiskt.

De är nog ganska medvetna om de "korkade" valen för att få en mycket bättre produkt. Det är bara det ( antagligen ) att de inte vill ge oss en billig produkt som är riktigt bra. Det skulle direkt konkurrera med prestandaplattorna till ett mycket förmånligare pris. De vill ju fortfarande sälja värstingplattorna också...

Permalänk
Medlem

Så du får i princip 2 B1 för 1 N7. Mmm. Fast jag undrar om den klarar att låta bli att lagga på bara 512 mb. Man förlorar väl inte så många minuter på en smålaggande enhet egentligen, det är ju bara det att det är så irriterande.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU: AMD Phenom II X4 955 / MB: Gigabyte GA-870A-UD3 / GPU: Gigabyte Geforce GTX 660 Ti / Nätagg: Corsair VX 550 80+ / 16 Gb RAM / 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ // Ipad mini 2 //

Permalänk
Medlem

gillar färgschemat på bilden - påminner lite om Lumia-telefoner. Dock på tok för bred kant runt skärmen för att det ska vara snyggt i sin helhet. kan dock vara designval för att den ska vara enklare att hålla i

Permalänk
Snusfri

Intressant helt klart, hoppas de följer upp detta med en liknande 10" tablet för runt 1500-1600:- så kan det bli ett köp, 7" är på tok för litet, nästan mobilstorlek.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske något att ha i bilen, funderat på att bygga in en Nexus 7 istället för stereon, men denna kanske är mer prisvärd för detta ändamål!

Permalänk

Maxi säljer en surfplatta på 7" med kamera, android 4.0 och hela rubbet för 699kr, klå det.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Maxi säljer en surfplatta på 7" med kamera, android 4.0 och hela rubbet för 699kr, klå det.

Vilket i snitt kostar 40-45 USD att importera Så runt 300kr med frakt och tull.

Men då snackar vi Allwinner A13 som är singelcore CPU och GPU samt en TFT skärm på 800x480 och endast 4Gb mine. Samt att den aldrig kommer ha officiellt stöd för 4.1.

Så det finns en anledning varför den är så billig.

Inget jag skulle köpa

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Maxi säljer en surfplatta på 7" med kamera, android 4.0 och hela rubbet för 699kr, klå det.

Skrivet av PalmiNio:

Vilket i snitt kostar 40-45 USD att importera Så runt 300kr med frakt och tull.

Men då snackar vi Allwinner A13 som är singelcore CPU och GPU samt en TFT skärm på 800x480 och endast 4Gb mine. Samt att den aldrig kommer ha officiellt stöd för 4.1.

Så det finns en anledning varför den är så billig.

Inget jag skulle köpa

maxi? vad/vart?
lät som en perfekt leksak till mina barn så de låter bli min telefon!(som kostar som ett helt gäng 699... =P)

importera från vart?

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Kel:

maxi? vad/vart?
lät som en perfekt leksak till mina barn så de låter bli min telefon!(som kostar som ett helt gäng 699... =P)

importera från vart?

Här: http://www.icamaxihemochfritid.se/surfplatta-7-tac7018-denver...

Stod och lekte med den i affären. Allt flöt på så fint. Även om den kanske inte har hög upplösning så tyckte i alla fall jag den både kändes och såg helt okej ut för 699kr.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Har haft en Ainol Novo 7 Elf II i snart 9 månader.
Kör android 4.2 (CM10.1), finns massvis med custom roms och är till och med före i updateringarna jämfört med min LG Optimus 2X som är en av de 20 top diskuterade telefonerna på XDA.
Dualcore Amlogic 1.5ghz och 1gb ram, flyter på som satan.
Enda nackdelen är de hemska betraktningsvinklarna på skärmen, men det stör inte mig.
Finns en IPS version som kostar 200kr mer som heter Aurora.

Kostade mig 129$ alltså 850kr, och har galet mycket bättre specifikationer.

Rekomenderar kinesiska märket Ainol, gör faktiskt jäkligt fina paddor!
Personligen så tycker jag att de flesta Ainol paddor är mer prisvärda än dem ni linkat här

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Medlem

Det som jag känner är välkommet är att en välkänd tillverkare gör en billig platta. Två tummar upp.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Den ser ju bättre ut än vad den kostar tycker jag vilket alltid är kul. Den här kommer med JB från start är nog bättre val en de billiga kinaplattorna..

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av zwete:

Bara jag som kom att tänka på Bananer i Pyjamas?

Jag tror det B2

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Den ser ju bättre ut än vad den kostar tycker jag vilket alltid är kul. Den här kommer med JB från start är nog bättre val en de billiga kinaplattorna..

Som sagt, min är 9 månader gammal så då fanns inte jellybean.
De har gjort flera modeller sedan dess(med JB), och håller nu på att släppa en serie quad-core plattor för under 1000kr.
Det finns ngra dyrare kina plattor också, men då importerar jag hellre en Nexus 7

Visa signatur

iMac 24" 3rd gen 2,4ghz
LG Optimus 2X
Apple TV 2G jailbreaked
Minecraft Server Host

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

maxi? vad/vart?
lät som en perfekt leksak till mina barn så de låter bli min telefon!(som kostar som ett helt gäng 699... =P)

importera från vart?

China. Vart annars

Nu snackar jag om import.

Så du kan tänka dig vad Denver och ICA tjänar fast den är så billig som 699 SEK.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

China. Vart annars

Nu snackar jag om import.

Så du kan tänka dig vad Denver och ICA tjänar fast den är så billig som 699 SEK.

jo det gissade jag =P tänkte bara om du kände till ngn bra sida ala' dealextreme.com, man är ju alltid ute efter nya kanaler...

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...