Permalänk
Medlem

WHS funderingar

Har en WHS som rullat i dryga 2 år och fungerat perfekt för mina simpla ändamål som filserver och backup. serven består av ett AM2 system med 4 diskar på sammanlagt 6 TB. Tyvärr börjar det blir trångt om utrymme i diskpolen och inga fler satakontakter lediga på moderkortet.
trodde att jag löst problemet när tanken var att byta en 1TB disken mot en 3TB disk. tyvärr så funkar inte 3TB diskar i WHS.

vet någon ett Sata kontrollerkort som funkar i WHS?

Eftersom systemet har några år på nacken kanske det istället kan vara lönt att uppgradera till ett FM2 system och med ett moderkort som har 8 sata kontaker. så man få ett tystare och strömsnålare system, och plats för 8 st 2TB diskar.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Medlem

Så länge det finns drivrutiner till Windows 2003 Server bör valfri SATA-kontroller fungera under WHS (antar att det är WHS v1 du kör?)

Hade ett http://www.dustinhome.se/product/5010114059/lycom-raid5-sata-... i min gamla burk (PCI-slot) fungerade utmärkt.

Det finns en workaround för att få 3TB-disk att fungera i WHS v1, men inte helt enkelt att få det att fungera.

Permalänk
Medlem

Japp! WHSv1 är det, Tack då vet jag att den fungera. någon som har fler exempel en med 4 interna Sata vore kanon.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB