Vad är senaste för oss som vill ha stilrena ljudlösningar för små rum?

Permalänk

Vad är senaste för oss som vill ha stilrena ljudlösningar för små rum?

Hej! Jag vill gärna ha råd från ljudkunniga!

Efter att ha flyttat till en lägenhetsetta märker jag att jag har ont om plats för mitt gamla 5.1 ljudsystem med monstersubwoofer. Jag har en stationär dator som jag kopplar till, i nuvarande läge med internt moderkortsljudkort.

Jag vill använda ljud för att spela musik under fester, samt för spel och film.

Det jag undrar över är, vad är det senaste för oss som vill ha lösningar som tar mindre plats? Rent optimalt vill jag har två kraftfulla högtalare uppsatta på små hyllor på väggen (1 till vänster om datorn, 1 till höger). Mitt skrivbord kommer nog vara för litet för riktiga högtalare och jag är generellt sett less på att skrivbordet blir belamrat med center/vänster/höger-högtalare.

Jag kan även tänka mig en subwoofer så länge den inte är enorm. Ogillar dock idén med subwoofer då jag bor i en bostadsrättsförening där man måste tänka på hur mycket väsen man för. Om en subwoofer står direkt på golvet, sänds då inte extra mycket lågfrekventa ljudvågor ner i huset?

En kompis rekommenderade en sådan avlång enhet i stil med
http://www.sony.se/product/tpa-tv-speakers-and-speaker-grille...
Men dessa tycks vara mer för att koppla till TV, får man samma funktionalitet om de kopplas till en vanlig stationär dator? Jag kallar detta "1.1"-lösningen

Föreslås moderkortsljudkort, internt ljudkort eller externt ljudkort?

Mina krav är alltså: 1.1, 2.0, 2.1 eller 4.0 (ej mer) gärna med kontrollenhet och fjärrkontroll - som utan problem kan kopplas till datorn. Jag vill faktiskt kunna utnyttja så många kanaler som möjligt. Så om jag köper 4.0 och i princip bara hör från de 2 främsta högtalarna (vid användning av vanliga saker såsom youtube, musik, spel) så är det ointressant!! Mitt största besvär med 5.1 systemet var att inte alla högtalarna gav stark ljud ifrån sig hela tiden och i alla användningsområden. Detta vill jag undvika denna gången, jag vill alltid höra att varje högtalare "bidrar".

Budget för själva högtalarna: upp till 5k och vill helst lägga pengarna på tekniken, inte märket. Stil och design är dock viktiga.
Ljudkortet: vid behov. I så fall kring 1k. Gärna nått som kan ingå i min nästa stationära dator (kommer dock dröja minst 1.5 år tills ett sådant inköp)

Permalänk
Avstängd

fråga på, minhembio.com, där finns det vettigt folk som kan sin sak om ljud

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett 2.0 system och sen lägga till en sub senare om man känner att det behövs.

Vad har du för budget totalt? Får du plats med 2 små golvare eller måste högtalarna kunna placeras på hyllor på väggen?

Permalänk
Medlem

Köp ett par frontar för ca 4k, sen ett ljudkort för runt tusenlappen, Sen när du har mer pengar kan du ju köpa en sub?
Min polares farsa köpte en sådan avlång sak, cool upplevelse, men blir tråkig fort och inte samma sak som ett par fina frontar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem

Ditt problem är: lägenhet.
Om du ska ha bra ljud så kan du göra på 2 sätt, inbyggt i väggar och tak eller riktiga högtalare som måste vara rimligt stora av akustiska skäl, allt annat är stora kompromisser och designssystemen ger inte bra ljud med få undantag och då är det de verkligt stora sakerna som snarast är skulpturer i sin design och gjorda för att synas, men småburkar som de rör och kuber som är populära låter ganska dåligt oavsett märke.
Såna där tv limpor låter aldrig bra, de är helt enkelt för små, du får välja mellan designade småsaker med mediokert ljud eller lite större prylar som tex:
Monitor Audio Radius serien låter anständigt bland snygga småhögtalare.
Ino pip är bra och kan se snygga ut beroende på vem som bygger dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tack allihopa! Blir glad att nån bryr sig

Ang. långa golvhögtalare: Det finns faktiskt gott om utrymmet på båda sidor av datorbordet, problemet var väl egentligen att jag behöver mer utrymme och därför "helst", men ej nödvändigtvis, vill ha högtalare som kan fästas mot väggen eller ställas på små hyllor på vardera sida bordet.

Vilka golvhögtalare rekommenderas? Varför måste en subwoofer anslutas, är de så klena?

Jag trodde att om man köpte "bra" högtalare lite längre upp i prisklasserna, så behövdes inte en subwoofer, och att subwoofer är en ganska ny teknologisk företeelse som inte behövs om man har kvalitetgods. Har jag fel?

Har ungefär ett utrymme på 2m x 1.5m där jag ska ha ett skrivbord med stationär dator, arbetsstol och på nått sätt försöka få plats med ljudsystemet. Kan dock tänka mig en 4.0 om lämpliga platser kan hittas i resten av lägenheten. Bakom det här området (1.5m x 2.0m) finns lite löst utrymme framför ett fönster, sen bakom det en säng.

Edit: Bör väl tillägga att vad gäller "kvaliten" av ljudet är jag inte SÅ jättekräsen, jag var ganska nöjd med min Logitech Z-5500. Vissa har ju tyvärr föreställningen att allt under 10k-per-högtalare är "skit". Så är det inte för mig.

Permalänk
Medlem

Kolla in Xtz mh-800, 2.0 system för 4500-5000, finns en tråd på minhembio som hyllar högtalarna ganska mkt

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Skrivet av LiQuiDs:

Kolla in Xtz mh-800, 2.0 system för 4500-5000, finns en tråd på minhembio som hyllar högtalarna ganska mkt

http://www.xtz.se/en/products/speakers/mh-800-dsp-black#.UPGr...
Intressant.

Den där lilla saken i mitten, är det amplifiern? Är inte amplifiers ganska stora grejer?

Kan någon kommentera hur starka två 40W högtalare är? Mitt rum är förvisso bara 6 meter x 6 meter, men vill kunna skruva upp utan att "basen" i ljudet låter dåligt eller att andra problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

http://www.xtz.se/en/products/speakers/mh-800-dsp-black#.UPGr...
Intressant.

Den där lilla saken i mitten, är det amplifiern? Är inte amplifiers ganska stora grejer?

Kan någon kommentera hur starka två 40W högtalare är? Mitt rum är förvisso bara 6 meter x 6 meter, men vill kunna skruva upp utan att "basen" i ljudet låter dåligt eller att andra problem uppstår.

Finns ingen som kan säga hur starkt 40watt är för det beror på andra saker som högtalarnas känslighet,avstånd, osv,det bästa är nog att mäta med dB mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

http://www.xtz.se/en/products/speakers/mh-800-dsp-black#.UPGr...
Intressant.

Den där lilla saken i mitten, är det amplifiern? Är inte amplifiers ganska stora grejer?

Kan någon kommentera hur starka två 40W högtalare är? Mitt rum är förvisso bara 6 meter x 6 meter, men vill kunna skruva upp utan att "basen" i ljudet låter dåligt eller att andra problem uppstår.

Här är länken t tråden http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=280620

Visa signatur

AMD Athlon 3000+ @ 2.09 GHZ, 2 gb ddr Pc3200 400 Mhz, GFX 6800GT, 350 Gb HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

http://www.xtz.se/en/products/speakers/mh-800-dsp-black#.UPGr...
Intressant.

Den där lilla saken i mitten, är det amplifiern? Är inte amplifiers ganska stora grejer?

Kan någon kommentera hur starka två 40W högtalare är? Mitt rum är förvisso bara 6 meter x 6 meter, men vill kunna skruva upp utan att "basen" i ljudet låter dåligt eller att andra problem uppstår.

Och du sa att du hade litet rum, 6x6 är ju rätt stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ditt problem är: lägenhet.
Om du ska ha bra ljud så kan du göra på 2 sätt, inbyggt i väggar och tak eller riktiga högtalare som måste vara rimligt stora av akustiska skäl, allt annat är stora kompromisser och designssystemen ger inte bra ljud med få undantag och då är det de verkligt stora sakerna som snarast är skulpturer i sin design och gjorda för att synas, men småburkar som de rör och kuber som är populära låter ganska dåligt oavsett märke.
Såna där tv limpor låter aldrig bra, de är helt enkelt för små, du får välja mellan designade småsaker med mediokert ljud eller lite större prylar som tex:
Monitor Audio Radius serien låter anständigt bland snygga småhögtalare.
Ino pip är bra och kan se snygga ut beroende på vem som bygger dem.

Ino's pIP kan jag också rekommendera och som monteringssats är det väldigt prisvärt.

Skrivet av Derrelique:

http://www.xtz.se/en/products/speakers/mh-800-dsp-black#.UPGr...
Intressant.

Den där lilla saken i mitten, är det amplifiern? Är inte amplifiers ganska stora grejer?

Kan någon kommentera hur starka två 40W högtalare är? Mitt rum är förvisso bara 6 meter x 6 meter, men vill kunna skruva upp utan att "basen" i ljudet låter dåligt eller att andra problem uppstår.

Slutsteg av klass-D är skit och duger bara till basmoduler.
D-slutsteg är mindre än t.ex. vanliga A+B-steg eftersom verkningsgraden är mycket högre.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

kanske några ganska små vägghögtalare typ; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1415005
komplettera med en mindre sub.

Permalänk
Medlem

Såg en BOSE anläggning på mediamarkt, två högtalare vid tvn i storlek med pc-högtalare från slutet av 1990talet samt en ganska liten sub, hadel rent otroligt ljudkapacitet med tanke på storleken, kan lova att den spelar byxorna av många "coola golvhögtalare".

Utveckligen har gått framåt även för högtalare, man behöver inte stora monster hemma för att det skall låta bra eller mycket.

Kolla bara på hur PA-system ser ut idag, små riktade högtalare med otroligt tryck.

Dock är nog prislappen lite över din..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det tips du fick på högtalare och förstärkare från XTZ är bra. Du kan koppla via USB vilket borde ge dig bättre ljud än att koppla via ditt moderkorts interna ljudkort. Detta är även mitt tips, kör på XTZ paketet.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Såg en BOSE anläggning på mediamarkt, två högtalare vid tvn i storlek med pc-högtalare från slutet av 1990talet samt en ganska liten sub, hadel rent otroligt ljudkapacitet med tanke på storleken, kan lova att den spelar byxorna av många "coola golvhögtalare".

Utveckligen har gått framåt även för högtalare, man behöver inte stora monster hemma för att det skall låta bra eller mycket.

Kolla bara på hur PA-system ser ut idag, små riktade högtalare med otroligt tryck.

Dock är nog prislappen lite över din..

Vilka golvhögtalare skulle ett bose system kunna spela byxorna av menar du?

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Vilka golvhögtalare skulle ett bose system kunna spela byxorna av menar du?

Inegn aning men ett par från dynavoice för 500:- kanske. De körde säker 666 - atensione och tyckte att det var bra tryck i basen eller liknande. Är ett tråkigt system som uppenbart låter två delat då satelliterna saknar all form av välljud och börjar man vrida upp volymen så skorrar det bara och basen blir bumlig. Men de är små och stilrena.

Om jag bara fick ha två högtalare och ville ha bra ljud i hela rummet så vore ett par carlsson oa14 mitt val. Bra spridning på ljudet och kan stå dikt an vägg och ändå låta bra. Spelar detaljerat & öppet, samt att det finns bas kapacitet i dem också. Sen ser dem bra ut också.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Vilka golvhögtalare skulle ett bose system kunna spela byxorna av menar du?

Kan endast komma på ett högtalarsystem som låter sämre än Bose:

Bose systemen låter ganska mycket, speciellt med tanke på storleken. Detta imponeras många tyvärr av och därför går det att kränga skiten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Varför inte ta en titt in i studiomonitorvärlden? Majoriteten av alls system som finns där är aktiva, man slippar alltså slutsteg och behöver bara dra ström från väggen och signal från datorn. Tål ofta mycket stryk och är inte byggda enbart för att imponera på "Mediagigankt". Jag har ett system från en finsk tillverkare som heter Genelec, de är ganska så dyra men bra. Kolla in den tyska butiken thomann, mycket seriösa och billiga.

http://www.thomann.de/se/

Lite beroende på budget så finns det masor att kika på, nedan två förslag på två vettiga system i olika prisklasser.

1. Fostex Fostex PM-SUBn (271256) + Fostex PM-04 N BK (247099), paket med två små monitorer samt en 8" (200mm) sub. Spelar på väldigt bra för sitt pris på drygt 4000 kr.

http://www.thomann.de/se/fostex_pmsubn.htm

http://www.thomann.de/se/fostex_pm_04_n_black.htm

2. KRK VXT8 (116745). 8" monitor som spelar riktigt fint och smått galet högt, behöver inte kompletteras med en sub utan klarar sig alldeles ypperligt på egen hand. Lite dyrare men fortfarande inte svindyrt med sitt pris på drygt 8000 kr.

http://www.thomann.de/se/krk_vxt8.htm

Nummer inom parentes är thomanns artikelnummer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Mirage Nanosat är ganska balla stor ljudbild och små
http://www.miragespeakers.com/products/nanosat-series/

Annat snyggt tips Canton's platta GLE. + för dessa är att dom låter lite mer som en riktig högtalare jämfört med "mini system/satelliter".
http://www.canton.de/se/hifi/gleserie/produkt/gle416.htm

Permalänk

Kolla även Trends Audio som är löjligt prisvärda.
Finns kompletta paket med amp, högtalare samt kablar och en dac om man så önskar.

http://www.datagrottan.se/PartDetail.aspx?q=p:4791405

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karaff:

Såg en BOSE anläggning på mediamarkt, två högtalare vid tvn i storlek med pc-högtalare från slutet av 1990talet samt en ganska liten sub, hadel rent otroligt ljudkapacitet med tanke på storleken, kan lova att den spelar byxorna av många "coola golvhögtalare".

Utveckligen har gått framåt även för högtalare, man behöver inte stora monster hemma för att det skall låta bra eller mycket.

Kolla bara på hur PA-system ser ut idag, små riktade högtalare med otroligt tryck.

Dock är nog prislappen lite över din..

Det stämmer inte riktigt, fysikens lagar gäller fortfarande, även om utvecklingen av material och liknande går framåt så har det hänt ganska lite de sista 50 åren, man kan få lite lägre dist och kontrollera riktningen bättre, men det går fortfarande inte att spela starkt med små lådor om det ska vara låg distorsion och klara låga frekvenser, basmoduler är ett bra exempel på det då de har ofta en fruktansvärt hög dist och jag tror inte många lyssnat på system som distar under 1% i basen, ska det vara liten area på konerna så måste slaglängden ökas, och då blir det en mer olinjär konstruktion som ökar disten och det krävs även mera effekt, men även om man nu skulle lyckas göra ett litet element med lång linjär slaglängd så skulle det inte fungera fullt ut eftersom en slaglängd på nån meter inte är särskilt lämpligt, och det kommer att krävas den storleken på slaglängden för att ge samma "luftvolymflyttkapacitet" på en 3" om man ska ersätta en 18" bas, en kolv med en slaglängd på metern som åker in o ut i rummet är inte nån bra lösning, det är bara farligt och dumt och troligen mycket svårt att lösa tekniskt.
Små högtalare kan spela starkt ibland, men de kan inte göra det med låg distorsion och jag har aldrig hört Bose låta bra, inte heller några andra system med riktigt små högtalare, för att kunna spela mellanregister och röster anständigt verkar det krävas ungefär 5 liter stora högtalare, ska de klara av bas så kan 5 liter fungera om de är monterade mot eller i en vägg, men är det fristående högtalare så får man gå upp till omkring 20 liters storlek för att man inte ska uppleva dem som "baslösa"
De basmoduler som brukar låta bra har ofta en volym på 100-300 liter om man inte använder flera mindre, men då blir den totala volymen ändå minst över 100liter.
Problemet med småhögtalare till film är att ljudtrycket ska komma från front inte subben, det låter inte bra anars, det är helt enklet tråkigt att lyssna på filmer med för små frontar, om man kan väggmontera så hjälper akustiken till men det går inte att trolla med smålådor ändå, så även med vägghögtalare så verkar 5 liter vara minimum för att få ut anständigt ljud.

Ska man ha osynligt ljud så måste man offra ljudkvaliten eller bygga så det döljs, i en vägg tex, eller så får man se till att prylarna syns men att man gillar utseendet, en mindre väggmonterad högtalare kan faktiskt prestera bra i basen om man använder det akustiska stöd som blir av väggen, men de så kallade hembiopaketen som ser ut som man ställt upp några avloppsrör på golvet låter inte bra och de saknar fysiska förutsättningar för det, men när de snarare ser ut som brunnsringar i storleken så kanske de kan tas seriöst.

Pa har ibland mindre lådor idag än på "horntiden" men de är ändå inte särskilt små jämfört med hemmaprylar, finns nog få om ens någon pa högtalare som är under 50liters volym om det ska kallas fullregister och så har man oerhört mycket effekt och ofta en högtalarprocessor som trixar med flytande delningsfrekvenser och dynamisk eq, man utnyttjar maskeringseffekter lite på samma sätt som i mp3 kodning, men för att kunna göra det måste man ha aktiva system och mycket effekt, om man då tar en sån här pa låda som kan se "liten" ut tex en Jbl Vertec som faktiskt inte alls ser stor ut om den hänger ute på Ullevi 50m bort.

Säg att det sitter ett antal, såna lådor upphängda tillsammans då ser faktiskt varje låda rätt beskedlig ut på håll, jag kan hålla med om det, men skenet bedrar, de är ändå inte "så små"
Basen: Dimensions (W x H x D ) : 1229 mm x 493 mm x 1011 mm Weight : 99.4 kg
Power Rating : 6900W Peak 3500W Continuous
Toppen: Dimensions (W x H x D) : 1213 mm x 489 mm x 546 mm Weight : 79.8 kg
Continous Power Rating : 2000W LF, 1400W MF, 225W HF
Inte ens den minsta Verteclådan är mindre än 30 liter och den är mest för sång o tal, den har -3 dB vid 75 Hz så ska man köra musik på den vill man nog gärna komplettera den, basarna kanske iofs står placerade så de inte syns.

Säger en som har ett datorljudsystem som har en lådstorlek kring 160 liter och har hifiljudsystem som är kring 215 liter och ett annat som helt saknar lådor men har membranarea på över 2m^2
Jag förmodar att mina Akg k 1000 hörlurar har ungefär samma elementarea som topparna i ett Bose acoustimass system, men hörlurarna sitter nån cm från örat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.