Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stänga av turbo 3770K | ASRock Z77 EXTREME4

Permalänk
Medlem

Stänga av turbo 3770K | ASRock Z77 EXTREME4

Jag får min prolle stabil vid 4.6Ghz vid load men får blue screen vid ide. Verkar som den får för lite volt när den klockar ned sig eller något sånt. =/
(Fråga 2: Vad bör man höja turbo volten till? Den är helt stabil vid 4.5?)

Fråga 1:
Hur som helst skulle jag vilja stänga av turbo och klocka den på vanligt sett, Har den bara på när jag spelar.

Men jag kan inte stänga av turbon i bios på asrockkortet, det går inte markera denna rad. Någon som vet vad detta beror på?

Visa signatur

MB: ASRock Z77 EXTREME4 PSU: Chieftec Nitro 88+ SPS 850W CPU: 3770K @ 4.7 GHz Kyl: Antec 620 PnP Ram: G.Skill 16GB 2133Mhz GPU: Geforce GTX 690 HDD: Intel SSD 180GB Burk: Define R4 med 6 x Noctua 140mm Fläktkontroll: Fractal Design Adjust 108 Fancontroller Skärm: Philips 27" Led 1080P Laptop: HP EliteBook Core i7 3dMark11: P17598 Battlefield 3: CAR0LUS-REX 30K jet kills

Permalänk
Medlem

Stänga av speedstep kanske så att den inte klockar ner sig? Bör finnas en inställning för det i BIOS.

Permalänk

Vad jag förstått så ändrar man inte standard klock och standard spänning när man klockar dessa. Istället justerar man turbo frekvensen och "turbo spänningen" till en nivå som fungerar. Använd gärna vcore offset för att ändra spänningen. Då kör den med standard-spänning för standard-frekvens och standard-spänning + offset för turbo frekvenser.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

1: vet inte hur efi ser ut på ditt asrock för överklockningen, men stäng av speedstep så slipper du att den klockar ner sig, eller ändra energi schema i windows till prestanda så kommer den ligga i fullt turbo läge konstant.

2: mängden volt varierar då det är individuellt för varje cpu. men personligen skulle jag hålla mig under 1,36v och hålla koll på tempen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Vänta nu, inte behöver man stänga av Speedstep eller C1-C7 för att man inte vill använda sig av Turbo-boost, jag har deaktiverat endast turbo och kör en fast max-multi, den klockar ned sig till 1200Mhz precis som vanligt vid idel.

Jag reserverar mig för att detta är en funktion enbart för SB-E men jag utgår från att alla SB beter sig likadant.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”