Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Tips inför byte till SSD i Vivobook s200

Permalänk
Medlem

Tips inför byte till SSD i Vivobook s200

Kära Sweclockare, fick idag hem en Asus Vivobook s200 som jag beställt till tjejen. Köpte även en samsung 840 ssd som ska ersätta den långsamma orginaldisken. Själva bytet tror jag inte jag kommer ha några större problem med att utföra. Det jag undrar är om någon har ett bra tips på hur jag kan få igång W8 på ssd:n.

Ena alternativet jag har kommit på är att bara stoppa in den och boota ett rent W8 från ett usbminne. Andra alternativet är att starta datorn med orginaldisken och skapa en systemavbildning på en extern hårdisk, stoppa in ssd:n och starta från avbildningen. Är grymt tacksam för tips för hur jag genomför detta på enklast möjligaste sätt.

/ Johan

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk

Systemavbildning till externt media har i alla fall jag inte lyckas med i Win8.
Det smidigaste är att klona originaldisken direkt till SSD:n. Bara att byta rakt av sen.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaxiz:

Kära Sweclockare, fick idag hem en Asus Vivobook s200 som jag beställt till tjejen. Köpte även en samsung 840 ssd som ska ersätta den långsamma orginaldisken. Själva bytet tror jag inte jag kommer ha några större problem med att utföra. Det jag undrar är om någon har ett bra tips på hur jag kan få igång W8 på ssd:n.

Ena alternativet jag har kommit på är att bara stoppa in den och boota ett rent W8 från ett usbminne. Andra alternativet är att starta datorn med orginaldisken och skapa en systemavbildning på en extern hårdisk, stoppa in ssd:n och starta från avbildningen. Är grymt tacksam för tips för hur jag genomför detta på enklast möjligaste sätt.

/ Johan

Hur har det gått? Sitter i samma sits som dig. Tjejen blir galen för att den är så seg. Så ska slänga i en ssd, men enligt asus hemsida har de noll drivrutiner, förutom ett program som man kan ladda ner. Hur gick du till väga? Klonade du?

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX