Permalänk
Medlem

Renderingsfarm - GPU

Hej!

Jag håller på att planera ett bygge av en mindre renderingsfarm som ska användas för Blender och renderingsmotorn Cycles. Fokus ska därför ligga på ren CUDA-prestanda. Eftersom det är allmänt känt att 600-serien är sämre på CUDA än 500 så ska jag försöka få tag på några gamla kort, närmare bestämt GTX 580 (eftersom den har störst minne). Det verkar bara finnas 1,5GB-versioner kvar, men eftersom fokus ska ligga på icke avancerade scener men i hög volym (många bilder) är det en begränsning jag kan leva med.

Så! Det börjar bli dåligt med 580s nu så jag känner att det börjar bli dags att säkra några kort. De modeller som finns kvar och som jag tittat på är följande:

http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-_1536m...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/158016-zotac_geforce_...
http://cdon.se/hemelektronik/msi_n580gtx_twin_frozr_iii%2foc-...

Fokus är att kortet ska vara svalt och kunna operera en längre tid, och helst dra så lite el som möjligt. Min dröm är att jag ska kunna ha de under 100% belastning 24/7 i ett halvår (japp, mysig elräkning). Är det ens realistiskt eller håller helt enkelt inte konsumentkort för det? Skulle det kunna hjälpa om jag underklockade korten lite?

Och då blir ju frågan, vilken modell ska man ta? Jag har läst recensioner men blir inte riktigt klok. Den billigaste är ju, ja, mycket billigare, men med standard kylare och klock. Den dyraste ska ha bra kylning vad jag har läst med Twin Frozr III men samtidigt en prisökning på över 20% och möjligtvis högre elförbrukning (eller vad betyder egentligen "Power Edition"?). Är det värt det? Eller kan man kompensera med ett bra kylt chassi + lägre klock istället?

Sen har vi ju mittenkortet, Zotac. Det är fabriksöverklockat redan så det är väl byggt för hårdare tag än referensen, så om man drar ner den lite under standardklock kanske man kan få en sval och stabil kompromiss?

En sista fundering som är svår är om jag ska köra ett eller två kort per nod. Korten skalar ju inte alltid 100% (även om de ofta ligger i närheten) så en per dator är bättre där, men det blir samtidigt dyrare kostnad med en nod per kort. Plus att det är jobbigare att hålla reda på 10 maskiner istället för 5.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få! (Vill gärna bara bolla lite idéer med någon annan också eftersom jag enbart suttit och klurat på det här själv under en längre tid)

Permalänk

Intressant!

Tycker du har glömt ett alternativ: http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_580_-_1536m...

Nu när 600 korten funnits ett tag på marknaden är inte det minst lika kompitabla till GPU renderingar? Har själv inte läst så mkt om 600 korten på senaste. Men förstod att det var lite problematiskt till en början med GPU renderingar när dom lanserades.

Inte så mkt till hjälp kanske.

Angående hur många grafikkort du ska ha i en och samma burk är det ju bara att räkna på. Känns som om två kort i varje burk är mer prisvärt, fler efter det vet jag inget om.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Jag läste en del recensioner på det och kylningen var tydligen ännu sämre än referenskorten om jag fattade rätt så jag valde att inte ha med det som ett alternativ, det var bara därför. Men tack för tipset, absolut!

Citat:

Nu när 600 korten funnits ett tag på marknaden är inte det minst lika kompitabla till GPU renderingar? Har själv inte läst så mkt om 600 korten på senaste. Men förstod att det var lite problematiskt till en början med GPU renderingar när dom lanserades.

Jag önskar att det var så men alla benchmarks jag läser (och från folk som har 600-kort) är de sämre än 500-ditona :/ 600-serien är helt optimerad för spel och CUDAn har blivit sämre (om det bara blev så pga spelfokuseringen eller om det var meningen för att få sälja flera superdyra Tesla-kort istället vet jag inte) men i prestanda per krona är 500 den regerande mästaren för tillfället. Man kan ju hoppas att det ändras iom 700-serien sen men jag har inte för stora förhoppningar :/