Permalänk
Medlem

dvd-läsare

Hej! Jag har en snabb (och säkert ganska dum) fråga. Finns det något sätt så att jag kan koppla in fler än 2 st IDE dvd-läsare? har bara en port på moderkortet och kabeln som sitter där går det att ansluta 2 st på. Men nu är det så att mitt chassi har plats för 4 st och jag har hittat en som bara ligger och skräpar, så finns det något sätt att ansluta en tredje dvd-läsare? Npgon adapter eller annan kabel eller så?

(stavningen kanske inte är perfekt, är på mobilen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Skrivet av Zaraxor:

Hej! Jag har en snabb (och säkert ganska dum) fråga. Finns det något sätt så att jag kan koppla in fler än 2 st IDE dvd-läsare? har bara en port på moderkortet och kabeln som sitter där går det att ansluta 2 st på. Men nu är det så att mitt chassi har plats för 4 st och jag har hittat en som bara ligger och skräpar, så finns det något sätt att ansluta en tredje dvd-läsare? Npgon adapter eller annan kabel eller så?

(stavningen kanske inte är perfekt, är på mobilen)

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår iof inte va du ska med fler läsare till, men det har ju inte jag med att göra... Va ju iof ett bra tag sen ide va "i ropet", men vill minnas att det bara går att ansluta 2 enheter per ide port.

Permalänk
Medlem

finns adapter för att koppla ide till sata, vet dock inte om de fungerar med dvd-spelare...billigast hittar man dom på ebay, se bara till att det är rätt variant (dvs där driven är ide och porten är sata och inte tvärt om...).

Denna bör tex fungera:

http://viewitem.eim.ebay.se/SATA-TO-IDE-100133-HDDCDDVD-Conve...

Permalänk
Medlem

Alternativt skaffa sig ett PCI eller PCI-e IDE/PATA kontrollerkort. Om det nu fortfarande finns att köpa nytt. MEn borde inte vara nå problem att få tag i begagnat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.