Permalänk
Aquatuning

That is what we need;)) Grate!

Visa signatur

Aquatuning support Sverige
http://www.aquatuning.se

Permalänk
Medlem

Pulverlack

Tycker du ska pulverlacka den. Lämna den på blästring, sen på pulver. Du får en yta som heter duga och som är stenhård!

Visa signatur

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

DU Du KANSKE KAN FRKLARA VARFÖR NOLLOR KÖR FALLANDE SVETS ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Varför kan man inte köra fallande?

Lugna dig gosse. Först så undrar jag vars du har läst att det är nollor som svetsar fallande?
Inte mig veterligt har jag skrivit detta. Anledningen är att du inte för en lika så bra genombränning mellan godsen. Du kan öka strömmen visst, men det blir oftast bättre och köra nedifrån upp istället genom att bygga en hylla med i starten sedan bygga sig uppåt i en sicksakande (eller hur det nu stavas) mönster. Denna tekniken är lite svårare än att svetsa vanligt så skulle rekommendera att försöka vända på konstruktionen om möjlig för att lägga en vanlig v-fog

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Lugna dig gosse. Först så undrar jag vars du har läst att det är nollor som svetsar fallande?
Inte mig veterligt har jag skrivit detta. Anledningen är att du inte för en lika så bra genombränning mellan godsen. Du kan öka strömmen visst, men det blir oftast bättre och köra nedifrån upp istället genom att bygga en hylla med i starten sedan bygga sig uppåt i en sicksakande (eller hur det nu stavas) mönster. Denna tekniken är lite svårare än att svetsa vanligt så skulle rekommendera att försöka vända på konstruktionen om möjlig för att lägga en vanlig v-fog

helt rätt att köra fallande är att "fuska" det sitter i hop men inte med den bästa brännan, och försöka ställa i läge i fall man inte kan köra stående vertikal nerifrån och upp.

Permalänk

ska du ha bilbälte på den också? hehe

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av söderström123:

ska du ha bilbälte på den också? hehe

haha vi fr väll se

Permalänk
Medlem

När du ska färgaåbäket sen, kör tvåton.
Två olika färger! Jag är fan utbildad motivlackerare, jag kan detta. Tvåton med svart och valfri färg. Blir bättre än enfärgat. Mycket bättre. Med rätt färgerkan även tretonig bli otroligt bra!

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jobba fortare. måste få se slutresultatet! Nice idé btw. 5/5

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Helt dugligt svetsjobb för å inte kört så mkt! Håller ju alla gånger för det där:) Fräckt bygge!

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem

Om det var första gången du svetsade när du startade projektet såg det rätt bra ut, det medger jag Men är inte direkt jätte svårt att MIG/MAG svetsa.
Och om du nu har beställt en tig, då får du lite mer utmaning kan jag säga.
En helt ny teknik Hoppas du har någon som kan visa lite grunder, för tigen är rätt knepig i början, men jävlig skoj när man lär sig den! Skit kul att svetsa alu!
Gillar jobbet du lägger ner, skit fränt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Lugna dig gosse. Först så undrar jag vars du har läst att det är nollor som svetsar fallande?
Inte mig veterligt har jag skrivit detta. Anledningen är att du inte för en lika så bra genombränning mellan godsen. Du kan öka strömmen visst, men det blir oftast bättre och köra nedifrån upp istället genom att bygga en hylla med i starten sedan bygga sig uppåt i en sicksakande (eller hur det nu stavas) mönster. Denna tekniken är lite svårare än att svetsa vanligt så skulle rekommendera att försöka vända på konstruktionen om möjlig för att lägga en vanlig v-fog

Fallande blir jävligt fina, om man kan det vill säga. Spelar nog inte så stor roll i vilket läge du bränner ihop ställning i, för påfrestningarna blir väl inte direkt enorma, så det håller om du får lite genombränning

Permalänk
Medlem

Hur går det med update på bygget? , sett lite klent ut nu på senare tid :/

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Coolt! Uppdatera!!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk

för att få in axeln i kullagren så kan du kyla axeln och värma lagrena!!

Permalänk

Helt okej för att ha svetsat första gången tycker jag :).

För att försöka summera allas tjat om man ska köra fallande (PG) läge så kan jag väl säga att med MIG/MAG är det mest för mindre produkter som inte kommer påfrestas så mycket, svesten blir urgröpt och riktigt snygg men oftast med för lite inbränning för att klara av tyngre objekt. Att man skulle bli sparkad för att använda PG i en verkstad låter bara korkat ju... beror helt på VAD man svetsar, hur det kommer användas och vilket material. Men för detta bygge håller det med godo enligt mig

Ifall du svetsar med Pinne (MMA) föreslår jag att du undviker fallande då det kan va väldigt svårt att få bra för nybörjare, det finns visst elektroder gjorda för att klara av fallande bättre än andra (Elga 48.05) Men det kan fortfarande va pillrigt.

Jag kan hänvisa dig till denna kille ifrån Usa som undervisar svetsning på youtube väldigt ofta och regelbundet. Han har väldigt mycket videor om jusst TIG men såklart videor för nybörjare också! Med alla möjliga olika metoder, tips och tricks

http://www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks?feature=watc...

För övrigt är jag mycket imponerad över ditt bygge! längtar att få se slutresultatet

Permalänk
Medlem

Ett utav dem coolaste projekten jag sätt här på swec! Riktigt nice hittills! Ser fram emot slutresultatet!

Permalänk

Sjukt grymt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Lugna dig gosse. Först så undrar jag vars du har läst att det är nollor som svetsar fallande?
Inte mig veterligt har jag skrivit detta. Anledningen är att du inte för en lika så bra genombränning mellan godsen. Du kan öka strömmen visst, men det blir oftast bättre och köra nedifrån upp istället genom att bygga en hylla med i starten sedan bygga sig uppåt i en sicksakande (eller hur det nu stavas) mönster. Denna tekniken är lite svårare än att svetsa vanligt så skulle rekommendera att försöka vända på konstruktionen om möjlig för att lägga en vanlig v-fog

Taget ur ditt inlägg fnikanor!
Fallande är bara nonono..., det är utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad.

Har faktiskt inte kört så mycket av rörtråd, men har hört både ont och gott om det.

Vidare så håller jag med om fallande. Nononono

I bland vet alla bara för mycket om allt!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk

keep up the good work man sjukt coolt

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Inaktiv

Uppdatera Uppdatera Uppdatera

Permalänk

Det börjar bli lite rörligt nice bygge det är kul att se kreativa människor

Visa signatur

Dator1: Intel I5 3570K @4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB 1600Mhz DDR3 | ASRock Z77 Extrem4-M | Sapphire VEGA 64 NITRO+ | Be Quiet! Power Zone 850W | Crucial BX100 250GB | 2TB HDD | Phanteks P400D

Dator2: x5650 @3.8Ghz | Corsair H70 + Noctua NF-P12 | Corsair 6GB | ASUS x58 p6t Deluxe v2 | GTX260 | Corsair 60GB SSD | Fractal Design Define R3 | Corsair HX750

Ljud: DT 770 PRO 250ohm | Sound Blaster X3 | Samson G-Track

Permalänk

En av de utförligaste loggarna på länge! Ska bli riktigt intressant att få se slutprodukten

Permalänk
Skrivet av linde:

Fallande är bara nonono..., det är utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad.

Har faktiskt inte kört så mycket av rörtråd, men har hört både ont och gott om det.

Vidare så håller jag med om fallande. Nononono

I bland vet alla bara för mycket om allt!

Men seriöst? " Utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad" really? det beror på VAD du svetsar och hur det kommer användas! Fallande (PG) är en riktigt bra teknik för att det blir snygga svetsfogar, det går snabbt och smidigt MEN! Jag kan hålla med om att man inte ALLTID ska göra det, produkter med större påfrestning kräver tåligare svetsar men för detta funkar fallande utan problem!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinTalker:

Men seriöst? " Utvisning på nollor som kör fallande på en seriös verkstad" really? det beror på VAD du svetsar och hur det kommer användas! Fallande (PG) är en riktigt bra teknik för att det blir snygga svetsfogar, det går snabbt och smidigt MEN! Jag kan hålla med om att man inte ALLTID ska göra det, produkter med större påfrestning kräver tåligare svetsar men för detta funkar fallande utan problem!!!

Det är inte jag som skrivit, det är från ett inlägg där fnikanor håller med om att fallande svets är för nollor,som han säger att han inte sagt!

Det började med att jag frågade varför han tycker att fallande är för nollor,vilket han påstod att han inte hade sagt,så detta var ett urklipp ur hans svar!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Det är inte jag som skrivit, det är från ett inlägg där fnikanor håller med om att fallande svets är för nollor,som han säger att han inte sagt!

Det började med att jag frågade varför han tycker att fallande är för nollor,vilket han påstod att han inte hade sagt,så detta var ett urklipp ur hans svar!

Ahjaa! tyckte jag hade läst din kommentar tidigare ;P förlåt för att jag dampade på dig isåfall

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwinTalker:

Ahjaa! tyckte jag hade läst din kommentar tidigare ;P förlåt för att jag dampade på dig isåfall

Ingen fara mina inlägg vart lite röriga,men fattar inte varför folk kan ha sådana påståenden när dom inte igentligen har en aning,är svetsare själv (ingen expert) men lite koll har man,använder ofta fallande svets!

Och har fått göra svetsprover i det med!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Ingen fara mina inlägg vart lite röriga,men fattar inte varför folk kan ha sådana påståenden när dom inte igentligen har en aning,är svetsare själv (ingen expert) men lite koll har man,använder ofta fallande svets!

Och har fått göra svetsprover i det med!

Jo jag håller med, jag utbildar mig till svetsare för tillfället (andra året) och våra lärare har nämt att det ger lite sämre inträngning men inget om att man till exemel skulle bli sparkad från ett jobb för att man gör det. Plus så på de flesta jobb förutom vissa reparationjobb så försöker man göra det så snabbt och effektivt som mäjligt då man svetsar (Alltså PA eller PB läge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 82a:

Ser riktigt bra ut!

Dock ett par påpekande: Slipa gärna INTE med vad som ser ut som en kap skiva! är väldigt obehagligt att hålla i maskinen om/när skivan sprängs, har du ansiktsskydd och heltäckande klädsel hjälper det, men det gör bra ont att få ett par fragment i bröstkorgen.

Du har svetsat lite med vad som ser ut som MMA, höj gärna amperen lite för att slippa få sådan råge på svetsen. I detta obehandlade materialet som du har införskaffat hade jag rekommenderat att svetsa allt med MIG svets som du började med. homogen tråd typ OK 12.51 och kolsyra eller mison 25 är underbart att svetsa med i svart obehandlat stål.

Ska bli riktigt intressant att fälja denna konstruktionen ( har du/någon räknat på vad den totala vikten kommer att sluta på? går det att marklyfta den?)

MIG Metal Inert Gas använder tex Argon och används till vitt material som rostfritt och aluminium. Till svart material använder man MAG Metal Active Gas. Vanligast är ca 75-80 Argon och 20-25% koldioxid. Många tror att det är MIG eftersom den innehåller mest Argon. Men ta en skvätt koncentrerad saft i ett glas och fyll upp med 8-10 delar vatten. Vad har du? Ett glas saft eller ett glas vatten? Saften är starkare än vattnet, likadant med blandgasen. Koldioxiden verkar starkare än argon. Alltså är det MAG. Kan läsa mer här, i tabellen syns tydligt att MAG används till svart och i viss mån rostfritt men inte aluminium. MIG används inte alls till svart. http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/doc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Mjo, att du för första gången svetsar är ganska tydligt

Gå runt i affärer och titta på möbler, vinställ, skohyllor, ljusstakar och mycket annat som är svetsat. Du kommer att hitta riktigt fula svetsar. Tycker det ser riktigt fint ut för att vara nybörjare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pagaj:

Gå runt i affärer och titta på möbler, vinställ, skohyllor, ljusstakar och mycket annat som är svetsat. Du kommer att hitta riktigt fula svetsar. Tycker det ser riktigt fint ut för att vara nybörjare.

Jo men tjena, jag har själv svetslicens. Hållfastheten är allra viktigast givetvis, men i mina ögon är endast resultat som är detsamma som en robots resultat snyggt! Känner endast en människa som är så pass duktig!