Permalänk
Medlem

Naos 5000 köpa?

Har tänkt skaffa mig en Naos 5000 men mina vänner säger till mig att dom har haft seriösa fel på sin mjukvara.
Är detta sant?
Är det fixat?
Är den värd att köpa iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadde:

Har tänkt skaffa mig en Naos 5000 men mina vänner säger till mig att dom har haft seriösa fel på sin mjukvara.
Är detta sant?
Är det fixat?
Är den värd att köpa iallafall?

Har inte själv haft några problem alls med deras mjukvara.
Helt klart ett köp om du gillar musens passform och om du inte bryr dig så himla mycket om acceleration. Annars är väl G400 att föredra.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Har inte själv haft några problem alls med deras mjukvara.
Helt klart ett köp om du gillar musens passform och om du inte bryr dig så himla mycket om acceleration. Annars är väl G400 att föredra.

är det 5000 du har?
Hur länge har du haft den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadde:

är det 5000 du har?
Hur länge har du haft den?

Har också naos 5000 och jag tycker att mjukvaran fungerar bra med windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadde:

Har tänkt skaffa mig en Naos 5000 men mina vänner säger till mig att dom har haft seriösa fel på sin mjukvara.
Är detta sant?
Är det fixat?
Är den värd att köpa iallafall?

Ja
Ja
Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadde:

är det 5000 du har?
Hur länge har du haft den?

Haft den sedan julafton och har inte haft några som alls problem med den. Köp den som sagt så länge du inte tycker om acceleration på musen.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Func släpper sin nya mus nu som har samma form som naos/qpad 5k. Ta en titt på den kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Func släpper sin nya mus nu som har samma form som naos/qpad 5k. Ta en titt på den kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Naos 5000 och Q5 har inte samma form. Mina fingara går inte att ha på 5K pga formen, Den blir obehaglig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Naos 5000 och Q5 har inte samma form. Mina fingara går inte att ha på 5K pga formen, Den blir obehaglig

[från höger]

båda ser ju ut så.. med stöd för fingrarna. Klart dom inte är Identiska men dom har fortfarande lika form.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

http://puu.sh/1QkeM

[från höger]

båda ser ju ut så.. med stöd för fingrarna. Klart dom inte är Identiska men dom har fortfarande lika form.

Dat illustration, man bara måste gilla den!

OnT:
Naos 5k är säkert en jättebra mus som jag är säker på att du kommer bli nöjd med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

http://puu.sh/1QkeM

[från höger]

båda ser ju ut så.. med stöd för fingrarna. Klart dom inte är Identiska men dom har fortfarande lika form.

Om du går och känner på båda så märker du att dom inte har samma form. Förstår inte varför du skulle göra en bild på det hela när du uppenbarligen inte har känt på båda två.

Permalänk
Medlem

Min jag hade innan gick i sönder efter bara ett par månader.

Permalänk
Medlem

om det är just naos så kanske 3200 är ett bättre alternativ? om du inte är desperat efter DPI:n och att kunna byta vikter i musen.

har inte haft några problem med min 5000, förutom att macro-delen varit kass. har inte provat den på några år, den kanske är bättre nu.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk

Satsa på nån Zowie mus, Razer Deathadder 2013, Logitech G400 istället

Permalänk

Naos har skitdrivrutiner. Det gick så långt att jag tillslut reklamerade musen pågrund av de OTROLIGT dåliga, instabila och inkompetenta driverutiner Naos 5000 har.

Den senaste, icke beta, drivrutinen var 2år(!) gammal, när jag hade min Naos 5000. Så dom bryr sig verkligen inte om drivrutiner till sina möss, eller så är dom för dåliga för att ens kunna spotta ut en ordentlig drivrutin efter 2 år med buggig skit-mjukvara!

Permalänk
Medlem

Måste man ha drivrutiner? jag stoppar bara in min i USB porten så funkar musen direkt...? behöver inte massa skräpprogram till musen inte

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Programvaran är inte helt stabil, men det jag gjorde var helt enkelt att ställa in allt som jag ville ha det och sedan avinstallerade jag.

I övrigt är det en nära nog perfekt mus för min del. Den bästa jag någonsin haft.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Måste man ha drivrutiner? jag stoppar bara in min i USB porten så funkar musen direkt...? behöver inte massa skräpprogram till musen inte

Med Naos 5000 så behövs programvaran för att göra diverse inställningar, men det räcker att göra det en enda gång och sedan avinstallera. T.ex. så är lift-off-avståndet (eller vad det heter) extremt högt inställt per default, och så kan man ju välja en trevligare färg än kräksgrönt (eller slå av alla led:ar helt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

har haft min naos 5000 i 1år minst, Tycker det är den bästa musen jag haft passar perfekt i handen och sen vikterna var sköna då jag fick den vikten jag ville ha själv. Visst mjukvaran var inte bra i början men funkar super nu för mig iallafall

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Måste man ha drivrutiner? jag stoppar bara in min i USB porten så funkar musen direkt...? behöver inte massa skräpprogram till musen inte

Ofta vill man ställa in va eventuella extraknappar ska göra, typ gå bakåt i webbläsaren som jag. Eller ändra sensen snabbt. Men har man en mus för 99kr så behöver man inga extra drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av kenny88g:

Ofta vill man ställa in va eventuella extraknappar ska göra, typ gå bakåt i webbläsaren som jag. Eller ändra sensen snabbt. Men har man en mus för 99kr så behöver man inga extra drivrutiner.

fast gå bak och fram i webläsaren och sen ändra sens är ju standard på naos 5000 utan mjukvaran men dock kan man ju ställa in speciella sens lägen i mjukvara!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Ofta vill man ställa in va eventuella extraknappar ska göra, typ gå bakåt i webbläsaren som jag. Eller ändra sensen snabbt. Men har man en mus för 99kr så behöver man inga extra drivrutiner.

Det går ju göra sånt utan programvaran? det har iaf jag gjort...hm

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För folk som tror att Naos mössen är likadana som Qpads 5K så är det absolut inte sant. Har en vän som har en 5K och den känns lite kantigare vid ringfingrets högra sida. Föredrar själv Naos då jag inte gillar att det går ner direkt. Naos är mycket mjukare på sidan om man så ska säga.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem

Min naos 5000 fungerade bra ända tills jag bytte till 64-bit system. då började helvetet.

mionix har ett problem med sina möss, ett problem som de refererar till som "CPU-stacking". Detta verkar vara någon form av 64-bit exclusivt fel. Kort och gott innebär detta att musen äter ALL CPU-kraft när du rör musen, detta leder till att datorn hänger upp sig i samband som musen rörs. detta resetass endast om musen plugga in o ut.

Dvs är detta en oanvändbar mus. KÖP INTE om du inte vill ha en dyr brevpress.

Jag blev less på detta och köpte en QPAD 5k, något jag inte ångrar, visst är naos skönare, men den fungerar inte!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadde:

Har tänkt skaffa mig en Naos 5000 men mina vänner säger till mig att dom har haft seriösa fel på sin mjukvara.
Är detta sant?
Är det fixat?
Är den värd att köpa iallafall?

Tycker min är oerhört skön, men det är för att jag använder Palm-gripping. kolla vad du använder och välj sedan.

Permalänk

Har själv en Naos 8200 och har inte märkt av några direkta problem med den än så länge. Ligger skitskönt i handen och sensorn uppför sig grymt bra, iaf jämfört med en logitech G9.

Permalänk

Naos 5000 är den skönaste musen jag någonsin haft. Jag har haft två på tre år och fick en ny (efter många om och men) då den bara dog efter ett tag.
Angående mjukvaran upplever jag den som buggig och långsam, men fungerar. Men det är ändå en av många andra dåliga mjukvaror bland gamingprodukter.
Det som gör musen så sjukt värd för mig är att den är skön och har ett stabilt grepp. OBS jag har stora händer.

Permalänk
Medlem

jag har själv nött ut en naos 5k och en qpad 5k och dom båda mössen är ju iprincip liknande rätt lika i både form och identisk laser i dem, men naosen har ja haft små problem med i form av mjukvara, men inga stora som påverkar omdöämet av musen, får ja blåskärm så måste ja efter omstart rycka ut kabeln och in med den igen.. qpad lika bra mus enligt mig, sedan nu köpte ja en zowie AM klart bästa mus ja haft ! alltså det jag menar med det är att den är så nice och smooth i spelen men ergonomin på den är usel, naos eller qpad 5k med zowie am hårdvara i skulle vara en perfekt mus för mig! denna zowie får ja ont i lillfingret av :/ någon som vill bygga om en mus åt mig ?`tror ni de skulle gå funka byta innanmäte mellan 2 möss ?

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Skrivet av Spadde:

Har tänkt skaffa mig en Naos 5000 men mina vänner säger till mig att dom har haft seriösa fel på sin mjukvara.
Är detta sant?
Är det fixat?
Är den värd att köpa iallafall?

Jag har inte känt av några mjukvarubuggar (om det fanns så är det fixat)
Personligen tycker jag att den var lite väl dyr bara, finns tonvis med möss som känns lika, det som är bra med denna är att man kan ställa in hur högt över musmattan den ska registrera rörelser, du kan "skanna" musmattan och kolla om den är bra för musen (har dock inte märkt någon skillnad på 3 olika sorters musmattor)

jag har haft många möss. har en liten fetisch på musar (hihi)
har bland andra haft: G700, G600, Intellimouse 3.0, Akari Laser, XL-740K och kan rekommendera alla förutom G600.

Visa signatur

**Inget värt att skryta om**

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

För folk som tror att Naos mössen är likadana som Qpads 5K så är det absolut inte sant. Har en vän som har en 5K och den känns lite kantigare vid ringfingrets högra sida. Föredrar själv Naos då jag inte gillar att det går ner direkt. Naos är mycket mjukare på sidan om man så ska säga.

Bra beskrivet! naosen är rundare för fingrarna, inte lika kantig som 5K.