Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Jag betalar hellreTV-licens än alla reklamavbrott...

Jag tittar hellre inte på skitet, än att behöva betala avgifter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Och de av oss som inte har haft en TV på många många år och inte är intresserade av SVTs j*vla skit utbud?

Jag har iofs en gammal burk hemma.. men har inte tänt skitet på flera år själv.. funderar starkt nu på att bara kasta skitet.

Aldrig någonsin i hela mitt liv gillat SVTs utbud.. även som barn gillade jag inte Björne och det andra tramset dom visade. Hade satellit TV bak då, och fick in brittiska Sky One och kollade på DJ Cat Show. Som var bra mycket roligare som barn, att titta på.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Sjukt... så det här är deras lösning för att stjäla pengar från folk när allt fler slutar titta på TV och övergår till att bara använda datorer för att få underhållning, nyheter osv. Borde de inte kalla det för datoravgift i så fall?

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

sverige landet där vi har dom högsta skatterna och momserna i hela världen. Endå har vi tv licenser, trängsel avgift och prata om till och med köttskatter. Måste älska hur äkligt vridet svenska samhället är:P

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem

Kan göra en hybrid lösning... Ge SVT pengar från den redan existerande kulturbudgeten (6,8 miljarder, 2013) för att kunna hålla allmänheten underrättade om nya lagar och regler, nyhetsrapportering och annan samhällsnyttig information. Utöver det så får resterande utbud finansieras av donationer, precis som deras systerkanal PBS i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför? Är inte någon annans åsikt lika mycket värd som din bara för att den skiljer sig?
Fast du känner dig väl viktig och att du gjort en sjuhelvetes insats när du traskat iväg till vallokalen en gång var fjärde år och röstat på miljöpartiet eller vänstern, utan att vidare involvera dig i frågorna.
Demokrati = Folkstyre, tydligen så får man inte ogilla demokrati för dig, för då får man inte vara med och leka i din sandlåda.
Skulle ta en bra diktator/president vilken dag som helst istället för smörjan vi har i vår riksdag i dag.

Alla som ogillar korv med bröd borde flytta till något annat land.
Eller de som gillar mångkultur bör blytta till ett annat land.
Eller de som gillar att ha marmelad på mackorna bör flytta till något annat land.

Jag håller absolut med dig att vissa diktatorer skulle vara bättre än de system vi har idag. Jag personligen hade varit utmärkt diktator. Jag tycker nämligen helt rätt i alla frågor. Hade fixat massa bra grejer, och som diktator hade jag kunnat spara massa pengar på politiker löner dessutom. Men just för jag respekterar att andra ska få tycka till respekterar jag inte åsikter som de som inte tycker att andra ska få tycka till.

Och varför skulle jag göra de?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

hahahaha

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Om dem ska införa detta kan dem väll lika bra införa det på bredband då, istället för att ha det på varje jävla dator och surfplattor? För du kan ju inte kolla på skiten utan internet. Och i så fall, fiber? För jag stör mig något jävulskt att vi har Fiber runt hela Karlskrona. Men jag som bor 1km utanför stan kan inte få in fiber internet! Surt!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag tittar hellre inte på skitet, än att behöva betala avgifter.

SVT har mycket bra tv program som jag gillar, gladiatorer, idoler, bönder, reklam mm är inte särskillt tilltalande.
Men de flesta nuförtiden är ytliga och läser bara aftonbladet på nätet när de vill ha nyheter...
Finns det något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.
Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Dessutom så är SVT värdsledande när det gäller ny teknik. mm.
SVT play laggar inte sönder hela tiden som vissa andra kanaler på internet, så fort som det blir många tittare.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Då vill jag fan se att Vetenskapens värld slutar kopiera BBC Horizon rakt av... annars skänker jag hellre pengarna till BBC.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

vafan.. åt helvete med denna skit, kollar ju aldrig på tv till att börja med

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Kallades ett kollektivt ansvar eller solidaritet, finns vissa värden som kanske inte just du utnyttjar men trots allt anses av en majoritet vara så viktiga att alla ska vara med att betala för det (se; sjukvård, skola, o.s.v.) oberoende TV ansågs vara en sådan sak men kanske det har svängt där åtminstonde om man läser inläggen här..
Ledsen om det är så och håller inte med. Ett fördummande TV4 sverige ser jag fram emot med bävan..

Hur många tror du tittar på SVT idag? inte många.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Så om folket väljer en diktator (så som skedde med tex Hitler) så är detta alltså fel, och du kommer att kämpa mot den allmänna folkviljan? Vad bra, då vet vi var du står!
Så som jag har uppfattat det så är yttrandefriheten en frihet som i Sverige finns på grund av vår demokrati. De som inte tycker att vår representations-demokrati är någonting att ha (däribland räknar jag mig själv) har alltså full rätt att tycka det. Om vi nu däremot skulle begå grova brott på grund av våra åsikter skulle det väl däremot vara en helt anna sak.

Jag respekterar absolut att man tycker vår representativa demokrati inte är ett bra system. Även jag ser många brister och möjligheter till förbättringar. Och är man vid åsikten att man borde ersätta detta system med något annat där folk får påverka på ett annat sätt har jag inget emot de. Så länge man inte begränsar andra att tycka, och inte heller möjligheten att ändra sig.

Och att du tror att jag skulle motsätta mig typ någon som Hitler politik kan jag bara se som en komplimang. Och jag hoppas du skulle göra desamma.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk

Det handlar nog mest om att få in pengar till statskassan. När jag var ung på 64:ans och ZX Spectrums tid föreslogs en skatt på datorer och jag lovar att det inte gick att titta på streamat media då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Hur många tror du tittar på SVT idag? inte många.

Ett par miljoner bara. Enbart för att majoriteten (?) av Sweclockers medlemmar inte intresserar sig för vad public service innebär, så betyder det inte att det är representativt för svenska folket. Men det är klart, en kan ju undra varför ska vi slösa bort pengar på sån här skit när vi har Aftonbladet.

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Det handlar nog mest om att få in pengar till statskassan. När jag var ung på 64:ans och ZX Spectrums tid föreslogs en skatt på datorer och jag lovar att det inte gick att titta på streamat media då.

Knappast till statskassan, TV-avgiften är fristående.

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

SVT har mycket bra tv program som jag gillar, gladiatorer, idoler, bönder, reklam mm är inte särskillt tilltalande.
Men de flesta nuförtiden är ytliga och läser bara aftonbladet på nätet när de vill ha nyheter...
Finn sed något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.
Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Dessutom så är SVT värdsledande när det gäller ny teknik. mm.
SVT play laggar inte sönder hela tiden som vissa andra kanaler på internet, så fort som det blir många tittare.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

På vilket sätt blir det orättvist att man betalar per person? Hur kan det vara mer rättvist tio studenter som bor i en korridor ska betala varsin avgift, men ett kollektiv på tio personer betalar en avgift, än att det är per person? För så är definitionerna just nu med skatteverkets regler för vad som utgör en bostad, vilka appliceras av Radiotjänst

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig verkligen med allt hat mot Public Service, personligen tycker jag det är jättebra med en oberoende Radio/TV-tjänst, något jag betalar för med glädje. Särskilt på ett internetforum som detta där folk alltid är snabba med att skrika 'Demokrati' och 'Yttrandefrihet' så fort det är något. Fundera över om inte Public Service syftar till att just främja sådana värden.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Hur många tror du tittar på SVT idag? inte många.

Är du helt säker på det? Jag har inga siffror men har du det? Har en känsla av att det är en hel del fler än ditt påstående "inte många" vad det nu betyder..och som jag antar är gripet ur luften då din argumentationsteknik brukar gå ut på påståenden utan underlag som bevisar något.
Skulle gärna se en graf eller liknande som bevisar att du har rätt.

Permalänk
Medlem

Svt via nätet finkar fint. Stödjer gärna svt då dom har sändningar vid stora esportevenemang tex dreamhack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Om du har fått för dig att svensk media är ''frispråkig'' och inte vinklad har du uppenbarligen inte tagit en A kurs på gymnasienivå om just media.

USA är ju ett extrem texempel, men att folk tror att SVT inte är styrd av högre uppsatta människor är lite underligt.

Jag är fullt medveten om att de alltid finns en vinkling och ett urval av information. Men jag vet också att "nyheter" måste filterar, påverkast och väljas ut för att man ska ha minsta chans att få någon som helst överbilick. Ett perfekt system är en utipi som inte finns, så jag strävar inte mot detta. Bara glad så länge vi har något dugligt bra där man har en chans att få uppfattning utan att bli medvetet "fördummad" av att bara serveras någon/några agenda. Den möjligheten anser jag är relativt god i Sverige. Men de är klart de är många som inte fattar ändå. Men de tror jag man får leva med också.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag respekterar absolut att man tycker vår representativa demokrati inte är ett bra system. Även jag ser många brister och möjligheter till förbättringar. Och är man vid åsikten att man borde ersätta detta system med något annat där folk får påverka på ett annat sätt har jag inget emot de. Så länge man inte begränsar andra att tycka, och inte heller möjligheten att ändra sig.

Och att du tror att jag skulle motsätta mig typ någon som Hitler politik kan jag bara se som en komplimang. Och jag hoppas du skulle göra desamma.

Vi är på samma blad. Jag tog bara Hitler som ett (någorlunda unikt) exempel på en folkvald diktator. Dock skulle kanske en folkvald kung som styr på ett icke-despotiskt vis vara ett bättre kontra-exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av retro123:

Är du helt säker på det? Jag har inga siffror men har du det? Har en känsla av att det är en hel del fler än ditt påstående "inte många" vad det nu betyder..och som jag antar är gripet ur luften då din argumentationsteknik brukar gå ut på påståenden utan underlag som bevisar något.
Skulle gärna se en graf eller liknande som bevisar att du har rätt.

Ut och fråga på stan så får du en fin statistik.
9/10 lær ju kolla på 3an eller 5an

Inte ser man någon skriva/sæga "åh Bosse Bildoktorn på tv nu!!!"

200 kr ær ændå mycket att betala før något man inte anvænder, speciellt om man t.ex. studerar, ær arbetsløs eller inte has så stor inkomst.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus så blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

Den enda vettiga lösningen vore om SVT's kanaler blev betalkanaler på samma sätt som alla andra, man har ett avtal med en leverantör som ComHem eller Viasat och betalar dem för de kanaler som man vill ha tillgång till helt enkelt.
Det finns ingen som helst logik i att kräva folk på pengar för tillgång till något som SVT själva tvingar på dem. Antingen så betalar man för en tjänst så får man tillgång till den, eller så betalar man inte och får då inte heller tillgång till den. Så fungerar resten av världen, varför ska SVT vara ett undantag?

Det finns många som är som jag som äger en TV enbart för film och/eller TV-spel. Jag har både en dator och en smartphone och kan säga att jag aldrig ens varit inne på någon av SVT's sajter då jag helt saknar intresse för vad de har att erbjuda.

Säg mig vilken obligation jag har att "göra rätt för mig" genom att betala pengar till SVT?

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dwightschrute:

Ut och fråga på stan så får du en fin statistik.
9/10 lær ju kolla på 3an eller 5an

Inte ser man någon skriva/sæga "åh Bosse Bildoktorn på tv nu!!!"

Jaha, där är ditt bevis för det, bravo! Bildoktorn? Vad snackar du om? Är det det senaste programmet du såg på SVT? Inga mer argument med dig tack, hej då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

SVT har mycket bra tv program som jag gillar, gladiatorer, idoler, bönder, reklam mm är inte särskillt tilltalande.
Men de flesta nuförtiden är ytliga och läser bara aftonbladet på nätet när de vill ha nyheter...
Finns det något värre än att titta på en sen film och det kommer reklam varje 10:e minut, där man somnar mitt i reklamen och missar slutet för att filmen är 1 timme längre med reklam.
Ja, ja ni ungdommar som orkar sitta uppe hela natten, men vi vanliga arbetare, som dessutom vill göra rätt för oss, det är inte gratis att göra TV.
Dessutom så är SVT värdsledande när det gäller ny teknik. mm.
SVT play laggar inte sönder hela tiden som vissa andra kanaler på internet, så fort som det blir många tittare.
Det är ju så att vi som redan betalar tv licens inte berörs, utan det är de som smiter idag, som är upprörda.
En skatt är bättre, men det blir orättvist, om man bor ensam så betalar man en summa, men är det flera som bor i samma hus sä blir det ju dyrare, då varje person som betalar skatt ska betala varsin avgift...
Ingenting är gratis, inte ens på internet...

Tack för att jag slapp skriva det själv. +1

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Radiotjänst i Kiruna

Radiotjänst i Kiruna AB även förkortat RIK AB. Någon vill bli rik åtminstonde!

Visa signatur

~~W0ds

Permalänk
Medlem

Vänta.., Enligt lag ska alla enheter som är GJORDA för att ta emot tv-signal, betalas. Sen när är mobiler/surfplattor/datorer gjorda för TV?

Detta är skandal enligt mig! Jag ser aldrig på SVT och fan att min familj ska behöva betala för det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ventilera av mig lite här om mina åsikter.

Mina åsikter om det gamla systemet av TV- och radioavgift är blandat. Själv ser jag det som en positiv avgift då det gynnar samhället. Men det finns negativa sidor också, en del är att SVT (Den delen av Public service jag tycker minst om) har så mycket program som de inte borde ha: All underhållning (Barnprogram räknas inte in). Om inte SVT hade all denna underhållningen så skulle jag tänka att börja betala avgiften för att införskaffa en TV. Men nu gör jag inte det av en principsak.

Problemet idag med denna ändring är olika, den största principdelen jag känner är den stora gruppen Studenter det finns i vårat land. Många studenter väljer att skippa TVn för det är så dyrt med din begränsade ekonomi, när en 1:a kostar ibland 4000-5000 kr. Internet är dock en avgift man betalar för man har stort behov av det i dagens studier, vilket skulle resultera i denna TV avgift också.

Den sista delen är hur det blir praktiserat. Jag känner personligen att det är något man kan gå till KO med, eftersom det i princip är en faktura på en tjänst jag inte beställt, genom att ha internet långt innan SVT-play skaffades.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit i behov av sjukvård, och jag gillade aldrig skolan. Att mina skattepengar går till sådant är helt absurt. Nu vill de även utvidga TV-avgiften till att gälla mig?! Det är ju så nära en oönskad skatt som man kan komma!

SKANDAL!! etc...

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3