Tv-avgift för datorer och surfplattor i februari

Permalänk

Dator genom företaget och projektor säger bara och problememt är löst! Om dom inte börjar räkna xDSL modem som tv-mottagare snart.

Permalänk
Medlem

Asså det är ju bara att inte betala? Har alltid fungerat för mig. Det är bara att blåneka och hitta på vilken löjlig historia man vill. Kommer dom och knackar på och ser att tv:n står på i bakgrunden, ring dagen efter och säg att du kastade tv:n i soprummet, så får du tillbaka pengarna och blir avregistrerad direkt. Aldrig att jag ger pengar till den skiten. Lyssna på p1,p2,p4 och bedöm själv hur mycket pengar deras givande innehåll är värt...

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Herregud vad många som direkt tänker att om man är emot detta så är man emot public service. Jag förstår poängen med SVT, och inser att det finns en plats för det.
Dock så är detta inte rätt sätt att dra in pengar för det. Att tvinga alla med internetuppkopplade enheter att betala när de inte vill eller kommer att bruka tjänsten är korkat, särskilt med tanke på att det verkligen är en minoritet som gör detta. Hur många använder SVT play, tror ni? Inte många. Hur många av dessa betalar redan "TV-licensen"? Troligtvis nästan alla.
Detta klämmer mest åt två grupper, smitarna som inte vill betala; ofta med rationaliseringen "Men jag kollar ju i alla fall inte på SVT, vinklat skit, bla, bla, bla." och de som medvetet väljer att inte ha en TV på grund av kostnaderna. För de som gjort det medvetna valet att skära bort det och inte använda tjänsten så är detta en skrevspark, det går inte att klara sig utan en dator med internetuppkoppling. Detta är inte friviligt.

Vilken synvinkel man än har på detta (och alla synvinklar har någon poäng) så kan man väl inte tycka att det är okej att tvinga grupp nummer två att antingen vara smitare eller betala för en tjänst de i alla fall inte brukar?

Förresten så läste jag att en del av pengarna måste gå till att bygga ut och underhålla nät. Ska de ta betalt för internet ska de tamejfan bygga ut och underhålla det med. GRATIS FIBER TILL ALLA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VonMike:

Kan dock vara svårt att betygsätta ett program utifrån vad som står i en TV-tablå

inte så svärt när det gäller 1an 2an tex

06:05 Regionala nyheter
Se Gomorron Sverige på Play 06:25 Gomorron Sverige
Se Fråga doktorn på Play 10:00 Fråga doktorn
10:45 Guldbaggen 2013
Se På spåret på Play 12:45 På spåret
13:45 The Big C
14:10 Barocklutan
14:20 Driver dagg faller regn
Se Rapport på Play 16:00 Rapport
Se Gomorron Sverige på Play 16:05 Gomorron Sverige
16:35 Bilder av Dina
16:50 Strömsö
17:30 Sverige idag
Se Sportnytt på Play 17:55 Sportnytt
Se Rapport på Play 18:00 Rapport
18:10 Regionala nyheter
Se Gokväll på Play 18:15 Go'kväll
Se Kulturnyheterna på Play 19:00 Kulturnyheterna
19:15 Regionala nyheter
Se Rapport på Play 19:30 Rapport
20:00 Maestro
Se Veckans brott på Play 21:00 Veckans brott
22:00 Dox: Till ungdomen
Se Rapport på Play 23:55 Rapport
Se Persepolis på Play 00:00 Persepolis
Se Rapport på Play 01:35 Rapport
Se Veckans brott på Play 01:40 Veckans brott
Se Rapport på Play 02:40 Rapport
02:45 Strömsö
Se Rapport på Play 03:25 Rapport
Se Skavlan på Play 03:50 Skavlan
04:50 Sverige idag
Se Gokväll på Play 05:15 Go

hmm ja kan säga att det är inte mycket som jag ens behöver läsa på om för att förstå vad det är

Permalänk
Medlem

Ja de här var ju roligt .. först köper vi en TV och sen måste vi betala tv-avgiften i huset plus den idiotiska tv-avgiften från radio-tv tjänst..
Sen går du och köper en dator där du måste betala för internetuppkopplingen varje månad och nu så ska dom sätta en "SKATT" på den.
Varför gör dom så här ??? gör det simpelt, dom som vill titta på SVT-play på internet sätt dom att betala en avgift .. jag vill fan inte betala för nått jag inte tittar på .. och NEJ jag tittar inte på tv på datorn jag sätter mig i soffan och tittar på en vanlig TV när jag väl ska glo på dumburken.

Jag kan inte fatta att vi går med på sånt här .. hade det här hänt i Frankrike eller nått annat land så hade hela landet stannat tills dom tänkt om och gjort rätt.

Visa signatur

Chassi : NZXT H440W | CPU : I7 4770k @ 3,5Ghz | GPU : EVGA 780 sc Acx | PSU : Evga 750W Gold | MOBO : MSI Z97M-Gaming | RAM : 16GB 1600mhz Corsair Vengeance | HDD Samsung 830 128gig - Samsung 840 250gig | Egenkomponerad kylning av Ek och Black ice | Benq XL 2420T

Permalänk
Medlem

fyfan jag betala summan hur mycket pratas det om? Det här ingen utopi men det fungera. Bidraget till kultur och kunskap, nödvändig och onödig alla ska får

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Dumt att göra ett inloggningskonto på svt play ist, alla som reggar sig får betala för skiten... jädrans kollektivbestraffning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Slopa Tv avgiften o ta de på skatten.

Varför då? Då kommer ju de som inte betalar någon skatt få gratis TV-tittande. Lägg ner radiotjänst!

Permalänk
Inaktiv

Verkar mycket korkat att sätta en avgift bara för att du har en internet uppkoppling på din dator. Jag kommer göra allt jag kan för att undvika att behöva betala för något jag INTE använder.

Tänket inte betala för något jag aldrig använder och som dessutom aldrig har några bra program, slutade titta på SVT-1+2 när jag flyttade hemifrån för ca 9 år sedan.

Ska ringa min Internet Leverantör imorgon och spärra alla sidor som har något alls med SVT-1+2 att göra.

Permalänk
Medlem

Är det inte möjligt att ringa sin ISP och be dem blockera alla SVT relaterade sidor? Då kan man ju inte komma åt deras "tjänst" från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Asså det är ju bara att inte betala? Har alltid fungerat för mig. Det är bara att blåneka och hitta på vilken löjlig historia man vill. Kommer dom och knackar på och ser att tv:n står på i bakgrunden, ring dagen efter och säg att du kastade tv:n i soprummet, så får du tillbaka pengarna och blir avregistrerad direkt. Aldrig att jag ger pengar till den skiten. Lyssna på p1,p2,p4 och bedöm själv hur mycket pengar deras givande innehåll är värt...

Har man tv så ska man betala, har man ingen tv så slipper man, men att ljuga är ingen lösning.
Däremot så kan det bli knepigare för kontrolanten att kolla om datorn kan ta emot tv program.
Då är det bättre att publik service tv & radio får pengar från skattsedeln.
Dom hittar säkert på nått fiffigt.
Men att smita från avgifter, hur dåliga dom än är, är ingen lösning.
Vi bor i världens bästa land att leva i, enligt otaliga undersökningar världen om.
De finns de som har det värre än att oroa sig för en tv avgift, hur tokigt det än är.
Tänk på barnen i Biaffra, dom har ingen tv eller dator i sin hydda...dom har problem.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VonMike:

Bosse Bildoktorn? Det måste ha varit närmare åtta år sen det programmet gick. Visar ju tydligt hur bra koll du har på SVTs utbud!

Ja det tyder bara på att deras utbud verkligen ær kasst idag.

De har væl mestadels bara debatter idag!?

SVT-1
06:00 Rapport
06:05 Regionala nyheter
06:25 Gomorron Sverige
10:00 Fråga doktorn
10:45 Guldbaggen 2013
12:45 På spåret
13:45 The Big C
14:10 Barocklutan
14:20 Driver dagg faller regn
16:00 Rapport
16:05 Gomorron Sverige
16:35 Bilder av Dina
16:50 Strömsö
17:30 Sverige idag
17:55 Sportnytt
18:00 Rapport
18:10 Regionala nyheter
18:15 Go'kväll
19:00 Kulturnyheterna
19:15 Regionala nyheter
19:30 Rapport
20:00 Maestro
21:00 Veckans brott
22:00 Dox: Till ungdomen
23:55 Rapport
00:00 Persepolis
01:35 Rapport
01:40 Veckans brott
02:40 Rapport
02:45 Strömsö
03:25 Rapport
03:50 Skavlan
04:50 Sverige idag
05:15 Go'kväll

Dold text

SVT-2
08:15 Gravida bakom galler
09:00 SVT Forum
09:00 SNS arbetsmarknadskonf...
11:45 SVT Forum
13:00 Riksdagen: Interpellation...
15:00 SVT Forum
16:20 Vetenskapens värld
17:20 Nyhetstecken
17:30 Oddasat
17:45 Uutiset
18:00 Gravida bakom galler
18:45 Väsen
19:00 Vem vet mest?
19:30 Lögnen
20:00 Min sanning: Ulf Adelsohn
21:00 Aktuellt
21:00 Aktuellt
21:40 Kulturnyheter
21:45 Regionala nyheter
21:55 Nyhetssammanfattning
22:00 Sportnytt
22:15 Bröder
23:00 Kulturnyheterna
23:15 Elin Larsson group på Fal...
00:15 Buddha, Siddhartas historia

Dold text
Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timeless Visions:

inte så svärt när det gäller 1an 2an tex

06:05 Regionala nyheter
Se Gomorron Sverige på Play 06:25 Gomorron Sverige
Se Fråga doktorn på Play 10:00 Fråga doktorn
10:45 Guldbaggen 2013
Se På spåret på Play 12:45 På spåret
13:45 The Big C
14:10 Barocklutan
14:20 Driver dagg faller regn
Se Rapport på Play 16:00 Rapport
Se Gomorron Sverige på Play 16:05 Gomorron Sverige
16:35 Bilder av Dina
16:50 Strömsö
17:30 Sverige idag
Se Sportnytt på Play 17:55 Sportnytt
Se Rapport på Play 18:00 Rapport
18:10 Regionala nyheter
Se Gokväll på Play 18:15 Go'kväll
Se Kulturnyheterna på Play 19:00 Kulturnyheterna
19:15 Regionala nyheter
Se Rapport på Play 19:30 Rapport
20:00 Maestro
Se Veckans brott på Play 21:00 Veckans brott
22:00 Dox: Till ungdomen
Se Rapport på Play 23:55 Rapport
Se Persepolis på Play 00:00 Persepolis
Se Rapport på Play 01:35 Rapport
Se Veckans brott på Play 01:40 Veckans brott
Se Rapport på Play 02:40 Rapport
02:45 Strömsö
Se Rapport på Play 03:25 Rapport
Se Skavlan på Play 03:50 Skavlan
04:50 Sverige idag
Se Gokväll på Play 05:15 Go

hmm ja kan säga att det är inte mycket som jag ens behöver läsa på om för att förstå vad det är

Vill börja med att påminna om att det är Public Service och att vissa program, som kanske bara vänder sig till en minoritet, även måste ges utrymme... speciellt på en tråkig tisdag Håller dock med om att det inte var nån jätterolig tablå du visade, men då alla de resterande kanalerna endast visar repriser av "Two and a half men" och liknande (idag), så håller jag det osagt. Men då jag själv inte äger en TV utan endast använder SVTplay (en platform med f.ö. väldigt många webb-exklusiva serier och program) så kan jag bara svara utifrån den erfarenheten. Men visst, även om jag personligen följer flera olika program i veckan så är det kanske inte något för alla. Vissa föredrar helt enkelt ren och skär underhållning framför utbildningsprogrammen, även om SVTplay är smockfullt med underhållningsprogram (om än mer tänkvärda) det med.

Finns otroligt mycket att diskutera kring detta ämnet... så pass att jag har svårt att skilja på allt i mitt huvud. Men nu har jag inte mer tid, så det får bli mitt slutord

Permalänk
Medlem

Lägg ned radiotjänst och beskatta via den vanliga inkomstskatten. Case closed.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av potatisodlare:

Jag skulle nog vilja säga det samma om sjukvården, polisen och skolan i Sverige! Varför betala för någonting man inte använder?
Och om man nu någon gång skulle vilja använda sig av dem så är det väl bara att punga upp då instället?

Skäm å sido, tacka gudarna för public service, tror verkligen inte att Sverige skulle vara ett så framstående land inom demokrati och jämställdhet som det är idag utan det.

Å andra sidan så vet jag inte om jag vill jämföra mitt behov utav TV-tittande med mitt behov utav sjukvård, polis eller utbildning. De ligger så långt ifrån varandra så liknelsen blir bara absurd.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Om det blir avgift på smartphones är det ju sjukt löjligt och drar alla över en kam. Jag betalar ingen TV-licens hemma och tänker inte göra det för en mobil som jag inte använder för att kolla på SVTs sketna program. Urrgh!

Om de inför det för att folk kan kolla på SVT via nätet varför inte då helt enkelt ha det som en streaming-tjänst och man får logga in och betala OM man nu vill kolla via mobilen. Då får de som använder tjänsten betala och inte vi "oskyldiga".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Tänk på barnen i Biaffra, dom har ingen tv eller dator i sin hydda...dom har problem.

Kan vi inte skicka pengarna för tv avgiften till barnen i Biaffra istället då? Då blir det iallafall inte nerspolat i toaletten.

Permalänk
Medlem

Hur har de tänkt med studenter som mig?

Som student med väldigt strikt budget valde jag bort att ha TV i min lägenhet av just den anledningen att jag inte har råd
att betala TV licensen. En dator är i stort sätt ett krav på att ha när man läser på högskola/universitet då allt sker elektroniskt.
Arbetet ska skrivas i word, mailkontakt med lektorer, läsa av schema, kursplaner, registrera sig på kurser, tentor, söka efter vetenskapliga artiklar etc.. listan kan göras lång. (visst det finns datorsalar). Men för mig krävs det att vara hemma och arbeta.

Men lik förbannat ska jag tvingas till att betala en avgift enbart för jag KAN gå in på svtplay.se
Tycker det är under all kritik!

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Avstängd

173 kr/månaden för något värdelöst skit jag inte ens vill veta av. För dem pengarna så får jag 40 portioner köttfärssås. Kommer seriöst börja skicka familjens hunds avföring till Eva Hamilton om jag tvingas betala för den där äckliga skiten.

Träffade en brud på krogen i helgen och träffade henne innan idag och ungefär 50% av gångerna jag hånglar med en tjej så börjar jag må dåligt som om jag ska spy och jag blir kass i magen också, känns som jag ska spy nu. Någon som vet vad detta beror på? Är ganska säker på att jag inte är gay. Kanske bara var slumpen idag och det är Eva Hamiltons ansikte som undermedvetet pluppar upp i mitt huvud som får mig att vilja spy?

Permalänk
Skrivet av phyxii:

Hur har de tänkt med studenter som mig?

Som student med väldigt strikt budget valde jag bort att ha TV i min lägenhet av just den anledningen att jag inte har råd
att betala TV licensen. En dator är i stort sätt ett krav på att ha när man läser på högskola/universitet då allt sker elektroniskt.
Arbetet ska skrivas i word, mailkontakt med lektorer, läsa av schema, kursplaner, registrera sig på kurser, tentor, söka efter vetenskapliga artiklar etc.. listan kan göras lång. (visst det finns datorsalar). Men för mig krävs det att vara hemma och arbeta.

Men lik förbannat ska jag tvingas till att betala en avgift enbart för jag KAN gå in på svtplay.se
Tycker det är under all kritik!

Japp, din signatur visar ju att du knappt har råd med tanke på den feta dator du har )

Permalänk
Medlem

Galet! Detta måste de tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Det är värt ett försök. Vill som sagt "inte betala för propaganda" eller liknande.

Jag kör med det redan få se hur det blir.Nej eller hur!!

Jag kollar inte direkt på såna sidor men wtf, det börjar med svt och slutar snart med utube.
Jag fattar inte en enda sak på vad som händer, hade inte vi demokrati här?lyssnar de inte på oss?
Hehe demokrati, demokrati in my ass fulltallvart ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Är det inte möjligt att ringa sin ISP och be dem blockera alla SVT relaterade sidor? Då kan man ju inte komma åt deras "tjänst" från nätet.

Vore det inte bättre om SVT bara inte gjorde kanalerna tillgängligt för alla, och att man istället har inloggningsuppgifter som man kan få bara om man betalar avgiften? Precis som vilken annan betalsida som helst. Det borde inte finnas några problem att göra det, men då skulle de förlora massa pengar, så girigheten/pengar kommer före rationaliteten och människornas frihet, som vanligt.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av micro1977:

Japp, din signatur visar ju att du knappt har råd med tanke på den feta dator du har )

Allt handlar om prioriteringar ;P

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micro1977:

Japp, din signatur visar ju att du knappt har råd med tanke på den feta dator du har )

Hmm ville bara säga några saker, sommarjobb, helgjobb, present, avbetalning, begagnat..... Man behöver inte vara rik för att skaffa sej en fet dator...

Min setup kostar typ 6k(kanske tom mindre) men har trifire o eyefinity på g, skärmarna ska bara hängas(skit i vad som står i signen)

Permalänk
Skrivet av anon173009:

Du menar att vi inte har vinklad media i Sverige?

sigh..

Har inte sagt att den inte är vinklad men det är en otrolig skillnad jämfört med rätt många andra länder. Ta en eftermiddag eller två och lyssna igenom några program på P1-3 och hör vad ordentligt djuplodande och ifrågasättande journalistik kan göra.

Allt är inte bra men utan public service-uppdraget så skulle den media vi nås av vara ännu mera vinklad. Nu finns det iaf en chans att man kan nås av material som INTE bara raggar lyssnarsiffror.

Permalänk
Medlem

Jag har varken dator eller tv, har ni?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Förslag:

Kräv inloggning till SVT:s, UR:s och SR:s innehåll på nätet. Vi som betalar har redan konton hos radiotjanst.se. Vill man ha tillgång till dessa tjänster men inte har någon TV-mottagare hemma, så får man betala en summa på kanske 300kr per år (jämför med HBO eller Netflix som kostar 948kr per år var).

Att kräva studenter och andra ensamma 2076kr per år låter inte riktigt logiskt speciellt om de ändå inte kommer att använda dessa tjänster.

* Vore sweet om de gjorde en officiell XBMC plug-in eller slutade blocka den befintliga.

Visa signatur

Asus P7P55D Deluxe | Intel Core i5 760 @ 2,8GHz | 8GiB DDR3-1600 | EVGA GTX 460 SC EE 1GB | Fractal Design Define R2 | Corsair TX 750W PSU | Windows 7 Pro 64-bit | 24" @ 1920*1200

Permalänk
Skrivet av MegaULF:

Problemet är att lagen ursprungligen var utformad för att den som inte vill/kan ta del av public service inte ska behöva betala för detta.

Nej, den var utformad som den var för att det inte var möjligt (till rimlig kostnad) med dåtidens teknik att tillhandahålla tjänsten åt alla medborgare (fjällen och skärgården typ) och man inte kunde ta ut en obligatorisk avgift eller skatt utan att samtidigt garantera tillgängligheten. Valfrihet var ursprungligen inte med i diskussionen.

Skrivet av Jakelol:

Detta kan omöjligt gå igenom för då borde dom få skicka en faktura till alla personer i hela världen som använder internet?
Sen för det andra så har internet blivit en mänsklig rättighet enligt FN så jag har svårt att se hur man ska behöva betala för en mänsklig rättighet?

Lagen gäller folk bosatta i Sverige.
Du betalar antagligen redan för internet eftersom jag antar att du betalar din ISP och även annars är det snanare regel än undantag att man betalar för mänskliga rättigheter. Mat och Bostad tex. (Däremot så räknas tex existensminimum och socialbidrag så man ska ha råd att betala TV-avgift)

Skrivet av fredlovebot:

Jag orkar inte riktigt läsa igenom alla sidorna av kommentarer, men finns det någon klarhet i hur en dators primära syfte är att ta emot en tv-signal? För det är väl kravet för att enheten ska omfattas av deras regler? Vill gärna se en motivation från officiellt håll.

Det står inte att syftet ska vara primärt, det står'teknisk utrustning vars ändamål är att..' så frågan huruvida det ska tolkas som primärt eller potentiellt har inte prövats än. Det ska utredas till 2015.

Skrivet av Crazy Ferret:

Det är dock inget som inte skulle kunna regleras via lag, inte alltför olikt begravningsavgiften, om jag inte fått den avgiften helt om bakfoten. Du betalar direkt från lönen, precis som skatten (för oss anställda knegare vill säga) och avgiften är direkt reglerad gällande vad den ska användas till (den löpande begravningsverksamheten respektive public service) och vem som är huvudman för detta (Svenska kyrkans församling (samt Stockholms och Tranås kommun i respektive kommun) respektive SVT). Avgiften ska täcka huvudmännens kostnader för den löpande verksamheten och vissa tjänster i samband med denna.
Motsvarande skulle då självklart gälla TV-avgiften. SVT skulle vara huvudman och för avgiften se till att sända nyheter och samhällsgranskande program. Resten kan de fortsätta köpa in BBC-produktioner (vilket råkar vara majoriteten av det vettiga utbud de erbjuder som ligger i public service-intresset) för och sedan får de lösa resten efter vad de kan tänkas ha över. Skulle det inte bli några pengar över, då får det väl bantas ner i kanalutbudet eller läggas in reklam under de program som är "fredade" som public service.

Så har föreslagits men hittills har man ansett att det ändå vore för lätt för en mer totalitär regim att kontrollera pengar som går via skattsedeln, genom att tillfälligt hålla inne med utbetalningar etc.

Skrivet av RzrTrek:

Har mejlat min internetleverantör och bett dem att blockera all trafik till följande webbplatser:
SVT, SR, Aftonbladet, Expressen, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

Så du vill vara garanterat helt obildad? Eller vilka nyhetskanaler eller media anser du vara propagandafria och objektiva? Eller menar du att du bara vill ha nyheter som redan bekräftar din egen världsbild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Piratkopieringsavgifter a Copyswede och nu SVT som kräver avgift vid datorinnehav. I stället för att möta de nya generationerna på de nya villkor som gäller i dag, anpassade efter nu rådande förutsättningar och vanor så kör man i uppkörda hjulspår och gör sig till ovän och fiende med hela generationer nya kunder/tittare. Mycket smidigt skött!

Du menar "privatkopiering" väl?