Permalänk

Dator tappar kontakten med hårddisken

Hej! jag har ett problem med min dator som jag köpt och byggt själv, (ganska dålig på datorer) ändå sen första uppstarten har jag haft problem med att datorn freezar helt och kräver omstart/ alla program hänger sig ett tag för att sedan fortsätta fungera. Det går lite i omgångar men skulle jag sitta en hel dag måste jag nog starta om datorn minst 10 ggr. När man sedan startar om den kan de ibland hända att den inte går igång, det går jättesegt att starta upp eller ibland behöver den göra diskkontroller etc.

Det står no hard disc detected, det jag har provat är att koppla in hårddisken till en annan dator och då fungerar det bra, så vad kan de vara för fel, moderkortet?? hur kan man felsöka problemet, vad kan man göra åt det? tack på för hand!

ps. jag är en tvättäkta noob så förklara allt grundligt så att även jag förstår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornjuden:

Hej! jag har ett problem med min dator som jag köpt och byggt själv, (ganska dålig på datorer) ändå sen första uppstarten har jag haft problem med att datorn freezar helt och kräver omstart/ alla program hänger sig ett tag för att sedan fortsätta fungera. Det går lite i omgångar men skulle jag sitta en hel dag måste jag nog starta om datorn minst 10 ggr. När man sedan startar om den kan de ibland hända att den inte går igång, det går jättesegt att starta upp eller ibland behöver den göra diskkontroller etc.

Det står no hard disc detected, det jag har provat är att koppla in hårddisken till en annan dator och då fungerar det bra, så vad kan de vara för fel, moderkortet?? hur kan man felsöka problemet, vad kan man göra åt det? tack på för hand!

ps. jag är en tvättäkta noob så förklara allt grundligt så att även jag förstår.

Länka dina komponenter, tack. Kan vara en "marvellport" på moderkortet som har dampanfall. (Bara ett exempel)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

amd radeon HD 6900 (6970 om ja minns rätt)
intel core i5 2400 3,1 ghz
realtek pce gbe
wfc wd1002faex-00z3a0 ata device (hårdisk?)
windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjornjuden:

amd radeon HD 6900 (6970 om ja minns rätt)
intel core i5 2400 3,1 ghz
realtek pce gbe
wfc wd1002faex-00z3a0 ata device (hårdisk?)
windows 7

Vad för moderkort?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Kolla att hårddisken inte går ner i viloläge och sover. Du kan stänga av det i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

moderkort P67A (GD65 tror jag)

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Kolla att hårddisken inte går ner i viloläge och sover. Du kan stänga av det i Energialternativ i Kontrollpanelen.

Där verkar allt vara i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornjuden:

moderkort P67A (GD65 tror jag)

Msi p67a-gd65 isåfall!:)

Permalänk

a de va de jag mena har manualen här, där står de flera modeller av moderkortet så vet inte exakt vilket jag har men kanske inte spelar så stor roll?

Permalänk

ingen som har nå tips?

Permalänk

ingen som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Skrivet av bjornjuden:

ingen som vet vad felet kan vara?

Har exakt samma problem med exakt samma mobo, är mycket angelägen om att få reda på vad som orsakar problemet.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Tidiga P67 kretsar hade defekta sata-portar,
som kunde degradera närsomhelst...

Något som löstes med med chipsetversion B3.
(tror jag att den hette).

Kan det vara problemet?

Fo3

SATA 6Gbit-portarna skall dock inte vara drabbade på tidiga P67.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Tidiga P67 kretsar hade defekta sata-portar,
som kunde degradera närsomhelst...

Något som löstes med med chipsetversion B3.
(tror jag att den hette).

Kan det vara problemet?

Fo3

SATA 6Gbit-portarna skall dock inte vara drabbade på tidiga P67.

Har "B3-stepped" eller vad de kallar det, kommer ihåg den olidliga väntan på att få hem ett kort. Men B3 är det allt på mitt moderkort.

Funderar på om det kan vara Hotswap platserna i mitt Obsidian 800D som strular eller om mitt nätagg på 700W är för klent för gtx580 + 2 HDD och en SSD. Förslag på vad som kan vara fel uppskattas hjärtligt!

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."