AMD gör ny brakförlust – omsättningen minskat med en tredjedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

okunskap?
Nej kunskap skulle jag vilja säga.

AMDs cpu är efter Intels. Intel är så mycket före så att det är inte värt att jämnföra längre

AMD's grafik drivrutiner är ett av det värsta som finns, Nvidias är så mycket före så där är det inte värt att jämnföra heller.

Jag håller inte på något företag, varför skulle man det om man inte har aktier i företaget?
Jag köper helt enkelt de bästa produkterna som finns, bryr mig inte om apple, amd, intel, nvidia eller Per Svensson AB har gjort det.
Hade amd cpu förut när de var bra, har intel nu när de är bättre.

Piledriver presterar djävulskt bra när mjukvaran utnyttjar alla trådar, det är stora problemet idag att inte mycket är programmerat för det än så länge.

Drivrutiner är en annan sak, har personligen inte haft problem med drivrutinerna en endaste gång och jag har haft AMD sen 2011. Innan dess hade jag Nvidia och deras drivrutiner krashade rätt ofta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

100dollar är alldeles för mycket. Kanske 10-20 dollar per enhet...
Konsoler är nog en sån sak som är väldigt prispressad och några större förtjänster får nog inte AMD om det inte säljs i mycket stora mängder vilket det förmodligen kommer göra.

Idag kanske dom får 10-20 dollar per enhet, men jag menade mest när konsolen var ny. 2006 var AMD som starkast på börsen, året efter Xbox 360 hade släppts, och det berodde garanterat inte på deras Radeon X1000-serie, utan det var nog en kombination av deras nya Athlon X2 samt Xbox 360.

Som jag nämnde så kostade Xbox 360 drygt 600 dollar för Microsoft att tillverka, och jag kan tänka mig att 250 dollar gick till CPUn, 200 dollar till GPUn och 150 dollar gick till resten av dom lite mer mediokra komponenterna, exempelvis högljudda DVD-spelare. Och av dom 200 dollar som gick åt för att tillverka GPUn så gick hälften till utgifter och resten kunde AMD satsa där dom kände att pengarna behövdes mest. Utan Xbox 360s enorma framgång så lär vi inte ha fått HD5000-serien. Och jag tror att det AMD har lärt sig av att utveckla GPUn till nästa Xbox och förhoppningsvis även Playstation lär påverka deras desktop-kort positivt framöver. Och vi lär även se en klar förbättring på CPU-fronten när dom börjar rulla ut nya generationens 8-kärniga desktopprocessorer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

"The night is as dark as just before the dawn"

Eh, nej det stämmer inte. Här uppe i norden där gryningen tar lite längre tid än 3 sekunder så ser man ju att det gradvis ljusnar i någon timme innan solen masar sig över horisonten.
Däremot så är det oftast som kallast i gryningen.

Skrivet av MultiMan:

Nihilister. I gott sällskap med de som förstörde slutet på Mass Effect-sagan genom ME3 och därigenom raserade fundamentet för hela serien.

Äh, Mass Effect gick överstyr redan i ME2 där de gjorde om/"förtydligade" hur Reapers kom till genom någonting som har ungefär samma vetenskapliga trovärdighet som Frankensteins monster. Det plus att Bioware's utvecklingsmodell för spelserien (fullt animerade filmsekvenser med närbilder och allt) gör att det tar något år extra om de måste göra ändringar i handlingen.

Hoppas verkligen att AMD får upp omsättningen när de är klar med GlobalFoundries-struktureringen för det behövs ju verkligen någon motvikt mot Intel och Nvidia.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

det sjuka är att AMDs Grafikkort är bättre än Nvidias men Folk inte fattar det. plus att i alla OEM burkar sitter det Intel + Nvidia för att de gör som förut o mutar sig in i OEM marknaden för att driva AMD i konkurs.

Först och främst så kan du inte säga att Amd's kort är bättre, de gör olika saker olika bra, båda har sina fördelar. Visst så är fördelarna med Amd större för tillfället (visserligen beror det på vilken individ det gäller och vilka faktorer som spelar störst roll). Men att uttala sig så är att ta i.

Om du antyder att det skulle vara Amd's high-end grafik-kort som inbringar vinsten så har du fel, tänk efter så inser du hur liten den marknaden är, pengarna ligger i OEM, server etc.

Det är många faktorer som spelat in på sitsen Amd befinner sig i. Även jag tror att Intels mutor har spelat in en roll i hur det ser ut för Amd. Men om man tror att det enbart var mutorna för x antal år sedan som är anledningen till Amds problem så borde man ta ett steg tillbaka och analysera situationen igen. Jag undrar dessutom vart du får info om att Nvidia har mutat oem tillverkare, detta är något som jag inte har varit medveten om och skulle gärna bli upplyst om det nu stämmer...

Sen att Amd hade riktigt usel marknadsföring för bulldozer hjälpte ju inte direkt deras situation heller. Säg vad man vill om bulldozer men det var en stor flopp marknadsföringsmässigt

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Som jag nämnde så kostade Xbox 360 drygt 600 dollar för Microsoft att tillverka, och jag kan tänka mig att 250 dollar gick till CPUn, 200 dollar till GPUn och 150 dollar gick till resten av dom lite mer mediokra komponenterna, exempelvis högljudda DVD-spelare.

iSuppli gick faktiskt igenom det där för några år sedan (relaterad länk):

Citat:

Breaking that figure down, the ATI-built GPU costs an estimated $141 (or 26.9 per cent of the bill of materials), the custom microprocessor from IBM (a triple-core PowerPC that runs at 3.2GHz) costs $106 (20.2 per cent), and the 512MB of GDDR DRAM from Samsung accounts for another $65.
According to iSuppli, the SiS Southbridge chip costs an estimated $12 and other semiconductors and electronic components make up the remaining cost of the $370 motherboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

okunskap?
Nej kunskap skulle jag vilja säga.

AMDs cpu är efter Intels. Intel är så mycket före så att det är inte värt att jämnföra längre

AMD's grafik drivrutiner är ett av det värsta som finns, Nvidias är så mycket före så där är det inte värt att jämnföra heller.

Jag håller inte på något företag, varför skulle man det om man inte har aktier i företaget?
Jag köper helt enkelt de bästa produkterna som finns, bryr mig inte om apple, amd, intel, nvidia eller Per Svensson AB har gjort det.
Hade amd cpu förut när de var bra, har intel nu när de är bättre.

okunskap?
Nej kunskap skulle jag vilja säga.
Du var en rolig en. Märks att du har koll på läget.
8350 presterar alltifrån under i5 3570 till över i7 3770. På vilket sätt är amd så mycket efter intel? 8350 är på 32nm och i5/i7 ivy är på 22nm..
Deras drivrutiner är samma skit som nvidias. Båda fungerar och båda har problem. Har du sett på sistone? Dom senaste 3-4 drivrutinerna med whql stämpel nvidia har släppt har varit totalt skräp. Bara massa problem.
Du är en fanboy helt enkelt, du köper det första du hör någon säga "TITTA! Nvidia släppte ett skitdyrt grafikkortet! Det måste vara bäst då"
Sanningen är den att alla är lite fanboys, dom har iaf ett märke dom gillar lite mer helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

iSuppli gick faktiskt igenom det där för några år sedan (relaterad länk):

http://photos.pcpro.co.uk/images/front_picture_library_PC_Pro...

Var inte så jättelångt ifrån då Men jag var bombsäker på att CPUn var den dyraste komponenten, men jag förväxlar den kanske lite för mycket med Cell-processorn.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag föredrar Nvidia-kort framför AMD, har haft många problem med den senare, men det är tråkigt att det går dåligt för dem. Om Nvidia skulle ta över helt skulle de inte sporra varandra att bli bättre, det behövs.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig läsning! Själv använder jag AMD i min huvuddator samt i min laptop. Likså använder alla i min familj AMD CPU:er samt GPU:er. För priset och prestandan är det helt oslagbart. Bulldozer är inte så dålig som alla verkar tycka den är, har själva kört min sedan december 2011 och är hur nöjd som helst. Men ännu engång, trist läsning.. man får hoppas de lyckas vända det snart.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A7V:

Eh, nej det stämmer inte. Här uppe i norden där gryningen tar lite längre tid än 3 sekunder så ser man ju att det gradvis ljusnar i någon timme innan solen masar sig över horisonten.
Däremot så är det oftast som kallast i gryningen.

Äh, Mass Effect gick överstyr redan i ME2 där de gjorde om/"förtydligade" hur Reapers kom till genom någonting som har ungefär samma vetenskapliga trovärdighet som Frankensteins monster. Det plus att Bioware's utvecklingsmodell för spelserien (fullt animerade filmsekvenser med närbilder och allt) gör att det tar något år extra om de måste göra ändringar i handlingen.

Hoppas verkligen att AMD får upp omsättningen när de är klar med GlobalFoundries-struktureringen för det behövs ju verkligen någon motvikt mot Intel och Nvidia.

Enda ME-spel jag gillade riktigt mycket är ME1 (ett av de bästa spelen någonsin), men man får ju inte vara för negativ. Skrev dock en del i Bioware-forumet om försämringen av ME2 jämfört med ME1.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om AMD försvinner från marknaden så kommer vi att få börja överklocka celeroner igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hehewtf:

vet inte, bulldozer kanske? ;D

Nej, mutbrott.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Om AMD försvinner från marknaden så kommer vi att få börja överklocka celeroner igen....

Och betala 10 000kr för en prestanda cpu

Nja... kanske inte.

Men AMD är inte så dåliga som vissa påstår och det är inte hela sanningen till deras resultat.
AMD fick kämpa hårt även när deras produkter sprang cirklar runt Intel:s, så är det när man är liten uppstickare mot ett företag som i det närmaste har monopol.

Är riktigt intressant vad deras nya VD åstakommer, hoppas han rensar och städar ordentligt och börjar styra upp skeppet, detta tar dock en del tid...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Ajdå, får hoppas på att de nya konsolerna säljer bra.

EDIT: VEM KAN GILLA DETTA????

http://img843.imageshack.us/img843/3796/vemd.png

Skrivet av PerZerk:

Snarare en hel del tydligen.

Edit: Tydligen fem personer som gillar.

http://oi45.tinypic.com/vrat8n.jpg

Hade ni inte dragit upp det till ytan, så hade antalet gilla sett helt annorlunda ut

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Hoppas bara AMD överlever krisen, monopol för Intel/Nvidia vore riktigt illa.

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Blev jätteledsen, hur kunde det hända. Vad orsaka detta?

Jag hoppas du trollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Om AMD försvinner från marknaden så kommer vi att få börja överklocka celeroner igen....

Var inte så säker på det, nu när ARM börjar komma till plattformar som snart kan göra att "vanligt folk" kan köpa en Windows RT platta eller ipad och köra med istället för en pc med x86, som intel höjt priserna på. Inte säkert de kan höja priserna så mycket på sina x86 cpuer om de vill sälja till den stora massan.

Obs Jag hoppas inte AMD försvinner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det kommer gå bättre för AMD när konsolerna kommer.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att höra, faktiskt. Även om jag inte är imponerad av det AMD gör just nu, är konkurrens gynnande för marknaden.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Blev lite fundersam här, fast kom på nu att dom nya konsolerna har inte släppts ännu, däremot så lär ju AMD gå framåt eller åtminstone få en bättre ekonomi när dom nya konsolerna släpps, då dom båda kommer vara baserad på AMD grafik + processor.

Hur som helst var rätt väntat att AMD skulle gå back men med så här mycket? trodde jag inte.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fairshihtzu:

Jag hoppas du trollar

Varför inte dela med sig av sin kunskap istället för skrika troll, det har ju gått bra för de på GPU marknaden fast jag vet vad som händer på CPU men det ska väl inte orsaka större förluster än året innan.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Foliehatt much?
AMD går med förlust för att de har produkter som folk inte vill ha.

En väldigt strömslukande cpu i form av Bulldozer är det inte någon (förutom kanske några Intel-hatande AMD-fanboys) som vill ha.
Gör man inte produkter som är bra och som marknade vill ha, ja då går det dåligt och förmodligen blir det konkurs.

Lustigt att alla AMD-fanboys tror att Intel är dom enda som mutat OEM-tillverkare när AMD gjort precis likadant.

Vakna upp och se verkligheten för vad den är, AMD är inte något gulligt sött litet företag och Intel är inte djävulen själv.

Källa på att AMD mutat oem,
Är inte bara fanboys som tror Intel mutat, ett antal domstolar i USA EU Sydkorea och Japan tror det också, de har också gett Intel dryga böter, men du kanske tycker att domstolarna också är fanboys?

Pildriver är AMDs senaste CPU inte Bulldozer, Piledriver tar inte mycket ström när den inte kan gå för fullt, tex i fåtrådat.
FX8350 tar ca 55W mer effekt än Intel I2600K när den går för fullt, men då går det undan så in i helvete, att så många inte fattar den saken är en stor del av problemet för AMD.

AMD fick den här högre effektförbrukningen.

Dold text

Men den effektförbrukningen skedde vid detta testet, där FX830 vinner över alla andra testade processorer.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Om AMD försvinner från marknaden så kommer vi att få börja överklocka celeroner igen....

Inga problem.. Men går inte Pentium Dual core bättre?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

De som gillar att AMD går med förlust tänker varken långt eller tänker inte alls.

Om AMD skulle närma sig konkurs kanske något annat fräscht och nytänkande bra företag ha råd att köpa upp dem och dra upp "ex-AMD" till skyarna igen. Vem vet...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar är. Hur har man kommit fram till den analysen med hjälp av enbart visa 3 olika siffror i er korta artikel. Vore intressant om det fanns en fullständig ekonomisk rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så du tror på allvar att AMD säljer sina GPUer för 1 dollar styck? Ja, om det vore så så är det ju inte så konstigt att det går så dåligt för dom. Xbox 360 såldes med förlust under dom första åren. Den kostade drygt 600 dollar att tillverka och såldes för 400 dollar. Men ja, GPUn kostade bara 1 dollar.

Men nu skrev du ju faktiskt att "AMD drar in 100 dollar per konsol" vilket iaf jag tolkade som att du menade att de gick 100 dollar vinst. Du får ju tänka på att även om de säljer för 100 dollar till Microsoft så kostar det att tillverka också, det är ju vinsten som är intressant och där är 1 dollar mer rimligt. AMD sägs ju sälja både till Sony och Microsoft utan vinst denna generation för att istället ta igen det på att de får folk som utvecklar till deras plattform (APU som behöver mer utvecklare för att bli intressant etc)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buddaz:

En sak som jag undrar är. Hur har man kommit fram till den analysen med hjälp av enbart visa 3 olika siffror i er korta artikel. Vore intressant om det fanns en fullständig ekonomisk rapport.

Den officiella rapporten innehåller jättemånga siffror, men de där är väl de mest relevanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så du tror på allvar att AMD säljer sina GPUer för 1 dollar styck? Ja, om det vore så så är det ju inte så konstigt att det går så dåligt för dom. Xbox 360 såldes med förlust under dom första åren. Den kostade drygt 600 dollar att tillverka och såldes för 400 dollar. Men ja, GPUn kostade bara 1 dollar.

Inte för jag tror de gör en vinst på 1 dollar per gpu men det är en "viss" skillnad på säljas för och vinst/försäljning

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

AMD i dess nuvarande form kan val mycket val forsvinna. Kops upp av kinesiskt foretag (med statliga pengar ofc). Teknologi och tillverkning till kina foljt av kinesisk "frihandel" och sa man far en majoritet av forsaljningen av kinesiska pc marknaden. Sen har man ju en ratt bra start for att kunna fortsatta konkurerra med intel i resten av varlden. Det kommer givetvis leva pa statliga subventioner men intel for det hart. Efter aratal av forluster for intel och nya AMD sa hamnar Kina i ekonomisk recession och subventionerna tar slut. AMD konkar igen och dagen efter konkar Intel. Samtidigt infors rationering av el pga hoga elkostnader som foljd av peakoil, hemma pcn forsvinner. Manskligheten dor ut. Kackerlackorna tar over och evolutionen tar vid. Men fragan ar vilken cpu fossil som kommer leda dem till PC eran, AMD eller Intel?