Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dela torrents

Hur kan jag göra så att min externa usb hårddisk kan fungera som en server för att dela filer över nätet. Det enda jag har är en enkel Thomson TG789vn router/gateway som har usb ingång.

Permalänk
Medlem

Hårddisken kan inte själv agera server (om det inte är en NAS du menar).
Alternativen är att routern har den funktionaliteten (tveksamt) eller att du kopplar in hårddisken till någon form av server som du sedan ansluter via ethernet till routern.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

Hårddisken kan inte själv agera server (om det inte är en NAS du menar).
Alternativen är att routern har den funktionaliteten (tveksamt) eller att du kopplar in hårddisken till någon form av server som du sedan ansluter via ethernet till routern.

Antagligen har han någon form av dator som kan agera server. Dock har jag aldrig gjort det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Hårddisken kan inte själv agera server (om det inte är en NAS du menar).
Alternativen är att routern har den funktionaliteten (tveksamt) eller att du kopplar in hårddisken till någon form av server som du sedan ansluter via ethernet till routern.

Det routern kan göra är att tilldela en usb hårddisk kopplad i routern. Har inte testad, men meningen var att jag skulle ha en 24/7 hårdisk som tankar/delar från uTorrent, även när datan är avstängd, då usb hårdisken antagligen fungerar som en server genom routern och kunna tanka/dela.
För att detta ska kunna fungera tror jag att uTorrent klienten måste vara installerad direkt på usb hårddisken. Detta kan göras möjligt med en uTorrent client som använder sig av portable apps, så att det den kan köras direkt från disken utan nått installerat OS.
Det är vad jag tror e möjligt, har inte testat detta än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

jag skulle ha en 24/7 hårdisk som tankar/delar från uTorrent, även när datan är avstängd, då usb hårdisken antagligen fungerar som en server genom routern och kunna tanka/dela.

En dator eller en NAS med en torrentklient krävs (eller rättare sagt, något slags maskin med ett operativsystem krävs)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Lol, ok. jag förstår.

Det jag tänkte va att exekvera programmet i min Windows, då jag har tillgång i disken och kan öppna filer/program. Så tanken var att det skulle funka även när jag stängt av datan. Men kanske inte då.

Om jag installerar nått litet Linux OS på disken, kommer det gå då?

Och vilken processor skulle köra det operativsystemet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Och vilken processor skulle köra det operativsystemet då?

Nu föll den sista pusselbiten på plats, Jesus.

Permalänk
Medlem

Din TG789 kör redan en variant av Linux-kärnan, men är nedlåst så att den inte går att modifiera.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Finns ju faktiskt en held del routrar som kan agera filservrar så så himla långt ut och cyckla var inte TS.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad och till viss del redigerad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.