Permalänk
Medlem

ADSL verktyg/tools

Tjena!

Har problem med att nätet dör 5-10 gånger om dagen och vill kolla om någon känner till något "diagnostic tool" så jag kan kolla upp exakt varför det dör.

Permalänk
Vila i frid

Logga in på modemet och gå igenom dess loggar. Kör PingPlotter på din dator. Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Medlem

Slutar DSL-lampan på modemt lysa när internet dör?

Permalänk
Medlem

Jag har kort med Zyxel-P660H och den D-link DIR-655, funkat prima. Men i höstas så började nätet av 1-2 gånger om dagen. Efter det har det bara blivit sämre. Nu dör det minst 4 gånger om dagen, så jag prova använda Thomson skräpet från telia. Det gick åt pipan då dog det flera gånger i timmen...

Logg från Thomson när jag hade den inkopplad.
Länkinformation

Aktiv tid: 0 dagar, 0:17:41
DSL-typ: ITU-T G.992.5
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 2.076 / 10.937
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 19,4 / 29,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 6,9 / 11,9
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 68 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 8 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 11.335 / 0
FEC-fel (upp/ned): 0 / 0
CRC-fel (upp/ned): 2.726 / 23
HEC-fel (upp/ned): 3.443 / 1

DSL slutar inte lysa, nätet dör i ca 10-15 sekunder sedan återupprättas anslutningen. Det är precis så jag klarar mig om jag spelar CS:GO eller Dota2, men det är mycket störande.

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna på ditt nätverkskort på datorn för hastighet. Står på det Auto eller har du valt 1000/100/10 ??

CRC fel kan vara pga av hastighetsinställningar, det kan vara fel på nätverkskablaget, har tweak tcp inställningar eller kört nåt annat nätverksoptimeringsprogram?

Permalänk
Medlem

Det är inte mitt nätverkskort då hela husen blir utan, både tråd och trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem

Prova då med en annan router.

Permalänk
Medlem

Jag har använt telias Thomson och Zyxel-P660H med D-link DIR-655 exakt samma problem med båda två bara att allt blir sämre med Thomson.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om du har en massa fel på din adsl-förbindelse (Rambortfall, CRC, HEC).
Dessutom har din förbindelse bara varit upp i 17:41

Ta kontakt med din leverantör och be dem lägga på en störtåligare linjeprofil.
Och eventuellt skicka ut en tekniker som kikar på teleledningen.

Permalänk
Medlem

Den har bara varit förbunden i 17:41 för att den tappar förbindelsen mer än 1 gång per timme. Med Zyxel-P660H och D-link DIR-655 funkar det dock 4-8h innan det dör.

Jag har snackat med min leverantör och dom sa om det fortsätter att vara problem så skulle dom skicka en tekniker.

Jag skulle dock vilja veta om vart felet är, om det är något som jag kan köra så jag slipper kosta på en tekniker. Jag kör PingPlotter nu men jag ser inte hur den ska hjälpa mig att säga vad det är för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

Den har bara varit förbunden i 17:41 för att den tappar förbindelsen mer än 1 gång per timme. Med Zyxel-P660H och D-link DIR-655 funkar det dock 4-8h innan det dör.

Jag har snackat med min leverantör och dom sa om det fortsätter att vara problem så skulle dom skicka en tekniker.

Jag skulle dock vilja veta om vart felet är, om det är något som jag kan köra så jag slipper kosta på en tekniker. Jag kör PingPlotter nu men jag ser inte hur den ska hjälpa mig att säga vad det är för fel.

Din leverantör står väl ändå för teknikern? Du har ju ingått ett avtal och kan dom inte hålla vad dom lovar så ska inte du betala.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, har inte kollat det så noga och har aldrig haft någon tekniker hemma så.

Permalänk
Skrivet av Phyt0N:

Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 2.076 / 10.937
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 19,4 / 29,0

Känns som om du bor långt från stationen eller har dåliga ledningar till huset och/eller dåliga ledningar/jack/kopplingar inne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rambortfall (lokal/fjärr): 68 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 8 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0

borde väll betyda att felet är hemma hos dig och inte ut mot nätet, hur ansluter du din dator tråd/trådlöst. Prova med kabel om du kör trådlöst.

Permalänk
Medlem

Mitt nät har funkar bra i en massa år, det är sedan i höstas som det har börjat lägga av. Slitage på kablar?
Jag sitter redan med kabel till routen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

Den har bara varit förbunden i 17:41 för att den tappar förbindelsen mer än 1 gång per timme. Med Zyxel-P660H och D-link DIR-655 funkar det dock 4-8h innan det dör.

Jag har snackat med min leverantör och dom sa om det fortsätter att vara problem så skulle dom skicka en tekniker.

Jag skulle dock vilja veta om vart felet är, om det är något som jag kan köra så jag slipper kosta på en tekniker. Jag kör PingPlotter nu men jag ser inte hur den ska hjälpa mig att säga vad det är för fel.

Pingplotter är det ingen idé att du kör.
Vi har redan konstaterat att felet ligger på dsl-nivå.

Felet kan antingen ligga på teleledningen mellan station och ditt hus. Och det är leverantörens ansvar.
Eller så ligger felet på din teleledning inomhus. Och då är det ditt (eller din hyresvärds) ansvar.

Se över din teleledning hemma.
Kolla att du kopplat till första jack.
Kolla så du inte har något parallellkopplat.
Ta bort alla skarvdosor mm
Byt splitter och RJ11-kabel

Permalänk
Medlem

Jag hade en parallellkoppling i första talejacket men jag drog om den så det blev fixat.
Efter detta funkade nätet bra i ca 5 dagar utan någon disconnect alls.
Men nu har det kommit tillbaks igen nätet försvinner i ca 10-15 sec och kommer sedan till baks.
Jag brukar ha fliken till router status sidan öppen och brukar kolla där när det lägger av.
Där så sår det att kablarna är disconnected och jag har ingen ip-adress
dock få jag IP-adress efter ca 5-10 sec men den vara bara i ca 1 sec sen står det disconnected igen.
Efter 10-15 sec så får jag IP-adress och allt är som normalt, men extremt irriterande om man sitter och snackar i skype eller spelar någon som kräver en stabil uppkoppling.

Kan det vara modemet som är gammalt och trött?
Har en Telia Thomson liggande men den vill jag inte använde för den startar om sig själv så jag tappar nätet av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phyt0N:

Aktiv tid: 0 dagar, 0:17:41
DSL-typ: ITU-T G.992.5
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 2.076 / 10.937
Överförda data (skickade/mottagna) [B/B]: 0 / 0
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,9
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 19,4 / 29,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 6,9 / 11,9
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 68 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 8 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 11.335 / 0
FEC-fel (upp/ned): 0 / 0
CRC-fel (upp/ned): 2.726 / 23
HEC-fel (upp/ned): 3.443 / 1

DSL slutar inte lysa, nätet dör i ca 10-15 sekunder sedan återupprättas anslutningen. Det är precis så jag klarar mig om jag spelar CS:GO eller Dota2, men det är mycket störande.

Det vore bra om vi kunde få de samma logg igen.
Har antalet fel minskat efter du fixat parallellkopplingen?

Zyxel-P660H är känt för att börja strula efter 3-5 år.
Du kanske kan låna ett annat modem och testa?
Telias Thomson har förövrigt blivit mycket bättre med senaste mjukvaran 8CH2.
Jag kör den själv och upplever den som stabil. Enklast är kanske att koppla in den och be Telia uppgradera den?

Permalänk
Medlem

Zyxel är nog 3+ år skulle jag tro.
Hur ber jag Telia uppgradera den? Supporten?

Edit: Jag kollade programvaruversion på Thomson och det var 8.8.B.A? antar jag.

Permalänk
Medlem

Låter mer som att det kan tänkas vara en skarv eller liknande som är dåligt gjord i teleplinten eller att det börjat krångla pga det blöta väder vi har. Jag skulle tro att felet inte ligger i ditt hem utan någonstans på vägen från närmsta plint in till ditt uttag.

Permalänk
Medlem

Det förklarar inte varför det funkade bra i 5 dagar och sedan började krångla igen.
Under dessa 5 dagar hade jag kallt (-15 eller kalle) normal vinter (runt -5) och idag (+3- -1).
Har varit samma problem alla dagar, tror inte vädret spelar så stor roll i detta problem.