Bygga min första NAS. Frågor.

Permalänk

Bygga min första NAS. Frågor.

Tycker det är dax att skaffa en NAS och har lite frågor på hur jag ska sätta ihop allt.

Det jag vill göra med den är att:

Ta backup (Helst automatiskt) på bilder och dokument från min dator(Från våra telefoner om det går?).
Lagring av film som ska streamas 1080p.
Kunna komma åt filerna från PC, iPhone och Android.
Torrent klient.

Vad jag har förstått så verkar FreeNAS vara bra och flexibelt så är det detta jag ska köra ?

Det jag har tänkt var att börja med 3-4 hårdiskar. Helst så skulle jag ju vilja ha en säkerhet för mina bilder och dokument så dessa ligger på 2 hårdiskar ifall den ena skulle gå åt skogen. Är det någon raidlösning jag skall köra på då ? Kan man göra det med 2 hårdiskar för att det ska vara säkert ?

Den 3-4e hårddisken hade jag tänkt att ha för film samt torrent klienten.

Ang hårdvara så kan jag säkert hitta mycket tips via forumet men har ni tips på vad jag ska ha så skriv gärna

Permalänk

En liten del i det hela bara, men ifall ni i ditt hushåll använder er av Android-telefoner så vill jag varmt rekommendera appen "Sweet Home". Jag kör den och har ställt in den på att då jag är ansluten till hemmets WLAN och sätter i laddningskabeln (typ då jag går och lägger mig) så synkar telefonen per automatik upp bilder och vissa dokument till en förbestämd mapp på min NAS. Mycket smidigt!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

min NAS/server är en enkel gammal dator, den hade bara en hårddisk så jag valde att köra Ubuntu på den, en annan fördel med Ubuntu är att du kan få GUI(vilket kan vara smidigt i vissa situaioner).
På den kör jag deluge som torrentklient(med Web-UI), Ubuntus inbyggda Samba server och Plex. Plex är bland de smartaste mediaserverlösningarna enligt mig.