Permalänk

Problem med Raspberry Pi

Har problem med min raspberry pi, den dör/startar om/fryser stup i kvarten.
Helt plötsligt slocknar skärmen och alla leds på Pi'n, endast power led lyser, vissa gånger fryser bilden och det går inte att göra något.

Jag har testat med den senaste raspbmc samt raspbmc rc 5 prebuilt och det är samma sak med båda två, däremot klarar det sig längre när jag kör rc5 build.
(Har varit igång max 30-60 sek med den senaste raspbmc)

Har testat med 3 olika strömförsörjningar, alla har varit till mobiltelefoner från början. Samsung repektive HTC på 5V 1A och en S-E på 5V 0,7A

Mitt minneskort är ett Sandisk class 10 8GB Ultra, detta står listat som ett fungerande SD-kort på wikin.

Har testat att köra helt utan anslutna kablar (förutom DC) och det är samma problem ändå.

Permalänk
Medlem

Låter som ett trasigt SD kort, men kan vara att du har riktig osis och att det är RPi:n själv som är något fel på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Förslag:
Temperatur problem? Kolla tempen på chipet via ssh.

Överklocka du?

Bilden fryser men kan du ssh in?

Prova annat sd-kort.

Prova annat el-uttag.

Ät en bit äppelpaj

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av muscle:

Förslag:
Temperatur problem? Kolla tempen på chipet via ssh.

Överklocka du?

Bilden fryser men kan du ssh in?

Prova annat sd-kort.

Prova annat el-uttag.

Ät en bit äppelpaj

Nej överklockar inte. SSH? Ska testa ett annat SD-kort idag, har även fått tag på en adapter som klarar 2,5 A, vore ju fan om inte den räcker!
Äppelpajen lugnade mina nerver, bra idé där, tack för förslaget!

Permalänk
Medlem

Titta i loggen om det inte är så att du får en kill signal kanske?

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen lite osäker på hur man får över rc5 prebuilt till sd-kortet, men har du prova att lägga över någon annan distro (raspbian/openelec/xbian) för att utesluta att det är proceduren som används som ligger bakom det?
(Jag har bara använt installern som följer med för raspbmc.. för openelec använde jag nåt program som formaterade om sd-kortet och ett annat program för att skriva över image-filen till sd-kortet)

Permalänk
Medlem

Lite sent kanske, men jag kör min genom en "vanlig" iPhone-laddare och en usb->mini-usb jag köpte för 19 kr på webhallen. Kan vara värt att testa om du fortfarande har problem.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte raspbmc automatiskt överklockar Pi:en, i så fall kan du få problem om du inte har monterat kylflänsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Kolla så att inte raspbmc automatiskt överklockar Pi:en, i så fall kan du få problem om du inte har monterat kylflänsar.

Fast det skulle ju bara isf behövas om den överklockas till typ 900-1000. Knappast att raspmbc gör det av sig självt.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Fast det skulle ju bara isf behövas om den överklockas till typ 900-1000. Knappast att raspmbc gör det av sig självt.

Så sant...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.