Permalänk
Medlem

Hastighet WiFi?

Hej!

Kör en Netgear CG3100, provat med laptop n standard,2.4 ghz samt Iphone 5 mot bredbandskollen. Kommer upp i 40mbit med båda.

Stationer med TP-kabel, 113mbit/ner & 11.5mbit/upp

Vad har ni för hastighet med WiFi?

Vad kan man ändra förutom slå av WMM? Är det bättre att låsa routern till en fast channel som är ledig än att den står på Auto? Dom andra nätverken ligger typ på channel 11.

Vad händer om man ändrar till 40 mhz istället för 20 mhz?

Permalänk
Medlem

40mhz ger dubbla banbredden jämfört med 20mhz förutsatt att enheten har stöd för det, högre kanaler ger generellt bättre teoretisk banbredd i alla fall så det är värt ett försök, satt in den på N only?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

40mhz ger dubbla banbredden jämfört med 20mhz förutsatt att enheten har stöd för det, högre kanaler ger generellt bättre teoretisk banbredd i alla fall så det är värt ett försök, satt in den på N only?

Jo en polare sa det, att det vr dubbla bandbredden. N only finns dock inte. Kan ngn se vad jag har för möjligheter med denna dator, letat men inte hittat något specifikt? HP G62-460so.

Jag kommer upp i 35-40 mbit med wlan. Tp-kabel 113. Är det bra eller dåligt? Hp sa att jag borde kunna komma upp i 80-130 mbit med wlan. Då är jag långt ifrån

Permalänk
Medlem

Har inte någon aning, men jag hittade en intressant tråd som kanske kan vara av intresse: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/893552-tips-till-alla-med-netgear-cg3100-fran-comhem/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka2:

Har inte någon aning, men jag hittade en intressant tråd som kanske kan vara av intresse: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-natverk/893552-tips-till-alla-med-netgear-cg3100-fran-comhem/

IP Flood är av sedan nya mjukvaran, jag kommer upp i bra fart med fast kabel, men wlan 40~ mbit. Märkliga är att min iphone 5 inte klarar mer heller, känns inte som att det är datorn eller iphonen då, utan routern som sätter stop. så om några kör 100/10 comhem och mätt med wifi mot bredbandskollen, vad får ni då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Jo en polare sa det, att det vr dubbla bandbredden. N only finns dock inte. Kan ngn se vad jag har för möjligheter med denna dator, letat men inte hittat något specifikt? HP G62-460so.

Jag kommer upp i 35-40 mbit med wlan. Tp-kabel 113. Är det bra eller dåligt? Hp sa att jag borde kunna komma upp i 80-130 mbit med wlan. Då är jag långt ifrån

Vilken hastighet du kan komma upp i är beroende av vad routern stöder och vad det trådlösa nätverkskortet i laptopen stöder.
Kolla vad du har för nätverkskort för det trådlösa nätverket i datorn (kolla i enhetshanteraren).
Trådlösa enheter (som routrar, accespunkter, trådlösa nätverkskort...) kan enligt n-standarden ha en hårdvarukonfiguration som stöder en maximal länkhastighet på 150, 300, 450 eller 600Mbit/s. Det finns knappt några produkter som stöder 600Mbit/s länkhastighet med n-standarden men 300Mbit/s och 450Mbit/s är vanligt. En del routrar vill bara aktivera 40MHz bandbredd när den kör på 5GHz-bandet. Radioförhållandena har också en stor påverkan på vilken hastighet du kommer upp i (avstånd till routern, väggar, radiovågorna har olika lätt att tränga igenom olika material, störningar på kanalen som du sänder på...). Du bör helst ligga på 5GHz-bandet när du bor i lägenhet för där finns det mycket mer plats och du slipper då störas utav grannarnas trådlösa nätverk som man ofta får göra på 2,4GHz-bandet. Eftersom du får samma hastighet på laptopen som din iphone 5 som bara klarar 150Mbit/s länkhastighet så låter det som att du även har 150Mbit/s som maximal länkhastighet mellan din laptop och routern också (laptopen eller routern stöder antagligen bara en ström vilket gör att dom bara kan kommunicera med varandra med en ström). En router som enligt n-standarden är kapabel till en viss länkhastighet kan också prestera mycket sämre än en annan med samma specifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Vilken hastighet du kan komma upp i är beroende av vad routern stöder och vad det trådlösa nätverkskortet i laptopen stöder.
Kolla vad du har för nätverkskort för det trådlösa nätverket i datorn (kolla i enhetshanteraren).
Trådlösa enheter (som routrar, accespunkter, trådlösa nätverkskort...) kan enligt n-standarden ha en hårdvarukonfiguration som stöder en maximal länkhastighet på 150, 300, 450 eller 600Mbit/s. Det finns knappt några produkter som stöder 600Mbit/s länkhastighet med n-standarden men 300Mbit/s och 450Mbit/s är vanligt. En del routrar vill bara aktivera 40MHz bandbredd när den kör på 5GHz-bandet. Radioförhållandena har också en stor påverkan på vilken hastighet du kommer upp i (avstånd till routern, väggar, radiovågorna har olika lätt att tränga igenom olika material, störningar på kanalen som du sänder på...). Du bör helst ligga på 5GHz-bandet när du bor i lägenhet för där finns det mycket mer plats och du slipper då störas utav grannarnas trådlösa nätverk som man ofta får göra på 2,4GHz-bandet. Eftersom du får samma hastighet på laptopen som din iphone 5 som bara klarar 150Mbit/s länkhastighet så låter det som att du även har 150Mbit/s som maximal länkhastighet mellan din laptop och routern också (laptopen eller routern stöder antagligen bara en ström vilket gör att dom bara kan kommunicera med varandra med en ström). En router som enligt n-standarden är kapabel till en viss länkhastighet kan också prestera mycket sämre än en annan med samma specifikation.

Tack för info!

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Status för mitt wifi, hastighet 72mbit/s

enhetshanteraren/nätverkskort:

Ralink RT5390 802.11b/g/n WiFi Adapter
Realtek RTL8102E/RTL8103E Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.20)

drivrutiner för min dator HP G62-460so

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&l...

Finns en del drivrutiner för nätverkskortet.

Jag tog bara en (Ralink tror jag) när jag installerade om datorn.

Provat med CPUID för att kolla nätverkskortet men stod inget. Så jag vet inte vilken drivrutin jag ska köra, eller spelar det ingen roll vilken jag väljer från listan?

MEN är 72 mbit/s verkligen att klassa som full hastighet för min dator? Borde det inte stå 150 eller 300?

Sen provade jag bredbandskollen igen med laptop=40-46 iphone=30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Uppdatering:

Status för mitt wifi, hastighet 72mbit/s

enhetshanteraren/nätverkskort:

Ralink RT5390 802.11b/g/n WiFi Adapter
Realtek RTL8102E/RTL8103E Family PCI-E Fast Ethernet NIC (NDIS 6.20)

drivrutiner för min dator HP G62-460so

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&l...

Finns en del drivrutiner för nätverkskortet.

Jag tog bara en (Ralink tror jag) när jag installerade om datorn.

Provat med CPUID för att kolla nätverkskortet men stod inget. Så jag vet inte vilken drivrutin jag ska köra, eller spelar det ingen roll vilken jag väljer från listan?

MEN är 72 mbit/s verkligen att klassa som full hastighet för min dator? Borde det inte stå 150 eller 300?

Sen provade jag bredbandskollen igen med laptop=40-46 iphone=30

Ralink RT5390 stöder 1 ström (150Mbit/s maximal länkhastighet) med n-standarden. Anledningen till att det inte står 150Mbit/s är för att länkhastigheten automatiskt anpassas efter signalförhållandena och i ditt fall eftersom du kör på 2,4GHz-bandet så kan jag tänka mig att det beror på att routern endast kör med 20MHz bandbredd eftersom maximal länkhastighet med 1 ström och 20MHz bandbredd är en länkhastighet på 72Mbit/s.

Permalänk
Rekordmedlem

40Mhz kanalbredd ger för det mesta lägre hastighet om det aktiveras på 2,4GHz bandet, det blir helt enkelt mera störningar eftersom det är ett så "överbefolkat" band.
Det finns normal sett bara 3 (eller 4) kanaler som inte stör varandra på 2,4 bandet, det är 1,6 och 11. Om man kör med inssider så får man en ganska överskådlig och enkel bild av hur kanalerna fördelas och om det blir överlapp som stör, man ser även anan intressant info som signalnivån.
http://www.metageek.net/products/inssider/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har liknande problem som jag har? Kommer upp i 64Mbit på N när jag kör 20mhz och 80Mbit på 40mhz MEN jag för förfärliga spikes stup i kvarten, från att ha 24-27ms så spikar det ofta till 80-130ms och detta händer inte när jag kör på G men då får jag bara ut 16Mbit.

ASUS RT N-16 TomatoUSB

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Ni verkar ha koll !

Provat alla kanaler i routern manuellt men det går bara sämre, 1-13. i inSSIDer står det max rate 144 och RSSI -56, bra.

Så, kan jag göra någonting för att kunna få högre hastighet än 72 mbit? eller måste jag brygga routern och köra en dubbel antenns router?

Permalänk
Medlem

Jag har en belkin n mimo router. Skulle det ge bättre hastighet? Är det värt att brygga netgear routern eller får man bara massa störningar?

Har ett kort kopplat till routern som inte tycker om avbrott nämligen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Tack för input!

Ni verkar ha koll !

Provat alla kanaler i routern manuellt men det går bara sämre, 1-13. i inSSIDer står det max rate 144 och RSSI -56, bra.

Så, kan jag göra någonting för att kunna få högre hastighet än 72 mbit? eller måste jag brygga routern och köra en dubbel antenns router?

Det område som är "renast" från andra accesspunkter eller där de har lägst styrka brukar ge bäst verklig prestanda, låter du inssider gå så kommer du att kunna se i textlistan vad som hänt (om det kommit in tillfälliga enheter) nån kan ju tex ha en mobil som ap och då kan det störa momentant, även blåtand ligger på 2,4 bandet så stäng av det om det inte behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan även importera databasfilerna från inssider i google earth, det är bla så google i princip själva gör för att positionera mobila enheter och då kan det se ut så här som i en inssider lyssning jag gjorde i ett hyreshusområde, och ser det ut så här så är det inte så bra förutsättningar för att få wifi att gå snabbt, här ska man köra kablat om man vill ha prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Jag har en belkin n mimo router. Skulle det ge bättre hastighet? Är det värt att brygga netgear routern eller får man bara massa störningar?

Har ett kort kopplat till routern som inte tycker om avbrott nämligen.

Du ställer väl om Belkinen till accespunkt i stället? nästan alla Belkin stöds dessutom av dd wrt och tomato och kör du det så får du mera möjligheter att styra den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan även importera databasfilerna från inssider i google earth, det är bla så google i princip själva gör för att positionera mobila enheter och då kan det se ut så här som i en inssider lyssning jag gjorde i ett hyreshusområde, och ser det ut så här så är det inte så bra förutsättningar för att få wifi att gå snabbt, här ska man köra kablat om man vill ha prestanda.
http://forumbilder.se/CDB18/1ssid-lantmannavagen.png

Intressant!

Kör inte bluetooth.

Men kan jag göra något åt mina 72mbit med den uppsättning jag har?

Eller ska jag prova brygga netgear routern med min belkin n mimo router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ställer väl om Belkinen till accespunkt i stället? nästan alla Belkin stöds dessutom av dd drt och tomato och kör du det så får du mera möjligheter att styra den.

Ja, ställer om den till accespunkt. Tror du jag får bättre hastighet med den på wifi?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Ja, ställer om den till accespunkt. Tror du jag får bättre hastighet med den på wifi?

Varför inte testa, om du redan har den så är det ju gratis att prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, noob som man är på att brygga. Slår jag bara av NAT på netgear och drar en tp kabel från någon port in till huvudporten på belkin routern, that's it?

Kan man få flaskhalsar/störningar när man bryggar eller brukar det fungera stabilt? Om tex kör port forwarding, vnc etc. Har ett kort som jag nämde som behöver en stabil uppkoppling!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Ok, noob som man är på att brygga. Slår jag bara av NAT på netgear och drar en tp kabel från någon port in till huvudporten på belkin routern, that's it?

Kan man få flaskhalsar/störningar när man bryggar eller brukar det fungera stabilt? Om tex kör port forwarding, vnc etc. Har ett kort som jag nämde som behöver en stabil uppkoppling!

Om du ska testa med Belkinen somAP så fall ska du inte brygga netgearen. du ska bara stänga av NAT och DHCP i Belkinen, Vad är det för Belkin du har?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska testa med Belkinen somAP så fall ska du inte brygga netgearen. du ska bara stänga av NAT och DHCP i Belkinen, Vad är det för Belkin du har?

Belkin N mimo, inte N1,N+. Bara N

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Belkin N mimo, inte N1,N+. Bara N

Men den heter väl något ? det står nått i stil med F7D4301/F7D8301 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men den heter väl något ? det står nått i stil med F7D4301/F7D8301 ?

Ja, sorry

F5D8233-4v3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megachef:

Ja, sorry

F5D8233-4v3

Ok, manualen jag kikade i:
http://networking.belkin.com/update/files/F5D8233-4/v3/WW/F5D...
På sidan 52 har du hur du ställer om den till att agera accesspunkt, tänk på att ge den en vettig adress som ligger på samma nät som du använder, annars så kommer du att behöva ändra ip manuellt på datorn för att kunna logga in i den igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Tack för input!

Ni verkar ha koll !

Provat alla kanaler i routern manuellt men det går bara sämre, 1-13. i inSSIDer står det max rate 144 och RSSI -56, bra.

Så, kan jag göra någonting för att kunna få högre hastighet än 72 mbit? eller måste jag brygga routern och köra en dubbel antenns router?

Skrivet av Megachef:

Jag har en belkin n mimo router. Skulle det ge bättre hastighet? Är det värt att brygga netgear routern eller får man bara massa störningar?

Har ett kort kopplat till routern som inte tycker om avbrott nämligen.

Eftersom ditt nätverkskort begränsar dig till 1 ström (en maximal länkhastighet på 150Mbit/s) och många routrar inte vill köra 40MHz bandbredd på 2,4GHz-bandet och att som mrqaffe skrev så är sällan 40MHz bandbredd en speciellt bra idé på 2,4GHz-bandet heller så kommer du inte få ut så mycket utav att byta till din belkin.

Det du skriver MIMO router ("dubbelantenns router") innebär att routern kan använda flera strömmar när den kommunicerar med klienterna men eftersom ditt nätverskort inte stöder det utan bara 1 ström så kommer det alltså inte att ge speciellt mycket. För att få lite fart på det här behöver du börja med att byta ut nätverkskortet i din dator till ett som klarar 2 eller 3 strömmar och helst på 5GHz-bandet. På dom flesta av HP´s datorer så sitter det trådlösa nätverkskortet bakom en lucka på undersidan som man skrivar loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Eftersom ditt nätverkskort begränsar dig till 1 ström (en maximal länkhastighet på 150Mbit/s) och många routrar inte vill köra 40MHz bandbredd på 2,4GHz-bandet och att som mrqaffe skrev så är sällan 40MHz bandbredd en speciellt bra idé på 2,4GHz-bandet heller så kommer du inte få ut så mycket utav att byta till din belkin.

Det du skriver MIMO router ("dubbelantenns router") innebär att routern kan använda flera strömmar när den kommunicerar med klienterna men eftersom ditt nätverskort inte stöder det utan bara 1 ström så kommer det alltså inte att ge speciellt mycket. För att få lite fart på det här behöver du börja med att byta ut nätverkskortet i din dator till ett som klarar 2 eller 3 strömmar och helst på 5GHz-bandet. På dom flesta av HP´s datorer så sitter det trådlösa nätverkskortet bakom en lucka på undersidan som man skrivar loss.

Tack för det! Skönt att jag fick veta det innan jag började med nästa router. Jag vet hur man byter kortet. Vet du vad det kan kosta att köpa ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Eftersom ditt nätverkskort begränsar dig till 1 ström (en maximal länkhastighet på 150Mbit/s) och många routrar inte vill köra 40MHz bandbredd på 2,4GHz-bandet och att som mrqaffe skrev så är sällan 40MHz bandbredd en speciellt bra idé på 2,4GHz-bandet heller så kommer du inte få ut så mycket utav att byta till din belkin.

Det du skriver MIMO router ("dubbelantenns router") innebär att routern kan använda flera strömmar när den kommunicerar med klienterna men eftersom ditt nätverskort inte stöder det utan bara 1 ström så kommer det alltså inte att ge speciellt mycket. För att få lite fart på det här behöver du börja med att byta ut nätverkskortet i din dator till ett som klarar 2 eller 3 strömmar och helst på 5GHz-bandet. På dom flesta av HP´s datorer så sitter det trådlösa nätverkskortet bakom en lucka på undersidan som man skrivar loss.

En sak till, säg att jag köper ett med 5ghz och 3 strömmar. Klarar moderkortet det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Tack för det! Skönt att jag fick veta det innan jag började med nästa router. Jag vet hur man byter kortet. Vet du vad det kan kosta att köpa ett nytt?

Skrivet av Megachef:

En sak till, säg att jag köper ett med 5ghz och 3 strömmar. Klarar moderkortet det då?

Om det finns en Mini PCI-Express kortplats så kommer det att fungera och i princip alla bärbara datorer idag har ett trådlöst nätverkskort på Mini PCI-Express kortplats. Även om anslutningen är densamma så finns det två olika standardiserade storlekar för dom här korten och på lite äldre datorer så sitter det ett (Full) Mini PCI-Express kort medan det på nyare datorer sitter ett Half Mini PCI-Express kort.

Half Mini

(Full) Mini

Här är två kort som stöder 2 strömmar (300Mbit/s maximal länkhastighet) på 2,4GHz eller 5GHz-bandet (40MHz bandbredd stöds och är lämpligt att köra på 5GHz-bandet). Dom här korten är Half Mini PCI-Express:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935831
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935716

Som du ser är ju korten väldigt billiga. Eftersom du bara har 2 antenner i din dator så räcker det med ett kort som stöder 2 strömmar. Jag tror att dina routrar stöder 2 strömmar men endast på 2,4GHz-bandet, jag hittade ingen tydlig specifikation på dom.

Det finns även adaptrar för att montera ett Half Mini på en (Full) Mini plats men då får man kolla så att antennerna räcker fram till fästena också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Eftersom ditt nätverkskort begränsar dig till 1 ström (en maximal länkhastighet på 150Mbit/s) och många routrar inte vill köra 40MHz bandbredd på 2,4GHz-bandet och att som mrqaffe skrev så är sällan 40MHz bandbredd en speciellt bra idé på 2,4GHz-bandet heller så kommer du inte få ut så mycket utav att byta till din belkin.

Det du skriver MIMO router ("dubbelantenns router") innebär att routern kan använda flera strömmar när den kommunicerar med klienterna men eftersom ditt nätverskort inte stöder det utan bara 1 ström så kommer det alltså inte att ge speciellt mycket. För att få lite fart på det här behöver du börja med att byta ut nätverkskortet i din dator till ett som klarar 2 eller 3 strömmar och helst på 5GHz-bandet. På dom flesta av HP´s datorer så sitter det trådlösa nätverkskortet bakom en lucka på undersidan som man skrivar loss.

Kan detta va något?

http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-WN861N#o...