Marknad, vi som vägrar Wywallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rottemark:

Kanske inte helt on topic här, men eftersom du tog upp det blev jag nyfiken på vilken typ av konto i vilken bank du kan få 3,5 % ränta i dagens läge?

Resurs bank om man också har kreditkort hos dem. Fria uttag, bankgaranti och just nu 3.5%. Det var 4% innan men de sänkte för ett par månader sedan när riksbanken sänkte rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Bara det att faktura kostar 29:- kr extra via mywallet tjänsten och E-Faktura kostar 24:-, och varför man ens ska betala för E-faktura fattar jag inte alls då det är 100% system automatiserat utan pappers och transport kostnader.

Swish är en stor förebild i detta, har använt det i några månader nu, funkar utmärkt, vilket man INTE kan säga om MyWallet!

Jag får iaf mina smsköp på min mobilräkning så nej det kostar ingen extra fakturaavgift.

Permalänk
Medlem

Faktiskt helt skitit i vad SMS betalning är de senaste åren.. Med undantag för Sweclockers i början av året utan bla bla skitwallet.
Men nej, inga mer annonser på swec from nu alltså. Blir Tradera/Ebay helt enkelt!

Riktigt synd man inte kan "gynna" sweclockers och oss som en community med att lägga upp annonserna här.
Men antar detta är vart teknologin för oss på sätt o vis.

Men vi alla visste att det bara var en tidsfråga innan precis allt ska tjänas lovor på och att man inte får vara anonym längre..
De feta pamparna på telebolag mm är inte feta nog än tydligen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Driver du med oss? Eller är det första April?

Börjar fan bli Nazi Tyskland ala polis stat, fan trött på de här dumheterna.

Edit: Kan inte handla på nätet utan att lämna personnummer och bli påtvingad "tjänst". Kan inte åka buss utan att lämna personnummer och bli påtvingad "tjänst"...och nu...Kan inte gå på toaletten utan att lämna personnummer och bli påtvingad "tjänst".

Helt. Jävla. Sinnesjukt.

Rätt vanligt på vissa McDonalds, funnits ett par år..

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Nej det är inte alls samma tjänst. Swish står ett gäng banker bakom och används för att skicka pengar mellan varandra.
T.ex. så har min sambo Swedbank och jag har Länsförsäkringar. Att göra en vanlig överföring tar oftast ett dygn mellan olika banker, men skickar jag via swisch så har hon pengarna på kontot samma sekund som jag har skickat pengarna. Supersmidigt.

Har alltid undrat varför det måste ta en dag att föra över pengar mellan olika banker?
Men nu, tjugo år senare, ska man istället använda sig av en annan tjänst och då fungerar det plötslig direkt, varför?

edit: hur stoppar detta penningtvätt och terrorism förresten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

edit: hur stoppar detta penningtvätt och terrorism förresten?

Det gör det inte på något sätt. Det handlar om att kunna peka på åtgärder man gjort och därmed söka lura sina medborgare att allt är bra och samhället fungerar och att det är bättre att gå tillbaka till jobbet istället för att oroa sig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon4992:

Har alltid undrat varför det måste ta en dag att föra över pengar mellan olika banker?
Men nu, tjugo år senare, ska man istället använda sig av en annan tjänst och då fungerar det plötslig direkt, varför?

edit: hur stoppar detta penningtvätt och terrorism förresten?

Haha, jo jag satt och funderade på det också, det är riktigt roligt faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Då ska alltså Worms kallas för Vorms och Windows för Vindows. Och det enda stället i hela Sverige som kommer säga dessa rätt är då Västervik som uttalar alla enkel V med W?

Nejdu vad det bör kallas på svenska skiter jag i, att välja ett engelskt ord och säga det fel och sedan använda det är katastrofalt. Låter fult och är oproffisionellt.

Appen är bra dock

Jag anser att det inte bör betraktas som ett engelskt ord så som Worms eller Windows, åtminstone är det inte i närheten så självklart att så är fallet. Detta eftersom Swish är ett varumärke påhittat av svenska banker (och Danske bank) för svenska bankkunder.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag anser att det inte bör betraktas som ett engelskt ord så som Worms eller Windows, åtminstone är det inte i närheten så självklart att så är fallet. Detta eftersom Swish är ett varumärke påhittat av svenska banker (och Danske bank) för svenska bankkunder.

Kan tyvärr inte hålla med. Jag tycker det är fult och oproffisionellt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Fick SMS från telia igår om detta. Upplägget verkade så taffligt och skumt att jag först trodde att det rörde sig om ett bedrägeri av en tredje part: de konkurrerande operatörerna krånglar till det totalt och gör en joint-venture till betallösning som är helt onödig??? Varför?

Efter att ha läst den här tråden lite inser jag ju att det typ är ett bedrägeri också, även om det är våra stora teleoperatörer som står bakom. Troligen har de fått vittring till möjliga förtjänster genom att se på kreditkortsföretagens modeller. Och full tillgång till personuppgifter för marknadsföring till i princip vem som helst, haha.

För övrigt kul att finansinspektionen har gått ut med en officiell pressrelease där de indirekt kallar telebolagen lögnare.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Inaktiv

Kul för oss som har tex windows phone där appen inte finns heller :P. Även dem som inte har smartphones.

Permalänk
Medlem

WyWallet har gjort en tydlig "seger" i melodifestivalen 200 000 färre röster kom in jämfört med förra året.
2012 del 1: 535 711
2013 del 1: 329 695

Radiohjälpen förlorade bara ca 400 000 på detta. *Tumme up*

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

WyWallet har gjort en tydlig "seger" i melodifestivalen 200 000 färre röster kom in jämfört med förra året.
2012 del 1: 535 711
2013 del 1: 329 695

Radiohjälpen förlorade bara ca 400 000 på detta. *Tumme up*

Tänkte också på det där när jag läste om tjänsten: inte kan det väl vara så dumt att den krävs för SMS-röster eller skänka några slantar till rädda barnen? Jomenvisst, det är så korkat! Helt otroligt. Troligen kommer väl det här bara att bli en rejäl backfire, folk spenderar mindre pengar via sms helt enkelt om det ska till en massa krångel för att kunna utföra transaktioner.

Kollade förresten på wywallets hemsida: "vill ni nå 97% av sveriges mobilanvändare?" Hur kom de fram till den siffran, inte kommer det bli 97% av mobilanvändarna som skaffar sig ett ww-konto inte. Tror inte denna tjänst kommer leva mer än max två år innan den läggs ner eller totalt reformeras.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kul för oss som har tex windows phone där appen inte finns heller :P. Även dem som inte har smartphones.

Det behövs varken app eller smartphone. Man kan ansluta sig på deras websida.

Folk behöver nog läsa på lite hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Lättaste hade dock varit att förbjuda SMS betalningar med kontantkort och företagskort så hade det inte behövts ett nytt system för verifiering.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Lättaste hade dock varit att förbjuda SMS betalningar med kontantkort och företagskort så hade det inte behövts ett nytt system för verifiering.

Okej

En sak jag inte förstår om det är "att följa lagen" som gäller och är orsaken till att wywallet skapats. Varför går det då fortfarande att ringa premiumnummer, t.ex. rösta på melodifestivalen, med ett oreggat kontantkort, för det gör det väl?

Ingen ekonomisk skillnad om man betalar med SMS eller kopplar upp ett samtal, går lika bra att tvätta pengar med båda? Har jag missat något?

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Ingen aning.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle lägga upp en annons åt bror min för han vill nämligen köpa ett till 6950 grafikkort, men jävlar va krångligt det var! Så jag skiter i att lägga upp nån mer annons här på SweC, tyvärr!

Snälla söta rara Sweclockers, ta tillbaka det gammla systemet!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Medlem

skulle inte dom med abb. slippa wywallet?

Nåja, skulle också slänga upp en köpes annons.
blev nekad pga har inte konto hos wywallet.

Sista annonsen man kunde lägga upp här nu då tyvärr.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår inte hur ni folk som gnäller orkar, är väl bara att fixa skiten, tar några minuter. Hjälper ju inte direkt att sitta och lipa över det... herregud.

Visst jag hatar Wywallet också, men bara att fixa det och sen köra på. Ibland får man acceptera att saker och ting förändras.

*MIN ÅSIKT*

Nej man måste inte acceptera att saker förändras, man kan även bojkotta det och om tillräckligt många gör det så tvingas det fram en förändring.
Hur bra tror du att wywallet kommer att fungera om de inte får någon större mängd kunder?
Jo, ungefär lika bra som cashkortet fungerade om du minns det.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

En sak förstår jag inte, alla säger att man måste ha wywallet osv. Jag har inte wywallet och jag betalade precis en SweC annons på det vanliga viset med sms?? Har abonnemang btw.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

En sak förstår jag inte, alla säger att man måste ha wywallet osv. Jag har inte wywallet och jag betalade precis en SweC annons på det vanliga viset med sms?? Har abonnemang btw.

Du kan ha blivit wywallet-kund i och med köpet. Vissa operatörer draftar in sina kunder automatiskt när man gör ett smsköp fick jag reda på.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Du kan ha blivit wywallet-kund i och med köpet. Vissa operatörer draftar in sina kunder automatiskt när man gör ett smsköp fick jag reda på.

Alltså jag gick med i Wywallet igår och laddade ner appen, men man måste ju fylla på wywallet kontot för att köpa med det. Och det har jag inte gjort, utan jag skickade sms till SweC, och fick sedan svar tillbaka att betalningen var mottagen. Så jadu, jag vet inte riktigt.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Asså nej. Man måste bara ladda OM man använder kontantkort. Har man vanligt abb så funkar det precis som vanligt dvs det hamnar på mobilfakturan.

Det står klart och tydligt på websidan hur det fungerar. Man behöver ingen app överhuvudtaget för att göra SMS betalningar.

Permalänk

Jag känner mig tvingad att skaffa ett sånt där konto nu eftersom jag ska ha upp en annons.. Får då "Uppgifterna kunde inte verifieras. Kontrollera dem och försök igen." hur jag än försöker, när jag ska skapa kontot. Spelar ingen roll om jag gör det genom appen eller på nätet, blir samma sak. Spelar ingen roll hur jag skriver in uppgifterna heller, de är korrekta. Så nu kan jag inte lägga upp någon annons..?

Alla raderna lyser grönt att de är ifyllda med rätt tecken osv. Har Halebop Kontant om det spelar någon roll. HJÄLP?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tinardirith:

Jag känner mig tvingad att skaffa ett sånt där konto nu eftersom jag ska ha upp en annons.. Får då "Uppgifterna kunde inte verifieras. Kontrollera dem och försök igen." hur jag än försöker, när jag ska skapa kontot. Spelar ingen roll om jag gör det genom appen eller på nätet, blir samma sak. Spelar ingen roll hur jag skriver in uppgifterna heller, de är korrekta. Så nu kan jag inte lägga upp någon annons..?

Alla raderna lyser grönt att de är ifyllda med rätt tecken osv. Har Halebop Kontant om det spelar någon roll. HJÄLP?

Prova med att besöka wywallet's kundtjänst...du är så off topic det bara går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Asså nej. Man måste bara ladda OM man använder kontantkort. Har man vanligt abb så funkar det precis som vanligt dvs det hamnar på mobilfakturan.

Det står klart och tydligt på websidan hur det fungerar. Man behöver ingen app överhuvudtaget för att göra SMS betalningar.

Stämmer, ringde Wywallet för att säga upp mig. Men då sa hon att har man abonnemang så slipper man fylla på osv, utan det går på vanliga mobilfakturan.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Prova med att besöka wywallet's kundtjänst...du är så off topic det bara går...

Haha! Damn right dude.. Men jag är iaf emot det!

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer bli intressant och se hur säkert känsten är då man tänker hur mycket som hackas nuförtiden och nu när mobilen i princip har blivit en dator. Känns säkrare att använda kort och dosa till internet tjänster än mobilen. Eller har jag missupfattat tjänstens användnings område?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Jag tror det kommer bli intressant och se hur säkert känsten är då man tänker hur mycket som hackas nuförtiden och nu när mobilen i princip har blivit en dator. Känns säkrare att använda kort och dosa till internet tjänster än mobilen. Eller har jag missupfattat tjänstens användnings område?

Ja du och 90% av alla i den här tråden verkar missuppfattat hur det fungerar.

Man behöver ingen app, man behöver ingen smartphone. Det enda man behöver göra är skapa ett konto på deras websida sen är det bara att betala som man gjort tidigare. Om man har vanligt abb dvs. Kontantkort funkar annorlunda.