Hur fungerar Paypal?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Paypal?

Hejsan!

Jag har några frågor angående hur Paypal systemet fungerar? Jag har tittat runt på google och på deras hemsida men förstår fortfarande inte logiken i deras system. Skulle någon kunna förklara 1,2,3 steps så jag verkligen förstår.

Här har ni ett exempel, Jag ska köpa en vara ifrån Ebay och jag överför pengarna till hans Paypal konto. Han ser att han mottagit pengarna och skickar då varan till mig. Men förstår då inte logiken där? Är det så att han ser att han har mottagit pengarna men kan ej överföra dom till hans bank först jag har bekräftat att jag har fått varan?

Tack i förhand Tobias

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Medlem

Du registrerar dig paypals hemsida. Skriver i dina uppgifter osv. sen för du över pengar till ditt paypal konto, sen betalar du med ditt paypal konto.

Eller var det något annat du funderade över?

Finns även extra säkra betalningar, tex du betalar 50kr till mig, men paypal håller i pengarna, när du fått varan du köpt av mig godkänner du så kommer pengarna över till mig.

Permalänk

Paypal är i princip en bank med e-postadresser istället för kontonummer. Det är inte mycket märkligare än så. Registrerar du ett bankkort slipper du föra över pengar från din vanliga bank till paypal, då tas pengar därifrån när du köper något om täckning saknas på paypalkontot.

Ursprungstanken med det var att skydda kreditkortsnummer från skummisar, eftersom de så lätt kan missbrukas.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

T.ex. vid köp på ebay:

1. Du köper föremålet på ebay och väljer att betala via paypal.
2. Du loggar in på ditt paypal konto som har ett bankkort kopplat till sig och godkänner betalningen.
3. Pengarna dras från ditt bankkonto och förflyttas till paypal som håller i pengarna tills transaktionen är slutförd.
4. Paypal informerar säljaren att paypal har mottagit betalningen.
5. Säljaren skickar varorna.
6. a) Om köparen inte gör något klagomål till paypal inom x dagar så kan sedan säljaren överföra pengarna till sitt konto.
6. b) Köparen klagar hos paypal och pengarna kan inte hämtas ut. (vet inte exakt hur det löses sen)

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Du registrerar dig paypals hemsida. Skriver i dina uppgifter osv. sen för du över pengar till ditt paypal konto, sen betalar du med ditt paypal konto.

Eller var det något annat du funderade över?

Finns även extra säkra betalningar, tex du betalar 50kr till mig, men paypal håller i pengarna, när du fått varan du köpt av mig godkänner du så kommer pengarna över till mig.

Okej jag förstår, men om jag t.ex är personen som skickar varan och den andra privatpersonen överför pengarna men ej bekräftar att han/hon har fått varan fast det inte stämmer. Hur löser man det då?

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Okej jag förstår, men om jag t.ex är personen som skickar varan och den andra privatpersonen överför pengarna men ej bekräftar att han/hon har fått varan fast det inte stämmer. Hur löser man det då?

Normalt får du skicka postkvittot till ebay (eller annan tjänst du använder för försäljning) för att bevisa att leverans inte helt uteblivit. Möjligen kan du eller motparten ändå sitta i skiten eftersom det är svårt att bevisa ord mot ord.

förtydligande
Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Normalt får du skicka postkvittot till ebay (eller annan tjänst du använder för försäljning) för att bevisa att leverans inte helt uteblivit. Möjligen kan du eller motparten ändå sitta i skiten eftersom det är svårt att bevisa ord mot ord.

Okej tack för hjälpen. Har bara en fråga till, om jag köper från en privatperson utan någon typ av hemsida gäller då samma regler som om man skulle köpa från Ebay t.ex? För jag tänker fortfarande bara betala med Paypal men annonsen tog slut för några dagar sen så därför finns inte möjligheten till att köpa därifrån. Det är samma kontaktperson, mailar honom via Ebay men bara att vi betalar utan Ebay:s protection.

Visa signatur

Macbook Pro Retina 16 - late 2019

Permalänk
Skrivet av tobbe134:

Okej tack för hjälpen. Har bara en fråga till, om jag köper från en privatperson utan någon typ av hemsida gäller då samma regler som om man skulle köpa från Ebay t.ex? För jag tänker fortfarande bara betala med Paypal men annonsen tog slut för några dagar sen så därför finns inte möjligheten till att köpa därifrån. Det är samma kontaktperson, mailar honom via Ebay men bara att vi betalar utan Ebay:s protection.

Akta dig för det där om du inte litar på honom till 100%. Grundskyddet för bedrägeri ligger på Ebay, inte Paypal. Paypal är bara en bank.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av grapetonix:

Ursprungstanken med det var att skydda kreditkortsnummer från skummisar, eftersom de så lätt kan missbrukas.

Ja, precis och det är ju fortfarande en viktig del i syftet att slippa ge bank/kreditkortsuppgifter till varje säljare (som man kanske inte vet om man bör lita på egentligen). Redan där begränsas risken för hur mycket säljaren kan blåsa dig till beloppet du valt att betala istället för maxbeloppet på kreditkortet.
(Och visst, om man inte misskött sig i kortbolagets/bankens ögon så bör man med lite trassel klara sig ur sådana bedrägerisituationer, å andra sidan säger väl paypal typ detsamma.)

Dock har ju Paypal sina egna problem... Är inte direkt alla som är supernöjda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har använt paypal en del och kan säga att det fungerar bra om du säljer fysiska saker mm.. Ska du sälja något virtuellt i något spel så rekommenderar jag det inte.

Oftast så får man inte sälja virtuella saker för utvecklarna bakom spelet så kvitton eller annat bevis kan du glömma.

Har sålt saker i online spel och har blivit blåst några gånger.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers tillåter inte meme och det faller under §1.6 i reglerna.

*Inlägg med meme raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade*

Synpunkter på moderering tas via kontaktkanalerna som nämns i §11 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har paypal någonsin blivit åtalade för något brott? jag hör mycket skit om dem och wot indikerade en "gul" status på deras sida ett tag. Inte nu dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Fick ett Paypal-konto "limited" förut för att jag lade till för många kort (e-kort, Swedbank, alla hade mitt namn osv), dvs kan inte betala eller ta emot betalningar, kan inte heller ta bort eller lägga till fler kort. Förutom det så svarade Paypal inte heller på mina mail om det här, även fast det står att dom ska svara inom 24h eller något sådant.
Kan dock ta ut pengarna jag lagt in förut nu (tar en viss tid efter att kontot har blivit limiterat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fick ett Paypal-konto "limited" förut för att jag lade till för många kort (e-kort, Swedbank, alla hade mitt namn osv), dvs kan inte betala eller ta emot betalningar, kan inte heller ta bort eller lägga till fler kort. Förutom det så svarade Paypal inte heller på mina mail om det här, även fast det står att dom ska svara inom 24h eller något sådant.
Kan dock ta ut pengarna jag lagt in förut nu (tar en viss tid efter att kontot har blivit limiterat).

Ring är alltid snabbast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ring är alltid snabbast.

Självklart, men dom har inte svarat efter flera månader, så jag antar att dom inte bryr sig helt enkelt.
Har i vilket fall gjort ett nytt konto med endast ett kort på, och det fungerar prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Fick ett Paypal-konto "limited" förut för att jag lade till för många kort (e-kort, Swedbank, alla hade mitt namn osv), dvs kan inte betala eller ta emot betalningar, kan inte heller ta bort eller lägga till fler kort. Förutom det så svarade Paypal inte heller på mina mail om det här, även fast det står att dom ska svara inom 24h eller något sådant.
Kan dock ta ut pengarna jag lagt in förut nu (tar en viss tid efter att kontot har blivit limiterat).

Paypal skiter i sina kunder när de har problem. Har mejlat dem flera gånger och har aldrig fått något svar av dem.
Gjorde precis som om du, använde e-kort för många gånger för några år sedan och fick kontot avstängt.
Ringde till Paypal USA och fick prata med 3-4 personer för att försöka övertyga dem om att jag inte använder stulna kort utan engångsnummer.
Till slut blev jag kopplad till någon chef som aktiverade kontot igen.

Permalänk
Medlem

Jag fick svar rätt fort när jag mejlade den svenska supporten, men det var lite konstigt att de hänvisade mig till ebay, när ebay hänvisade mig tillbaka. Frågan är om jag måste omlänka mitt kreditkort för att det ska funka.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself