Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Dom måste hitta ett bra system för begagnat handel bara. annars kan jag ju slänga över spelet till en polare som vill prova sen skickar han tbx det när han är klar.

Jag, om du köper lego så kan du ju låna ut det till en kompis och samsas om det. Samma sak ska ju nu gälla även icke materiella produkter som spel = det är inte osannolikt att det faktiskt kanske blir något av detta.

Se på Spotify tex, där har några i familjen Premium men inte jag, men jag lånar det ju hela tiden. Det viktiga är ju att det inte går att använda samtidigt bara. Ett annat exempel är Star Craft 2 som jag också lånat av en kompis till och från.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det står dig fritt att betala hur mycket du vill till spelindustrin. Däremot anser jag konsumenträttigheter som dessa vara viktigare än att skapa ekonomiska gräddfiler för företag. Industrin kommer inte att gå under för att man låter konsumenter ha rättigheter som dessa.

Vilket inte vore någon väsentlig skillnad mot övrig begagnathandel.

En begagnathandel i en digital och kontrollerad miljö skulle inte skilja sig väsentligt mot handel av fysiska ting.

Först kommer du med ett påstående om att det känns rätt onödigt med begagnade spel på Steam, för att just därefter komma med ett motsägande yttrande om att du hellre skulle vilja se att man tvingade Valve att möjliggöra handel av begagnade spel? Lust att förtydliga dig?

Spelar det egentligen någon större roll hur lång tid det tar för marknaden att anpassa sig efter en möjliggjord begagnathandel? Du skriver ju själv att du tycker att denna rättighet är korrekt på en intellektuell nivå. Vad är då hindret enligt dig från att gå hela vägen ut och införa en florerande begnatmarknad inom detta segment?

Ifall detta nu visar sig stå i direkt kontrast till konsumenträttigheter så blir det uppenbart att något behöver ändras.

Ingalunda. Termen begagnad skiljer sig inte markant oavsett huruvida produkten visar sig vara "digital" eller inte.

Varför skulle det vara upp till utvecklarna och utgivarna att bestämma huruvida människor skulle ha rätten att vidaresälja införköpta produkter?

Enligt vanlig typisk marknadsekonomi så kommer priset att sättas på en nivå som folk är beredda att betala. Personen som köpt ett begagnat spel och sedan väljer att sälja det vidare kommer då att utsättas för samma slags konkurrens som personen innan. Priset för spelet kommer att styras av utbud och efterfrågan snarare än hur många gånger det säljs vidare. Din slutsats blir därmed felaktig.

På vilket sätt då?

I det första fallet utnyttjar man konsumenträttigheter medan man i det andra fallet bryter mot gällande lagstiftning.

Det finns väl ingen tillverkare som på ett direkt sätt tjänar pengar när saker säljs vidare på en begagnatmarknad? Varför skulle spelindustrin förtjäna att bli särbehandlad menar du?

Sådana generaliseringar tillför absolut ingenting till diskussionen. Byter du ut den digitala produkten spel till den digitala produkten programvara så kan den digitala produkten helt plötsligt fungera lika mycket som ett verktyg som en bil. Vänder man på det hela så kan fysiska ting som bilar likväl erbjuda timmar av underhållning.

Det relevanta här är att i fallet handel av begagnade produkter så spelar det mindre roll huruvida de är "digitala".

Vilket är fullkomligt irrelevant i sammanhanget. En digital produkt kan likväl betraktas som begagnad och det finns ingen anledning att särbehandla digitala produkter när det gäller människors rättigheter att sälja införskaffade produkter.

Så sämre tekniska förutsättningar i en svunnen tid medförde en ytterligare aspekt i värderingen av utannonserade produkter. Lyckligtvis är förutsättningarna i dagens samhälle bättre, vilket kan resultera i ett mindre risktagande och en sundare begagnatmarknad.

Rättvist? Är du medveten om att du pratar om samma speltillverkare som åtnjuter ett statligt sanktionerat monopol som inskränker människors fri- och rättigheter? Är du dessutom medveten om att detta monopol skyddas av statens våldsmonopol och upprätthålls av skattemedel?

Man kan med lätthet vända på ditt resonemang och påminna dig om att en digital kopia med lätthet kan kopieras och skickas "oändligt" många gånger runt hela världen, samtidigt som man bibehåller exakt samma prissättning. Hur kommer det sig då? Jo, bristande konkurrens på grund av vår upphovsrättslagstiftning.

Detta leder oss till den stora frågan. Eftersom vi tillåter upphovsrättsindustrin att låtsas att deras digitala kopior skulle kunna jämföras med fysiska produkter, varför skall vi då inte i konsekvensens namn ha rättigheten att själva utgå från samma premisser och sälja dessa vidare?

Varför dessa artificiella begränsningar?

En digital kopia av ett spel kan mycket väl anses vara begagnad. Slitage är på inget sätt ett kriterium för att kunna kalla något för begagnat.

Ingalunda. Företagen kommer att sätta priser efter vad folk är villiga att betala. I annat fall kommer de att ersättas av företag som gör just detta.

PC-spelare klagar på att särbehandlade industrier anser sig ha rätt att inskränka deras rättigheter att sälja vidare redan inköpt material.

På samma sätt som piratkopieringen menar du? Eller hur är det med alla andra inbillade hot som upphovsrättsindustrin har ropat varg för genom tiderna?

Vad spelar det för roll att digitala filer inte slits? De åldras likväl med värdeminskning som följd.

Vilket skulle ligga i linje med övrig begagnathandel i vårt samhälle.

Att folk väljer att sälja vidare införhandlade ting när de inte längre behövs är på inget sätt något nämnvärt problem för människor, industrin, eller samhället i stort. Det spelar då mindre roll huruvida tingen är digitala eller inte.

Skulle Volvo få för sig att härma den särbehandlade upphovsrättsindustrin och införa något så kontraproduktivt som installationsgränser i deras bilar så skulle de otvivelaktigt tappa kunder. Vidare skulle folk börja gå runt dessa artificiella begränsningar tämligen snabbt, vilket brukar vara normen när det gäller godtyckliga begränsningar av deras frihet.

Anledningen till att folk köper begagnade spel, eller begagnade produkter överhuvudtaget, är att de kan få spelet för en mindre summa pengar än vad nypriset är. Detta gäller oavsett huruvida produkten är "digital". Det slitaget som du nämner angående skivor är tämligen irrelevant i sammanhanget, för dess roll blir endast att justera priset ytterligare.

Snål? Folk i allmänhet tenderar att vara oerhört prismedvetna. Detta kan mycket väl bero på det faktum att de har en tämligen fixerad budget att röra sig inom. Att vara prismedveten, eller snål som du väljer att kalla det för, är på inget sätt något fel.

Slitage är på inget sätt ett kriterium för att få kalla något för begagnat.

Det finns konsumenträttigheter som säger att vi har rätt att sälja vidare införköpta produkter. Det spelar då mindre roll huruvida de är digitala.

Fast nu finns det i själva verket både fysiska och digitala produkter som har en begränsad livslängd, på samma sätt som det finns produkter ur båda kategorierna som är extremt långlivade. Att vissa tillverkare möjligen får det svårare att leva på gammalt arbete är inget problem i sig självt.

Hur lång tid tog det att skriva det där inlägget? =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag kanske var otydlig angående vad man köper. Jag menade inte att jag köper rättigheterna till spelet utan bara rätten att spela det. Den rätten menar jag att jag har rätt att överlåta efter eget gottfinnande.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då, Du är klar och tydlig och jag kan förstå att Du tycker att Du borde ha rätt att göra det, men det är trots allt villkoren i en överenskommelse som gäller och saknas överlåtelserätt utan något föregående godkännande så är det en chansning och brott mot avtalet. Det är som att överlåta andelen i en bostadsrättsförening, det är inte bara att överlåta efter eget gottfinnande och tro att det alltid kommer att lyckas till 100% om inte den tänkta nya innehavaren har godkänts på förhand utav styrelsen.

Det jag ser som är grundproblemet är den gamla vanan i Sverige om att när man har betalt för något så är det fritt blås. Man glömmer bort att gå igenom avtalens omfattning och innebörd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag, om du köper lego så kan du ju låna ut det till en kompis och samsas om det. Samma sak ska ju nu gälla även icke materiella produkter som spel = det är inte osannolikt att det faktiskt kanske blir något av detta.

Se på Spotify tex, där har några i familjen Premium men inte jag, men jag lånar det ju hela tiden. Det viktiga är ju att det inte går att använda samtidigt bara. Ett annat exempel är Star Craft 2 som jag också lånat av en kompis till och från.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om du tycker att det är förbannat roligt och känner att du har råd, kommer du ju köpa t.ex. starcraft 2 för att sedan kunna spela MED din polare.
Det jag menar är förstås att sådär funkar alla spel för tillfället, jag har också lånat spel av kompisar för att prova, har jag tyckt det vart värt kostnaden så har jag givetvis köpt spelet i fråga och spelat med mina kompisar.

sist men inte minst, så kan det även bidra till det faktum att fler kommer våga köpa "osäkra kort" för dem vet att är det inte skoj kan dem alltid sälja det sen!
Så jag ser inte att det skulle bli någon skillnad på den fronten? förutom att det kanske blir färre som "lånar" av kompisen "internet" och kanske köper en billigare begagnat version istället, vilket i det stora kretsloppet gynnar spelindustrin.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Ja vad är det med folk? tror alla att man bara kan slänga ut hur mycket pengar som helst bara för att få nya spel?
Antar att alla här på forumet bygger nya hus och köper bya bilar samt möbler OCH DATORER!

Du behöver inte heller betala fullpris. Steam har reor i princip hela tiden.
Ibland kan till och med nya spel bli ganska billiga.
Som sagt tidigare kommer förmodligen reorna försvinna om man kan köpa begagnat,
och då kommer vi i slutändan nog inte få mycket billigare spel skulle jag tro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

100 personer kan tänka sig betala fullpris. 100 personer kan det inte. De 100 första säljer till de 100andra efter 4månader för en lägre summa. De tjänar pengar på ett spel två gånger.

Fast det blir fortfarande mindre pengar än om sen skaffar spelet på tex deras Jul reor därför kommer dom inte få in mer pengar. Och nej vi ska inte köpa spel för att vara snälla men om dom inte får in nog med pengar kommer det inte finnas några spel kvar till PC då blir ju allt på konsol och om det händer kommer jag fan vara sjukt bitter på vissa människor...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Fast det blir fortfarande mindre pengar än om sen skaffar spelet på tex deras Jul reor därför kommer dom inte få in mer pengar. Och nej vi ska inte köpa spel för att vara snälla men om dom inte får in nog med pengar kommer det inte finnas några spel kvar till PC då blir ju allt på konsol och om det händer kommer jag fan vara sjukt bitter på vissa människor...

Skillnaden är ju att man inte behöver vänta på rea. Varken säljare eller köpare. De tjänar pengar året runt.
För ärligt talat, hur många köper spel på Steam till fullpris förrutom typ CoD och andra multiplayer spel som verkligen är färskvara.
Jag förstår självklart att de inte tjänar lika mycket med de behöver heller inte tjäna vansinnigt mycket mindre heller.

Nu orkar jag nog inte diskutera detta mer ^^ Vi får enas om att vi har olika åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av yroll:

Nix men jag menar att där jag bor finns inga asfalterade vägar eller bussar DVS du kan inte komma någonstans dit det är svårare att ta sig utan bil om det så är 40 mil utanför en stad

Inte illa ment men som lantis köper jag inte att du bor på Sveriges mest oåtkomliga plats och att nästan alla andra har möjlighet att klara sig utan bil (oavsett avstånd) med andra ord köper jag inte att en bil skulle utgöra lyxkonsumtion för för 99% av landets bilägare. En stor del kanske, javisst men inte 99%.

Därför anser jag inte att man kan jämföra behovet av en bil med behovet av t.ex. spel, film och musik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skingken:

Jag sa inte att koderna på skivan blir slitna, skivan blir sliten. Både i datorn och om man byter skiva i CD-läsaren.

Sen vet jag att det inte finns någon som har rätt eller fel, men kan inte se någon annan anledning att vilja köpa ett digitalt begagnat spel billigare förutom att man är snål.

Vet inte hur du behandlar skivor, men jag äger skivor som har använts väldigt mycket och är 20 år gamla utan en repa på dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Skillnaden är ju att man inte behöver vänta på rea. Varken säljare eller köpare. De tjänar pengar året runt.
För ärligt talat, hur många köper spel på Steam till fullpris förrutom typ CoD och andra multiplayer spel som verkligen är färskvara.
Jag förstår självklart att de inte tjänar lika mycket med de behöver heller inte tjäna vansinnigt mycket mindre heller.

Nu orkar jag nog inte diskutera detta mer ^^ Vi får enas om att vi har olika åsikter

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper spel på steam vid fullpris jag brukar förboka spel på steam. Och jag om det blir låga priser hela tiden så blir det ingen tryck på spelen. som det blir på rean så jo dom kommer tjäna mindre. hur stor % tror du dom kan ta utan att vi konsumenter som säljer vidare ska bli irriterade? sen så ska valve ha delar av den % också. Det blir inte mycket pengar kvar till utvecklarna då deras publicist också ska ha sin del av kakan.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lär dig skriva. Man skriver aldrig "jaha och" utan en motivering. Gå och sig sådär till din arbetsgivare när han förklarar ny sak för dig.

Håller med, stör mig mycket på det sättet många kommenterar, man måste ha en motivering och inte bara "du har fel"...?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nej då, Du är klar och tydlig och jag kan förstå att Du tycker att Du borde ha rätt att göra det, men det är trots allt villkoren i en överenskommelse som gäller och saknas överlåtelserätt utan något föregående godkännande så är det en chansning och brott mot avtalet. Det är som att överlåta andelen i en bostadsrättsförening, det är inte bara att överlåta efter eget gottfinnande och tro att det alltid kommer att lyckas till 100% om inte den tänkta nya innehavaren har godkänts på förhand utav styrelsen.

Det jag ser som är grundproblemet är den gamla vanan i Sverige om att när man har betalt för något så är det fritt blås. Man glömmer bort att gå igenom avtalens omfattning och innebörd.

Det intressanta är om avtalsvillkoren är giltiga eller inte, vilket även är frågan i tyska stämningen. I många länder finns det lagar som skyddar konsumenternas rättigheter. Avtalsvillkor som strider mot dessa lagar är oftast ogiltiga.

Det är inte ovanligt med väldigt långa avtal (EULA:s t.ex) och det är tveksamt om dom alls är giltiga för svenska konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Skillnaden blir väl att tillverkare av skitspel kommer att gå under snabbare än du kan säga flaska och det är knappast någon förlust i mina ögon, för varför i helvete skulle jag vilja betala 500kr för ett spel som inte ens håller 10 timmar när jag kan betala 400kr för ett som håller i hundratals om inte tusentals timmar eller ännu bättre, få det helt gratis som i fallet med dota 2 eller andra utmärkta spel som är helt gratis likt dwarf fortress.
Därför är det viktigt med begagnatmarknad så man kan avyttra skitspel snarast möjligt för att minimera förlusten.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Man ska kanske inte tro att det här verkligen leder till att vi kan köpa och sälja begagnade spel över Steams plattform. Det tror åtminstone inte jag på. Det är snarare den debatt som stämningen innebär vi ska ta tillvara på. Konsumenternas rättigheter är något vi inte tar på så stort allvar som vi egentligen vore. Det är helt enkelt något vi tar för givet, och det utnyttjar företagen.

Vad jag tror på, om det blir en fällande dom, är ett system där det blir möjligt att köpa och sälja begagnade spel, men att detta inte kommer göras över Steam. Däremot kommer Valve inte längre försöka stoppa den begagnade handeln (som idag förekommer i form av köp & sälj av konton).

Visa signatur

Peter Griffin for president

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Jag köper spel på steam vid fullpris jag brukar förboka spel på steam. Och jag om det blir låga priser hela tiden så blir det ingen tryck på spelen. som det blir på rean så jo dom kommer tjäna mindre. hur stor % tror du dom kan ta utan att vi konsumenter som säljer vidare ska bli irriterade? sen så ska valve ha delar av den % också. Det blir inte mycket pengar kvar till utvecklarna då deras publicist också ska ha sin del av kakan.

Jag tror faktiskt du tillhör en minoritet. Kan inte garantera att det är så men jag tror det. De flesta jag känner köper för tillfället enbart spel när det är rea eller om det är ett multiplayerspel. 600spänn är mycket pengar som ska ut även om det är ett billigt pris i förhållande till timmar nöje. Detta är dock mina personliga observationer, inte fakta!

Om vi återgår till kapitalismen.
Vi konsumenter kan inte sätta utgivaren främst. Det vore skittråkigt om fler spelstudior går under men de måste kunna anpassa sig efter klimatet. Det är så kapitalism fungerar.

Sen förstod jag inte vad du menade med: "Och jag om det blir låga priser hela tiden så blir det ingen tryck på spelen."
Trycket borde väl ändå bli högre med lägre priser? Som sagt: personen ifråga kanske inte vill köpa spelet för 600spänn men för 300spänn begagnat. Jag får citera någon annan som jag inte hittar i tråden atm: Lite procent av någonting är mer än många procent av ingenting.
Jag är övertygad om att det går att hitta en procentsats som gynnar alla parter!

Annars kanske löser sig genom att man måste sälja hela kontot! Alltså att man "binder" spelet till kontot när man registrerar det men att kontot är lagligt att sälja. Då blir det nog inte speciellt vanligt att man säljer.
Det fungerar för konsolerna, då borde begagnat handlen fungera på PC också. Även om det inte är en skiva som blir sliten.

Återigen... Detta är mina åsikter och observationer, inte fakta.
Nu drar jag mig ur denna debatt! Alltid trevligt att argumentera men det får finnas en gräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Om vi återgår till kapitalismen.
Vi konsumenter kan inte sätta utgivaren främst. Det vore skittråkigt om fler spelstudior går under men de måste kunna anpassa sig efter klimatet. Det är så kapitalism fungerar.

Det är inte vad jag har sagt, jag sa att dom kommer sluta göra spel till PC och bara göra konsol spel. Dock så håller jag med dig om att det borde vara lagligt att sälja konton

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Slitage har inget med saken att göra. Den viktiga faktorn är om säljaren efter försäljning inte längre har tillgång till varan och kan nyttja den. Så är det om vi utgår ifrån att det inte handlar om piratkopiering. Spelföretaget har fått betalt av den ursprungliga köparen och har alltså ingen rätt att få ytterligare betalt för just det exemplaret. Så enkelt är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Skillnaden blir väl att tillverkare av skitspel kommer att gå under snabbare än du kan säga flaska och det är knappast någon förlust i mina ögon, för varför i helvete skulle jag vilja betala 500kr för ett spel som inte ens håller 10 timmar när jag kan betala 400kr för ett som håller i hundratals om inte tusentals timmar eller ännu bättre, få det helt gratis som i fallet med dota 2 eller andra utmärkta spel som är helt gratis likt dwarf fortress.
Därför är det viktigt med begagnatmarknad så man kan avyttra skitspel snarast möjligt för att minimera förlusten.

Håller med förutom att jag kan tänka mig mig ett spel på tio timmar för att sen sälja vidare. Alla har inte tid - eller vill - spela ett spel så länge som 100 timmar, men vill inte betala 500 heller för 10 timmar.

Permalänk
Medlem

Då så många verkar rösta för att de gärna skulle vilja kunna köpa och sälja spel via Steam så skriv gärna under namninsamlingen som nämns i tråden: #13173222

Insamlingen kan nås här: http://www.change.org/petitions/valve-corporation-acknowledge...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Håller med förutom att jag kan tänka mig mig ett spel på tio timmar för att sen sälja vidare. Alla har inte tid - eller vill - spela ett spel så länge som 100 timmar, men vill inte betala 500 heller för 10 timmar.

Det är just det jag menar, spelen måste skapas så det finns glädje i att spela det längre än 10 timmar annars får man helt enkelt sätta prislappen därefter.
Ser inte riktigt poängen med att köpa något spel som kostar 500kr som ger mig 10 timmar underhållning när jag kan köpa ett spel som kostar 500kr men ger mig 1000 timmar underhållning.
Därför tycker jag att begagnatmarknaden ska släppas fri för att helt enkelt tvinga utvecklarna att skapa spel som håller istället för att kränga ut mer skit med flashig grafik och scriptade events.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Hoppas steam fixar det så att man kan sälja o köpa spel så, har kanske 32spel och spelar bara ett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det intressanta är om avtalsvillkoren är giltiga eller inte, vilket även är frågan i tyska stämningen. I många länder finns det lagar som skyddar konsumenternas rättigheter. Avtalsvillkor som strider mot dessa lagar är oftast ogiltiga.

Det är inte ovanligt med väldigt långa avtal (EULA:s t.ex) och det är tveksamt om dom alls är giltiga för svenska konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Jag är en kluven i detta läge eftersom jag själv vill ha något så billigt som möjligt med bästa möjliga skydd, men samtidigt så anser jag inte att stater skall blanda sig i företagens affärsmodeller. Är man som möjlig köpare inte nöjd med villkoren så får man gå någon annanstans, annars bara bita i det sura äpplet. Företaget bakom en viss produkt skall själv kunna välja vilka man vill teckna försäljningsrättigheter med och innehållet i dem. Och tillåter man inte försäljningen utanför detta led så är det deras val. Just lösningar som Steam och motsvarande möjliggör för distributörerna att upprätthålla försäljningsrättigheterna och först då börjar folk förstå att de inte förstått villkoren.

Men det är jag...

Sen så undrar jag fortfarande i vilken stat som transaktionen genomförs när man betalar för något på Steam, för så som det låter det i detta fall som om transaktionen genomförts i Tyskland.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Förstår inte vad problemet är, dom kör ju rea så priset blir löjligt lågt (under 200kr)?!

Har samlat på mig över 200 spel vid det här laget, tänker inte sälja ett enda!

Precis.. närmar mig 300 spel och vill inte sälja nåt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Precis. Jag är en kluven i detta läge eftersom jag själv vill ha något så billigt som möjligt med bästa möjliga skydd, men samtidigt så anser jag inte att stater skall blanda sig i företagens affärsmodeller. Är man som möjlig köpare inte nöjd med villkoren så får man gå någon annanstans, annars bara bita i det sura äpplet. Företaget bakom en viss produkt skall själv kunna välja vilka man vill teckna försäljningsrättigheter med och innehållet i dem. Och tillåter man inte försäljningen utanför detta led så är det deras val. Just lösningar som Steam och motsvarande möjliggör för distributörerna att upprätthålla försäljningsrättigheterna och först då börjar folk förstå att de inte förstått villkoren.

Men det är jag...

Sen så undrar jag fortfarande i vilken stat som transaktionen genomförs när man betalar för något på Steam, för så som det låter det i detta fall som om transaktionen genomförts i Tyskland.

Men nu är det så att vi har vissa lagar som är indispositiva och då är det bara för Valve, Volvo, Viasat eller någon annan att "bita i det sura äpplet" som du så fint uttryckte det.
För att ta Mediamarkt som exempel, spelar ingen roll att de säger att de har ett års garantitid, du har ändå tre års reklamationsrätt för det är något man som konsument inte kan avtala bort eftersom konsumentköplagen är indispositiv till skillnad från köplagen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Men nu är det så att vi har vissa lagar som är indispositiva och då är det bara för Valve, Volvo, Viasat eller någon annan att "bita i det sura äpplet" som du så fint uttryckte det.
För att ta Mediamarkt som exempel, spelar ingen roll att de säger att de har ett års garantitid, du har ändå tre års reklamationsrätt för det är något man som konsument inte kan avtala bort eftersom konsumentköplagen är indispositiv till skillnad från köplagen.

Jag tror att Du missuppfattar mig och riktar dig väldigt mycket på konsumenträtten som svar på mitt yttrande. Angående reklamationsrätt så får Du gärna rätta mig på denna punkt, men är det inte så att man som köpare måste påvisa att felet var ursprungligt redan efter sex månader, dvs att bevisbördan då ligger på konsumenten? Dessutom så gäller detta enbart mellan de två parter som är inblandade. Om man t.ex säljer en vara till någon och bifogar butikskvittot så har inte butiken någon juridisk skyldighet att hantera ärendet gentemot en 3:e part.

Jag tror själv att fri handel är det bästa, men att den skall gälla samtliga parter(dvs att företag får genomföra sina affärsmodeller) och att stater inte skall lägga sig i företagens affärsmodeller och dessutom att upphöra med bestraffning av varor via straffskatter pga priskonkurrens från område utanför EU.

Sen att vi har lagar i bl.a Sverige som gör att vi har högre priser på varor i Sverige, gör att jag handlar till stor del mina elektronikkomponenter från utlandet just pga våra priser är högre pga alla skydd från höger till vänster. Jag nöjer mig med tillverkarnas garantier och således lägre priser. Lagar kan man ha hur många som helst utav, men det betyder inte att jag handlar från en viss nation pga deras skyddslagar. Är man inte nöjd med lagen så handlar man med någon annan som lyder under andra lagar.

Mitt senaste speldatorbygge hade enbart RAM-minne samt CPU-kylning från Sverige eftersom minnet faktiskt var billigare i Sverige och CPU kylningen hade ingen inom EU på lager samt till lägre pris än i Sverige. Resten utav komponenterna kom från UK samt DE, och det blev billigare inkl. frakt från totalt tre utländska leverantörer än att handla samma komponenter i Sverige. Senaste inköp av en nybörjar CNC maskin har jag beställt från CN. Det är bägges marknad och man går helt enkelt någon annanstans om man inte vill bita i det sura äpplet. Jag är t.ex inte villig att betala högre(läs svenska) priser för lite bekvämlighet vid affärstransaktioner när något inte lirar som det skall eller för att folk vill kunna göra lite som de vill trots att de accepterat ett avtal. Konsumentskyddslagar i all ära, men jag vill ha en marknad där priserna är lägre och flexibiliteten högre, som att t.ex välja bort garantier från återförsäljare eller att t.ex kunna köpa till sig överlåtelserätt mot en tilläggskostnad.

Personligen så handlar jag mest från DE, UK och CN. USA, Sydkorea, Serbien, Irland, Italien, Spanien, Frankrike och Danmark förekommer också. Den med lägsta pris i förhållande till villkoren får mina pengar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror att Du missuppfattar mig och riktar dig väldigt mycket på konsumenträtten som svar på mitt yttrande. Angående reklamationsrätt så får Du gärna rätta mig på denna punkt, men är det inte så att man som köpare måste påvisa att felet var ursprungligt redan efter sex månader, dvs att bevisbördan då ligger på konsumenten? Dessutom så gäller detta enbart mellan de två parter som är inblandade. Om man t.ex säljer en vara till någon och bifogar butikskvittot så har inte butiken någon juridisk skyldighet att hantera ärendet gentemot en 3:e part.

Jag tror själv att fri handel är det bästa, men att den skall gälla samtliga parter(dvs att företag får genomföra sina affärsmodeller) och att stater inte skall lägga sig i företagens affärsmodeller och dessutom att upphöra med bestraffning av varor via straffskatter pga priskonkurrens från område utanför EU.

Sen att vi har lagar i bl.a Sverige som gör att vi har högre priser på varor i Sverige, gör att jag handlar till stor del mina elektronikkomponenter från utlandet just pga våra priser är högre pga alla skydd från höger till vänster. Jag nöjer mig med tillverkarnas garantier och således lägre priser. Lagar kan man ha hur många som helst utav, men det betyder inte att jag handlar från en viss nation pga deras skyddslagar. Är man inte nöjd med lagen så handlar man med någon annan som lyder under andra lagar.

Mitt senaste speldatorbygge hade enbart RAM-minne samt CPU-kylning från Sverige eftersom minnet faktiskt var billigare i Sverige och CPU kylningen hade ingen inom EU på lager samt till lägre pris än i Sverige. Resten utav komponenterna kom från UK samt DE, och det blev billigare inkl. frakt från totalt tre utländska leverantörer än att handla samma komponenter i Sverige. Senaste inköp av en nybörjar CNC maskin har jag beställt från CN. Det är bägges marknad och man går helt enkelt någon annanstans om man inte vill bita i det sura äpplet. Jag är t.ex inte villig att betala högre(läs svenska) priser för lite bekvämlighet vid affärstransaktioner när något inte lirar som det skall eller för att folk vill kunna göra lite som de vill trots att de accepterat ett avtal. Konsumentskyddslagar i all ära, men jag vill ha en marknad där priserna är lägre och flexibiliteten högre, som att t.ex välja bort garantier från återförsäljare eller att t.ex kunna köpa till sig överlåtelserätt mot en tilläggskostnad.

Personligen så handlar jag mest från DE, UK och CN. USA, Sydkorea, Serbien, Irland, Italien, Spanien, Frankrike och Danmark förekommer också. Den med lägsta pris i förhållande till villkoren får mina pengar.

Min poäng var att mediamarkt inte kan komma och säga att man avtalat bort sin treåriga reklamationsrätt eftersom det står ett års garanti på kvittot.
Mediamarkt kan skriva vad fan som helst på kvittot utan att det har någon som helst betydelse vid en tvist då det helt enkelt inte går att avtala bort reklamationsrätten.
Därför får man utforma sina avtal enligt vad lagen säger och inte hur man själv tycker, därför ska man passa sig jävligt noga från att göra vissa saker som att få för sig att skriva säljes i befintligt skick och tro att man är helt skyddad vid eventuellt tvistemål.

Sen angående steam att du inte är villig att betala "svenska" priser, så är det ju det ju något du redan gör.
Eller har du inte märkt att spel på steam är dyrare i europa än vad de är i usa?
Ska vi betala extra så ska vi också ha alla extra rättigheter man har i europa.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Mycket bra! Förhoppningsvis så får vi konsumenter möjlighet att sälja av våra spel i framtiden och tvingas Valve följa detta lär nog övriga tjänster följa efter med.

Nästa problem som borde lösas är nog Valves monopol på PC-spel. Nästan allt idag måste aktiveras genom Steam.

Jag tycker tvärt om, saknar en hel del som jag vill ha in i Steam.
Enda läskiga är om man förlorar sitt konto.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Min poäng var att mediamarkt inte kan komma och säga att man avtalat bort sin treåriga reklamationsrätt eftersom det står ett års garanti på kvittot.
Mediamarkt kan skriva vad fan som helst på kvittot utan att det har någon som helst betydelse vid en tvist då det helt enkelt inte går att avtala bort reklamationsrätten.
Därför får man utforma sina avtal enligt vad lagen säger och inte hur man själv tycker, därför ska man passa sig jävligt noga från att göra vissa saker som att få för sig att skriva säljes i befintligt skick och tro att man är helt skyddad vid eventuellt tvistemål.

Sen angående steam att du inte är villig att betala "svenska" priser, så är det ju det ju något du redan gör.
Eller har du inte märkt att spel på steam är dyrare i europa än vad de är i usa?
Ska vi betala extra så ska vi också ha alla extra rättigheter man har i europa.

Som svar på det första stycke så läser jag att Du snurrat in dig hårt på lagar. Om Du läser ingående mina svar till denna tråd så märker Du att jag är för att parterna på en marknad själv skall göra upp reglerna mellan varandra, inte stater. Det intresserar mig inte hur lagarna ser ut just nu för affärer mellan parter, utan det som är utav intresse är hur man kan göra saker och ting mer flexibla och priserna därefter i framtiden. Kan skissa ett påhittat exempel:

* Återförsäljargaranti 1 år: +7% på priset. Enbart tillgänglig om tillverkargaranti är minst lika lång.
* Återförsäljargaranti 3 år: +14% på priset. Enbart tillgänglig om tillverkargaranti är minst lika lång.
* Återförsäljarbetald returfrakt vid garantiärende: +3% på priset, dock lägst 200 kronor.
* Ångerrätt 14 dagar: +8% på priset, dock lägst 250 kronor.
* Ångerrätt 2 dagar: +4% på priset, dock lägst 100 kronor.
* Återförsäljarsupport för ett problem en gång: +15% på priset, dock lägst 500 kronor.
* Överlåtelserätt: +10% på priset + 50% utav 2:a handsförsäljningspris.

Dessa val skulle en köpare kunna välja till extra till sin kundvagn för respektive vara och antal. Vissa varor hade kanske inte haft samtliga val då vissa tillverkare kräver att återförsäljarna hanterar garantiärenden, vissa tillverkare kräver att de själva skall hantera ärendet och vissa tillverkare har särskilda avtal för överlåtelserätt vilket i praktiken omöjliggör överlåtelse.

Som svar på ditt sista stycke så handlade jag sist på Steam år 2003 eller 2004, och har ett minne(har kvittot på annan dator) av att jag betalade i USD, så jag kan nästan garantera dig att det enda "svenska priset" jag har betalt via Steam är ett valutapåslag+avgift. Inte omöjligt att det är förändrat i dagsläget och att transaktionen dessutom sker någonstans i Europa beroende på vilken valuta man handlar med och således möjligtvis ett företag som befinner sig inom EU, därav möjligheten för den tyska konsumentorganisationen att kunna dra denna specifika fråga vidare.

För att förtydliga: detta som sker just nu angående Steam är inte intressant för min egen del. Det som är intressant när resultatet kommer är om man kommer att låta två parter att ingå ett avtal där ena parten skriver villkoren och bägge parter blir överens om villkoren, utan att stater går in och nästan börjar styra på detaljnivå vad som får eller inte får lov att ingå i villkoren.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Precis. Jag är en kluven i detta läge eftersom jag själv vill ha något så billigt som möjligt med bästa möjliga skydd, men samtidigt så anser jag inte att stater skall blanda sig i företagens affärsmodeller. Är man som möjlig köpare inte nöjd med villkoren så får man gå någon annanstans, annars bara bita i det sura äpplet. Företaget bakom en viss produkt skall själv kunna välja vilka man vill teckna försäljningsrättigheter med och innehållet i dem. Och tillåter man inte försäljningen utanför detta led så är det deras val. Just lösningar som Steam och motsvarande möjliggör för distributörerna att upprätthålla försäljningsrättigheterna och först då börjar folk förstå att de inte förstått villkoren.

Men det är jag...

Sen så undrar jag fortfarande i vilken stat som transaktionen genomförs när man betalar för något på Steam, för så som det låter det i detta fall som om transaktionen genomförts i Tyskland.

Som jag ser det är affärer mellan konsumenter och företag något där staterna måste ge konsumenten ett skydd. Skillnaden i förmåga och resurser är så enormt stor att konsumenten i praktiken inte skulle kunna hävda några rättigheter alls annars.

Om man exempelvis tar användarvillkoren till Steam så är det bara ett fåtal jurister som kan läsa dom och verkligen förstå innebörden.
Om man sedan tänker på alla andra vanliga varor och tjänster en konsument kan tänkas vilja använda så skulle det bli en orimligt stor börda om alla skulle behöva sätta sig in i alla dessa avtal.
I mitt tycke är det då bättre med konsumentskyddslagar som gör att jag bara behöver lära mig mina grundläggande rättigheter och skyldigheter och sedan lugnt kan strunta i den "wall of text" som de flesta användaravtal består av.
En praktisk detalj är också att dessa avtal normalt inte finns tillgängliga vid avtalets ingående vid fysiska köp. Den som köper ett steamspel i butik får bara en liten finstilt upplysning på baksidan av förpackningen att spelet kräver Steam.

Frågan om var köpet egentligen äger rum är intressant men jag har inget bra svar.
Min tanke är dock att om ett företag marknadsför sig mot t.ex svenska konsumenter så skall svensk konsumentköplag gälla oavsett var servrarna står eller var det säljande företaget är registrerat.
Alternativet för en missnöjd konsument vore annars att på ett främmande språk behöva vända sig till ett annat lands rättssystem vid varje tvist.
Dessutom skulle säkerligen företagen i sådant fall välja ett land vars lagar gynnade säljaren maximalt.
Eftersom detta är ett problem som berör flera länder kan det givetvis inte lösas lokalt i Sverige utan någon form av internationell reglering (t.ex. EU) krävs för att det ska fungera i praktiken.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Som svar på det första stycke så läser jag att Du snurrat in dig hårt på lagar. Om Du läser ingående mina svar till denna tråd så märker Du att jag är för att parterna på en marknad själv skall göra upp reglerna mellan varandra, inte stater. Det intresserar mig inte hur lagarna ser ut just nu för affärer mellan parter, utan det som är utav intresse är hur man kan göra saker och ting mer flexibla och priserna därefter i framtiden. Kan skissa ett påhittat exempel:

* Återförsäljargaranti 1 år: +7% på priset. Enbart tillgänglig om tillverkargaranti är minst lika lång.
* Återförsäljargaranti 3 år: +14% på priset. Enbart tillgänglig om tillverkargaranti är minst lika lång.
* Återförsäljarbetald returfrakt vid garantiärende: +3% på priset, dock lägst 200 kronor.
* Ångerrätt 14 dagar: +8% på priset, dock lägst 250 kronor.
* Ångerrätt 2 dagar: +4% på priset, dock lägst 100 kronor.
* Återförsäljarsupport för ett problem en gång: +15% på priset, dock lägst 500 kronor.
* Överlåtelserätt: +10% på priset + 50% utav 2:a handsförsäljningspris.

Dessa val skulle en köpare kunna välja till extra till sin kundvagn för respektive vara och antal. Vissa varor hade kanske inte haft samtliga val då vissa tillverkare kräver att återförsäljarna hanterar garantiärenden, vissa tillverkare kräver att de själva skall hantera ärendet och vissa tillverkare har särskilda avtal för överlåtelserätt vilket i praktiken omöjliggör överlåtelse.

Som svar på ditt sista stycke så handlade jag sist på Steam år 2003 eller 2004, och har ett minne(har kvittot på annan dator) av att jag betalade i USD, så jag kan nästan garantera dig att det enda "svenska priset" jag har betalt via Steam är ett valutapåslag+avgift. Inte omöjligt att det är förändrat i dagsläget och att transaktionen dessutom sker någonstans i Europa beroende på vilken valuta man handlar med och således möjligtvis ett företag som befinner sig inom EU, därav möjligheten för den tyska konsumentorganisationen att kunna dra denna specifika fråga vidare.

För att förtydliga: detta som sker just nu angående Steam är inte intressant för min egen del. Det som är intressant när resultatet kommer är om man kommer att låta två parter att ingå ett avtal där ena parten skriver villkoren och bägge parter blir överens om villkoren, utan att stater går in och nästan börjar styra på detaljnivå vad som får eller inte får lov att ingå i villkoren.

Det är tack vare sådana lagar som man inte kan skriva någonstans på sidan 87 i ett 300 sidor tjockt avtal att allt som du äger tillfaller Valve med omedelbar verkan.
Du kan ju fundera på hur pigga valve skulle vara på att sluta upp med att sälja till EU om de skulle tvingas till att tillåta att folk säljer sina spel begagnade.
Personligen så tror jag knappast att det lär hända utan istället blir det business as usual där folk kan ta bort sina spel och få tillbaka cd-nyckeln som man senare kan sälja på typ blocket eller vad fan som helst.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop