Valve stäms i Tyskland för förbud mot försäljning av begagnade Steam-spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Du får nog plats med ett "kanske" till där.
Eller behöver man inte kunna bygga upp en enkel mening när man lägger sig i andras diskussioner?

Att misslyckas med en meningsbyggnad är inte samma sak som att helt underminera en annans åsikt med ett "Ja, och?" på ett diskussionsforum istället för att klargöra sin ståndpunkt. Vi måste tillåta att vi tycker olika men ett "Ja, och?" tillför inget vilket en misslyckad meningsbyggnad kan göra.

I vilket fall har jag rätt och du fel för jag är äldre än dig och det är så det funkar

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

KLART SOM FpiiiipN ATT MAN SKALL KUNNA KÖPA OCH SÄLJA BEGAGNADE SPEL !

1. Antalet spel som säljs när det nysläppta kommer att öka. Fler kommer att våga köpa spel om de vet att det kommer att få del av pengarna tillbaka om man inte tycker om spelet.

2. Många som inte är intresserade i början kommer att köpa begagnade spel för att testa. Många köper spel efter ett par månader efter släppet pga erfarenheter av så många skräpspel. (Jag är en!)

3. Om nu Valve MÅSTE ha betalt för varje gång ett vidaresäljs så inför begränsningar. EX: BF3. Om du köper det begagnat så kan du spela singel kampanjen och 3st banor i multiplayer. Om du vill ha full access så får betala 30:- till Orgin. På så liknande sätt kan Valve göra med sina spel.

KOM IHÅG: BRA SPEL SÄLJS. DÅLIGA PIRATKOPIERAS!

Och på tal om jämförelse så är bilar dåligt i detta fallet. Ta istället sporten: Bosman. Olyckskorparna skrek när EU-domstolen dömde i Bosmans favör. I dag erkänner nästan alla att det var rätt.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Känns lite orättvist detta, tank om jag vill sälja mina begagnade android och iphone appar ? eller någon annan online tjänst där handeln sker online, detta är bullshit om dem enbart väljer att se valve som ett problem när hela industrin håller på eller redan har adopterat samma model!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

En TV kan ta däremot flera dagar att sälja. Man går ju inte direkt och köper en ny TV för att sälja den eller hur? Däremot kan du göra det i digitala spel. Du köper billigt och säljer det dyrt.

Visst är det kanske så, men möjligheten finns där som med mer eller mindre allt annat.
Läs aktie istället för TV så är vi hemma, det känns mer applicerbart på verkligheten

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Att misslyckas med en meningsbyggnad är inte samma sak som att helt underminera en annans åsikt med ett "Ja, och?" på ett diskussionsforum istället för att klargöra sin ståndpunkt. Vi måste tillåta att vi tycker olika men ett "Ja, och?" tillför inget vilket en misslyckad meningsbyggnad kan göra.

I vilket fall har jag rätt och du fel för jag är äldre än dig och det är så det funkar

När jag blir stor, då har jag rätt

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Hade för mig att den där lagen endast gäller fysiska varor, aldrig hört talas om att denna så kallade konsument lag förhindrar att ej sälja digitalt

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud986:

Känns lite orättvist detta, tank om jag vill sälja mina begagnade android och iphone appar ? eller någon annan online tjänst där handeln sker online, detta är bullshit om dem enbart väljer att se valve som ett problem när hela industrin håller på eller redan har adopterat samma model!

Om du läser hela nyheten en gång till...

Skrivet av jeppe1990:

När jag blir stor, då har jag rätt

Japp!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Antalet spel som säljs när det nysläppta kommer att öka.
KOM IHÅG: BRA SPEL SÄLJS. DÅLIGA PIRATKOPIERAS!

Källor vore intressant, eller skriver du enbart om dina egna erfarenheter?

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patienten:

Källor vore intressant, eller skriver du enbart om dina egna erfarenheter?

Allmänt känd mentalitet

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Tyskarna gillar att banna spel som är "för våldsamma", varför bryr de sig om att vi ska kunna sälja begagnade spel? Jag har inget emot det men jag finner det lustigt att Tyskarna tar upp saken. Vänner till mig i Tyskland fick erfara att de hade blockat Steam till flera lägenhetskomplex :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

KLART SOM FpiiiipN ATT MAN SKALL KUNNA KÖPA OCH SÄLJA BEGAGNADE SPEL !

1. Antalet spel som säljs när det nysläppta kommer att öka. Fler kommer att våga köpa spel om de vet att det kommer att få del av pengarna tillbaka om man inte tycker om spelet.

2. Många som inte är intresserade i början kommer att köpa begagnade spel för att testa. Många köper spel efter ett par månader efter släppet pga erfarenheter av så många skräpspel. (Jag är en!)

3. Om nu Valve MÅSTE ha betalt för varje gång ett vidaresäljs så inför begränsningar. EX: BF3. Om du köper det begagnat så kan du spela singel kampanjen och 3st banor i multiplayer. Om du vill ha full access så får betala 30:- till Orgin. På så liknande sätt kan Valve göra med sina spel.

KOM IHÅG: BRA SPEL SÄLJS. DÅLIGA PIRATKOPIERAS!

Och på tal om jämförelse så är bilar dåligt i detta fallet. Ta istället sporten: Bosman. Olyckskorparna skrek när EU-domstolen dömde i Bosmans favör. I dag erkänner nästan alla att det var rätt.

och så släpps 30 expansioner som man ska ge 30krst för. nejtack man köper något en gång inte mer.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Du kanske ska räkna med kvantiteten som säljs också då. hur många bilar säljer volvo varje år? hur många spelkopior säljer EA varje år?
Det är nog tyvärr lika stor andel i bägge som använder spelet i en vecka och bilen i ett år. Men när de sedan är klara så köper de ju nytt ny bil och nytt spel.

mjo visst.

volvo sålde ungefär 450 tusen bilar 2011, ett riktigt bra spel säljer några miljoner kopior, ea har ju ganska mycket större andel av spelmarknaden än vad volvo har av bilmarknaden, kunde inte läsa mig till något total i ea's årsredovisningar men man kan väl tippa på att ea kanske säljer 50 miljoner kopior totalt på alla spel de utvecklar och agerar utförare för, alltså ungefär 100 gånger högre antal än volvo

sen måste man ha i åtanke hur stor del av prislappen som går vart också.

jag tror iaf inte att man kan jämföra beganadmarknaden för bilar med den för spel.

tror man måste jämföra mot musik eller film.
där tror jag att det är vanligare att man antingen köper produkten sprillans, eller hämtar den på tpb.
inte lika mycket begagnat som hos spel.

Dock tror jag inte vi är lika stora på att köpa spel begagnat här i sverige som de är i usa.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Och nackdelen med att vi kan köpa billiga spel närsomhelst är? De kan tjäna massa pengar på EN och samma CD-key.

Nackdelen är att jag tror deras vinst skulle sjunka ganska rejält. Och jag vill inte att spelbolagen ska skita i PC marknaden helt och bara satsa på konsoler för det är ju det som kommer ske om dom inte tjänar tillräckligt med pengar. Det är en kapitalism som driver spelmarknaden inte kommunism.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Verkar snarast som om du tänker lite längre än man behöver, på vilket sätt har möjligheten att sälja spel begagnat medfört att spelindustrin gått under?

Inte "gått under", men jag har läst många artiklar från folk i spelbranchen som direkt jämför begagnatmarknaden med piratkopiering.

Skrivet av Grumbledock:

Senast jag kollade var den största marknaden konsoler, där andrahansdförsäljning och inbyte av spel är vardag. PC där man inte kan/får sälja spel begagnat, genererar långt mindre pengar trots större potentiell marknad...

PC-marknaden är formodligen större än man tror, iom att downloadtjänsterna sällan eller aldrig är inräknade i försäljningssiffror. ( Sen var det väl EA som redovisade större vinst på PC-sidan mot PS3 nyligen? )

Skrivet av Grumbledock:

Istället för att du ska ha 40+ spel på steam som du aldrig spelar, kan du sälja dem till någon som vill spela dem, du får pengar till nya spel, och om spelen är bra får fler upp ögonen för dem och köper uppföljaren/nya spel av samma studio, winwin. De enda som "förlorar" på detta är Valve, som gör en saftig vinst på att sälja spel och en ännu större på att själva helt kunna reglera priserna och slippa konkurrens på sin låsta marknad (aka inom Steam).

Fast Steam är inte låst på det sättet, du kan köpa dina spel på andra ställen ( både fysiska butiker eller andra digital DL:s ) - även om dom måste registreras på steam. Dessutom är det inte Valve/Steam som sätter priserna - det gör publisherna eller spelutvecklarna själva. Men visst, självklart tar Steam en procent av spel som säljs via Steam, det vore ju konstigt annars...( jämför med Applestore eller Sony, MS och Nintendo, som också tar betalt för att släppa spel till sin plattform, i vissa fall tom betalt för patchar. Det är dessutom är väldigt mycket mer "låsta" format. )

Skrivet av Grumbledock:

Vill du slippa meningslösa uppföljare så ska du skita i att köpa dem, varje person som köper CoD/Bf/FF/Fifa/etc 10-27 bidrar till att fler likartade generiska uppföljare skapas. Varje gång du köper ett nytt IP, ett nytt spel, indie eller AAA, så birdrar du till en utveckling av spel, att framsteg sker. Därför försöker jag att i möjligaste mån köpa minst 1 ny IP för varje "uppföljare" jag köper, om inte mer. Då räknar jag inte små indie games för 10kr, de är välgörenhet, utan AAA spel till fullpris, av nya studios eller iaf nya IP.

Det håller jag med om fullständigt!

Personligen klarar jag mig bra utan begagnatmarknad när det gäller digital media, det känns lite absurt att en produkt som inte "slits" eller blir sämre skall kunna säljas vidare på det viset. Det är bättre att vänta tills priset sjunker och köpa då om man inte har råd att köpa det nytt, så går en del pengar till spelutvecklaren trots allt och spelet kan fortsätta sälja under än längre period och inte bara dom första veckorna.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

uh, det går ju att både sälja och köpa beg på steam. Visserligen bara steam saker. Fattar inte stämningen riktigt.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Jag har själv en bunt spel som jag gärna skulle ge bort till lite yngre släktingar.
Hade jag varit mer förutseende så hade jag skapat ett nytt steamkonto för varje spel och sedan bara gett bort kontona efter hand.
Säkerligen inte enligt användarvillkoren, men knappast olagligt heller.

Att det skulle vara synd om spelindustrin etc är bara dumheter. En fungerande begagnatmarknad är i mina ögon alltid i konsumentens intresse. Kanske blir de nya spelen dyrare i inköp, men du kan i gengäld köpa/sälja/ge bort begagnade spel.
Varför skulle just spel av alla varor bli värdelösa i samma sekund som man köper dom?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Jag håller med om att det är en dålig ide att jämföra med bilar. Det har jag öht inte utalat mig om, utan vad jag svarade på var kommentaren att man MÅSTE ha bil...

Din 99% kommentar var inte så realistisk. Majoriteten av befolkningen bor i storstäderna men inte är det 99%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Nackdelen är att jag tror deras vinst skulle sjunka ganska rejält. Och jag vill inte att spelbolagen ska skita i PC marknaden helt och bara satsa på konsoler för det är ju det som kommer ske om dom inte tjänar tillräckligt med pengar. Det är en kapitalism som driver spelmarknaden inte kommunism.

Kanske skulle den sjunka om detta skulle missbrukas, t ex att man byter med kompisar, men om de skulle ta ut en avgift för en "annons" och en procentsats av priset skulle de kunna tjäna mer pengar på enbart en licens.

Nu vet jag inte vart du fick kommunism ifrån då vi pratar om att köpa och sälja prylar men jag vill inte heller att några spelbolag ska gå under. Därför måste ju självklart en fungerande lösning tas fram. Som även gynnar oss KONSUMENTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

För första gången gör tysk domstol någonting bra, dock så är väl inte Valve ensamma?

Inte ensamma, men det är lättare att fajtas mot ett bolag än flera på en gång och få en prejudicerande dom

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Det är ingen skillnad mot andra produkter och det skall inte vara några begränsningar på aktivering. Utgår man ifrån att det är en legitim kopia så har säljaren förlorat möjligheten att nyttja den när han säljer den precis som när man säljer en fysisk kopia, en bil eller en DVD film. Så enkelt är det.

Spelindustrin har inte rätt att ta 1.1x,1.2x eller 1.3x betalt genom någon begagnatprovision. När den säljs ny för första gången har företaget fått de pengar de skall ha för just det exemplaret.

Permalänk
Medlem

Vore bra om Valve förlorade, skulle kanske sluta upp med att man faktiskt "äger" produkterna man köper i steam!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Vore bra om Valve förlorade, skulle kanske sluta upp med att man faktiskt "äger" produkterna man köper i steam!

Slutar nog med att man istället hyr spelen en begränsad tid.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Kanske skulle den sjunka om detta skulle missbrukas, t ex att man byter med kompisar, men om de skulle ta ut en avgift för en "annons" och en procentsats av priset skulle de kunna tjäna mer pengar på enbart en licens.

Nu vet jag inte vart du fick kommunism ifrån då vi pratar om att köpa och sälja prylar men jag vill inte heller att några spelbolag ska gå under. Därför måste ju självklart en fungerande lösning tas fram. Som även gynnar oss KONSUMENTER

Gissar på att 99.99% av befolkningen inte måste ha bil. Jag vet inte var du bor men jag bor ca 2mil utanför närmsta storstad (örebro) och man kommer inte mycket längre ut på landet än såhär.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av yroll:

Gissar på att 99.99% av befolkningen inte måste ha bil. Jag vet inte var du bor men jag bor ca 2mil utanför närmsta storstad (örebro) och man kommer inte mycket längre ut på landet än såhär.

Menar du att 2 mil är långt utanför en storstad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Menar du att 2 mil är långt utanför en storstad?

Nix men jag menar att där jag bor finns inga asfalterade vägar eller bussar DVS du kan inte komma någonstans dit det är svårare att ta sig utan bil om det så är 40 mil utanför en stad

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Kanske skulle den sjunka om detta skulle missbrukas, t ex att man byter med kompisar, men om de skulle ta ut en avgift för en "annons" och en procentsats av priset skulle de kunna tjäna mer pengar på enbart en licens.

Nu vet jag inte vart du fick kommunism ifrån då vi pratar om att köpa och sälja prylar men jag vill inte heller att några spelbolag ska gå under. Därför måste ju självklart en fungerande lösning tas fram. Som även gynnar oss KONSUMENTER

Kommunism är motsatsen till kapitalism ergo spelbolagen gör inte spel till PC för att vara snälla eller att alla ska kunna ha tillgång till det. Om dom inte tjänar pengar på PC så kommer dom sluta med PC spel och bara köra på konsoler. Många spelutvecklare klagar ju redan nu på att dom knappt tjänar nått eller rent ut sagt går minus på PC spel så nej jag har svårt att se dom tjäna mer pengar på % av begagnade spel. Det här är digitalt det kostar dom exakt lika mycket att 100 personer använder 1 nyckel som att 100 personer använder 100 olika nycklar.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Nürnberg ligger i Tyskland, så ja den är tysk, sen om det inte var tyskar som var lagmän är en helt annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Helt fel. Det var inte en tysk domstol som dömde krigsbrotten i Nürnberg utan en internationell sådan, helt utan tyskt inflytande. Platsen i sig har självklart inte med saken att göra, eller tror du att alla EU:s mål sköts av en luxemburgisk domstol? Eller att FN:s mål sköts av en holländsk domstol? När man har internationella rättsfall så sitter man ju inte och flyger runt förhandlingarna mellan alla länder utan man väljer ett ställe.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom hela tråden så det kanske redan nämnts..... men är det inte tillåtet att sälja sitt steam-konto?
I så fall kan man ju inte klaga på att det inte går att sälja sina steam-spel, även om det inte är så man vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Kommunism är motsatsen till kapitalism ergo spelbolagen gör inte spel till PC för att vara snälla eller att alla ska kunna ha tillgång till det. Om dom inte tjänar pengar på PC så kommer dom sluta med PC spel och bara köra på konsoler. Många spelutvecklare klagar ju redan nu på att dom knappt tjänar nått eller rent ut sagt går minus på PC spel så nej jag har svårt att se dom tjäna mer pengar på % av begagnade spel. Det här är digitalt det kostar dom exakt lika mycket att 100 personer använder 1 nyckel som att 100 personer använder 100 olika nycklar.

100 personer kan tänka sig betala fullpris. 100 personer kan det inte. De 100 första säljer till de 100andra efter 4månader för en lägre summa. De tjänar pengar på ett spel två gånger.
Många är heller inte villiga att betala priset för många äldre titlar då de ofta är alldeles för höga. Varför ska vi bara få bra pris på reor?

Som du säger är det kapitalism som styr. Därför kan inte vi konsumenter heller KÖPA bara för att vara snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Gissar på att 99.99% av befolkningen inte måste ha bil. Jag vet inte var du bor men jag bor ca 2mil utanför närmsta storstad (örebro) och man kommer inte mycket längre ut på landet än såhär.

Varför citera du mig?