Nintendo försvarar "klen" CPU i Wii U

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nintendo vad hände efter 64an ?

som allt annat de senaste 5-10 åren. allt blir bara sämre och sämre och det kommer hålla på så länge de drar in pengar på det. så snålt som möjligt gör dom det gärna också så dom får lite mer vinst

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

vem bryr sej ifall ett spel har bra grafik ifall det har dålig gameplay/story?

grafik håller en dag

gameplay håller decennier

Dock kan man inte riktigt resonera så där. Med tanke på att det är olika personer som jobbar med dom. En kille som gör en lågupplöst texturer eller låg polygon saker kan lägga till lite extra tid få dom mycket högre. Så jag mer eller mindre hatar när folk säger de där. Sure om dom får upp på ett möte att budgeten räcker ej för båda så får jö storyn gå före. Men det brukar inte ofta vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag tror inte riktigt det var die sizen som utvecklarna syftade på...

Baserat på vad jag läste i artikeln så verkar Nintendo lika kompetenta på hårdvara som Sony är på mjukvara.
Föga smickrande med andra ord.

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att speltillverkarna överger konsolen vilket leder till mindre utbud till konsolen.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Q4Rspwn:

Varför ska man alltid haka upp sig på processorn och klockfrekvensen i såna här jämförelser? Visst, det kanske är skillnad på ett 7-kärnigt PS3 på 3.2 GHz och detta Wii. Men GPU:n och OS:et är väl trots allt det viktigaste? Jag menar, sett till spelprestanda är ju t ex iPhone 5 i många jämförelser snabbare än Galaxy SIII, trots 2x1 GHz vs 4x1.4 GHz? Precis som N64 hängde på PS1 på 90-talet, trots dess betydligt klenare hårdvara.

Det blir ett problem med multiplattformstitlar. Utvecklarna måste avsätta mer tid för att anpassa spelet för en viss konsol och det kostar pengar.

Texturer, modeller, ljuseffekter, view distance etc. är enkelt att skala ned för att passa svagare grafikprocessorer. CPU-intensiva delar huserar ofta i den grundläggande spelmotorn och är desto klurigare att skriva om.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DAoG:

Nu bryr man sig väl inte så mycket om grafiken.
Men WiiU:n är riktigt slö och den känns omodern.
Vi minns väl tiden när man ska starta ett Psx-spel?

Att starta ett PSX-spel var omöjligt att göra.
PSX = En kombination av en Playstation 2 och en DVD med hårddisk som släpptes i Japan 2003 då SONY ledsnade på att folk kallad PlayStation (Gen 1) för PSX, tanken va att lansera den i USA och Europa men dessa planer skrotades på grund av den dåliga försäljningen och det faktum att den inte hade några spel.

Skrivet av Azured:

Håller med dig, sedan när har Nintendo varit "all 'bout the graphics"?

Det märks verkligen hur olika hårdvarutillverkare gör olika prioriteringar..

Trots det hade Game Cube löjligt bra grafik på sina exklusiva titlar trots klenast hårdvara jämfört med PS2 och Xbox, allt handlar om optimering

Skrivet av AnnoyingIB:

Nintendo har väl ändå inte varit kända för prestandan? Endast för just wii-spel som inte kräver något alls

Var de kända för Wii-spel under sin storhetstid på under största delan av 80-talet med menar du?! Redan på gamla Nintendo Game & Watch?!

Skrivet av MSCB:

vem bryr sej ifall ett spel har bra grafik ifall det har dålig gameplay/story?

grafik håller en dag

gameplay håller decennier

Precis, Mario Bros på 8-bit håller än idag tack vara spelglädjen...och de gamla Zelda spelen är myyyycket bättre än de nya, Zelda ska inte vara i 3D heller för den delen, det förstörde allt

Inlägg sammanfogade, använd Citera flera eller Redigera.
Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

haha trodde han skulle komma med ett bra svar som The cpu is bad because we got a good gpu . Men han svara no you cant only blame our cpu our gpu is shit to >< hahahaha
anyway bryr mig inte om hårdvaran från nitendo den är ju till för småbarn/familjen
För vi vet ju alla att gpu är viktigare i spel än cpu

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Gamecube-spelen håller sig fortfarande väldigt bra grafiskt. Speciellt Resident Evil: Rebirth ser fortfarande snyggt ut, 10 år efter lansering.

http://game-modo.com/wp-content/uploads/2012/10/resident-evil...

First-party titlarna brukar överlag kunna se bra ut från Nintendo så det finns nog mycket att hämta från Wii U.

Ett ganska dåligt exempel då bakgrunden är förrenderad

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Som andra säger GameCube hade jag riktigt kul med men efter det så har deras Wii varit totalt ointressanta för min del.

Permalänk
Medlem

Det är den mest datorliknande konsolen hittills med prestanda liknande en mid-range speldator. Grafikprestandan är bättre än konkurrerande konsoler och bättre än minimumnivån de måste förhålla sig till i PC-världen. Tror nog även Ukrainarna kan koda och portera till den. Middleware är ändå rätt bra, med stöd för Wii U, men Ukrainarna kör egna motorer i de flesta spelhusen. Nu kanske inte PhysX är så kul på den men. Det sker utveckling där med och sköts av tredje part för spelhusen, så antingen lever man med nyaste versionen (nyare än de kör till sina motorer till andra konsoler) eller ser till att ändringar införs innan man använder det, eller så kör man något annat. Lägger de ner lite jobb och får verktygen att fungera bra där så fungerar det nog riktigt bra även på Wii U. Tänk att spelhus spenderat tid på att skriva eller specialanpassa motorer för att köra arbete på PS3ans SPEer, här är det som tre vanliga processorer i ett multiprocessorsystem istället. Här handlar det om mer traditionell programmering av processorn och GPGPU för acceleration, fysik och effekter. Kan inte vara någon omöjlighet, och de har bra mycket mer minne att arbete med än på andra konsoler som har 256MB för generell användning alternativt 512MB delat. Visst icke optimerade programbibliotek kanske presterar dåligt, men det skulle de göra på en Core i7 också om du kör hårdkodat mot gamla instruktioner eller heltalsberäkningar som inte använder sig av SIMD-delarna. Där har spelhusen redan saker optimerat för SIMD, GPUer, CUDA, OpenCL osv. De har spelmotorer som skalar över flera kärnor med mera. Middleware och det egenutvecklade interna kan säkert bli bra här med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Har har haft fruktansvärt många roliga timmar framför min Gamecube, super smash bros, metroid prime samt Mario cart är spel som car hur roliga som helst.

2 av dem var dock "multiplayer" spel men metroid var extremt bra gjort det med.

Givetvis köpte man en Wii också, precis som alla andra i början. Det var skitkul första månaden men sen slutade det vara kul att stå och vifta i luften och Wii'n glömdes sakta bort.

Jag hoppades verkligen på att Wii U skulle plocka upp där vanliga Wii tappade och så såg det ut som att det skulle bli från början. Det är mycket möjligt att Wii u'n är jätte bra men man kan bara hålla sig road med Mario spel ett x antal timmar.

Nu vet jag att grafiken kanske inte är det viktigaste, speciellt på Wii, men hade de dragit på med lite feta komponenter så kanske vi hade fått se lite fräcka spel. Tänk er BF3 med den kontrollen, det tror jag skulle kunna bli ganska ballt.

Aja, var typ tvungen att skriva av mig lite om det. Tur att man alltid är PC spelare ändå i slutändan <3.

Märks att du inte vet Nintendos policy när det kommer till sånna spel...visst, de försökte en gång under GC-tiden att ändra riktning genom att köpa upp rättigheterna till Resident Evil, men de tappade sin kärngrupp då eftersom deras policy alltid stått för en familjevänlig spelkonsol utan våldsspel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Märks att du inte vet Nintendos policy när det kommer till sånna spel...visst, de försökte en gång under GC-tiden att ändra riktning genom att köpa upp rättigheterna till Resident Evil, men de tappade sin kärngrupp då eftersom deras policy alltid stått för en familjevänlig spelkonsol utan våldsspel

Mycket möjligt, men sen så har inte försäljningen varit så överdrivet bra heller om jag minns rätt?

Jag skrev aldrig att de skulle ta bort alla "Nintendo" spel, poängen var att JAG tror det hade öppnat för mycket mer möjlighet om man klämde till med lite bättre komponenter.

Det måste inte vara våldsspel, men hårdvara kan man göra mycket. Kan tänka mig att 1GB ram sätter vissa gränser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Vadå slö? Jag har ett Wii U, och de spel jag har är bra optimerade och flyter utmärkt. Och den nya controllern är grym, går nog att utveckla en hel del spel med den i tanke. Nästa Zelda kommer nog rocka. -Hoppas jag..

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Avstängd

Ingen konsol spelar man för grafikens skull.....som att köpa en 3-hjuling cykel och köra motorcross

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Entusiast

Kanske inte så många som har erfarenhet av den här jämförelsen men, ta Minecraft out of the box, skitkul spel, men grafiskt sett är det skitfult.
Lägg sedan på shaders och kanske snyggare och mer högupplösta texturer.
Plötsligt ser man hur löven fladdrar i vinden, och hur trädens skuggor vandrar över ängarna.

Precis samma spel
Precis lika kul
Men lite härligare miljö att springa runt i tack vare shaders.

Här är en bild med shaders igång, ni vet säkert hur det ser ut utan.

http://blargmode.se/files/images/2013-02-03_02.52.09.png

Dold text

Vi är påväg mot 4K skärmar och Wii U kämpar med anti-alias i 720p...
Så ja, lite synd är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Varför ska man alltid haka upp sig på processorn och klockfrekvensen i såna här jämförelser? Visst, det kanske är skillnad på ett 7-kärnigt PS3 på 3.2 GHz och detta Wii. Men GPU:n och OS:et är väl trots allt det viktigaste? Jag menar, sett till spelprestanda är ju t ex iPhone 5 i många jämförelser snabbare än Galaxy SIII, trots 2x1 GHz vs 4x1.4 GHz? Precis som N64 hängde på PS1 på 90-talet, trots dess betydligt klenare hårdvara.

Men en konsol släpper dom inte varje år. Den ska hålla i många år.

Det är skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Tror inte majoriteten av Wii:s målgrupp bryr sig om prestandan, alltså grafiken.

Skrivet av Azured:

Håller med dig, sedan när har Nintendo varit "all 'bout the graphics"?

Det märks verkligen hur olika hårdvarutillverkare gör olika prioriteringar..

Skrivet av AnnoyingIB:

Nintendo har väl ändå inte varit kända för prestandan? Endast för just wii-spel som inte kräver något alls

Skrivet av Mickesven:

vem bryr sej ifall ett spel har bra grafik ifall det har dålig gameplay/story?

grafik håller en dag

gameplay håller decennier

Skrivet av Dentoid:

Om man väljer att inte spela Wii U för att den har dåliga komponenter så tänker jag sparka på en kattunge.

Nintendo har alltid levererat kvalitet på andra fronter än grafik och det går det inte att lägga ett värde på.

Alla ändlösa timmar Super Mario Kart på gamla SNESen med mode 7 grafik, världens bästa plattformare Super Mario 64, Animal Crossing på gamecube, Galaxy 1 och 2 till Wii samt New Mario bros. För att inte nämna alla Zeldaspel och Gameboyen i alla dess inkarnationer.

Mister Miyamoto är en gud för mig *tippar på hatten*

Skrivet av Kärlekstrollet:

Är man sugen efter stora multiplayerspel med mycket action och stora fält, väljer man antingen PS4 eller Xbox3.0.

Nintendo har sin publik framförallt nya spelare, och klassiska spelare som vill fortsätta lira den serie de växte upp med.

Men en 3-4 gånger bättre CPU prestanda från Wii'n är godkänt i mina ögon för just den marknad Nintendo är till för.

Skrivet av Q4Rspwn:

Varför ska man alltid haka upp sig på processorn och klockfrekvensen i såna här jämförelser? Visst, det kanske är skillnad på ett 7-kärnigt PS3 på 3.2 GHz och detta Wii. Men GPU:n och OS:et är väl trots allt det viktigaste? Jag menar, sett till spelprestanda är ju t ex iPhone 5 i många jämförelser snabbare än Galaxy SIII, trots 2x1 GHz vs 4x1.4 GHz? Precis som N64 hängde på PS1 på 90-talet, trots dess betydligt klenare hårdvara.

Den stora poängen som ni verkar missa är ju att utvecklare och förläggare väljer att inte göra spel till Wii U därför att prestandan är dålig och då jämför de mot nuvarande generation. Förstå då hur stor skillnad i hårdvara Wii U kommer att stå sig mot next-generation, en å samma grafikmotor kommer inte fungera optimalt för alla tre konsoler och det innebär att det blir dyrare för utvecklare att släppa på samtliga konsoler. Utvecklare rentav kanske måste göra två olika grafikmotorer för ett å samma spel.
Låt säga, "kid1" med utgångsläge att han äger alla konsoler (Wii U, PS4 samt Xbox720), "kid1" skall köpa CoD: 8, till vilken konsol tror ni han köper spelet till? Inte till Wii U i alla fall.

Många konsumenter bryr sig inte om grafiken, men faktum är att många andra gör fortfarande det och så länge Nintendo ignorerar detta och utvecklarnas krav så kommer de gå miste om stora pengar.

Jag tycker verkligen synd om Nintendo, jag är inte alls någon hater och jag gillar starkt det Nintendo gör med sina egna spel, men det är just där som deras intresse verkar kallna - tredje-parts utvecklare, är, i deras ögon inte lika viktigt.

Jag tror att det kommer bli väldigt svårt för Nintendo att möta konkurrensen i next-gen, jag hoppas verkligen att jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

vem bryr sej ifall ett spel har bra grafik ifall det har dålig gameplay/story?

grafik håller en dag

gameplay håller decennier

Det tycker jag också är riktigt. Men diskussionen handlar om huru vida CPUn är stark eller svag. Och det är ju alltså CPUn som avgör hur invecklad gameplay en utvecklare kan lägga in i ett spel. Inte en GPU. En GPU avgör bara hur detaljerade stillbilder som kan visas och hur ofta de kan växlas vid en viss bildkvalitet.

En GPU har alltså traditionellt sett bara kunnat leverera stillbilder där just dess kraft i kombination med tillgängligt videominne och bandbredd avgör hur snabbt den kan rita en ny bild av en viss kvalitet. Om CPUn slutar att sända instruktioner/förändringar till GPUn om vad som ska ändra sig från en bildruta till nästa så slutar GPUn att rita. En stillbild blir resultatet. Mellantinget är att om CPUn inte riktigt orkar med så blir antalet spel-/gameplay-förändringar färre per sekund. Och om man vill sprida ut antalet förändringar över 60 klipp per sekund så blir de halverade jämfört med om man hade spritt ut dem över 30 klipp.
Det är ju just förändringar från en bildruta till nästa (och dess snabba skifte) som gör att vi så att säga spelar digitala interaktiva spel i stället för, som det annars vore, tittar oss trötta på en enda stillbild som aldrig byts ut och därmed inte är interaktiv. Så frågan blir alltså hur många förändringar Wii Us CPU hinner med att räkna ut per bildruta om den nu är svag.

Något som inte framgår av Nintendos svar här, vilket jag tycker är en smula underligt, är det som Nintendo sade vid ett tidigare tillfälle. I runda slängar:
"Wii U har en GPGPU [till skillnad mot som normalt endast en GPU] som i många lägen är betydligt snabbare och bättre på att räkna ut förändringar från en bildruta till nästa jämfört med endast en CPU och vi jobbar på att hjälpa [spelutvecklarna] att utnyttja detta."

En av meningarna med en GPGPU (General Processor + GPU) vid sidan av en ren GPU är att en GPGPU skall kunna ta över åtminstone en del av själva "tankeprocessen" från själva CPUn. Tankeprocesser utförs alltså traditionellt uteslutande av just CPUn och så gott som alla typer av spelutformning (gameplay) är en direkt återspegling av det arbete som just CPUn utför.

Hur långt en GP-del räcker till för att ersätta uppgifter hos CPUn har jag ingen aning om men tanken är ju alltså att CPUn skall räkna ut vad som behöver göras varpå den överlåter själva resultatuträkningarna (det riktigt tunga jobbet) av varje uppgift till GP-delen hos GPGPUn. Tvärtemot vad som hittills har varit norm då CPUn vanligtvis utför allt som behöver göras gällande förändringar från en bildruta till nästa.
Ett rykte som florerar just nu är att Nvidias nya arkitektur Maxwell skall ha en ARM-processor inbygd (en enklare form av CPU). Tanken är ju alltså att denna ARM-processor skall ta hand om det enklaste medan GP-delen av GPGPUn hos Maxwell sedan tar över och verkligen gör grovjobbet vad gäller tankedelen. Och därmed börja kunna konkurera med framför allt Intel om själva huvudprocessordelen alltså rena CPU-uppgifter.

Om programmerarna är redo för ett sådant skifte återstår ju att se. Det finns i dagsläget vad jag vet inte mycket kod skriven för sådana uppgifter. Så mycket beror ju på vilka verktyg Nintendo kan förse utvecklarna med.

I PC-världen har väldigt många slutanvändare en GPGPU numer. Men så gott som inget spel drar ju nytta av det (för användare av Nvidia-kort är PhysX ett undantag). Men det kan ju även bero på att inte alla potentiella PC-spels-kunder har denna form av teknologi och i och med det skulle ju ett spel som verkligen bygger på GP-delen inte kunna köras av alla PC-spelare. Lika litet som ett PhysX-spel kan köras med tyngsta inställningar på en PC med AMD-kort.

Nya generationens konsoler (även Wii U arkitekturmässigt) kan mycket väl bli de första "datorerna" som verkligen drar nytta av potentialen hos deras GPGPUer i och med de alla är låsta standarder där faktiskt alla användare av varje plattform kan dra nytta av det, till skillnad mot PC-sidan.

Hur det blir med GPGPUer och deras framtida användning vet ju ingen än så länge. Men det ska hur som helst bli kul att se hur utvecklingen fortsätter i detta fall. En GPGPU som tar hand om mycket av det som behöver räknas ut från en bildruta till nästa vad gäller förändringar skulle nog kunna bli urbota kraftig om bra verktyg fanns.

Permalänk

Jag köpte en wii u härom veckan, och jag gillar den skarpt. Hoppas bara att dom satsar mer på exklusiva spel, och undviker multiplattformandet, som gamecuben föll på. Man väntar ju på spel som zelda, metroid och liknande, men varför ska jag köpa spel som darksiders 2 till wii u, när det redan finns till alla dom andra spelsystemen?

Permalänk
Medlem

10721a;13199505]

Jag tror att det kommer bli väldigt svårt för Nintendo att möta konkurrensen i next-gen, jag hoppas verkligen att jag har fel.[/QUOTE]

Jag hoppas innerligen att du har rätt, då det verkar vara enda sättet som nintendo kommer lära sig på.

Det absolut första som utveklare kommer kapa ner på med begränsad cpu prestandard är ai. Med fysik som klar tvåa.

Permalänk
Avstängd

10721a;13199505]Den stora poängen som ni verkar missa är ju att utvecklare och förläggare väljer att inte göra spel till Wii U därför att prestandan är dålig och då jämför de mot nuvarande generation. Förstå då hur stor skillnad i hårdvara Wii U kommer att stå sig mot next-generation, en å samma grafikmotor kommer inte fungera optimalt för alla tre konsoler och det innebär att det blir dyrare för utvecklare att släppa på samtliga konsoler. Utvecklare rentav kanske måste göra två olika grafikmotorer för ett å samma spel.
Låt säga, "kid1" med utgångsläge att han äger alla konsoler (Wii U, PS4 samt Xbox720), "kid1" skall köpa CoD: 8, till vilken konsol tror ni han köper spelet till? Inte till Wii U i alla fall.

Många konsumenter bryr sig inte om grafiken, men faktum är att många andra gör fortfarande det och så länge Nintendo ignorerar detta och utvecklarnas krav så kommer de gå miste om stora pengar.

Jag tycker verkligen synd om Nintendo, jag är inte alls någon hater och jag gillar starkt det Nintendo gör med sina egna spel, men det är just där som deras intresse verkar kallna - tredje-parts utvecklare, är, i deras ögon inte lika viktigt.

Jag tror att det kommer bli väldigt svårt för Nintendo att möta konkurrensen i next-gen, jag hoppas verkligen att jag har fel.[/quote]

Då är det ju tur att Nintendo har valt bort den sortens spel till sina konsoler, som jag skrev tidigare så vänder de sig inte till den målgruppen och har aldrig gjort, utan till familjevänliga spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Då är det ju tur att Nintendo har valt bort den sortens spel till sina konsoler, som jag skrev tidigare så vänder de sig inte till den målgruppen och har aldrig gjort, utan till familjevänliga spel

Skickades från m.sweclockers.com

Det må gälla för Wii men för denna nya generation så har Nintendo gått ut och sagt att företaget även vänder sig mot "hardcore-spelarna". Om det stämmer så har de inte lång tid på sig förrän de andra tre nya konsolerna släpps. Alla dessa tre kan vara släppta före slutet av detta år så vissa problem lär de ju få möta inom den strategin. Multiplattform utnyttjar ju vanligtvis inte mycket specifikt till Nintendo. Åtminstone inte sånt som jag är intresserad av och spelen på Nintendomaskinerna kommer nog bete sig märkbart "klenare" än på andra. Åtminstone så länge de inte får fart på sin GP-del.

Anledningen till att jag själv köpte en Wii U är hur som helst att jag vill spela de Nintendo-utvecklade spelen. Uteslutande det, även om de blir få till antalet. Annat spelar jag hellre på andra maskiner. I mitt fall PC. Skulle inte ens kunna tänka mig att spela multiplattforms-spel på de "starka" tv-spelen för upplevelsen på en stark PC är enligt mig betydligt bättre än på ett tv-spel så långt jag hittills har sett.

Många väljer dock tv-spel för sitt spelande på multiplattform och där tror jag som sagt att Nintendo kommer få problem, även fast de säger sig vara inne på att vinna tillbaka spelare från just detta segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Då är det ju tur att Nintendo har valt bort den sortens spel till sina konsoler, som jag skrev tidigare så vänder de sig inte till den målgruppen och har aldrig gjort, utan till familjevänliga spel

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså, det är därför Black Ops 2 finns till Wii U och att Splinter Cell Blacklist är under utveckling till den också?
Det måste vara av samma anledning som Resident Evil 4 släpptes till Gamecube. Visst.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Använder min Xbox 360 och PS3 nästan uteslutande till bilspel mest Xboxen då för PS3:an köpte jag bara för Gran Turismo och det ligger på hyllan nu så den samlar bara damm nuförtiden och jag har inte sett ett bilspel som skulle va nåt att hänga i julgranen till Nintendo så följdaktligen kommer ett Nintendo inköp aldrig att ske.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Vi är påväg mot 4K skärmar och Wii U kämpar med anti-alias i 720p...
Så ja, lite synd är det

Vist är det trist att varken Sony eller Microsofts nextgen konsoler inte heller kommer ha nog med prestanda för att visa något i 4k.

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Som tidigare talare redan sagt är Wii U inte ett prestandamonster av den simpla anledningen att målgruppen för wii är inte ungdomar som spelar fps och svär på folk över xboxlive. Målgruppen är folk som spelar Super Mario och Zelda. Antningen till mindre barn eller till folk som gillar "retro" spelstilen.
Eftersom det är spelkänslan och inte grafiken som är viktig här gör det att priset på enheten kan sänkas enormt och fler konsoler kan därmed säljas.

Ta wii tillexempel, den har bara scart/komposit den har bara wlan den spelar inte ens dvdfilmer den har nästintill obefintliga säkerhetskontroller och den har sålt 15miljoner mer exemplar än xbox360 och 20 miljoner mer än PS3.

PS2 tillverkades i nästan 13! år och är den ända konsol som sålt bättre än wii, den har sålt mer än 360 och ps3 tillsammans. Anledningen till att den kunde säljas i över 12 år är att priset spelar en stor roll när folk från "fattigare" länder köper konsoler.

TL;DR Wii U kommer bli billig och kommer inte inrikta sig till FPS gamers, vilket följer nintendos beprövade taktik och kommer få försäljningen av konsoler att skjuta i höjden. Igen.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jaså, det är därför Black Ops 2 finns till Wii U och att Splinter Cell Blacklist är under utveckling till den också?
Det måste vara av samma anledning som Resident Evil 4 släpptes till Gamecube. Visst.

Anledningen till Resident Evil har jag förklarat högre upp, det var även exklusivt för GC såsom Resident Evil Zero fortfarande är, har tyvärr inte ägt en GC, men ville då jag gillar RE-serien (allt innan innan RE5) och då Zero är en förhistoria till det första så ville jag spela det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_khyron:

Vist är det trist att varken Sony eller Microsofts nextgen konsoler inte heller kommer ha nog med prestanda för att visa något i 4k.

4K är en stor hype bland tekniknördar bara men för de stora kunderna är inte 4K optimalt eftersom sådana TV inte finns i våra hem och kommer inte finnas på ett långt tag, 1080p är tillräckligt på en TV för de allra flesta.

Det skulle inte varit ett smart drag att köra spel i 4K, krävs ju otroligt mycket mer av hårdvara för en så liten vinst.

Liksom just nu finns det knappt någon mening med 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Som tidigare talare redan sagt är Wii U inte ett prestandamonster av den simpla anledningen att målgruppen för wii är inte ungdomar som spelar fps och svär på folk över xboxlive. Målgruppen är folk som spelar Super Mario och Zelda. Antningen till mindre barn eller till folk som gillar "retro" spelstilen.
Eftersom det är spelkänslan och inte grafiken som är viktig här gör det att priset på enheten kan sänkas enormt och fler konsoler kan därmed säljas.

Ta wii tillexempel, den har bara scart/komposit den har bara wlan den spelar inte ens dvdfilmer den har nästintill obefintliga säkerhetskontroller och den har sålt 15miljoner mer exemplar än xbox360 och 20 miljoner mer än PS3.

PS2 tillverkades i nästan 13! år och är den ända konsol som sålt bättre än wii, den har sålt mer än 360 och ps3 tillsammans. Anledningen till att den kunde säljas i över 12 år är att priset spelar en stor roll när folk från "fattigare" länder köper konsoler.

TL;DR Wii U kommer bli billig och kommer inte inrikta sig till FPS gamers, vilket följer nintendos beprövade taktik och kommer få försäljningen av konsoler att skjuta i höjden. Igen.

Källa? Enligt http://www.vgchartz.com/ så har Wii sållt 25 miljoner~ fler exemplar än 360 och cirka 26 miljoner mer än PS3.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Källa? Enligt http://www.vgchartz.com/ så har Wii sållt 25 miljoner~ fler exemplar än 360 och cirka 26 miljoner mer än PS3.

Det var väl ändå en petitess, budskapet om att den sålt fler fanns ändå där, hade räckt med att du rättade till siffrorna lite innan du börjar gapa om källa, de summor han sa stämde väl ändå innan de sålde ännu fler, hade siffrorna varit bakvända hade jag kanska kunnat förstått dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!