Permalänk
Inaktiv

Problem med datorn hjälp !

Jag har problem med min dator vid uppstart den liksom startar om sig 1 extra gång innan den startar upp helt och vissa gånger stänger den även av sig och sen startar upp då utan problem . Jag är inte så dator kunnig så vad kan det bero på? Ingen lust att lämna in den på fel koll eftersom de kostar en del :/
Provade att köra med 1 minne bara istället för 3 provade även med 2 men det blev samma sak .
Dock så va minnet i mitten och den under ganska varma mycket varmare än det högst upp.
När jag spelar diablo 3 och vissa spel ibland så börjar grafiken flimra liksom och då måste ja tabba ut och in igen så är det bra kan det vara grafikkortet som håller på att ge sig därför den bråkar även vid uppstart? Eller vad kan det annars bero på?

Innehåll i datorn:

Chassi: Antec nine hundred two

Modekort: Intel DX58S0

Ramminne:Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL7 3x2GB

processor: Intel core i7 950 , 3.07GHz

Nätaggregat: Corsair TX750 750W

Grafikkort: Gigabyte Nvidia 9800 GT silent cell 1 Gig

Operativsystem: Windows XP 32bit

Permalänk

kolla vad en formatering gör för systemet?
gpun kan va på sin sista utflykt fast kolla temperaturen på det medans du spelar kna ju vara det som spökar. hwmonitor tex.

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Inaktiv

Har redan formatera blir inte bättre :/ Vad är gpun? och kollar kollar man temperaturen när man spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon212225:

Har redan formatera blir inte bättre :/ Vad är gpun? och kollar kollar man temperaturen när man spelar?

GPU= Graphing processing unit(tror jag), CPU= Central processing unit. Han frågade alltså vilken temperatur du har på ditt grafik kort när du spelar Temps kan avläsas med HWmonitor.

/n0ize

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Har du alltid haft problemet är blev det så här en dag?
Gjorde du något speciellt innan dator började hålla på så här?

Permalänk
Inaktiv

aha okej får kolla de då

Nej den va inte så i början den har väl varit så kanske 8månader typ.
Och jag gjorde inte nåt speciellt va jag minns utan den börja bara göra så .

Permalänk
Inaktiv

Vad är en normal temperatur då? och vad ska ja göra om temperaturen är för hög?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon212225:

Jag har problem med min dator vid uppstart den liksom startar om sig 1 extra gång innan den startar upp helt och vissa gånger stänger den även av sig och sen startar upp då utan problem . Jag är inte så dator kunnig så vad kan det bero på? Ingen lust att lämna in den på fel koll eftersom de kostar en del :/
Provade att köra med 1 minne bara istället för 3 provade även med 2 men det blev samma sak .
Dock så va minnet i mitten och den under ganska varma mycket varmare än det högst upp.
När jag spelar diablo 3 och vissa spel ibland så börjar grafiken flimra liksom och då måste ja tabba ut och in igen så är det bra kan det vara grafikkortet som håller på att ge sig därför den bråkar även vid uppstart? Eller vad kan det annars bero på?

Innehåll i datorn:

Chassi: Antec nine hundred two

Modekort: Intel DX58S0

Ramminne:Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL7 3x2GB

processor: Intel core i7 950 , 3.07GHz

Nätaggregat: Corsair TX750 750W

Grafikkort: Gigabyte Nvidia 9800 GT silent cell 1 Gig

Operativsystem: Windows XP 32bit

Jag kan inte lösa ditt problem, men jag vill påpeka att ditt operativsystem begränsar din dator jättemycket. Du får tillexempel bara ut hälften av ditt RAM-minne som du har installerat. Du skulle vinna jättemycket på att köra en 64-bitars windows 7/8. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

Hur tidigt startar den om?
Hur vet du att datorn startar om en extra gång början?

Om du ser det på fläktarna och det händer innan Windows startar så kan du riva ut grafikkortet tills vidare. Är felet kvar så fortsätter du ta bort grejer och kablar. Även saker som inte behövs just nu tangentbord, mus, USB kablar, SATA kablar, kringutrustning, PCI kort mm kan orsaka felet så ta bort sånt också.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Permalänk
Inaktiv

e-lite: jag vet jag ska byta grafikkort och även byta till windows 7 64-bit så ja får ut allt ram-minne

panpo98 : Skärmen får bild och det står intel på skärmen osv men den hinner inte komma till XP bilden där de laddar liksom. Sen står de ingen signal på skärmbilden precis som när man startar om sen så startar den upp igen utan att det är fel . Och vissa gånger stänger hela datorn av sig under uppstart samma ställe efter intel kommer upp på skrämen och efter några sek så startar den igen utan att ja trycker på knappen och även då startar upp som den ska. De är bara 1 gång i början liksom :/

Jaha så jag kan alltså prova att starta upp datorn utan grafikkort och se om den startar som den ska? i fall den gör de äre det som är felet?

Permalänk
Medlem

OM du ser på fläktar och lampor att den startar om dvs att du INTE behöver se bilden så kan du testa utan grafikkort. Det är bara du som vet om du är tillräckligt uppmärksam.

Du kan annars ta bort allt annat jag nämnde men ha grafikkortet kvar MEN om felet är kvar så behöver du ett annat grafikkort att testa med. Det går snabbare att testa utan grafikkort.

Grafikkortet kan orsaka båda dina problem men det kan lika gärna vara 2-3 olika orsaker.

Permalänk
Inaktiv

aha okej ja jag har massa fläktar att kolla på så de är lungt

hmm :/ får hoppas de är grafikkortet så de är lätt att fixa ;D

Permalänk
Inaktiv

grafikkortet va de inte och vete fan om ja vågar pilla med de andra så får nog lämna in den på fel sökning istället men tack alla för hjälpen

Permalänk
Medlem

Testa åtminstone att ta bort det som inte behövs för att starta datorn som jag nämnde tidigare. Vore synd att lämna in den och de inte hittar något fel för att det var tangentbordet eller nått av de andra struntsakerna du lämnade kvar hemma.

Har du byggt datorn eller var den färdigbyggd?

Du kan ta loss kablar och delar. Kontrollera efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm sätta tillbaka ordentligt.

Nollställa bios kan lösa konstiga fel.
Finns flera sätt. Orka man läsa manualen gör man det sättet som står där. Annars kan man ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du vill och sparar så att datorn inte stanna och tjatar varje gång datorn startar mm.

När du testade minnen så hoppas jag att du testade 1 minne i taget i alla minnesplatserna och sen olika kombinationer. Då testar man både minnet och minnes platserna efter fel.

Sen har du nog gjort det mesta man kan göra utan att ha reservdelar att testa med.

Permalänk
Medlem

Off-topic men varför 6GB RAM på ett 32-bitars system?
EDIT: lite försent...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Aha okej jag ska testa de då

Simon253 jag beställde delar löst och min kompis farbror byggde ihop datorn jag hade kvar mitt windows XP -32bit och körde med visste inte att jag inte kunde få ut all ram förens han som byggde datorn sa de . Men som sagt ska byta till 64-bit